måndag, juni 16, 2014

Kindergarten

Härom dagen var vi återigen inbjudna till skolan för att få ta del av vad barnen i Storasysters klass gjort under skolåret. Kindergarten. Än en gång blir jag djupt imponerad av läraren Miss K. Vilket engagemang. Vilken ambition. Och framförallt hennes otroliga kärlek för sina elever. Det märks verkligen att hon tycker om och bryr sig om dem. Att hon ser dem. Varje individ. Hennes sätt att tilltala dem, att vara med dem. Och det märks på barnen att de älskar sin lärare. Och man märker även hur otroligt väl klassen fungerar som grupp. Att det är respekt och vänskap som råder mellan barnen. Ingen retas. Däremot är de alla väldigt hjälpsamma mot varandra. Jag vet att de har pratat mycket om sådant också under året. Hur man ska bete sig mot varandra. Att man ska försöka "fill each other´s buckets". Det vill säga att man ska hjälpa varandra och man ska även visa vänlighet som att säga snälla saker, ge komplimanger och vara en bra vän. "fyller man någons hink". Så fint!

Och vilket enormt arbete de alla gjort under året. Rent skolmässigt. Barnen visade stolt upp de böcker de gjort sedan vi var på besök i skolan sist (i mars) då de visade sina "How to... böcker" (non-fiction eller faktaböcker som vi väl skulle säga på svenska). Nu har de haft ett tema som handlat om deras egen skola. Så de böcker vi såg handlade om skolan och om kindergarten. Dessutom har de tränat på att skriva "persuasive letters" (alltså brev där man ska övertyga någon om något. Otroligt att man övar sådant redan i denna åldern tycker jag. Det är ju rätt komplext ändå detta att understöda sina åsikter med motivering till varför läsaren ska ta det man skriver på allvar. Barnen är ju endast 5 - 6 år.

Självklart kommer tankar upp där jag funderar över olikheterna med det svenska skolsystemet. Särskilt efter att jag läst och fått skrämselhicka av denna artikel i DN för ett par dagar sedan. Jag vet att det handlar om mycket äldre årskurser samt om områden i Sverige som ju går under namnet "problemområden". Och sådana finns det även här. Troligen snäppet värre. Så det är väl egentligen orättvist att jämföra med bilden man får då man läser artikeln ifråga. Men ändå, jag tycker att även det jag hör och läser om den "vanliga" skolundervisningen samt dagis- och förskoleverksamheten i Sverige inte når upp till det jag upplevt av skolan (eller vårt dagis/förskola) här. Men kanske hänger det egentligen mest på föräldrarna? Uppfostran. Att ge barnen någon form av känsla för rätt och fel. Artighet. Tacksamhet. Hjälpsamhet. Att fylla sina medmänniskors hinkar.

Under morgonbesöket i Storasysters klass tänker jag även på hur unga alla barnen ändå är i klassen. Vissa har inte ens fyllt 6 än. Och att i Sverige skulle de fortfarande gått på dagis. Och nu till hösten haft 6-årsverksamheten ett år innan de ens kanske börjat lära sig läsa och skriva på allvar. Här skriver och illustrerar de redan egna böcker, räknar matte, har schack på schemat och lär sig hur man ska övertyga någon med hjälp av understödda motiveringar. Och allt mer eller mindre på ett lekfullt sätt. För det är ju annars lätt att tänka att man drillar barnen för hårt. Men vad gäller Storasyster så älskar hon att lära sig nya saker och det känns som om detta året varit på helt rätt nivå för henne med lagom stimulans. Hon har fortfarande kvar nyfikenheten inför att lära nytt. Samtidigt som hon känner glädje och stolthet över att hon nu kan otroligt mycket mer än då hon började i höstas.

"Memories of Kindergarten"

Här kan ni se vad hon tycker om att göra i skolan


Boken avslutades med självporträtt de gjort unde skolåret (de första i oktober förra året och de senare i mars och juni)


Här boken som handlar om skolan

Den har många klassrum och art room

Barnen har dans och musik

Och även teknologi där de får lära sig använda "kmpydrs" (computers) samt gymnastik där de får göra olika sporter

Här har barnen avbildat olika personer som arbetar i skolan (lärare, administration, skolsköterska etc...)

