fredag, januari 11, 2008

"100 saker om mig" - utmaningen är antagen!

Har varit hemma ett par dagar eftersom jag efter min magsjuka lyckades åka på en riktig förkylning. Inte särskilt kul, men kroppen har definitivt behövt vila. Idag mår jag mycket bättre, men har ändå beslutat att stanna hemma eftersom jag tycker det känns onödigt att ta mig hela vägen till jobbet när jag fortfarande inte känner mig fullt frisk. Däremot har jag tänkt att jobba lite hemifrån idag och bl a läsa en del artiklar (jobbrelaterade vetenskapsartiklar då) för att ändå vara lite nyttig.

Jag har mest sovit under de här dagarna. Och glott på "dag-TV". Men igårkväll när jag började känna mig något bättre så satte jag mig faktiskt ner och skrev den där jättelånga listan "100 saker om mig" som jag vet att jag en gång lovade att göra. Den som jag tror det kan ha varit aurorabuddha som startade och även utmanade flera av de bloggare som jag följer att skriva om sig själva. Det var flera som nappade på den utmaningen och jag tycker själv det var rolig läsning eftersom det gav en lite mer detaljerad uppfattning om hur ni som skrev listan är som personer. Jag lovade då att skriva en sådan om mig själv, men har hittills inte haft riktig tid eller ro att fundera. Men som sagt, igårkväll satte jag mig ner och tänkte. Och här är den nu.



100 saker om mig:


1. Jag älskar att träffa och lära känna nya människor och gillar oftast att mingla på t ex fester.

2. Är (ö)känd för att prata mycket och ofta. Ibland är det en fördel, ibland kanske inte lika smickrande.

3. På grund av ovanstående punkt så har jag ibland en tendens att låta tungan gå snabbare än tanken. Inte så roligt alla gånger. Men de flesta som känner mig brukar förlåta mig för att vissa grodor kan hoppa ur min mun.

4. Jag är absolut inte långsint.

5. Däremot kan jag bli riktigt heligt förbannad ibland och då visar/säger jag det.

6. Jag tycker att det är jobbigt med väldigt konflikträdda personer. Särskilt som det väldigt ofta uppstår missförstånd vilka i sin tur kan skapa nya konflikter när personer inte säger vad de tycker och tänker.

7. Saker som gör mig heligt förbannad är när människor behandlas orättvist och illa.

8. Jag försöker se livet i så positiva färger som möjligt och kan störa mig enormt på personer som alltid ska ”måla fan på väggen”.

9. Men jag försöker ändå att vara hyfsat realistisk.

10. Praktik och funktion går oftast före utseende/design. Även om jag verkligen tycker om vackra saker.

11. Ovanstående medför att jag är en sk ”sneaker’s girl” som älskar bekväma och gåriktiga skor. Funktion före utseende.

12. Äger därför nästan inga ”snygga” skor.

13. Jag har jättesvårt för att shoppa kläder. Hittar nästan aldrig något och tycker hela konceptet med ”vanlig klädshopping” är rätt trist faktiskt.

14. Däremot älskar jag att gå in i ”outdoor butiker” och om jag vore rik skulle jag kunna shoppa järnet här. Men man kan ju inte ha enbart windstoppers, gore-texkläder, outdoor-skor, tält, ryggsäckar och sovsäckar i sin garderob….

15. Mina vänner är väldigt viktiga för mig och utan dem skulle jag känna mig väldigt väldigt ensam.

16. Jag har ett stort socialt behov och vill helst interagera mycket och aktivt med de personer jag umgås med.

17. Jag älskar saltlakrits och är fortfarande besviken över att man inte kan köpa det på Ikea här.

18. Vår och försommar var mina favoritårstider i Sverige, men sedan vi flyttat till New York är även första delen av hösten en favorit! Då är det oftast lagom temperatur, låg luftfuktighet och vackert väder.

19. Favoritsemestrar innehåller gärna en viss del ”äventyr” och gärna någon form av outdoor aktivitet.

20. En av mina absoluta favoriter är att paddla havskajak och slå upp sitt tält i ytterskärgården på en liten kobbe, göra en god middag och sitta och se solen gå ner.

21. Tycker att av de ställen jag besökt så är Stockholms, Trosas och St Annas skärgård några av mina absoluta favoriter. Inget slår skärgård i sommar-Sverige!

22. Klarar absolut inte av de flesta amerikanska tårtor. Inte heller godiset eftersom det är så otroligt sött.

23. Är ingen morgonmänniska men klarar att komma upp om jag måste.

24. Älskar ostar av de flesta sorter.

25. Gärna med ett gott rödvin till!

26. Tycker väldigt mycket om att laga mat, men inte under stress.

27. Är däremot ingen storbakare eller mästare av efterrätter.

28. Älskar katter och då framförallt vår egen Gosekisse Lipton.

29. Läser väldigt mycket. Särskilt nu eftersom jag pendlar så mycket varje dag.

30. Saknar en trädgård att påta i eftersom jag tycker om att odla.

31. Är adopterad från Korea, men känner mig ursvensk och har aldrig haft några som helst identitetsproblem.

