fredag, juni 22, 2012

Idag längtar och saknar jag detta

Ja idag är det Midsommar. Den svenskaste av de svenska högtiderna. Och ja, jag saknar Sverige då. Det gör jag. Hur underlig vår Midsommartradition än kan te sig för icke-svenskar så saknar jag den. Om vädret tillåter tar vi oss ner för det svenska Midsommarfirandet här i Battery Park. Då får man en Midsommar med en midsommarstång klädd med solrosor åt ett håll, samt Frihetsgudinnan åt ett annat. Lite annorlunda.

 För egentligen saknar jag ju detta:

Dagen kommer dock att börja på ett väldigt annorlunda och icke-Midsommaraktigt vis för min del. Nämligen med en telefonintervju! Igen. Och ja, det är samma företag men denna gång en annan person som vill stifta en kort bekantskap med mig. Hon i Europa och jag här. Lite nervös är jag men också taggad. Det här har gjort att jag inte riktigt tänkt så mycket på att det är Midsommarafton nu. Redan. Mina tankar har varit på annat håll. Men efter den här intervjun imorgonbitti ska jag försöka fokusera lite mer på att det faktiskt ÄR Midsommarafton. Och det känns skönt.

Hoppas ni alla där ute kommer få en riktigt härlig Midsommar var ni än befinner er!!


*) NBilden är lånad från: http://www.artflowers.se/snittblommor/sommarblommor/blklint-2

15 kommentarer:

Katarina sa...

Ja, midsommar är midsommar och det går inte att få till det så bra när man bor utomlands, det är då min egen bild av det. Lycka till med intervjun, mycket runt omkring dig ny.. Kul. Kram

ExPIAtriate sa...

Midsommar ar speciellt och visst langtar man hem! For oss blir det firande pa svenska kyrkan!
Lycka till med telefonintervju, vad spannande!!!! Haller alla tummar!
Ha en underbar midsommar!
Kram!

Skogan sa...

Midsommar känns som vår svenska nationaldag..idag saknar jag Sverige. Glad Midsommar från Qatar i Mellan östern!

✿Ewa sa...

GLAD MIDSOMMAR önskar jag dig och din familj! Här är det precis som det ska vara idag, solsken klarblå himmel. Ett kylskåp fyllt med mat och i eftermiddag stort midsommarfirande här hos oss. :)

Även ett stort lycka till med telefon intervjuen!

KRAM!

Liz sa...

Lycka till med intervjun och en Glad midsommar helg onskar jag dig och familjen! Hoppas ni kommer ivag och kan fira lite och lata Ella dansa sm grodorna. Stor kram!

Anonym sa...

Åh, då måste den första intervjun ha gått bra när det nu blir en andra! Lycka till med den så får du belöna dig med midsommarfirande efteråt.=) /Penny

Steel City Anna sa...

Glad midsommar och lycka till med intervjun! Nu när jag för en gångs skull är i Sverige på midsommar känner jag mej helt vilsen. Traditionerna blir extra ljuva på långt avstånd, här är det mest systempåsar man ser och extrapris på sill och så fästingarna :)

Saltistjejen sa...

Katarina,
nej så är det. Här har vi ju firandet i Battery park vilket är bättre än inget alls, men Midsommar är verkligen inte alls samma sak som i Sverige. LÅNGT därifrån. Det jag saknar mycket är nog själva känslan tror jag.
Kram och hoppas du får en fin midsommar!


ExPIAtriate wife,
ja det är ju lyxigt i sig att man som utlandssvensk har NÅGOT midsommarfirande alls sådär. Vi har ju svenska konsulatets firande i Battery Park vilket vi gått på flera år.
Tack för Lycka till! Just nu är jag lite smånervös...
Kram och ha en härlig midsommar!


Skogan,
ja men så känns det verkligen!!!
Och jag saknar också Sverige mycket på just Midsommar. Likaså på Lucia. Det är så svenska och så speciella högtider.
Hoppas även du kan få en fin midsommar trots avståndet till Sverige!
Kram!!


Ewa,
tack! Låter helt underbar tycker jag!
Och tack också för ditt Lycka till. Nu får vi se hur det går.
Kramar!!


Liz,
tack för ditt lycka till! Nu känner jag mig lite smånervös men det ska man väl göra antar jag.
Hoppas även ni får en riktigt fin Midsommar!! Men du är ju så himla duktig på att fira alla svenska traditioner med barnen!!! :-)
Kraaam!!


Penny,
japp den första gick tydligen bra. :-) Nu 'r det dags igen alltså. Lite nervös är jag....
Kram!!


Steel city Anna,
tack tack och ja jag hoppas såklart att intervjun ska gå bra.
Haha jag skrattar åt din beskrivning av midsommaren "på plats". ;-) MEN förhoppningsvis blir det lite av allt "det andra" också! :-)
KRAM och fira fint!

