onsdag, april 23, 2014

Senaste veckan - Spring Break

Här har vi haft Spring Break. Eller vi och vi. Storasyster har haft Spring Break. Från förra måndagen till igår tisdag. Ett nio dagar långt lov.  Som jag kallar för påsklov eftersom det varit runt påskhelgen. Men Spring Break är egentligen inte alls något påsklov. Många skolor har detta lov ett par veckor tidigare till och med. Det råkade bara hamna vid påskhelgen för vår skola detta året. Men oavsett så var det ett avbrott i vardagsrutinen för henne. Så välbehövligt.  Sova längre på morgnarna. Göra "vad man vill" på dagarna. Hänga med Lillebror. Hänga med mig. Utflykter. Till Parken. Till biblioteket. Till lekparken. Till Zoo:t. Till bokaffären. Playdates med kompisar. Fika i solen. Fika hemma. Bakat. Kladdkaka. Maränger. Läst böcker. Spelat spel. Ritat. Pysslat. Och såklart firat påsk. Men mer om påsken senare. Nedan är bilder på en del saker Storasyster har hunnit göra under lovet.

Hittade en kompis i vår närmaste lekpark S:t Catherine's och plötsligt spelades det basket

Bakade maränger till pappas favorit - marängsviss!

Promenerade i den vårvackra staden

Spelade X-box med pappa

Var till Central Park Zoo med en kompis

Ritade, pysslade, fikade och myste under ett av magnoliaträden i Central Park

Och filosoferade...

...med denna vyn

Tog kort på mamma med mobilen

Klättrade i träd

Spelade spel

Saknade sin vän R

Körde scooter

Läste böcker på biblioteket 

Jo, vi har hunnit med rätt mycket under de här nio dagarna helt klart. Turligt nog har vädret varit fint de flesta dagarna också. Våren har äntligen börjat visa sig även om det härom veckan faktiskt snöade (!!!!) under natten! Men vissa dagar har det varit runt 16-19 grader också och sol vilket fått staden att börja blomma. Både rent bildligt och på riktigt.

Och även om jag självklart varit rätt trött om dagarna eftersom jag är uppe en stor del av nätterna och nu under lovet med Storasyster hemma har jag ju inte kunnat ta någon middagslur direkt (det har varit fullt upp mest hela tiden) så har det ändå varit en otroligt mysig härlig och rolig tid tillsammans med henne och Lillebror. Hon har varit på sitt allra bästa humör i stort sett hela tiden. En riktig liten sol. Och hennes kärlek och omtanke om Lillebror är så fantastisk att få ta del av. Jag blir varm i hela mig då jag ser henne tillsammans med honom. Så här långt har det varit i stort sett noll svartsjuka. Något jag måste säga att jag är lite förvånad över ändå. Man tänker ju att det ska komma, och det gör det säkert i någon form så småningom, men sedan vi fick hem vår lilla Drakunge från sjukhuset så har Storasyster enbart varit glad, stolt, kärleksfull och lycklig över att ha fått en Lillebror.


Själva försöker M och jag vänja oss vid att numera vara tvåbarnsföräldrar. Hitta nya rutiner. Försöka hinna med sådan som ska hinnas med. Samt att finnas till för båda våra älsklingar. Vi har verkligen försökt måna mycket om att ta oss tid med Storasyster. Egentid. Något som säkert hjälpt till med att hålla svartsjukan borta.

Det som helt klart får stryka på foten är att ta sig tid till egna saker. Vuxentiden. Att göra något tillsammans som vuxna individer. Och då menar jag inte att gå ut på restaurang och äta fina middagar eller att dra iväg på en weekend ihop eller så. Utan helt enkelt att bara ha tid att sitta ner och umgås tillsammans. Prata. Lyssna. Den tid vi får tillsammans nu "utan barn" är kvällstiden efter att Storasyster somnat och då Lillebror sover. Vilket ofta handlar om ett överlapp på någon timme eller två. Efter 22-tiden. Många av de kvällarna är vi dock båda såpass trötta att det enda vi orkar göra är att se ett avsnitt av Dexter på TV ihop. Ett flertal gånger har jag faktiskt även lyckats somna efter ungefär två tredjedelar av avsnittet... Trots att jag verkligen gillar serien och avsnitten är inte direkt händelselösa om man säger så. Sedan blir det ofta sängen. Flera kvällar orkas inte ens TVn med, utan en av oss går och lägger strax efter att Storasyster somnat. Så som sagt, det jag kan känna att jag saknar nu är min man. Att få egentid tillsammans med honom.

