torsdag, december 08, 2011

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Anna. Hon vill gärna lära känna sina Bloggvänner lite bättre. För att hon är nyfiken på oss. Utmaningen lyder därför Berätta 5 saker om dig själv. Jag har ju gjort liknande utmaningar tidigare så jag vet inte riktigt vad för "nya" saker jag ska lyckas gräva fram om mig själv. Sådär otroligt spännande är jag ju faktiskt inte. Även om jag gärna skulle önska det. Åtminstone ibland. Nåja, här är de fem saker jag lyckas komma på just nu i skrivande stund:

1. Jag längtar just nu efter vinter, knirrande snö och lagom kyla. En sådan där perfekt kyla som ger en härliga äppelkinder men inga frostrosor.

2. Om en dryg månad är jag närmare 50 än 27. (Sug på den mattekaramellen en stund ni...!)

3. Jag kan tycka att Lill-Skruttans svengelska är så himla söt att jag har lite svårt att rätta den ibland, just därför. Fast jag vet att jag egentligen borde...

4. De TV-serier jag följer verkar nästan alla vara mer eller mindre blodiga med en dragning åt skräck eller svart dramatik. Antingen helt uppdiktad sådan eller i historisk form (Walking Dead, Braking Bad, American Horror story, Dexter, The Tudors).

5. Om jag måste välja en enda favorit av all julmat skulle det bli lutfisk. Alla gånger! Och det känner jag mig ganska ensam om att tycka. Iallafall bland personer som är yngre än 50 år. Men med tanke på punkt 2 så kanske det snart ändå kommer kännas mer naturligt med in lutfiskkärlek....?

Okej det var det. TACK Anna för Utmaningen! Hoppas du tycker att svaren stillade din nyfikenhet något och att de inte kändes alltför gamla och välbekanta. Man vill ju helst slippa idissla här på bloggen.


23 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Vet precis vad du menar med att rätta barnens svengelska! Jag rättar, men vill heller inte tjata för mycket, orolig att de inte vill tala svenska då.

Coolaannna sa...

Vilken bra idé! Jag åker ju lite snålskjuts på detta sättet för jag får ju också vet lite mer om dig på det viset!!

Kram Anna

Saltistjejen sa...

eastcoastmom,
ja, jag rättar också. Fast inte varje gång. Men vi försöker att rätta henne såpass ofta att hon ska inse att de svengelksa orden och uttrycken inte är rätt även om hon sedan väljer att säga dem.
:-)


Coolaanna,
japp det är ju på så vis väldigt bra med sådana här typer av "listor" tycker jag.
:-)
Kram!

Annika sa...

Ja, denna har ju cirkulerat förr denna utmaning. Det börjar vli svårt att komma på saker, hahahaha!!
Jag längtar efter snö jag med. Är mkt närmare 50 än 27 än vad du är ;-)
Men avstår gärna från lutfisk.
Ni och Peter kan ta varandra i hand vad gäller serierna. NI gillar LIKA. Just nu betar han av Walking dead! KRAM!!!

Äventyret framtiden sa...

Jag är lika nära femtio som du är om en månad, men åt andra hållet....:)

Loppan flyttar västerut... sa...

Å vad roligt det är att läsa era utmaningar, det är kul att "lära känna" er mer!

Åh lutfisk, det är min julfavvo med, kul att höra att det inte bara var jag....

Klurig liten ekvation du skrev, o jag kan erkänna att om en månad är jag närme tvåsiffrigt än jag varit på länge... Öh?

Kram till dej, hoppas att du är pigg o kry nu!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja den har ju det. Så det är lite svårt att komma på något man inte redan skrivit flera gånger förut. :-)
och japp din man har väääldigt bra smak vad gäller TV-serier tycker jag!! :-D
Kram!!


Pettas,
å vad klurig du var nu! :-)
Kramar!!!


Loppan,
wow så du tycker också om lutfisk!!!! Ååå! du vet att du KAN beställa från affären här i Brooklyn. Tror de skickar över landet. Jag ska försöka ta mig dit nu nästa vecka för att köpa o lägga i frysen. :-) Fast ni kanske åker hem till Sverige över jul? Då behövs det ju inte.
MEN? Vadå tvåsiffrigt??? Nu förstår jag inte alls. Är du typ bara 9 nu alltså??? ;-)
Kram och tack! Jag är pigg igen! Jehooo!