Saltistjejen sa...

Katarina,
nej så är det. Här har vi ju firandet i Battery park vilket är bättre än inget alls, men Midsommar är verkligen inte alls samma sak som i Sverige. LÅNGT därifrån. Det jag saknar mycket är nog själva känslan tror jag.
Kram och hoppas du får en fin midsommar!


ExPIAtriate wife,
ja det är ju lyxigt i sig att man som utlandssvensk har NÅGOT midsommarfirande alls sådär. Vi har ju svenska konsulatets firande i Battery Park vilket vi gått på flera år.
Tack för Lycka till! Just nu är jag lite smånervös...
Kram och ha en härlig midsommar!


Skogan,
ja men så känns det verkligen!!!
Och jag saknar också Sverige mycket på just Midsommar. Likaså på Lucia. Det är så svenska och så speciella högtider.
Hoppas även du kan få en fin midsommar trots avståndet till Sverige!
Kram!!


Ewa,
tack! Låter helt underbar tycker jag!
Och tack också för ditt Lycka till. Nu får vi se hur det går.
Kramar!!


Liz,
tack för ditt lycka till! Nu känner jag mig lite smånervös men det ska man väl göra antar jag.
Hoppas även ni får en riktigt fin Midsommar!! Men du är ju så himla duktig på att fira alla svenska traditioner med barnen!!! :-)
Kraaam!!


Penny,
japp den första gick tydligen bra. :-) Nu 'r det dags igen alltså. Lite nervös är jag....
Kram!!


Steel city Anna,
tack tack och ja jag hoppas såklart att intervjun ska gå bra.
Haha jag skrattar åt din beskrivning av midsommaren "på plats". ;-) MEN förhoppningsvis blir det lite av allt "det andra" också! :-)
KRAM och fira fint!

Millan sa...

Samma har.. jag har grym hemlangtan idag. Sarskilt efter att ha kikat pa bloggar och facebook och motts av en uppsjo av midsommarfoton med sol och sommar. Underbart! Vill ocksa!! Men har jobbar vi som vanligt och sedan blir det lite midsommarmiddag med vanner ikvall. Trevligt det ocsksa forstas! Men det ar lite svart att fa till den ratta midsommarkanslan nar man inte ar hemma...

Vad spannande med intervjun idag. Jag hoppas det gar bra!!

Kram

Saltistjejen sa...

Millan,
ja det är så speciellt med just Midsommar och även om jag förstår att man kan vara anti också eller att man som utlandssvensk kan känna att "får jag inte 100% så kan det lika gärna vara" så saknar jag det ändå. KÄNSLAN är nog kanske det jag saknar mest. och att faktiskt ALLA firar! i stort sett i varje fall.
Här är det hett hett hett och vi hoppas kunna åka ner till Battery Park senare i em, men självklart är det risk för åska och regn (det är ju ändå Midsommar!! ;-) haha!)
Hoppas ni får det fint ändå trots allt.
Och tack för lycka tillet! jag ska strax gå till M's jobb för att prata i telefon ooooh är nervös nu.
KRAM!!!

Martina sa...

Hoppas att intervjun gick bra! Det verkar hända mycket pa den fronten just nu! Spännande! Hoppas att det blir lite midsommarfirande ocksa! Fast det kanske är för varmt för att vara ute?!
Kramar

Annika sa...

Saknar inte midsommaren för fem öre.
Men det vet du redan...
JAG förstår dock att den betyder mkt för de flesta.

NU är du nog på intervjun!! Hoppas det gick bra!!

MÅ det inte åska och regna i em (ser hotfullt ut öven här).
Hoppas ni kommer till Battery Park!

Midsommarkramar från en som inte saknar till en som saknar!!!

Suzesan sa...

HOPPAS intervjun gick bra och att du sår frö. För nytt jobb. Tror det kommer gå hur bra som helst.

GLAD MIDSOMMAR Saltis

Kram
/Susanne

Josefine sa...

Helfestlig video måste jag säga! Vi missade dansen eftersom a) det ösregnade, och b) Gibson därför sov middag, men sillen till lunch och grillningen (bara korv med bröd dock) till kvällen klarade vi av. Jorgubbstårta har vi aldrig haft på midsommar, men väl jordgubbar med glass och/eller grädde som efterrätt både efter lunch och middag. Allt avrundades med en fin promenad i kvällssolen som äntligen tittade fram vid 18-tiden.

Vi gjorde en krans och en minisåtng, men dansen får vi ta nästa år. Gibson fick iallafall lite sådan tradition med sig från dagis som hade midsommarfest med stång och långbord och jordgubbar och allt i veckan!

Hoppas er midsommar blev lite svensk nere i parken! KRAM!