onsdag, november 21, 2007

Kalkoner och Katter

Så nu är Thanksgiving här. Detta är nog den allra mest amerikanska högtiden av alla. Och den största helgen här skulle jag vilja säga. Detta eftersom den firas av alla amerikaner. Medan t ex julen som ju är också är en mycket stor högtid här, enbart firas av kristna och inte av personer som har en annan tro, t ex judar och många asiater (ex kineser, indier).

Självklart är det kalkon man äter och det är inte några "småkyllingar" vi pratar om här. Nejdå! Man samlar oftast mer eller mindre hela släkten och då är det klart att det går åt en hel del fågel! Min chef berättade idag på jobbet att hon köpt sin kalkon igår och den vägde 22 lb, vilket motsvarar ungefär 10 kg!!!!!! Kan ni fatta! 10 kilo kalkon! Himmel! Man tänker sig snarare en struts om man går upp i den viktklassen... Iallafall har vi insett att de amerikanska ugnarna är enorma av en anledning - att rymma dessa gigantkalkoner på Thanksgiving och jul!

För en oinvigd icke-amerikan har jag inte fått några som helst känslor för denna högtid. Alltså sådär som jag känner med julen. Som t ex att man har vissa dofter förknippade med jul och när man känner dem kan man få en otrolig julkänsla. Men den typen av känslor är inget som man kan framkalla efter enbart ett par år här tror jag. För Thanksgiving då menar jag. Iallafall inte om man inte har någon familjeanknytning här. För Thanksgiving är verkligen en Familjehögtid med stort F. I stort sett alla amerikaner jag känner här ska fira med sin familj. Det är en lika stor resehelg som t ex julhelgen, där alla tar bilen, flyget, tåget, bussen till sina hemtrakter. Om man nu inte bor nära familjen. Så jag gissar att känslan inför Thanksgiving är väldigt annorlunda om man t ex är gift med en amerikan.

Trots att jag inte har några djupare känslor för denna högtid så är det ju väldigt trevligt med ledighet och det är aldrig fel med ett tillfälle att få fira tillsammans med vänner. I år är vi bjudna till några vänner på Thanskgiving dinner. Det ska bli kalkon såklart. "Stuffed" sådan såklart. Jag tror vi blir ca 10 personer så det kommer bli riktigt roligt! Tyvärr måste jag till jobbet även under denna helgen. Både imorgon på själva Thanksgiving dagen och även på fredag och kanske söndag. Så för mig blir det ingen långhelgsledighet. Men det känns ändå rätt okej eftersom jag ser fram emot min decemberledighet när jag får åka till Sverige.

På lördag ska jag iallafall vara ledig för då ska M och jag ta tåget upp till Poughkeepsie för att hämta hem vår lilla kisse!!! Ja, vi har funderat på detta med katt länge från och till. Redan när vi bodde i Stockholm pratade vi lite löst om det. Och nu i höstas bestämde vi oss för att vi verkligen ville ha en katt. Vi kom även fram till vilken ras vi ville ha. En Abyssinier. Så vi kontaktade några uppfödare i New York området och talade om att vi var intresserade. Förra veckan ringde de från det ena stället och sa att de hade en liten kattpojke till oss om vi var intresserade. Vi var egentligen på väntelistan, men de som stod före oss hade hört av sig och sagt att de inte längre var intresserade av katt på grund av familjeskäl.

Det känns otroligt mysigt och roligt! Jag har aldrig haft katt förut, men M hade katt innan han flyttade till Stockholm. Nu ser vi fram emot lördag och att få lära känna vår lilla kattpojke!

7 kommentarer:

Annika sa...

Ha så mysigt, Saltis! Ledighet är aldrig fel ,och så ska vi hoppas ni får det trevligt ikväll.
Personligen älskar jag Thanksgiving...det har jag nog alltid gjort. Tycker den är så underbart skön och kravlös. Men, du vet, jag är ju gift med en amris och har Peters familj i närheten så vi firar med dom...
Det är den största av helger! Större än julen, ja...

Happy Thanksgiving!

Saltistjejen sa...

Tack Annika! Ja, jag förstår att det måste bli annorlunda när man har en amerikansk familj. Jag tror att en av de stroa anledningarna till att vi inte tagit Thanskgiving till oss på det där "djupare" planer är just för att det är en väldigt familjeorienterad helg och vi har ju inga amerikanska familjer att fira med...

Millan sa...

Grattis till lille kissekatten! Jag har aldrig varit overdrivet intresserad av att ha katt men Ben tjatade tills jag gav med mig sa vi har en 6 arig gosig katt - Smurfy. Jag blev forvanad over hur kar jag blev i henne pa en gang!!
Det ar en ratt speciell kansla att komma hem med ett litet husdjur. Mer familjekansla pa en gang tyckte jag!

Hoppas att ni far en kanonhelg aven om du maste jobba! Ater man alltsa kalkon aven pa julen i USA forresten??

Saltistjejen sa...

Millan,
ja det känns supermysigt att få hem lilla kissen!
Ja många här äter kalkon även på jul. Inte alla men det känns som om de flesta jag pratat med gör det. Känns som om kalkon är deras "festmat" på något vis. Kanske som vår sill?? Vi äter ju sill både jul, påsk och midsommar. Traditionellt sett alltså, även om inte alla gllar sill.

Fia sa...

Åh, grattis till lilla kissen!! Ser fram emot bilder och berättelse då du träffar honom och faller huvudstupa för honom....

Anne-Marie sa...

Tänk det hade jag aldrig tänkt på att ugnarna är så stora på grund av dessa jättekalkoner. :) Men det är nog inte otroligt. Jag har efter 10 år här ingen som helst känsla för Thanksgiving trots att jag var gift med en amerikan. Men han firade den inte heller så det var kanske inte så konstigt. Vad kul att ni skall få en liten kisse! Jag är superallergisk mot katter men visst är de mysiga.

Desiree sa...

Låter som en riktigt mysig thanksgiving trots en del jobb. Kul att kunna fira med ett gäng vänner. Vilka söta katter! När de är små är de ju alldeles extra söta. Vad spännande. Du får berätta mer om er egen lilla kisse och visa kort på honom.