Det var helt klart mycket lättare då Storasyster var bebis. Det tyckte vi nog inte då, men nu med både en stor och en liten så inser man ändå hur mycket enklare det är att enbart ha ett barn. Vad gäller just Tid och Ork. Då rättade man sig helt enkelt efter det lilla barnets vakentid och kunde sedan försöka utnyttja sovtiden till att antingen vila själv eller göra något annat. Städa, plocka, laga mat, fixa saker eller kanske faktiskt umgås.


Men jag vet också att det är en övergående period nu vad gäller just den där stora tröttheten. Den man känner av då man fortfarande inte sover om nätterna. Och jag vet att den går över. Det visste vi såklart även med första barnet men det är faktiskt annorlunda nu tycker jag. Nu kan jag verkligen se hur fort denna tiden går och jag tycker jag har mycket lättare att slappna av i vetskapen över att även jobbiga perioder är övergående. Att veta det. Inte enbart på grund av rent logiskt tänkande, utan även på det mer känslomässiga planet. Man minns hur det var och att det Går Över. På det hela taget njuter jag nog mer nu på ett annat sätt. Just för att man har mer rutin, är mindre stressad över "småsaker". Och kanske framförallt just detta att även jobbiga perioder känns lättare att ta sig igenom.

För Lillebrors del och därmed också för vår, är det framförallt hans mage som just nu spökar. Precis som för Storasyster då hon var i samma ålder. Det kräks någon kopiöst! Hela tiden. Mer eller mindre. Vi har kräkskydd utlagda i stort sett överallt. Man går även runt här hemma med och tycker attt "Äsch, den här tröjan har han ju bara kräkt ner 2-3 gånger så den kan jag ha ännu ett tag innan jag byter." Vad gäller kräkskydden och ibland även Lillebrors kläder så hinner vi inte ens med att tvätta dem vartefter de kräks ner. Så nu hängs de på tork och återanvänds ofta åtminstone en eller två gånger innan de ens åker i smutskorgen. Det låter kanske helt galet, men för er som inte haft kräkbarn kan jag iallafall tillägga att det till största delen handlar om att mjölken bara vänder i magen på honom. Det som kommer upp är alltså inte riktigt "kräks" eftersom det inte hunnit stanna mer än kanske ett par minuter i magen. Så det är inte riktigt så äckligt som det kanske låter. Bara nästan...

Om någon där ute har några tips på saker som underlättar "ont-i-magen" och kräkningar så får ni mer än gärna dela med er här! Allt från massage, kost (mamman då eftersom jag ammar) till kläder eller skydd som kan underlätta det praktiska lite. Visst har vi erfarenhet själva från Storasysters tid som liten Kräkla, men nya tips och råd är aldrig fel.


15 kommentarer:

Pratglad sa...

Jag är fortfarande förvånad över att lillebror kräks, det gjorde inte storebror så jag blev lite tagen på sängen.. men i lillebrors fall så blir kräkningarna mindre om han ligger ner efter att han har ätit.. nattliga liggamningar orsakade sällan eller aldrig spyor..
Inte vet jag om det var något tips, mer ett bevis på att man försöker hitta något mönster för att kunna underlätta..hoppas att det lugnar sig!

Anna, Fair and True sa...

Vilket härligt lov för er tjej!

Innan jag kom till det om tvåbarnsföräldrar tänkte jag på hur skönt det måste vara med ett större barn och inte en tvååring som vill springa åt ett annat håll och trotsa :) Men förstår såklart att det är annorlunda att ha två barn, även om det barnet är större, jämfört med när det första barnet var bebis.

Angående kräkning vet jag inte riktigt för våra barn har inte varit riktiga kräkbarn. Tror tyvärr bara det är att stå ut. Det finns ersättning som koagulerar snabbt i magen men antar att han mest eller bara äter bröstmjölk? En i min mammagrupp fick alltid sitta jättestill med sin tjej efter matning men det har man ju inte alltid tid med.

