torsdag, november 13, 2014

Det här med skolan

Tack alla rara för era kommentarer och lyckönskningar! Tyvärr hinner jag inte svara personligt till er nu. Det är som sagt för mycket att göra på alltför kort tid. Men vill ändå säga att jag läser och uppskattar mycket att ni tar er tid att skriva här. Så Tack Tack Tack igen!!!

Istället för att svara var och en här i kommentarsfältet tänkte jag berätta lite mer allmänt om hur vi gått till väga med letandet efter en ny bostad. Som så många av er påpekat så är det just skolan som varit den drivande faktorn till vilka områden vi letat i. Precis som så många av er säger så är just skolan det viktigaste. Vi måste bo i ett bra skoldistrikt. För som här i NYC så skiftar kvaliteten på skolorna enormt mellan bra och dåliga skoldistrikt. Så man kollar helt enkelt online på de olika skoldistrikten samt de olika skolorna i respektive skoldistrikt. Och sedan får man leta bostad i de områdena.

Runt San Diego finns en del riktiga toppdistrikt. Vi letade såklart efter bostäder i dessa, men i slutänden hittade vi inga lediga som passade oss där. Skolorna vi till slut besökte tillhör båda samma skoldistrikt. San Diego Unified School District. Ett distrikt med över 200 skolor. Så självklart skiftar kvaliteten mycket mellan de olika individuella skolorna. Då får man försöka ta reda på "ratings" för den specifika skolan. Varje skola har nämligen ett upptagningsområde och om man bor inom detta är man garanterad en plats på skolan och även om det teoretiskt är möjligt att välja en annan skola en den man är "zonad" till så är det i praktiken svårt. För vår del som flyttar mitt i skolåret är det i stort sett omöjligt. De skolor vi kollade på hade 8 av 10. Inte topp alltså men ändå bra. Den skola Storasyster går i här nu är en 10:a.

Dessa ratings bygger på nationella prov och tester som görs i årskurserna och tanken är att de såklart ska spegla undervisningens kvalitet. Men vi tycker att även andra saker än just dessa testresultat är viktiga. Till exempel ville vi gärna att Storasyster skulle få fortsätta att gå i en skola som har någotsånär internationell prägel. Detta eftersom det är en av de saker vi älskar med just NYC och vår community här. Och detta att dagligen umgås med, och ha vänner, med olika bakgrund, historia, kultur och kanske språk är något som vi känner berikar. På alla plan. Det är också något Storasyster är van vid sedan hon som 3-månaders baby började på dagis där hon sedan dess mött både lärare, vänner och andra barn från skiftande kulturella och nationella bakgrunder. Hon är van att hennes vänner kanske pratar ett (eller två) andra språk än just engelska, att man äter allt från sjögräsrullar och kimchi till nudlar eller grilled cheese sandwich till lunch. Att man firar olika högtider beroende på var ens familj kommer från. Här på östkusten är ju judiska högtider stort, men även kinesiska nyåret samt andra som kanske firas mer i hemmen hos respektive familj. Så för henne är det naturligt att hon t ex firar Lucia och Midsommar även om nästan inga av hennes vänner gör det. För många av dem firar kanske någon annan högtid som hon inte firar. Så ja, internationell miljö är något vi försökte att få in i den här bostads-och-skol-letar-ekvationen. Även om vi inser att det inte alls kan bli som här i NYC.

Fast just detta med internationell bakgrund hos eleverna är något som ju faktiskt kan "dra ner" testresultaten något och därmed skolans "poäng". Detta eftersom flera barn då kanske inte har engelska som sitt modersmål och därmed inte alltid gör toppresultat på de här nationella proven. Något att ha i bakhuvudet när man kollar statistik. Så man inte stirrar sig blind på just siffrorna. Utan funderar lite mer på vad som ligger bakom dessa siffror också. Som sagt, olika saker vägs in i den totala slutbedömningen. Och vi känner att vi tycker att detta är viktigare än akademiska toppoäng för skolan hon ska gå i. Så länge undervisningen verkar bra och lärare och personal är engagerade tror jag att sådana här testpoäng enbart ska användas som vägledande. Det handlar ju om så mycket mer än provresultat. För oss var helhetsintrycket av den skola vi sedan valde viktig. Atmosfären, engagemanget, nytänkandet, känslan av att man där gärna jobbar lite "extra" för att verkligen göra "allt och lite till" för skolans elever.

Igårkväll mailade jag rektorn och fick svar nästan direkt. Trots att det var vid 21-tiden San Diego-tid. Engagemang som sagt. Love it!

8 kommentarer:

Desiree sa...

Jag hoppas att det blir bra med nya skolan. Tycker att det verkar väldigt lovande. USA är ju en stor smältdegel i sig så det är nog ganska troligt att E även från klasskompisar från andra länder med annan kulturell bakgrund. Bara hålla tummarna och önska stort lycka till med flytt, skolan, nya livet i San Diego.
Kramar!

