söndag, november 11, 2007

När svärmor kom till sta'n

Nyligen skrev jag ju ett inlägg om detta med barn här i USA jämfört med Sverige.
Det var skoj att få ta del av flera av era erfarenheter på barn- och familjeplanet. Tack för alla era kommentarer!!! Alltid intressant att få en inblick i hur andra löser olika situationer i livet, och just detta att få barn är ju en av de största förändringar man genomgår i livet. Jag håller verkligen med Jacals kommentar att det ibland faktiskt i slutänden kan bli bättre när man är tvingad till att verkligen tänka igenom sin situation och försöka komma på vilken lösning som är bäst för just en själv just vid detta tillfället, istället för att "automatiskt" följa strömmen.

För att fortsätta spinna på detta med familj så vill jag i detta inlägget summera lite om när Svärmor var på besök. Det var ju ungefär 3 veckor sedan hon var här men det är ändå roligt att kunna minnas tillbaka lite.
M's mamma har varit i NYC tidigare men det var i början av 70-talet och denna resa var inte någon höjdare vad jag förstår. Hon och staden kom inte riktigt överens då. Därför var vi lite spända för hur hon skulle tycka denna gången. Men det var ju å andra sidan en otroligt annorlunda stad på den tiden jämfört med idag. Nu är ju staden inte alls "farlig". Men fortfarande ganska skitig och definitvt enormt bullrig. Och i allra högsta grad en storstad med allt vad detta innebär. Rätt annorlunda mot lilla Staffanstorp där hon annars bor. Men vi hoppades såklart att hon skulle gilla staden, eller iallafall inte tycka det var såpass jobbigt att hon ville åka hem.

M's mamma kom hit tillsammans med sin vän och kollega B, och första kvällen och dagen så umgicks vi även med B's dotter som bor i Cape Cod. Dottern hade kommit ner till NYC för att träffa sin mamma och oss. Vi började första kvällen med middag på en av våra favoritkvarterskrogar "Les sans culottes". En liten fransk restaurang med otroligt god mat och mysig atmosfär. Servicen är fantastiskt bra och personlig. Det sistnämnda hör till ovanligheterna här i sta'n så det är verkligen ett stort extra plus. Det var en väldigt trevlig kväll och det var roligt att få träffa M's mamma och även B och dottern Y.

Det blev ganska tidig sänggång den kvällen eftersom jetlaggen gjorde sig påmind hos våra gäster. På grund av den tidiga nattsömnen vaknade jag väldigt tidigt på söndagen och bestämde mig för en springtur i det vackra vädret innan vi skull möta B och hennes dotter. Om det är något jag tycker är fantastiskt härligt så är det att springa i NYC. Jag sprang längs med East river och sedan genom staden till "The reservoir" i Central park. Avslutade rundan vid zoot i parken och gick hem genom en nyvaken stad. Härligt!
Efter detta promenerade vi sedan allihop till "The Boathouse" i just Central park för att äta brunch. Varken M eller jag har varit där förut men det var otroligt mysigt! Denna restaurang ligger precis vid en av dammarna i parken och det är väldigt svårt att känna att man är på Manhattan när man sitter där i grönskan och blickar ut över folk som ror små roddbåtar. Vädret var som sagt strålande så det passade utmärkt att inta sin brunch här.

Man kunde inte boka bord här utan det var "first come first serve" som gällde. Men det var ju ett strålande väder så vi satte på deras "uteservering" där man hade utsikt över vattnet. Efter en knapp timmes väntan, självklart med en s k buzzer som Desiree skrev om i sin blogg, fick vi vårt bord. Detta på deras terass också med utsikt över vattnet. En utsökt brunch på en otroligt härlig plats. Ett klart tips till er som planerar ett New York besök! Även om just "uteserveringen" är något jag rekommenderar under den varmare säsongen. Men här i sta'n sträcker den sig ju ofta från maj-november.

Resten av dagen strosade vi runt i parken. Vi passerade ett annat favoritställe i parken nämligen dammen (nära 5th avenue i östra delen av parken där de ofta seglar med radiostyrda båtar). Här brukar alltid ett par entusiaster stå med tubkikare och studera falkarna som häckar på taket till en byggnad vid 5th avenyn. Man brukar kunna få titta i dem, men eftersom det är fel tid på året så tror jag inte amn ser så mycket. Kommer man på våren är det stor sannolikhet att man får syn på dem. M's mamma som sett en dokumentär om detta falkpar ville gärna gå förbi här så det blev ett naturligt stopp.