Steel City Anna sa...

Vad söta de är och vad mycket hår lillebror har! Hoppas han blir bättre i magen snart. Bebiskräks är för övrigt inte äckligt tycker jag :) och det finns ju en gräns för hur mycket man orkar och hinner tvätta.

Storasyster ser ut som hon har växt bildligt talat flera meter i mognad. Hon har nästan en liten moderlig blick där på ett kort. Intressant det där.

eastcoastmom sa...

vad fina de är båda två!
Jag hade två kräklor, den första var en riktig storkräkla, sonen alltså. Kom inte på nåt som fungerade. Men han hade inte ont i magen och han växte i otrolig hastighet. Det blev bättre nån gång efter han var halvåret gammal har jag för mig.

Anonym sa...

Vet inte om du ammar, men har läst att många barn är allergiska till komjölk, och i synnerhet asiater har den allergien.

Just a stab in the dark.

Ruth i Virginia

Trillingnöten sa...

Underbart lov! Vi hade ju ocksa lov och hann med en hel massa :) Visst AR det en omstallning att plotsligt fa TVA barn att ta hand om! Samtidigt ar jag glad att var stora tjej ar sa pass gammal nu. Tank att ha en liten toddler att ta hand om istallet och sa den lilla nya! Jisses, de som skaffar barn tatt ar supermanniskor! :) Det dar med kraks ar ju sa lagom kul. Inga direkta tips har jag heller. Mer an att kanske amma langsamt, och lata honom rapa ofta istallet (om han nu rapar, min lille gor det inte)...Det hjalpte den lilla tjej som jag barnvaktade som hade reflux. Nu ar val reflux nagot annorlunda mot vad lillkillen har (outvecklad magmun?), men det kanske hjalper. De ar sa fina dina barn! Kram!

Pia sa...

Vilket underbart spring break ni har haft I ett varvackert NY!! Lillebror ar ju sa sot och vad harligt att de kommer sa val overens! Vi markte inte heller av nagon direkt svartsjuka, kanske for att det var fyra ar emellan dem? Elias kraktes jattemycket och hela tiden, det blev battre nar han borjade ata "riktig" mat. Aven om vi lat honom rapa sa kom det upp massor igen. Joli var mycket battre, kraktes knappast nagot.
Kramar!!!!

Annika sa...

Hela östkusten tror jag hade sitt påsklov just i förra veckan. Märkte det tydligt då vi reste till havet.
Alltså, alla ES. MS och HS. College har ju alltid sina breaks tidigare.

Så fina bilder av er alla.
Gallig Bild med storasyster och lillebror!!

Kan inte tipsa om ngt som hjälper mot kräkningar.
Men, det ska väl gå över det med. Förstår att livet är annorlunda nu, men snart, snart kommer allt att stabiliseras.

Dina barn är så söta och fina.
Kramar!!

Anonym sa...

Hej! Jag har en son som är 12 nu men när han var liten kräktes han hur mycket som helst, tvättmaskinen gick hela tiden...Det visade sig vara mjölkproteinallergi, efter att jag uteslutet all mjölk ur min kost (jag helammade) så tog det en vecka innan han blev bättre, han visade inget på testet men är ändå allergisk. När han inte längre fick i sig mejeriprodukter så upphörde kräkningarna nästan helt.

Desiree sa...

Skönt att ni har fått njuta av lite ledighet tillsammans samt vackert vårväder. Så otroligt vackert när allt slagit i blomm.
Underbart att E inte känns minsta svartsjuka utan bara hyser kärlek för sin lillebror. Det är ju bara att tacka och ta emot. Förstår att det blir fullt upp med två barn. Kanske är O lite extra kräkig pga av att han kom tidigt. Kanske någon svälj reflex eller något sådant som ännu inte är fullt utveckalat. Det lär väl gå över så småningom. Det är ju inte riktigt kräks egentligen utan lite mjölk som kommer tillbaka upp. Har ni tvättmaskin i lägenheten eller är det någon tvättstuga som gäller? Blir många ombyten förstår jag. Skönt att han är född så här på våren så slipper man bylsa på allt för mycket kläder iallafall.
Han är väldans söt.
Kram!

bettankax sa...