Här är Storasyster´s "Persuasive letter" som handlar om att man inte ska slösa med papper

Storasyster med sin lärare Miss K (vänster) och sin lärarassistent Mrs S (höger)

Och ja, denna morgonen fick även Lillebror hänga med till skolan

Deras lärare hade även gjort ett otroligt fint bildspel med bilder från skolåret som hon visade för oss alla. Till musiken "You´ve got a friend in me" samt "Over the rainbow" visades foton på alla barn i och utanför klassrummet. Läsandes, skrivandes, klistrandes, fotograferandes, (ja de har en klasskamera som de använt nu under vårterminen) och såklart på olika field trips. Kan säga att det nog var tårar i många föräldrars ögon under det bildspelet. Vi familjer hade också samlat till en present till lärarna. Det var en otroligt fin tavla som en av föräldrarna satt ihop av alla barnens självporträtt. Och på baksidan deras namnteckningar. En present som uppskattades väldigt av både Miss K och Mrs S. 

För Storasyster återstår nu endast en vecka i Kindergarten. Egentligen pågår skolan fram till och med torsdag den 26 juni, men vi flyger ju till Sverige redan på måndagen den veckan så hon har fått ledigt de sista dagarna. Det känns lite vemodigt att hon nu ska lämna denna fina klassen och sin fantastiska lärare, men jag hoppas att nästa år som "first grader" ska bli minst lika bra. Men innan dess ska vi ju ha sommarlov!

13 kommentarer:

Fröken L sa...

Det låter som om hon har haft en alldeles underbar skoltid och en härlig fröken. Jag som själv är lärare tycker det är skönt att få höra dessa positiva erfarenheter av skolan. I Sverige, precis som du säger, rasar skoldebatten på högsta nivå och det är inte positiva saker som lyfts fram. Dåliga resultat, outbildade lärare, dålig lärarutbildning och en skola i förfall. Själv står man där mitt i och nästan skäms för att säga att man är lärare. Jag älskar mitt yrke och jag älskar att träffa och arbeta med mina elever. Jag har just släppt iväg mina mentorselever efter tre år på gymnasiet och jag är så otroligt stolt över var och en av dem. Jag tycker att jag och mina kollegor är väldigt kompetenta och att vi göra allt för våra elever. Vi arbetar betydligt mer än fyrtio timmar i veckan och sliter häcken av oss. Men precis som du också säger är det stor skillnad idag och jag tror inte att det enbart handlar om en skola i förfall utan att det är ett samhällsproblem. Det är lika mycket föräldrarnas och samhällets ansvar att lära barnen om vad som är rätt och fel, hur man behandlar sina medmänniskor och det här med eget ansvar. Allt kan inte vara skolans ansvar. Därför är det härligt att läsa såna här positiva inlägg om skolan. De är alldeles för få idag.

Kram Linda

Anna, Fair and True sa...

Det verkar vara en väldigt bra skola. Kul att se allt de jobbar med. Jag är också väldoigt imponerad av den belgiska skolan som Isolde går i, vilket ju är mer som förskola men i skolans värld så större grupper, mer rutiner och mer "detta ska vi beta av". Men väldigt kärleksfullt trots många elever per lärare och kreativ miljö. Fritidsverksamheten är dock väldigt dålig. Då måste man boka in annat men oftast själv hämta dem och ta dit dem eller skaffa en barnvakt som kan hämta 15:45 och ta dem dit och sedan hämta där vid 17-tiden när det slutar. I det vanliga fritidset leker de mest vilket jag inte har något problem med iofs, men de som arbetar där bara sitter och snackar och vår granne hittade en 2,5-åring drickandes vatten från toaletten och ingen personal hade koll!

Men angående svenska skolan och förskolan får du skilja på dem. Förskolan fungerar väldigt bra och är den samhällsinstitution som folk är mest nöjda med. Den har även allmänt överlag hög kvalitet även om det finns variationer såklart. Skolan är det som har problem men sedan skiljer det sig såklart från skola till skola. Så t ex skolorna i Stockholm där vi bor är i allmänhet väldigt bra och populära. Sedan är det ju ändå väldigt oroande att resultaten har gått ner även generellt och alltså även bland högre presterande elever. I senaste PISA-studien var Sveriges resultat väldigt lika USAs, men tidigare har ju Sverige legat över USA och tiidgare långt över, i tabellerna. Så det är ju väldigt tråkig utveckling. Ja, inte just i jämförelse med USA bara utan i allmänhet. Men vi får hoppas det går att vända, och länderna som Polen har ju lyckats göra det t ex. Jag ogillar också den utvecklingen att det blir mer och mer beroende vad man har för föräldrar och hur de kan hjälpa sina barn osv., vilket missgynnar barn från mindre starka sociala och akademiska hem.