Liz sa...

Precis som du skriver ar det ju, man kollar dessa tester och reviews online och far en bild av vilken kvalite skolan ligger pa. Sen nar man har mojlighet att titta pa skolorna och besoka dom personligen, sa vager ju aven andra saker in, som engagemang, antal elever/larare ratio, antal elever, vilka amnen dom laser, om art, music och PE finns, vilket ju tyvarr inte alltid ar fallet eller ocksa sa far man ibland valja. Vilka extra mojligheter det finns och framforallt sa sager ju den personliga kontakten mycket och har man en oppen kontakt med skolan och ser att man far ett bra engagemang tillbaka, sa ar har man en vinnare.

Att ni tanker mycket pa internationellt inflytande tror jag att ni kanske tanker pa mer an manga andra, just for att ni har haft chansen att fa detta inflytande for barnen och for er sjalva under aren i NYC. Det ar viktigt i dagens lage tycker jag ocksa att man lar barnen mycket om andra kulturer och att man far chansen att fa ett utbyte av sprak, seder och traditioner. Tror att det ar mindre internationellt inflytande pa en skola inat landet an kanske narmare ett universitet eller likande med manga olika kulturer. MEN, ni kan ju ta for givet att manga av barnen pratar spanska! Det Mexikanska inflytandet ar ju stort i den har delen av landet! Annu mer hos oss antar jag da vi bor sa nara gransen.

Ni verkar bada vara valdigt involverade i dessa saker och det ar viktigt! Man maste vara involverad for att halla koll och for att det ar sa hogt tempo i skolorna sa man maste halla sig uppdaterad. Kommer bli jattebra, och eventuellt kan du volontera pa skolan sedan, ga med i PTO/PTA sa ar du snart "en i ganget" i denna nya community!

Stor kram och roligt att du delar med dig av era tankegangar runt detta!

Anne sa...

Jag håller 100% med dig, precis så tycker jag man ska förhålla sig till de här "ratings" och all statistik som man kan hitta om skolor. Vägledande som du säger. Och sen har vi alla våra egna prioriteringar och önskemål vi lägger in i begreppet "bra" skola också, som förstås kan se olika ut för olika personer.
En annan sak som slår mig nu, apropå det här med mer bilkörning och kanske längre pendling. I San Diego är det i alla fall inga snöoväder, halka eller oro att föret ska vara hemskt och man måste lämna jobbet tidigt. Inga såna faktorer som ställer till det och komplicerar om man bor lite längre från jobbet :)
Just engagemanget, den där känslan man får och som ni fick. Den smäller högt och är så viktig tycker jag, den kan vara frånvarande i en "perfekt" skola så helt klart jättepositivt att få en sån känsla och bemötande som ni fick. Att folk bryr sig, är engagerade.
KRAMAR!!!

Casa Annika sa...

Så fint det verkar! Vilket äventyr! Så spännande att följa med er genom bloggen, det känns som att vara med själv!

Anonym sa...

Önskar er lycka till med allt nu inför den stora flytten!! Jag råkar älska södra californien och hoppas få åka dit snart igen! Sist jag var där är för mer än 10 år sen! Dags nu!

/MrsK

Annika sa...

Sant, man ska inte stirra sig blind på testresultat. Vi bor ju också i ett område med stor mångfald (gäller hela metro-dc) med många elever som kommer fr andra länder. Som du då säger drar det ju ofta ner test scores, och det ska man ha i åtanke. Verkligen. Det betyder inte allt. Tvärtom.
Har en kommun topplistade skolor kan man lita på att varenda en av skolorna i den kommunen håller kvalitet, även om just den individuella skolans resultat kan verka svajigt vid första påseendet. Eller svajigt, det kan ju betyda just en 7 eller 8, och det är ju ganska bra, trots allt. Speciellt då man ser till kommunen i stort.
Du ska se att detta blir toppen, och bra på alla sätt! Anne har ju en stor poäng i det hon säger om vädret. NO more snow, inget slask och blask. Inga dåliga väglag.
Ha en fin och trevlig helg!
Kramar!

Suzesan sa...

Bra tänkt. Så tänkte jag med då det begav sig för mina barn i skolan. I Sverige och jag valde en annan skola för min dotters första år än där vi bodde. Nu är det ju helt annat att tänka på där ni ska bo.

Fasen vad cool rektor. Eldsjälar är bra.Blir så mycket skönare.

Åhh jag tycker detta ert äventyr är skitspännande. :)

WAY to GO!

Kram
/Susanne

Eva i Tyresö sa...

Hur gick det för Olgakatt då?
Har du skrivit det någonstans???