Vilket härligt lov E har haft. Så mycket mysigt och kul.
Bedårande söta båda era barn:) Lillebror verkar få i sig bra med mat, som han vuxit.
Är han möjligtvis en glupsk liten gosse och äter snabbt? Antar ni pausar och rapar, ja Lillebror då förstås, mellan varven. Låter så skönt när du skriver om din erfarenhet och ditt lugn, som nu tvåbarnsmamma och som du kan luta dig mot.
KRAMAR!!

Suzesan sa...

Åhh egentid för storasyster. Ni är många nu på liten yta. SÅ SÖT pytteliten är. Hoppas det ska lösa sig med de små mjölkfontänerna ur magen. Bara Lillebror behåller så han går upp i vikt.

Vad fint att Lill-Skruttan är en bra storasyster.

Håller med om att kanske han är glupsk och äter för fort. Magmunnen kanske inte hinner reagera. "Stängd" Han är ju "egentligen inne i din mage ännu" Jag vet inte för 1. Jag har aldrig haft en sådan pytteliten bäjbi 2.

Mina kräktes men lagom så man luktade "gammal sur mjölk hela tiden" Men de ville ha lugn. Vila och rapa. Annars åkte det upp.
Men det ser mycket ut för det kommer ju som en FONTÄN. Det ser ju mer ut. Som om det är allt. När det flyger ut ur munnen. Proportioner mot hur LITEN han är. GULLIG gullnos och lik sin storasyster. och lik sin pappa. Ser man på sovbilderna. :)

Kram
/Susanne

Charlie sa ... sa...

Hoppas det blir bättre! Har inte några tips…men du har fått flera fina här ;)

Vad söta barnen är, jättehärliga bilder!!

KRAM <3

Lotta

Saltistjejen sa...

Pratglad,
Nej barn är ju så otroligt olika. Vi har ju erfarenhet av kräkningar eftersom E också kräktes otroligt mycket när hon var liten. Också en preemie så det berodde säkert mycket på det också.
Hoppas det går bra för er och att er lille snart slutar kräkas, eller att det åtminstone avtar. Det är vad vi väntar på haha!
Kram!


Anna Fair and True,
Ja lovet var riktigt härligt och mysigt på alla sätt och vis tycker jag. :-)
Och jo, visst är det fantastiskt skönt att hon är såpass stor att hon förstår saker på ett annat sätt än en 2-3-åring. Att hon dessutom kan hjälpa till lite. Och att hon inte har några direkt svartsjuka tendenser utan att hon verkar otroligt glad och stolt över sin lillebror. Jag vet inte om jag klarat av att ha tätare mellan barnen utan är faktiskt glad över att det är lite längre mellan dem. Jag vet att de flesta vill ha barn med färre års mellanrum än vi, men för vår del har detta blivit väldigt bra! :-)
Ersättning som koagulerar har jag aldrig hört talas om. Det låter lite konstigt men fungerar det så är det säkert bra. Här får ju lillebror i stort sett endast bröstmjök med endast lite "special-ersättning" tillsatt till tre av målen (per dygn. Detta för att man på NICU sa att man ville försäkra sig om att han skulle få tillräckligt med näring i sig från början men då man sett att han följer sin viktkurva bra kommer detta att tas bort. Men det här är som sagt fråga om väldigt lite. Vi ger nu 1 tesked till 180 ml bröstmjölk enbart för att addera ett par extra kalorier.
Här kräks det mest då han rapar och då han själv "jobbar" med sin mage. Dvs då han "trycker" och "krystar".
Kram!


Steel City Anna,
Tack! Och ja lillebror har mycket hår. Mer än vad Storasyster hade vid samma ålder även om hon inte var flintis hon heller. Och du har rätt i att hon växt enormt. Hon har tagit ett rejält kliv uppåt i mognad sedan Lillebror kom. :-)


eastcoastmom,
Tack vad gullig du är! Nej vi är inte så oroliga över att han inte får tillräckligt med näring för Lillebror växer så det är inte klokt! Men visst önskar man att han hade mindre problem med magen ändå. Men förhoppningsvis blir det bättre de närmaste månaderna. Vad jag minns från E så höll det på fram till ca 5-6 månader och sedan blev det bättre. Som för er son alltså.


