tisdag, maj 22, 2007

Lite grus i systemet?

Angående resor och flygning så undrar jag förresten lite över det där med att man inte får använda elektronisk utrustning vid start och landning. Typ mp3-spelare, laptops, mobiler etc. Detta eftersom det tydligen kan störa den elektroniska utrustningen på planet, vilket självklart vore ganska trist vid just start och landning. Man vill ju inte gärna att piloten plötsligt tror att man flyger 1000 meter högre än vad man gör. Eller att radarn slutar fungera så man inte har någon aning om var de omkringflygande planen befinner sig utan rätt som det är kan hamna i rumpan på en annan flight. Allt detta är ju helt naturligt att man vill undvika. Tycker jag. Men är det någon som egentligen vet hur de här störningarna fungerar?????

Jag är lite nyfiken. För på flera flygningar jag gjort den senaste tiden så har faktiskt medpassageraren i stolen bredvid mig tagit fram sin mp3-spelare just efter att han knäppt på sig säkerhetsbältet. Eller så har mobilen åkt fram och börjat användas antingen vid start eller just innan landning. Allt detta har alltid skett minuterna efter att man meddelat i högtalarsystemet att ”alla nu ombeds stänga av all sin elektroniska utrustning eftersom planet ska starta/landa”. Jag undrar alltid över om de som ändå just bestämmer sig för att plocka fram sina mobiler är lite döva? Kanske hör de inte vad som sägs? För inte kan det väl vara så illa att de faktiskt hör, men ändå skiter i det? Kan folk vara så dumma? Eller modiga? Eller bara provokativa? Fast kanske är det så att det inte alls är särskilt farliga störningar ändå? Jag har ju ingen aning. Kanske blir det bara lite extra brus i pilotens radio? Ungefär som när man åker bil och lyssnar på radion och plötsligt kommer in i någon liten radioskugga. Det sprakar en liten stund. Lite grus i systemet. Alla ord som sägs i radion och som har ett ”s” i sig låter knäppa, och sedan tar sprak och knaster överhanden innan rösterna återvänder igen vartefter man kör vidare och återigen har full mottagning. Kanske är det bara så det fungerar i cock-pit också? Med störningarna.

Nästa fråga är isåfall; märker de av ifall det är en eller flera mobiler som är igång? Ja, märker de ens av en enda mobil? Kanske de till och med kan avläsa på sina instrument att ”Jaha, nu sitter någon på säte 17A och pillar med sin elektronik igen, att de aldrig lär sig!” Eller kanske märker de inte av det? Kanske handlar det om att alla passagerarna på planet måste ha sina mobiler, ipods och datorer igång för att piloterna ska märka något? Så det gör inget om enbart passagerare på säte 18B lyssnar på Springsteen i sina lurar, eller om passagerare på säte 10E pratar med frugan i mobilen.
Se där, flygplanselektronik - ett modernt mysterium. Om någon har ett svar vore jag mycket tacksam! För jag undrar verkligen. Mest undrar jag om jag ska behöva vara orolig när jag flyger och grannen snackar i mobilen. Jag tänker alltid att ”Borde jag säga till?” men sedan tänker jag att ”Äsch, det fungerade ju förra flygningen så då gör det säkert det denna gången med. Lite grus i systemet har väl ingen dött av?!” Ja, i vissa lägen så är jag bara alltför svensk! Man vill inte lägga sig i. Man vill inte vara i vägen. Man vill inte uppfattas som störande eller kanske t o m stötande. Nej, framförallt vill man inte det sistnämnda herregud! Då störtar jag hellre!!!!!

Förövigt undrar jag ifall det är någon annan än jag som lagt märke till att de som pratar i sina mobiler på flyget är samma typ av personer som ihärdigt använder dem även i biosalongen? Jag tycker helt klart att jag kunnat se en viss tendens som lett till en ”profil”. Störst risk att bli störd av sin grannes mobiltelefonanvändande på planet eller på bion är helt klart ifall grannen är: Man i 18-25-års åldern (bio) och 20-30-års åldern (flyg). Ofta av latinskt ursprung. Största skillnaden är att ”flygmobilanvändarna”, av någon anledning som jag inte riktigt luskat ut än, ofta ser rätt bra ut. De är snygga med andra ord. Snygga män. Kläderna kan variera lite, men oftast verkar de hyfsat medvetna om sitt yttre, sin stil. Detta gäller inte alls på bio. OCH det ska även tilläggas att de här observationerna inte gäller fullt ut i Sverige. Där pratar ju i stort sett alla kids i sina mobiler på bio, oavsett ålder, kön, kulturellt ursprung…. Och vad gäller svenska flygningar så var det ganska länge sedan jag gjorde någon sådan, men har inget minne av att jag någonsin suttit bredvid en svensk som pratat i mobilen vid start/landning. I övrigt pladdrar ju annars svenskar i tid och otid i sina mobiler. Om både ditt och datt. Utan någon som helst tanke om vad som är okej att prata om offentligt och vad man kanske skulle ta på något mer privat ställe än just tunnelbanan, bussen, cafeterian eller spårvagnen. Men än har det inte riktigt spritt sig till flyget vad jag har märkt i alla fall. Kanske för att vi svenskar är så bra på att följa regler och förordningar? Särskilt sådana som gäller säkerhet. Jag menar, skulle det införas hjälmtvång på flyget så är jag säker på att svenskarna snart skulle tycka det kändes helt naturligt att sitta på planen iförda speciella flyghjälmar. Självklart ergonomiskt utformade för att minska påverkan på våra stackars nackar!

Jaja, vi kom ju i alla fall både upp och ned igen med livet i behåll trots min elektronikaktiva granne. Han var dessutom rätt trevlig. ”Latino”, knappt 30. Och självklart såg han ganska bra ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad jag undrar är vad det är för skillnad mellan land- och start- och mitt-i-luften-flygning. Är det helt okej att mobiler stör signalerna när man är på tiotusen meter? Det har jag aldrig fattat.