tisdag, september 11, 2007

Hemresa


Jag ska åka hem!!!!!!
Det känns nästan lite overkligt eftersom jag bestämde mig väldigt snabbt och bokade biljetten nyss. Annars brukar det ju ofta vara så (iallafall för min del) att jag planerar ganska långt i förväg innan jag ska åka någonstans. Så ofta bokar man biljett ett par månader innan själva resan. Men denna gång blev det väldigt hastigt och lustigt. Men det gör nästan att det känns ännu roligare!

Anledningen till denna hemresa är väl mest att det var över ett år sedan jag var hem till Sverige senast. Och att jag haft så mycket på jobbet under sommaren att det liksom inte riktig funnits tid att ta ledigt. Men nu uppstod ett litet "fönster" där det passade bra att ta ledigt innan hösten drar igång på riktigt allvar. För det kommer nog bli en ganska jobbintensiv höst.

Mycket på grund av detta samt pga av att det varit periodvis tungt under sommaren så var det faktiskt M som tryckte på att jag skulle ta en veckas ledigt och åka till Sverige. Han tyckte jag behövde det.
Eller så var han mest rädd att jag skulle komma att bli helt odräglig i mitten av november ifall jag inte får något ledigt innan dess. Haha! Han känner mig väldigt bra...

Nu blir det Stockholm om en vecka ungefär! Och det känns härligt! Jag hade tänkt att inte göra om samma sak som förra sommaren när vi var i Sverige, dvs att boka upp mig med för många "träffar". Men det är så himla svårt att låta bli. Man VILL ju så gärna se de man inte sett på länge. Men jag har ändå verkligen försökt att "hålla tillbaka" lite eftersom jag vet att det är otroligt uttröttande att fara runt som en skottspole. Och jag vill ju även "vila upp mig" lite. Det är ju liksom det som är vitsen med en semester. Iallafall delvis.
Men eftersom det ser ut som om vi även kommer att åka hem till Sverige över jul så känner jag mig ändå lite mindre stressad än jag annars skulle ha känt.

Innan jag åker ska jag hinna med ett bröllop här i USA. Det kommer bli spännande eftersom jag insett att det är väldigt annorlunda på många vis, jämfört med svenska vigslar och bröllop. Bröllopet är redan nu på fredag i New Jersey. Sedan blir det nog att packa ihop sina saker som man ska ha med sig till Sverige. Och framförallt. Att skriva en lista på alla saker man ska ta med sig tillbaka därifrån! Ojojoj. Om tullen skulle få för sig att kontrollera min väska skulle de säkekert bli otroligt misstänksamma över all den saltlakrits jag tänker köpa i Sverige och ta med mig.

Fast det är ändå inget jämfört med en av M's f.d kollegor som reste hem till Paris från Stockholm med hela sin stora 40 liters ryggsäck proppfylld med semper välling pulver. Egenhändigt förpackat i plastpåsar av olika storlek. Välling finns nämligen inte i Frankrike (inte i USA heller för den delen). Men det absolut roligaste var att ryggsäck inte kom fram. Ni har säkert själva någongång stått och väntat vid baggagebandet som snurrar sådär ödsligt tomt runt runt runt. Alla har redan fått sina väskor och gått så det är endast du kvar som står och spanar mot det tomma bandet. Ja detta hände såklart M's förre kollega så han fick snällt ta sig till informationen för att beskriva väskan och innehållet - en ryggsäck full med vitt pulver i små plastpåsar! Underbart! Jag hade verkligen velat se minen på den som satt och tog emot hans anmälan. Jag tror aldrig han fick tillbaka väskan faktiskt. Men jag gissar att den som ev tog den och trodde sig gjort ett fynd måste blivit grymt besviken när de testade kvaliteten på pulvret. För "snorta Semper" lär ju inte vara någon direkt pulshöjare vad jag vet.

7 kommentarer:

Thy sa...

Oj vad kul att få åka hem! Vad har du för svenska specialiteter du längtar efter? Jag skulle inte ha något emot en lakritsglass, eller kanske några kräftor! Gelehallon.... (dräggel).

Saltistjejen sa...

Haha!!!
Jo jag saknar nog saltlakrits mest tror jag. Men även "lösviktsgodis" i största allmänhet. Och god "hårdost", Här i USA är folk ju helt galna med sin cream cheese, men jag saknar en lagrad god Västerbotten!
Och så har jag planerat att äta kräftor såklart!!!

Fia sa...

Stoppar de dig i tullen f�r du vara lite kreativ helt enkelt! N�r jag blev stoppad av tullen h�r i USA med lingonsylt i s�dana d�r "plastkorvar" och mannen fr�gade mig vad det var s� sa jag att det var svensk bodyscrub och han tappade genast intresset f�r min lingonsylt! Kul blogg du har, jag hittade hit fr�n Annes blogg.

Desiree sa...

Hej, kul att hitta ännu en USA-bloggare. Såg din blogg på Annesblogg. Jag tittar säkert in igen. Kul att du ska få lite semester och få åka hem en vecka. Härligt. Annorlunda att få chansen att åka hem på hösten. Ha en trevlig sverige semester.

Anne-Marie sa...

Så du kommer också att åka på en snabbvisit till Sverige. Vad roligt! Visst är det svårt att inte boka upp sig för mycket. Men, som du säger, skall du åka redan till jul kanske du kan ta det litet lugnare. Vilken härlig historia med vällingpulvret. Kan tänka mig att hans ryggsäck kanske beslagtogs.

Saltistjejen sa...

Fia,

Haha! Jätteskoj tycker jag! Det hade jag nog aldrig kommit på själv. Jag tycker alltid jag känner mig lite smånervös när jag ska genom "immigration och tullen"...
Jättekul att du hittat min blogg!
Jag ska kolla in din nu!

Saltistjejen sa...

desiree,
Tack! Skoj att du såg min blogg hos Anne och tittade förbi! :)
Nu är jag såklart nyfiken på din också!