Ruth,
Tack för tipset! Och ja jag ammar så han får min bröstmjölk. Jag har vänner som har barn som haft just komjölksallergi som bebisar så jag har haft det lite i bakhuvudet. Ska faktiskt försöka prova att inte äta eller dricka mejeriprodukter ett tag och se om det blir bättre.


Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
Ja visst var lovet härligt! Särskilt som vädret var fint de flesta dagarna också. Och ja en omställning är det helt klart även om jag tycker det gått bra såhär långt. Det jobbigaste är nog då man är själv med dem och är trött pga att man inte sover så mycket på nätterna. Som nu under lovet då E var hemma full tid också. Då kunde jag ju inte ta mig ngn lur på dagarna vilket jag annars ofta försöker. Om det går. Och jag känner precis som du att det är otroligt skönt att E är ngt äldre nu och förstår och även kan (o vill) hjälpa till. Jag hade tyckt det varit jättejobbigt att ha en toddler också! En av anledningarna till att det dröjde ända tills E var dryga 3,5 år innan jag ens övervägde ännu ett barn.... ;-)
Vad gäller kräkningarna så försöker vi att mata med uppehåll och rapningar. Både då jag ammar och då han får flaska.
Kram!


Pia,
Ja det är en sen vår här men nu äntligen börjar det kännas skönt ute. Och staden är som vackrast just denna årstiden då allt börjar blomma. Vad härligt att inte heller ni märkte av ngn svartsjuka. Av stora mått iallafall. Och ja kräkbarn verkar vara rätt vanligt ändå. Det är nog mest att "stå ut" och vänta på vändningen. :-)
Kramar!!


Annika,
Ja jag tror att alla public schools hade spring break nyss. Men vi känner folk här med barn i privatskolor och de hade alla lov tidigare. I mars redan. Det verkar vanligt att just privatskolor och public schools har lov på olika tider. Ofta har väl privatskolor även tre terminer istället för två.
Och ja, livet är väldigt annorlunda nu med en bebis i huset. Vissa saker är definitivt jobbigare men på det hela taget det otroligt mysigt måste jag säga! :-)
Kramis!!!


Anonym,
Tack för att du berättar om mjölkallergin. Jag har tänkt på detta också och nu när flera tagit upp detta ska jag ta och försöka sluta med mejeriprodukter för att se om det blir bättre.
Tack igen!!!


Desiree,
Ja det var riktigt fint vårväder vissa dagar även om det fortfarande är betydligt kyligare än vad det brukar vara såhär års.
Ja, jag tror främsta orsaken till O's kräkningar är att han är för tidigt född. han skulle ju egentligen fortfarande varit i min mage.... ;-)
Det är vanligt hos för tidigt födda barn att magmunnen inte är fullt utvecklad än och därmed inte kan stänga sig och då blir det lätt "bakläckage" så att maten kommer upp igen samma väg den kom ner. Vi har tvättstuga i huset men ingen tvättmaskin i lägenheten. Något som varit skönt just nu, även om jag annars gillar att ha tillgång till en stor tvättstuga där man kan tvätta allt "på en gång" istället för att dutta. Men med kräkbebisar hade en egen maskin varit underbart! :-)
Kram!!


bettankax,
Ja det blev ett riktigt fint lov för henne och även för mig som fick spendera all den tiden tillsammans med henne. Lillebror äter väldigt snabbt. Vi försöker ofta lugna ner det hela genom att "pausa" (och rapa) då och då men det hjälper inte alltid som sagt. Ofta kommer mjölk upp igen då man rapar honom. Men ja, med erfarenheten sedan tidigare så känns det ändå enklare nu än då E var liten. Man vet att det är övergående och man vet ungefär hur man ska försöka göra för att hjälpa det lilla man nu kan.
Kram!!


Suzesan,
Tack!! Och ja vi är många på liten yta helt klart. Vi bor ju i en "skokartong".... ;-)
Och ja det är nog magmunnen som ännu inte är riktigt utvecklad. Det var likadant för E då hon var i samma ålder.
Kramar!


Lotta,
Tack!!
Och ja, flera fina tips har jag fått och det är ju fantastisk med bloggen. :-) Man kan få råd och hjälp och uppmuntran.
Kram!!