torsdag, juni 07, 2012

Svenskfika, svenskgrillning och klassiskt svenskt midsommarväder på Nationaldagen

Jodå, det blev en riktigt fin dag. Vi firade inte direkt, men det blev en riktigt bra dag. Började med en underbar springrunda på morgonen tillsammans med min "Springkompis" Fru K. Morgonen var sådär alleles underbar. Klarblå himmel, morgonsol men inte för varmt utan morgonsvalt. Ett Central Park som flödar i morgonsol. The Reservoir kändes magisk. Mina ben kändes dock mindre magiska efter min löprunda igår. Lite tunga muskler helt klart. Iallafall i slutet av rundan. Men det gick fint ändå och det kändes himla bra efteråt.

Efter en lite småstrulig morgon blev dagislämningen ändå väldigt lätt och Skruttan kastade sig in i aktiviteterna där på en gång. Jag blir alltid lika förvånad de gånger det händer efter att i stort sett allt strulat här hemma. Man tror ju att hon är på uselt humör då, men ofta visar det sig då vi kommer fram till dagis att hon tycker det är jätteroligt där trots att hon här hemma klagat och tjafsat om nästan allt.

Först var det lera

Sedan byggdes och lektes det båt.

Och så lite utklädningkläder också såklart!

Två glada kompisar med "Constructionvästar" på sig.


Väl hemma igen blev det lite städning. Senare på dagen skulle en svensk tjej komma förbi på en fika och jag tänkte att jag innan dess skulle plocka undan åtminstone en del av alla leksaker och annat som låg utspritt. Denna svenska tjej är en kompis till Miss Marie och hon kontaktade mig för ett tag sedan eftersom hon och hennes man ska flytta hit i september. Nu var de i staden för att rekognosera lite och då passade vi på att ses. Det blev en väldigt trevlig och mysig fika tillsammans och jag ser redan fram emot att de ska flytta hit. Hoppas att vi då kommer kunna fortsätta ha lite kontakt!


Kvällen hade vi planerat att träffa våra svenska kompisar i huset. Eftersom vi haft lite svårt att få ihop våra tider och inte sets på länge trots att vi bor endast två våningar ifrån varandra så bestämde vi för någon vecka sedan att helt enkelt ses på Nationaldagen och grilla ihop på kvällen. Sagt och gjort så blev det. Vi sågs nere på vår innegård och det blev en skön och god middag där. Avslutningen kom lite hastigt då en regnskur drog förbi men som tur var hade vi ätit klart då. Vi packade snabbt ihop och åkte sedan hem till dem och drack kaffe och fortsatte prata ett litet tag till. Så himla trevligt! Vi borde verkligen bli bättre på att försöka ses!




Ja, så Nationaldagen blev alltså riktigt bra. Både svenskfika och svenskgrillning. Och det bjöds ju till och med på lite svenskt Midsommarväder där på kvällen...! Imorgon (eller faktiskt senare idag eftersom jag skriver detta efter midnatt) väntar bland annat "Parent-Teacher-Conference". Alltså ett slags "utvecklingsamtal" på dagis. Det ska bli intressant. Vi har ju ett sådant i mitten av hösten och ett nu under våren, och jag tycker ofta att de under våren är mer givande eftersom lärarna då haft längre tid med barnen och man kan även "följa upp" sådant man pratade om under hösten. Men nu blir det sängen!

15 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilken härlig dag! Helt lagom :) Jag ska också på utvecklingssamtal, fast imorgon :) Det är jättekul att få veta lite mer om hur det går på förskolan!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten
Visst är det roligt att få veta lite mer om hur ens barn är och har det på förskolan! Tycker alltid det känns bra om man kan ha en bra dialog med lärarna. Nu pratar jag ju nästan dagligen med dem då jag hämtar och lämnar E men det känns ändå bra att kunna sitta ner en längre stund i lite mer lugn och ro.

Channal sa...