Vi fortsatte sedan västerut i parken och passerade förbi Turtle Pond, the Swedish Cottage och Shakespear Garden samt Strwberry Fields. I sydvästra hörnet av parken såg vi även dessa små sköldpaddor i dammen, som stod i solen och värmde sig. De såg verkligen jättelustiga ut. Alldeles orörliga så att man först kunde tro att det var en liten "staty" i vattnet.

Sedan tog vi en tunnelbana ner till SoHo där vi fortsatte att promenera omkring och se på folk och gå in i diverse affärer. Bland annat ett besök i Dean & Deluca för att se på alla delikatesser där inne. Ett Starbucksbesök också såklart för att tanka kaffe. På kvällen gick vi till ett hotell i närheten av där vi bor där de har en bar högst upp så man kan sitta och dricka drinkar och ha en otroligt fin utsikt över staden.

Under resten av veckan roade sig M's mamma och B på egen hand under dagarna och sedan mötte vi dem på kvällarna. Måndagkvällen blev det middag hemma hos oss, och på tisdagen var det operabesök på schemat. Vi gick först och åt på en väldigt trevlig restaurang i närheten av operahuset Metropolitan. Opera är väldigt speciellt tycker jag. Vi hade glädjen att få gå och uppleva en operaföreställning redan förra hsöten när M's operafrälsta moster var på besök. Detta var en bröllopspresent från henne och hennes man. Jag är inte någon otrolig operafantast, utan har egentligen aldrig riktigt lyssnat på opera tidigare. Och fortfarande efter dessa två operabesök på en av världens mest kända operor så kan jag inte påstå att jag är frälst. Jag tycker fortfarande att vissa stycken kan vara ohyggligt vackra, men att vissa faktiskt kan vara ohyggligt tråkiga också... Men att gå på Metropolitan här i NYC är ändå en fantastisk upplevelse i sig! Bara att gå omkring i detta vackra hus och insupa atmosfären är härligt! De har de vackraste takkronor jag någonsin sett, och en väldigt speciell arkitektur inne. Föreställningen vi såg var "Madame Butterfly" och scenografin var helt fantastisk! Särskilt i första akten! Jag tror att M's mamma kände ungefär som jag. Att det var en häftig upplevelse och fantastiskt roligt att ha varit med om, men att det nog dröjer ett tag innan man kommer att sitta och lyssna på en operaskiva i stereon.

På fredagen hade både M och jag tagit ledigt och hyrt en bil så att vi skulle kunna ta en tur utanför staden. Vår plan var att köra längs med Hudson river lite up-state för att besöka några ställen här som vi hört talas om, läst om eller i vissa fall besökt själva och gillat. Detta var vår födelsedagspresent till M's mamma och det blev en väldigt lyckad tur.

Vi åkte som sagt uppåt längs Hudsonfloden och besökte först Sleepy Hollow. Detta är en liten stad som nog mest är känd för sin legend om "the Headless Horseman" vilket Tim Burton filmatiserade med Johnny Depp, Christina Ricci och Christopher Walkens i huvudrollerna. Vårt första stopp var dock Philipsburg Manor, som har ett "aktivitets center" som man kan besöka. Vi hade först tänkt att gå runt här men man fick inte gå omkring på egen hand utan var tvungen att ta en guidad tur, så vi gick aldrig över bron utan bestämde oss för att åka vidare.

I närheten fanns en liten kyrka "Union church of Pocantico Hills", som vi läst skulle ha originalmålade kyrkofönster av Marc Chagall och Henri Matisse. Detta var självklart värt ett besök. Det var en mycket liten stenkyrka och på något vis kändes det nästan overkligt att just denna lilla, nästan oansenliga kyrka, mitt ute i "ingenstans" skulle ha fönsterglas med målningar av sådana stora konstnärer. Fönstren var otroligt vackra och vi hade tur som hamnade mitt i ett sällskap med en äldre man som berättade om fönstren - historien bakom dem och kyrkan. Man kunde tyvärr inte se något av fönstren utifrån eftersom de var skyddade. Så utifrån såg fönstren endast mörka ut.