Petchie75 sa...

Ha ha, jag har också lite svårt att komma på ngt bra som jag inte berättat redan på bloggen. Mina föräldrar köpte första säsongen av The Tudors till O i julklapp, jag hoppas att vi kommer att gilla den. Jag har faktiskt inte sett ngn av serierna du nämner.
Kram

Saltistjejen sa...

Petra,
å vad kul! Jag har blivit helt besatt av hela Tudorserien. Hahaha! Men den är så himla BRA! Jag har redan sett färdigt 3 säsonger och ska börja se säsong 4 nu. Galet, men ja jag tycker den är super!!
:-)
Kram!!

Taina sa...

Hörru idisslare där! Klart man blir en idisslare om man gillar lutfisk för det är väl det enda sättet att äta det på! Hahahahaha!

Du ska snacka om att närma sig 50, vojne, vojne. Nu kände jag mig plötsligt väldigt gammal. Om 2,5 månad har jag lika långt till 48 som 50...

Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Taina,
hahaha nähääää du det där med lutfisk har du fått helt om bakfoten Taina-lilla!!!! Men men vad annat kan jag tänka av en maratonlöpande finska...?!? ;-)
Och du jag hade inte tyckt det varit så farligt att vara i din ålder om jag såg ut som du! :-) Typ 33+ eller så. Men i ärlighetens namn skiner jag rätt mycket i ålder faktiskt. Det känns inte så relevant ändå. man är den man är oavsett ett par år hit eller dit. Tycker jag. SÅ gamla är vi nu iallafall. Och det är väl ändå skönt!
KRAAM!

Charlie sa ... sa...

Gillar din lista och din tuffa bild på dig!!

Jag ska klura ut min lista med, just nu kommer jag inte på någonting. Jag delar med dig att jag längtar efter vinter just nu.

Hoppas du mår bättre!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
tack! Ja klura på du. Det är roligt att se vad ni som gör denna utmaning berättar om er själva.
Kramar!

kalaslotta i usa sa...

Men du, vi kanske skulle ha lutfiskparty du, Åsa och jag! Bästa rätten på julbordet. I vår familj är det bara jag och svärmor som äter...mmm.

Tjing - snart kommer snön...eller?

Saltistjejen sa...

Kalaslotta,
haha du det hade varit något det! Det är så få jag känner som gillar lutfisk. I Sverige har jag ett par vänner som gör det och som jag haft traditionsenliga lutfiskmiddagar med innan jul förr, men nu är det ju lite svårt...

Trillingnöten sa...

Hahaha, det var kul att läsa ju! Måste tänka på den där mattekluringen...jag är så dålig på matte :)

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
haha ja klura på du! :-)

Millan sa...

:-) jassa du ar en lutfiskalskare? Jag har aldrig ens atit det... det har aldrig funnits pa vart julbord faktiskt. Tror dock att mormor ater det ibland, men hon ar 85 och inte 50 ;-).
Ja svengelska ar for gulligt. Just i veckan blev Sofia forvirrad over det dar med kissa och kissing. Och det ar val en klassiker :-). Kram

Saltistjejen sa...

Millan,
japp! Jag ÄLSKAR lutfisk! Är uppvuxen med lutfisk på lucia och jul och ja, jag tycker det är något jag verkligen längtar efter. :-)
Sött med Sofias kiss och kissa. Lill-Skruttan har sagt något ihopblandat om det med någongång men inte så mycket nu. :-)
Hoppas er helg blir bra och att ni lyckades hitta en ny barnvakt till imorgon!!
KRAM!

Västmanländskan sa...

Kul att få veta ännu lite mer om dig. Kram!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack! Ja det är roligt så länge man kan ge något nytt. Tycker själv att alla ni gamla trogna läsare säkert vet det mesta om mig vid det här laget hahaha!
:-)

anna of sweden sa...

Det var minsann bara nya saker för mig. Väldig lyckad utmaning alltså! :) Tror jag ska göra om det. Bara för att det var så kul.

Och du, bilden på dig är superfin!

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna of sweden,
vad bra att det var nytt för dig! Då fick du ju utdelning på in egen utmaning! :-)
Kram och ha en toppenfin helg!