lördag, december 10, 2011

Lördag i julens tecken

Idag har det verkligen varit en sådan där riktig mysdag när man känner att julen faktiskt närmar sig. Förmiddagen var rätt lugn. Lill-Skruttans kompis O kom på besök en stund fram till lunch. Efteråt gjorde vi i ordning pepparkaksdegen till morgondagens pepparkaksbak. Och vid halvtre-tiden tog vi på oss varma kläder och promenerade genom en småkylig och otroligt vacker stad till Upper West Side där Svenska Kyrkans årliga Luciakonsert hölls. Som alla tidigare år vi varit på konserten så får jag gåshud. Det är så vackert och så stämningsfullt. Jag kommer nog skriva ett länge inlägg om konserten senare men visar här bara ett par bilder.





På vägen tillbaka från konserten inhandlade vi årets julgran. Precis som förra året somnade Lill-Skruttan i vagnen innan vi hann fram till granförsäljaren, men det hela gick bra och väl hemma var hon eld och lågor över granen. Hon bjöd även in Grannens W för att hjälpa till att klä granen, och de små Gullungarna hjälptes åt att hänga upp "candy canes". Vi flyttade sedan om dem något eftersom de alla hamnade i en enda klunga på ett ställe i granen. Och så hängde jag upp kulor och annat. Kanske kommer det upp något mer i granen senare men detta fick räcka för kvällen.






Det doftar gran i hela lägenheten och det känns otroligt mysigt här nu. Nu under kvällen då Lill-Skruttan somnat värmde M och jag lite glögg och njöt av glögg, pepparkakor och vår gran. Lyssnade på Sarah Dawn Finer's julskiva "Winterland" från förra året. Så mysigt! Det är bara snön som fattas. Men man får vara glad för att det åtminstone är lite kyligt ute... Det är alltid något.

Och här är lite julstämning presenterad av just 
Sarah Dawn Finer:



18 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilken harlig dag! Jag var ocksa pa den dar Luciakonserten och det var en upplevelse! Julgran ja! aaah, langtar till var julgran kommer in :) Nu ar det snart jul!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja nu känns Luciakonserten som ett måste för mig. Men så är jag ju Luciatokig också hahaha!:-) Och DEN konserten är bara sååå otroligt BRA!
När ska ni ta in er gran? Snart?
KRAM!

Desiree sa...

Nog råder det julstämning i ert hem. Vilken fin gran! Lilla E är ju bara så söt när hon står och rör och fixar med degen. Lucia konserten såg ju väldigt vacker ut. Jag ser så fram emot den vi ska gå på i Katarina kyrka. Glad att jag kom till skott och bokade biljetterna. Ha en fin tredje advent.
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

So himla mysigt!!! Så stämningsfullt!

Steel City Anna sa...

Later som en perfekt lordag. Vilken fin gran!

Coolaannna sa...

Vilken fokuserad blick hon har lilla Skruttan! Älskar de här bilderna. Minns när mina egna var i den åldern och de med fast hand klädde granen :)) Det var tider det!

Ha en fin dag! Kram Anna

ExPIAtriate sa...

Harligt med en riktig gran, jag saknar doft av gran! Vi fick upp var lilla plastgran (som ar lika stor/liten som Joli) och ungarna kladde den raskt.
Va mysigt med luciakonsert, jag tror det vankas nagot liknande har pa svenska kyrkan eller svenska skolan sa vi far se om vi tar oss dit!
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja nu känns det lite juligt och det är så himla mysigt! Granen blev riktigt bra tycker jag och det är roligt nu när Lill-Skruttan är såpass stor att även hon blir exalterad över granen. Låter härlig emd konserten ni ska gå på också! Just julmusik gör att man får sådan underbar stämning!
Kramar!!


Karlavagnen,
:-) Ja nu myser vi här....!


Steel City Anna,
tack! Ja det var en mysig lördag och nu känns det som om vi närmar oss jul.


Coolaanna,
haha japp hon var väldigt koncentrerad på att hänga upp candy canes i granen! :-) Och det ÄR ju en rolig ålder n när de blir så glada och uppspelta av julen. Man får julkänsla av det också tycker jag och minns sina egna jular som barn.
:-)


ExPIAtriate wife,
ja jag förstår att du kan sakna det. Jag älskar doften så mycket! Det enda trista med att ta in granen såhär långt före jul är att doften hinner "lägga sig" ill julen. Men det är ändå värt det för man får njuta av den lite längre. :-)
Hoppas ni får fina Luciakonserter hos er också i kyrkan eller skolan!
KRAM!

Anonym sa...

...och där står hon, min LUCIA. Första fotot jag ser:-) Tack! Vi var där kl 20, underbart, underbart.
Förmodar att ni också har en fin och solig dag, så ha en skön 3:e advent! Mina lussebullar och peppakakor (degen står i kylen) ska tillverkas i morgon.

Kram, Bea i NJ

Charlie sa ... sa...

Saltis!!!!

Jag får känsla bara jag tittar på dina bilder och läser om er lördag. Älskar er lördag i New York :)

Du måste låna "Letters from New York" av mig, tror du kommer tycka om den.

Skulle vilja mysa med er med er fina gran, peppisar, skön musik och Manhattan utanför. Lovely!!!!

KRamar!!

Saltistjejen sa...

Bea,
japp där var hon! Vi sat tyvärr så att vi inte såg henne så mycket för dirigenten skymde henne, men ibland stod hon där fullt synlig även för oss! Jättefin! Fotona är lite suddiga tyvärr för jag tog med min mobil men det var så otroligt vackert och stämningsfullt som vanligt.
:-)
Kramar!!!


Lotta,
haha ja jag lånar den gärna nästa gång vi ses! Och det VAR en mysig lördag igår. Och det är en mysig söndag idag också.
KRAM!

olgakatt sa...

Gammomommo har sett och lett åt Ellas julpyntande och degrörande i min iPhone!
Tyvärr finns det inget wifi på Storskarven...

Saltistjejen sa...

Olgakatt,
Vad roligt att Gammomommo har kunnat följa våra julbestyr! Men synd att de inte har wifi så vi kan FaceTime eller skypa därifrån. Hoppas allt är bra med henne iallafall och att hon trivs i sitt nya hem.
Kramar!!

Millan sa...

En sa jattesot julgran!!

Saltistjejen sa...

Millan,
tack! Ja det är så mysigt med gran även om vi inte har plats för någon stor sådan.
:-)

Anonym sa...

"Winterland" är min favoritjulskiva i år! Här regnar det ju bara hela tiden så julstämning får man fixa på annat sätt! :-) Jag får mycket sådan av att läsa din blogg och titta på dina fina bilder! Julekram :-)

Susanne sa...

Vet inte varför min kommentar nyss blev anonym..? Hälsn Susanne

Saltistjejen sa...

Susanne,
oj vad konstigt med din kommentar. Men nu fungerade det ju ändå. Ja, Winterland är sååå underbar tycker jag! Verkligen. Trist med regn, här ska det också regna idag. Vad kul att du tycker om min blogg och att jag kan ge lite julkänslor nu såhär o juletider. :-) Jag blir jätteglad av att höra det!!
TACK!
Kramar!