Här står vi utanför kyrkan; B, jag och M's mamma. Haha, vi står i kyrkotrappen utanför kyrkan alla tre, och jag var tvungen att stå ett trappsteg högre upp än de här långa och resliga kvinnorna för att M inte skulle få problem med att fånga oss på samma bild. Så kan det vara när man är en liten tjej bland ståtliga amazoner...

Vi åkte sedan vidare och stannde för en lunchpaus i den lilla staden Cold Spring. Här har jag varit med M ett par gånger och vi tycker jättemycket om den lilla pittoreska staden som ligger alldeles vid Hudsom river. Den är omringad av berg som har flera vandringsleder och vi vandrade här en dag förra hösten. En stor fördel med denna stad är att man faktiskt inte behöver bil för att ta sig hit från Manhattan. Metro North går förbi här och man kan lätt ta ett tåg från Grand Central. På ca 1 timme har man då förflyttat sig från Manhattans taxibilskaos till en liten lugn småstad och mycket vacker natur. Nu när vi besökte staden var det otroligt vackra höstfärger. Det var bara synd att vädret var så grått. Med lite mer sol skulle nog ärgerna annars ha kommit fram ännu mer.

Efter lunchen stod ett besök på Dia:Beacon, ett museum som ligger ännu en bit upp längs Hudson river på schemat. Detta museum är ursprungligen en gammal industribyggnad som man har gjort om till museum. Här visade man mycket modern konst. Som ofta när jag går på konstutställningar så uppskattar jag väldigt ofta själva byggnaden/arkitekturen, ljuset i rummen lika mycket eller i vissa fall mer än själva konsten. Likaså här. Jag tyckte att detta museum påminde lite om Arken som ligger utanför Köpenhamn. Inte utvändigt men däremot invändigt. Lite samma typ av ljus och känsla. Det fanns även en utomhusdel men denna missade vi. Kanske gjorde det inte så mycket eftersom vädret gradvis blivit sämre under dagen och regnet nu hängde i luften.

Vädret ja. Det som tidigare i veckan varit så strålande hade under fredagen förvandlats till grårusk. Under eftermiddagen började det regna så vår färd fortsatte därför efter Dia:Beacon i tilltagande regn mot en vingård Brotherhood. Här besökte vi deras vinkällare och provsmakade lite vin. Vi var tyvärr för sent ute för att kunna få någon guidad tur, men det var ändå trevligt att prova lite viner även om de flesta inte var särksilt imponerande faktiskt. Det som gladde mig och M mest var att de sålde deras eget "mulled wine" där vilket enligt var vinprovningsguide hade fått otroligt fina komplimanger från besökande svenskar; "bättre än svensk glögg". Detta varhan mäkta stolt över och vi köpte med oss en flaska hem förstås!

När vi kom ut från vinkällaren hade regnet tilltagit ännu mer och det det kändes verkligen som Halloween-väder. Ruskigt, grått och spöklikt. Utanför vinkällaren hade de lagt upp vackra pumpor i en hög som lyste upp något i gråvädret.

Vi åkte därefter tillbaka till Cold Spring (där vi stannat för lunchpaus). Här hade vi bokat ett bord på en italiensk restaurang. Nu regnade det ganska rejält och affärerna höll precis på att stänga, men vi hann in i några innan vi gick vidare mot middagen. Maten på denna lilla mysiga restaurang var väldigt god. Detta var ju vår sista middag tillsammans för denna gången, och sådant kan ju alltid kännas lite vemodigt. Men samtidigt så kände både M och jag att det hade varit en väldigt bra vecka och att både M's mamma och hennes kompis B verkade haft det otroligt bra här. Så vi kände oss trots allt glada och nöjda.

Nu dröjer det ju inte så länge innan vi får träffa M's familj igen eftersom vi ska fira jul i Sverige i år. Detta bidrog säkert också till att det inte kändes så vemodigt att säga hejdå dagen efter när M's mamma och B skulle till flygplatsen för avfärd mot Sverige.

Slutligen vill jag bara säga till M's mamma och hennes vän B;
Tack för en härlig vecka med er här i NYC!
Det var verkligen jätteskoj att ni kom och hälsade på. Ni är alltid välkomna tillbaka!!