Jag tror faktiskt att man firar den 6:e mer om man inte bor här hemma! Rötterna blir mer viktiga då! Här blir man lätt hemmablind och tar allt för givet! Men det är skönt med en ledig dag! Eran dag blev riktigt mysig! Lycka till med utvecklingssamtalet, det är alltid spännande! Kram Anna

Saltistjejen sa...

Channal,
Ja jag tror också att många tycker att de svenska trafitionerna blir viktigare då man lämnar Sverige. Eller sitt hemland ska jag väl säga eftersom jag tror detta gäller in- och utvandrare från alla länder.
Kram!

Katarina sa...

Oj, vilken härlig dag! Jag noterade inte ens att det är Natinaldagen och firar den inte alls. Men det gjorde jag inte heller i Sverige. Tyvärr har jag ingen känsla för denna dag,, Utan det är midsommar som gäller för min del.

Oj, vad mycket gott ni ätit! Kram

Millan sa...

Det later som en himla trevlig och valdigt svensk nationaldag for er :-). Vi firade over huvud taget inte alls.. jobbade som vanligt, stadade hemma och kollade pa en dvd. Inte mycket till firande alltsa.

Kram!

Millan sa...

Ps, glomde ju att saga: Ett jattestort for sent GRATTIS till Ella pa fodelsedagen. Vi har varit ivag i Tenby utan varesig mobiltackning eller internet sa jag har missat en massa viktiga grejer ju!

Det lat som en valdigt rolig fodelsedag och fina presenter dessutom! Den dar dinosauriegrejen hade bade Nils och Sofia alskat!

Fyra ar redan ... vara sma skruttor ar visst inte sa sma langre!

Kram

Miss Marie sa...

Men vad gullig du är som ställer upp så för människor som du aldrig träffat förut! Vore alla människor som du skulle det inte finnas några krig! :)

Anonym sa...

Vilken toppendag! Och t o m lite svenskt sommarväder som pricken över i.;-) Bra för barnen med lite svenska barn att leka med, för språkträningen. Jag ser det mer & mer på mina brorsdöttrar, hur de allt oftare använder engelskan som vardagsspråk sinsemellan också, även om det bara är de två.

Hoppas det blir ett bra utvecklingssamtal!=)

Charlie sa ... sa...

Villken fin dag Saltis!! Det blev ju massa svenskt ;)
KUL!!

Jag bjöd pä dammsugare och chokladbollar på jobbet och flaggan fick följa med. Det stora samtalsämnet blev dammsugarna som smakade alkohol :)

Såg ljuvliga bilder hos Desiree från igår!! Älskade Stockholm känner jag.

Ser blå himmel utanför sovrumsfönstret nu. Skönt!

KRAM!!

Angelica sa...

Tack för en supertrevlig fika! Det kommer det definitivt bli fler av när vi flyttar hit!

KRAM

Desiree sa...

Ja vad kul att ni fick till lite svenskt firande på självaste nationaldagen. Grillat är alltid väldigt gott. Det är ju toppen att ha svenska vänner som bor så nära och vad roligt att få chansen att lära känna lite nya svenskar som ska flytta dit.
Kram!

Saltistjejen sa...

Katarina,
haha ja jag firade aldrig riktigt Nationaldagen i Sverige jag heller. mer än när vi gick i skolan och vi då hissade flaggan och sjöng nationalsången. :-)
Midsommar känner jag är dagen D för mig också vad gäller svenskt och svnekst firande.
Kram!!


Millan,
ja det var en trevlig dag. Men vi hade faktiskt inte riktigt funderat så mycket över Nationaldagen, mer än att det passade båda familjerna att träffas då och vi tyckte det var lite xtra roligt att det råkade bli just den 6:e juni! :-)
Och ja födelsedagen var så bra och kalaset i helgen gick super! Ska skriva ett inlägg o visa bilder från det också men har inte riktigt haft tid att gå igenom bilder etc. än.
Kram!!