Anna, Fair and True sa...

Och som du skriver har ju F-klassen inte specifika mål att ett barn måste kunna t ex läsa i slutet av året utan det handlar mer om utforska det men det finns inget krav på nådda kunskaper. De olika skolorna arbetar också väldigt olika. På vissa ställen är F-klassen lokaliserad på förskolan och den är mer som förskola medan på andra ställen är den i skolan (och detta är vanligast) och man jobbar mycket tillsammans med klass 1 (och övriga lågstadiet). Numera går ju typ 98% i F-klass och regeringen vill göra det obligatoriskt delvis för att göra utbildningsformen mer lik oberoende av vad du bor vilket jag tycker är en bra idé.

Steel City Anna sa...

Intressant! Kul att du delar med dej. Så kul att se hur hon stavar, jag tycker språkinlärning är bland det intressantaste som finns.

Annika sa...

Svenska skolan är på dekis, helt klart.
OCH jag vet inte vad som kan lyfta upp den,
Minns de där skrämmande PISA.siffrorna från i våras.
OCH nu hur det liksom skylls bort på att eleverna inte tar det på allvar, bla, bla, yada yada yada...
Pinsamt!!!
Sverige borde ta stor lärdom av Finland. Fattar det INTE!!! ATT de inte redan gjort det.

USA är ju så stort, och det skiljer så mkt mellan kommun till kommun inom staterna.
Bor man i en kommun med bra skolor har man en utbildning i världsklass. Som Karolina nu har.
TACKSAM för det.
Bor du i en sämre bemedlad kommun är det tyvärr inte lika förspänt.
Så det haltar otroligt. Men det vet ju du också.
Skolorna här, som jag har erfarenhet av, ÄR outstanding!!
Just denna respekt bla för lärare, vuxna och barn. Nolltidernas vad gäller mobbing, stora resurser läggs på skolan. Jag tycker verkligen se SER till individen. Men visst, herregud, det finns saker jag också kunnat klaga på under åren.. Dock, det goda överväger stort, stort.


Jag är så glad att ella har en bra skola. Säkert kommer det att komma en och annan lärare i framtiden som ni inte gillar, men so be it.
Jag tycker Ellas skola verkar så fin, och du ska se att ettan blir lika bra som KG var.
Vet du, jag tyckte avslutningen in KG var stor!! Minns att jag fick ngt vått i ögat..

Nu på onsdag ska jag ta farväl av alla 13 år i kommunala skolan då K tar sin examen...
OJ, oj, oj!!!!!


Kramar!!

eastcoastmom sa...

Vad kul att ni tycker om dotterns skola! Vi har också så jättebra erfarenheter av den amerikanka kommunala skolan. Verkligen super! (men det skiljer nu mycket mellan skolorna här, tacksam att vi bor i ett av de bästa skoldistrikten i landet!)

Desiree sa...

Det är guld värt att ha en engagerad lärare som bryr sig om sina elever och som älskar sitt yrke. Blir imponerad över hur mycket de redan fått lära sig i Kindergarten. Är övertygad om att Ella kommer att få en mycket bättre utbildning i USA än vad hon hade fått i Sverige. Det är högre kvalité tycker jag på utbildning i USA. Jag hoppas att det blir en fin skolavslutning och några trevliga sista dagar här av denna termin innan ni flyger till Sverige. Hoppas också att det blir en minst lika bra klass och lärare till hösten.
Kramar!

Mala sa...

Vad duktig hon är. Ja, de blir stora snabbt känns det som när de börjar läsa och skriva.

Suzesan sa...

VAD DUKTIG HON ÄR. Så bra storasyster "Lill-Skruttan" skriver. REDAN och med innehåll. Gillade hennes lilla uppmaning om träden och papper. Smart hon den lilla. Så skönt med en engagerad lärare.

