måndag, mars 02, 2009

Magsjukan slår till igen...

Okej, efter ett par dagar då lill-Skruttan mått pyton så slog magsjukeviruset återigen till inatt. Men denna gång var det jag själv som mådde riktigt dåligt med diverse icke-trevliga symptom som följd.  Jag som egentligen har sjukt mycket att göra på jobbet nu kunde inte åka dit utan stannade i sängen hela morgonen och förmiddagen. Sov i stort sett fram till 14-tiden i eftermiddags. Var trött efter en rätt jobbig natt. 
M stannade hemma från sitt jobb och tog hand om Lill-Skruttan som fortfarande är sjuk. Eländigt värre alltså.
Men ännu eländigare ska det tydligen bli. För nu under kvällen började M känna sig dålig. Frusen och med en mycket mysko känsla i magen. Precis så som jag känt under natten. Fan! 
Vi får se hur morgondagen blir.
Kanske blir det ombytta roller då? M som ligger däckad i sängen och jag som passar sjuk Lill-Snorpa. En av de saker som stressar mig just nu är att jag ju har så mycket på jobbet. Denna magsjuka kunde knappast komma sämre. Fast visst, när kommer magsjuka någonsin lägligt??
Men just nu är det verkligen inte inte inte bra att jag inte kan jobba. Fan igen!
Å andra sidan försöker jag intala mig att detta faktiskt är något man inte rår över. Blir man sjuk så blir man sjuk. Inget att göra åt. Så sant. Fast det är tyvärr en klen tröst i sammanhanget.


Sist men inte minst ett par tips till er som eventuellt tror att ni riskerar bli magsjuka inom den närmsta framtiden. Dessa tips är baserade på min nya mycket nyvunna erfarenhet av just magsjuka och dess åkommor:

- ät inte popcorn om du tror att du eventuellt kommer att behöva kräkas inom de närmsta 12 timmarna.
- Sov inte med katter under täcket om du tror att du kanske kommer behöva rusa snabbt upp ur sängen under natten.
- Låt för guds skull inte katten ligga mellan dig och en eventuellt framställd hink.
- Låt ovan nämnda katt få inspektera ovan nämnda hink ordentligt och under uppseende innan du lägger dig igen. Detta för att förhindra att katten själv vill kolla in hinken vid ett senare tillfälle och därmed välter den. (Detta spelar ju inte så stor roll ifall hinken är tom, men det är den ju inte alltid vid just magsjukor.)




22 kommentarer:

Taina sa...

Tycker så synd om er! Och när kommer en magsjuka lägligt? Aldrig! Men vad kan man göra mer än att ta hand om sig själv och barn. Förr tillbaka, när jag var med i en lokalrevy, fick vi stoppa i oss 10 vitpepparkorn med ett glas vatten så fort vi kände oss lite "konstiga" i magen. Brukar köra det hemma också och tonårsdottern fick ta det i förra veckan och vi klarade oss. Ta i trä...
Krya på er. Jobbet kan vänta.
Kram

Desiree sa...

Usch då, bläää för just magsjuka. Det är verkligen hemskt. Krya på dig och hoppas att även M och Ella snart är på bättringsvägen. Jag hatar verkligen magsjuka. Men det var lite roliga tips du gav iallfall. SKa lägga dem på minnet, för man vet ju aldrig.

Kram

Susanna sa...

Åh, stackars lilla sjukling!
Krya på dig (och resten av familjen). Kram!

Saltistjejen sa...

Taina,
vad lusigt! Precis det tipset fick jag av Suzesan i inlägget nedan! Jag har aldrig hört talas om det förut!!
Nu är det nog dessvärre för sent.
Men ska minnas till en annan gång.
Kram!


Desiree,
ja magsjuka är bland det värre i "vanliga vardagssjukdomar" tycker jag. Usch!
Man blir otalt däckad Och allt runtomkring är verkligen bara jättjobbigt och rätt äckligt.
Tack för omtanken!
kram!


Susanna,
tack!

Mia sa...

Hu jag hatar magsjuka. Och det värsta är att man ofta vet att hela familjen smittas så man kan se hur man själv kommer må inom ett dygn av att titta på de som är sjuka redan. Har också fått tipset att äta vitpepparkorn men jag vet inte om det hjälper. Hoppas ni kryar på er snabbt! :-)

mammigranten sa...

Usch och fy!
En olycka (dvs kräks) kommer sällan ensam...
Hoppas ni mår bättre nu
kram och krya på er!

olgakatt sa...

Mitt allra varmaste deltagande!
Kram från Det Gröna Monstret i Soffan.
PS Vitpeppar funkar INTE -tyvärr! Har prövat flera gånger.Om man inte spyr efter vitpepparn skulle man inte gjort det ändå. DS

Victoria sa...