Miss Marie,
hahaha vad söt du är! :-)
Men sådant tycker jag mest är kul! Alltid roligt att träffa nytt folk. Och du din kompis var verkligen supertreevlig så vi hade hur trevligt och roligt och mysigt som helst måste jag säga! En riktigt BRA FIKA! :-)
Kram!!


penny,
japp det var det. Och det svenska vädret bestod i en skön men lite svalare kväll som sedan slutade i en regnskur hahaha!! :-) Ungefär som otaliga Midsommaraftnar har gjort iallafall för min del. ;-)
Och visst är det bra att träffa andra svenska barn så att E kan få prata svenska med andra än oss. Särksilt att få LEKA på svenska. Nu är just den här familjens son kanske inte så bra för just detta eftersom han är såpass liten att han inte pratar så jättemycket och de ord han säger nu är 95% på engelska! ;-) Men det är säkert bra ändå för båda barnen att få höra svenska pratas och när vi ses pratar vi givetvis svenska!
Kramar!


Lotta,
å dammsugare! DET är en av M's favoriter. Jag gillar det också men han är verkligen helt galen i dem! Du, kan man fortfarande köpa arrak på systemet hemma? I såfalll skulle man ju faktiskt kunna köpa en flaska i Sverige och sedan göra egna dammsugare?!?
Kram!!!


Angelica,
å TACK SJÄLV! Jag hade verkligen hur trevligt som helst och det känns jätteroligt om vi kan få till en fika lite då och då när ni flyttar hit!! Om ni hittar lgh här på UES så kommer vi ju dessutom att bo hyfsat nära också! :-)
Kramar och Lycka till idag!


Desiree,
haha ja vi firade kanske inte sådär jättemycket, men det var både gott och trevligt att grilla och äta middag tillsammans! Och att de bor i vårt hus är så väldigt enkelt även om det ofta blir så att man inte ses så frekvent så är det ändå jätteroligt att vi bor så nära och att vi tycker det är så kul att ses!
och Miss Maries kompis A som jag träffde igår var supertrevlig så jag ser verkligen fram emot att de flyttar hit! :-)
Kram!!

Annika sa...

Nej jag firade inte nationaldagen alls igår. JO; jag satte en flagga på bordet :)
Eftersom jag inte har ngra kopplingar till 6 juni hemifrån så vet jag inte alls hur jag ska fira. Jag har helt enkelt inga KÄNSLOR för den dagen.
Det är ju inte som midsommar precis.
Jaja, det verkar iaf som dagen får lite mer struktur hemma.
Men du, vilken dag du hade. FULL av mysiga grejjer!!
JAG minns Miss Maries kompis som ska till NYC. KUL att du kan vara till hjälp!
Saltis is the NYC expert!! BIG TIME!! OCH du är alltid like hjälpsam!
OCH vilken trevligt BBQ med svennarna sedan. Det ser såååååå mysigt ut!! OCH GOTT!!!
Ja, vädret nu är verkligen svalt, men det är sååå skönt. Sol och runt 23 grader...
Redamn till helgen ska det bli HETT igen.
KRAMAR till sig, min bästaste!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
nej jag håller med dig. Jag har heller ingen direkt känsla just för Nationaldagen för att man aldrig riktigt firat den hemma. Kanske ändrar det sig lite nu då dagen är ledig men jag tror ändå det kommer ta sin tid att bygga upp den traditionen i Sverige.
Haha vad gullig du är Annika om att jag är så hjälpsam. Själv tycker jag det är roligt att kunna hjälpa till. Och att träffa nytt folk är sådant jag älskar att göra så det är faktiskt bara kul! ;-)
Vädret nu är underbart skönt!!! Jag njuuuuter! Och jo jag vet att det ska bli varmt igen nu med början på lördag. Hoppas fukten håller sig borta bara...! ;-)
KRAAAM!!