Det hade min dotter med. Hon hade så lätt för sig tills femman. Låg ett steg före. Läste tvåans böcker i ettan och så vidare. Men i sexan var det stopp. Där gick hon i takt med de andra. MEN DÄR är det skönt med en mentor som förstår och hänger med.Föräldrarnas roll är ju väldigt viktig.

Empati och medmänsklighet så fina ord. Bra att de får med sig det från början.

Så fint inlägg med alla dina tankar. Gillade hur Storasyster avstavat
"a
nother." Men raden tog ju slut ju. Så fin handstil och hon ritar ju så bra. Detaljer.

Spännande att se vad hon ska välja i framtiden. VAD det ska bli av den tösa :)

Så härligt med en lärare/mentor som älskar sina elever. Tycker om människor.

Media -rackar- ner på så mycket nu. Idag var det om om en av våra skolor och där har jag jobbat och JAG vet att alla går gymnasiet. Några planerar fina studier i framtiden och jag kan säga DET skrev inte tidningen. Mestadels alla klarar sig bra tackvare underbara mentorer som sliter HHELHJÄRTAT med motivation och de brukar säga "har de bara föräldrarna med sig så går det att fixa det mesta" och de eleverna har tagit studenten och har blivit belönade för bra ledarskap.

MEN NÅT är illa och det är medmänskligheten och empatin för sina klasskamrater nästan överallt.

Att mycket spårar ur är ju att vi fått så otroligt mycket flyktingar som måste tampas med så mycket. Ny kultur och nytt språk osv. Många lär sig språket under tiden...och läser Svenska som svenska 2 Som extraspråk och då är det inte så lätt att klara av. När de kommer hit så får de en tid där deras introduktion är och sen så placeras de i vanliga skolan. Att kunna skaffa bra betyg när de itne kan språket ger nog frustration. Sen så när det var så att de inte fick betyg förrän i åttan då struntade många i att plugga mer än vad de hade lust med. Ungarna sa "VARFÖR behövs ju inte då."

Kram
/Susanne

Anonym sa...

Underbart! Vilken bra Kindergarten och vad mycket E har fatt lära sig redan. Är imponerad! Kul med engagerade lärare. Bor man i rätt skoldistrikt är nog utbildningen man far i USA mycket bättre...
Kramar, Lisa

Millan sa...

Vad skoj att fa se och sa otroligt duktig hon ar storasyster! Hon skriver SA fint och ritar ju fantastiskt bra. Jag ar imponerad!! Sofias streckgubbar ligger lite i la dar ;-). Men jag maste saga att aven hon skriver otroligt bra!

Forstar att det kanns lite vemodigt med avslutning och att nagot nytt nu borjar. men det kanns ju som om Ella ar mogen for stora skolan!!

Stor kram

Josefine sa...

Så jättefantastiskt! När jag läser allt du skriver om Ella och skolan får det mig att vilja flytta till NY. Gibson och Charlie går på fantastiska förskolor som verkligen tar tillvara på barnets intressen och följer med i deras utveckling osv. Men jag hade gärna sett att de arbetat lite mer målinriktat på att lära barnen läsa, skriva, räkna osv. Själv får jag lite dåligt samvete, för det är något vi sällan gör här hemma. Jag vet inte var jag ska hitta den tiden att sitta ner och läsa, skriva och räkna med honom i lugn och ro. Lillebror är alltid här och drar i benet. Jag fasar lite för läxläsning i skolan om något år. Hur ska jag hinna?

Josefine sa...

Så jättefantastiskt! När jag läser allt du skriver om Ella och skolan får det mig att vilja flytta till NY. Gibson och Charlie går på fantastiska förskolor som verkligen tar tillvara på barnets intressen och följer med i deras utveckling osv. Men jag hade gärna sett att de arbetat lite mer målinriktat på att lära barnen läsa, skriva, räkna osv. Själv får jag lite dåligt samvete, för det är något vi sällan gör här hemma. Jag vet inte var jag ska hitta den tiden att sitta ner och läsa, skriva och räkna med honom i lugn och ro. Lillebror är alltid här och drar i benet. Jag fasar lite för läxläsning i skolan om något år. Hur ska jag hinna?