Nej men usch för magsjuka! Hoppas att ni snart känner er bättre allihopa!!
Krya-på-er-kramar//Vic

SweFlo sa...

Åh stackars er! Hoppas ni kryar på er allihopa snart! Jag har en magsjuk hund här, han spyr lite då och då så jag får gå upp och torka. Men i hans fall rör det sig dock bara om osmälta minimajskolvar... Tur man har klinkersgolv numera! Kram!

Anna, Fair and True sa...

Haha tack för tipsen! Men krya på er nu! Magsjuka är INTE kul!

Anonym sa...

Oh nej, hink-incidenten låter ju helt overkligt jobbigt! Hua, hua. Hoppas att ni kryar på er snart.

Anne-Marie sa...

Magsjuka - usch. Krya på dig! De där hinktipsen fick mig att dra på smilbanden. Kram!

Millan sa...

Ah nej vad trist. Magsjuka ar vidrigt :-(. Man blir ju sa totalt dackad. Det enda postiva ar ju dock att det oftast ialla fall gar over ratt fort. Hoppas nu hela familjen mar battre snart! Stora kram!!

Saltistjejen sa...

Mia,
ja det är verkligen itne roligt det där närman går runt och bara väntar på att det första illamåendet ska dyka upp...
Kram!


mammigranten,
nej tyvärr är det ju så. En kröks kommer sällan ensam.


m i t
å tack! ok synd att vitpeppar inte fungerar. Det hade ju varit väldigt bra annars!
Kram!


Vic,
ja jag hoppas bara att jag inte lyckades smitta er när vi sågs!!!
kram!


SweFlo,
haha, ja Lipton satte också igång och kräktes i morse. Då trodde jag nästan jag skulle flippa ur en stund. En kräkande man, en kräkande dotter OCH en kräkande katt!!
Kram!


Anna Fair and True,
tack. Vi är alla på bättringsvägen.
Kram!


Spoery Spice,
nej så passa dig den dagen OM du råkar ut för maginfluensa eller ngn annan ovälkommen kräksjuka! :-)
kram!


Anne.Marie,
tack! Haha, vad bra att du inte tyckt hela inlägget kändes deppigt trots innehållet. ;-)


Millan,
jo. Fast det har varit vääääldigt segt för Lill-Skruttan. Hon kräktes igen nu kväll och det är ju snart en vecka sedan hon blev dålig. M och jag verkar ha fått en lättare släng, eller så är bara vårt immunförsvar bättre och mer tränat.
Kram!

Suzesan sa...

Hahah det med vipepparkorn funkar alltid för kockar/kökspersonal iallafall:)"Alla" gör det.
Ingen får magsjuka för det är värsta värsta att få in i ett kök...men man ska ta det innan man fått smittan.
Jag har inga vetenskapliga bevis för det där.. men det skall visst dra till sig bakterierna...och föflytta dem den naturliga vägen ut ...jaaa ni fattar!
Jag har aldrig haft magsjuka så jag kan inte sätta mig in i det.

Har jag spytt så har det varit för att jag varit bakfull.
Men däremot har jag vaknat ofta och blivit nerspydd av barn som kräks i kaskader.
Det värsta jag vet är att torka spya från andra.
När jag jobbade på båten spydde alla överallt och vi fick ta upp det fyf*n.
Vi hade en lista och den som tagit upp slapp länge sen för då hamnade man längst ner på listan.
Man såg till att göra det där fort. Jag kräktes alltid mer än vad den som "kastat upp gjort." Såg vi när de gjorde det fick vi kräva upp till 300kr av dem. Beroende på incidenten.

Låter vidrigt och det var ju roliga tips det med blå text..hmm om nåt kan vara roligt med sånt. Blä. Jag skrattade iallafall.
KRYA PÅ ER IALLAFALL. men har katten också fått magsjuka. Låter hemskt.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Men stackars er!!! Magsjuka toppar verkligen listan av de sjukdomar man minst vill ha, och då menar jag förstås snuva osv.
Vi har haft en lightvariant i helgen som snabbt gick över. Jag skrattade åt dina tips. Kul i allt elände.

Kommer ni till Sverige nu i mars??? Det vore så himla kul att ses!

Kram och krya på er!!!!!

Lia sa...

Uäck! Jag finner inga ord, för fy vad jag avskyr magsjuka!! Och speciellt om man har mycket på jobbet. För det funkar ju inte att gå iväg med några ipen i kroppen heller. Krya på er, hela familjen!!! Käka vitpeppar. Kram

Marianne sa...

Å nej fy stackare! Hoppas att det är över vid det här laget och att ni allihop är friska och pigga igen.