32. Jag blir otroligt sur, kinkig och grinig när jag är hungrig. Riktigt genant faktiskt.

33. Älskar att sjunga men har tyvärr ingen vidare sångröst.

34. Simmade på elitnivå som väldigt ung men lade av innan gymnasiet.

35. Började då istället måla och fortsatte med det några år.

36. Funderade t o m att söka in på Konstfack ett tag, men sedan blev det naturvetenskap istället.

37. Är en typisk känslomänniska som tyvärr inte alltid kan tänka logiskt i känsloladdade situationer.

38. Älskar sushi.

39. Vill helst kunna vara spontan men har på äldre dagar insett nyttan av god planering.

40. Gillar skidåkning, både på längden och tvären.

41. Tycker mycket om mitt jobb, men funderar ändå på ”vad jag ska bli när jag blir stor”.

42. Höll ett tag på med att göra pärlsmycken.

43. Gjorde själv mitt eget halsband som jag hade på vårt bröllop. Detta på morgonen samma dag som vi skulle vigas. Alla var stressade för detta utom jag konstigt nog.

44. Strör tyvärr ofta kläder och pinaler omkring mig hemma vilket gör att det ofta ser rätt stökigt ut.

45. Har däremot svårt att lämna t ex odiskad disk utan vill diska och plocka undan så snart det bara går.

46. En av mina favoritaffärer (där jag faktiskt älskar att shoppa) är Barnes and Nobles.

47. Är nog rätt mycket en ”på-eller-av-person”, eller ”ett-eller-noll” vilket betyder att när jag gör något vill jag helst göra de till 100% oavsett om det är att umgås med folk, jobba, sporta eller bara slappa.

48. Tycker väldigt mycket om att se film och gillar de flesta genrer.

49. Är t ex svag för bra skräckfilm.

50. Tillbringade alla min barndoms somrar (läs maj-okt) i segelbåt längs Sveriges ostkust.

51. Lyssnar på musik men mest svenskt, förutom att jag är en gammal Depeche Mode fantast.

52. Är dålig på att hålla mig uppdaterad på ny musik (och med ny menar jag nu de senaste 10-15 åren…!!!)

53. Har svårt för människor som är väldigt snåla.

54. Är född med väldigt mycket hår på huvudet men väldigt lite på andra ställen av kroppen.

55. Har ingen egen kroppslukt vilket känns skumt. Luktar inte ens svett när jag svettas.

56. En av de bästa sakerna jag vet är att ta ett morgondopp ensam när man är i skärgården. Naken.

57. Överhuvudtaget badar jag helst naken men bara när jag är ensam eller med folk som tycker det är ok, typ min man.

58. Är överhuvudtaget inte alls särskilt ”pryd” utan bryr mig väldigt lite om ifall någon ser mig lättklädd eller t o m utan kläder.

59. Detta har gjort att jag oftast inte bryr mig om att dra för fönstren om jag går omkring hemma även om man i vissa fall är utan kläder.

60. Men trots detta är jag ingen exhibitionist!

61. Och jag kan bli generad ifall den som ser mig visar sig vara generad.

62. Jag har enligt min man en extremt naiv syn på detta med män, kvinnor och relationer.

63. Jag är inte ett dugg svartsjuk och har därför haft lite svårt att förstå detta ”begrepp”.

64. Är fortfarande rätt oförstående till detta med att vara svartsjuk bara genom ”misstanke” eller av egna ”fantasier”.

65. Skulle jag däremot ”komma på” något på riktigt skulle jag bli supersotis och ställa till med världens scen.

66. Hänger en hel del på ett forum på Internet där jag lärt känna flera tjejer som jag sedan träffat IRL. Superskoj!

67. Känner mig ibland väldigt ung och ibland lastgammal.

68. Skulle gärna vilja ha lite mer ”pondus”.

69. Har nära till skratt.

70. Om jag vore tvungen att välja mellan förrätt eller efterrätt så väljer jag förrätt utan tvekan.

71. Älskar att spela sällskapsspel av olika varianter.

72. Tycker om när man kan vara lite ”crazy” på jobbet, och tycker att många amerikaner tyvärr inte alltid är så bra på detta. De är ofta lite väl ”stiff” på t ex jobbfester.

73. Älskar sill i olika former.

74. Är otroligt närsynt. Utan linser eller glasögon ser jag knappt något alls, vilket gjorde att jag kallades mullvaden ett tag när jag var yngre.

75. Är för jämställdhet i alla former men kallar mig inte feminist. Snarare då humanist.

76. Skulle gärna kunna fler språk. Nu kan jag endast engelska (förutom svenskan då).

77. Drömmer rätt ofta väldigt konstiga men ibland helt fantastiska drömmar. Allt från invecklade mordhistorier till att jag är vampyrdödare.

