söndag, augusti 05, 2007

Gula febern


Det råder ju Simpsonfeber just nu. Iallafall här i USA. Vart man än vänder sig ser man dem. Gula gubbar som kikar fram ur alla vrår. Och nu snackar jag alltså inte om alla kinesiska eller japanska "deliverykillar" som gör gatorna osäkra där de susar fram på sina skruttibangbangcyklar med "Capital Chicken", dumplings och/eller "Californian rolls och sushi i cykelkorgen. Nej här är det fråga om Homer och Marge med sina barn Bart, Lisa och Maggie. Plus alla andra mycket karaktäristiska invånare i den lilla staden Springfield. Så varför denna Simpsonhysteri nu helt plötsligt? Jo självklart är det på grund av filmen "The Simpsons Movie". Jag gillar verkligen Simpsons, men har aldrig följt en hel säsong, utan alltid enbart strötittat på vissa avsnitt. En sådan där serie som går i stort sett hela tiden. Alltid. Gärna lite senare på kvällen. Det är alltid minst en TV-kanal som visar någon säsong. Ungefär som med "Friends" och "Seinfeldt". Ofta halkar man in i ett avsnitt som redan har börjat, och så hänger man kvar.

Vi satt på jobbet häromdagen och pratade om Simpsons på lunchen. Jag var ju helt klart medveten om att serien hållit på "forever", men när årtalen verkligen uttalades högt satte jag nästan lunchen i halsen. I min enfald hade jag gissat att den hållit på i drygt 10 år eller så. Kanske möjligtvis 15. Sedan början av 90-talet. Ungefär. Men det visade sig att åren som vanligt sprungit snabbare än man själv hunnit med, och serien blir i år hela 20 år gammal!!!!! Jag visste inte detta, men den började tydligen som kortare "avsnitt" i "The Tracey Ullman Show" redan 1987! Himmel! Som serie med egen sändningstid är den väl något yngre, men inte mycket.

Eftersom det råder fullständig Simpsonfeber här nu så finns det självklart en sida på nätet där man kan "simpsoniza" sig själv; http://simpsonizeme.com/
Man laddar helt enkelt upp ett foto på sig själv, skriver in en del info och låter sedan detta program enkelt och lätt förvandla en till en person som mycket väl skulle kunna spatsera omkring på gatorna i Springfield utan att sticka ut från mängden. Mitt förslag på jobblunchen var självklart att vi borde göra "Simpsonbilder" av oss på jobbet, arrangera dessa till ett enda gruppfoto och lägga ut på vår hemsida. Detta förslag mottogs med hurrarop. Men hittills tror jag ingen på jobbet har gjort någon Simpsonvariant av sig själva. Iallafall har jag inte fått ta del av någon. Jag har dock inte gett upp hoppet än om att vi ska kunna få till ett sådant gruppfoto. Själv har jag nu gått före med gott exempel och "Simpsonizat" mig själv. Ni kan ta del av resultatet här.

Om det är likt?
Tja, det lämnar jag till er att avgöra...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj ÄR serien verkligen från -87?!?!?!
Börjar verkligen känna mig gammal!

Anonym sa...

Snygging!!
Jag ska oxå fixa en Simpson av mig själv.