Vi räknade ju stenhårt med att råka ut för någon Faraos hämnd när vi flyttade hit, men ta i trä, vi har inte varit magsjuka en enda gång. Jo, Klas blev sjuk en gång när han var i Sverige : D Men vi var jätteförsiktiga i början, sedan har vi sakta men säkert slutat med de där överdrivna försiktighetsåtgärderna som handsprit och att skölja alla grönsaker i vinägervatten osv. Man måste ju anamma bakteriefloran i landet, annars blir det bara jobbigt. Nu kan vi nog äta lite varstans och klara av det.

Det var så läskigt i går, jag försökte läsa här och bloggen fanns men inga inlägg. Nu på morgonen gick jag in hos mig och det var samma sak - bloggen fanns men alla inlägg var borta. Nu är allt tillbaka som tur är.

Ska försöka bli klar att skriva till dig och Kicki i dag.

KRAMAR!

Anne sa...

Usch och fy, inte roligt och typiskt nog vid en tidpunkt när man har mycket att göra. Men som du skrev, en magsjuka kommer ju aldrig någonsin lägligt. Torsdag idag, förhoppningsvis har hela gänget tillfrisknat, piggnat i och är ute på banan igen. Jag hoppas det!!!
Kram!

Millan sa...

Usch stackars lillsnorpan :-( Sa trist att det inte ger med sig. Mina barn har klarat sig hittills och jag ocksa sa jag haller tummar och tar for att det fortsatter sa. Men det ar nog lite tidigt att ropa hej efter bara en dag... hoppas ni blir battre snart allihop! kram

Anonym sa...

Fy för magsjuka! Verkar vara svårt att komma undan, fast själv har jag aldrig drabbats..än..*peppar, pappar*
Jag hoppas att hela familjen snart kryar på sig och att eventuella baciller håller sig på avstånd.
Tror att vi har sån tur för att jag är hemma med Leon och inte själv blir sjuk ofta men detta kommer nog ändras när han börjar på dagis i framtiden.

Massor av kramar till er!
xx

Saltistjejen sa...

Suzesan,
ok. Jag har aldrig hört detta med vitpeppar förr men nu har jag hört det från jättemånga av varandra beroende kälor. lustigt!
Skönt att du sluppit magsjuka! Men det låter hemskt det där från båten. kan dock tänka mig att det kan vara så. Fy!!!!!
Bra att du skrattade åt mina tips. Man måste försöka se på det från den komiska sidan ibland ju! :-)
Kramar!!!


Kicki,
ja nu är lah LESS på det här och hoppas att hon ska bli frisk snart snart snart!!
Och jo jag kommer i mars. Jag ska höra av mig till dig o Marianne, men det har som sagt varit lite mycket nu....
Kramar!!!


Lia,
nej att ha magsjuka och jobba fungerar dåligt. Inte vill man sitta på t-banan eller bussen och rkäkas heller. Det var tillräckligt jobbigt när jag var gravid och mådde illa. Att pendla så långt menar jag. hade med mig en plastpåse i väskan då. Attifallatt.... Men jag klarade mig då. Fast sedan gick ju vattnet istället på tunnelbanan hahaha! Och då räckte definitivt ingen påse, haha! :-)
Kramar!!


Marianne,
jag och M är friska nu men Lill-Skruttan är fortfarande inte helt bra. tyvärr.
Ja ni har ju haft jättetur ochv arit duktiga som inte fått ngn magsjuka när ni flyttade. Annars kan ju verkligen en ny bakterieflora göra att man blir riktigt dålig. Lite lustigt att Klas belv sjuk i Sverige dock! :-)
Vad läskigt med bloggen! Ja, det skulle kännas otroligt tomt om alla ens inlägg skulle försvinna Trist. Tur att vi är tillbaks i cyberrymden igen!
Jag ska också försöka maila er! VILL så gärna träffas!
Kramar!!!


Anne,
japp det är aldrig tid för en amgsjuka, men ibland kan den komma ännu mer olägligt än annars. Jaja, nu är det som det är.
Hoppas att nästa vecka ska vara normal igen.
Och du GRATTIS till ert Gröna kort!!!! Härligt!
kramar!!


Millan,
ja nu hoppas jag att ni klarar er trots att Ben blivit sjuk.Usch! Särskilt lilla S som ju behöver lägga på hullet!
Kramar!!


Jess,
Jo det är inte skoj alls. Och ni har tur, men jag tror som du säger att det blir mer sjukdomar när det är dagisdags. Här är det mycket hon fått via dagis. Men enda tröst är att det ju ska stärka deras immunförsvar så att de inte ska bli lika sjuka senare. Första året på dagis (oavsett vilken ålder de är när de börjar) ska ju vara det värsta säger de som vet.
Kramar!!