78. Har läst Sagan om Ringen trilogin säkert 5 gånger under mitt liv.

79. Kan prata timtals i telefon om det är med ”rätt” personer.

80. Min favorittemperatur utomhus är nog mellan 25-30 grader om luftfuktigheten är låg.

81. Folk säger att jag har en väldigt karaktäristisk gång. Lite studsig på något vis.

82. Jag är rätt sopig i matte och annat matematiskt-logiskt tänkande.

83. Jag är däremot rätt bra på att umgås med de flesta sorters människor oavsett ålder, bakgrund etc.

84. Jag älskar vintern, men då ska det vara en riktig vinter med lagom kyla och snö eller is så man kan åka skidor eller skridskor.

85. Jag började åka långfärdsskridskor med min pappa långt innan det blev populärt. På den tiden var det bara gamla gubbar som åkte långfärd…

86. Jag har inga syskon.

87. Inte heller några kusiner.

88. Överhuvudtaget har jag en väldigt liten släkt.

89. Kanske är detta en av anledningarna till att mina vänner betyder så mycket för mig?

90. Jag har en försmak för längre män, och hur snygg en man är skulle jag av någon outgrundlig anledning inte tycka att han var attraktiv om han var för kort.

91. Jag tyckte att min man var i ganska kort när vi träffades. Han är 185 cm

92. Ska kanske tilläggas att jag innan dess varit tillsammans med en 193 cm lång man.

93. Själv är jag ganska kort. 162 cm över havet bara.

94. När jag var yngre ville jag helst bli omtyckt av alla. Nu på äldre dagar har jag blivit bättre på att faktiskt inte bry mig så mycket och accepterar att man inte kan vara älskad av alla.

95. Jag försöker vara miljömedveten men tycker det kan vara svårt ibland.

96. Somnar alltid på magen eller möjligtvis på rygg. Sidan går inte.

97. Får panik om jag känner att jag inte kan röra mig, så jag hatar att t ex ”rulla in mig” i täcket. Inte ens ha täcket omstoppat under madrassen vd fotänden fungerar.

98. Gillar inte att köra bil när det är mycket trafik och stressigt runt omkring mig.

99. Tycker om att promenera, men till "vardags" går jag väldigt fort.

100. Är lite allergisk mot insektsbett och fick under en fjällvandring ett jordgetingstick som gjorde att min arm svullnade upp som en ballong. Slutade med ambulanshelikopter över Sarek till (generellt flygförbud råder över Sarek) Gällivare lasarett. En otroligt vacker flygning!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, är det möjligt att ha så få dåliga sidor?! Eller kommer det en "100 dåliga saker om mig"-lista också? :-)

Annika sa...

VAD KUL att du också har hoppar på detta.
Ja, vad kan man säga om skärgården!!! LJUVLIG! Lyckost dig som kan segla, det verkar så underbart. Vilken frihet!
Jag väljer också förrätt före efterrätt any day of the week!
Jag tycker man lär känna personen bakom bloggen så bra genom dessa listor!
Ha en jättefin fredag!

Desiree sa...

Jättekul att du antog utmaningen! Underbart att få läsa din lista. Hi hi jag är också extremt närsynt och måste verkligen ha linser eller glasögon för att kunna se. Jag andvänder oftast linser. Jag är också en sneaker-girl och föredrar skor utan klack. Riktigt höga klackar tror jag inte ens att jag skulle klara av att gå i. En gamal Depeche Mode fantast är jag också. Kul att få lära känna dig lite mer genom denna lista.

Ha en skön helg och krya på dig din stackare. Skönt att höra att du är på bättringsvägen iallfall. Klokt att stanna hemma och vila och jobba hemifrån istället.

Saltistjejen sa...

anonym,
tja, jag vet inte jag...? För min del är nog många av mina saker här på listan sådana som kan vara bra i vissa sammanhang och inte så bra i andra. Allt beroende på situation helt enkelt.
Jag upplever de nog inte som enbart positiva eller bra??? Det är loiskom en tolkningsfråga eller??
Att t ex vara väldigt intensiv och "ett-eller-noll-person kan i vissa sammanhang vara superbra emn i andra helt fel. Eller att ha ett stort socialt behov är ju ibland bra ibland mindre bra.
Att inte gilla att shoppa kläder och vara okvinnlig,, tja bra eller dåligt?? Vet inte? Beror säkert på vem du frågar.
Att vara skänslomännsika är också något som kan vara jättebra i vissa fall, men riktigt dåligt i andra.
Att inte vara konflikträdd tycker jag iofs är rbra, men det kan definitivt ses som en dålig egenskap av vissa, OCH det händer att man hamnar i rätt jobbiga situationer ibland. Så inte alltid superbra.

Hm, så kan man ju säga om flera punkter än dessa. Så, ja som du ser så vet jag inte om jag håller med dig om att mina punkter är övervägande positiva....

Men de är defintivt jag.
Å andra sidan tror jag att jag skulle kunna skriva 100 punkter till om jag fick tänka efter, men det vill jag inte för då skulle det definitivt bli sövande. :-)

Saltistjejen sa...

Annika,
ja iallafall kan du nu lite mer om mig än tidigare...!
Ha en bra dag du med!

Saltistjejen sa...

Desiree,
Kul med ett gammalt DM fans till!! Tyvärr var det superlänge sedan jag var på någon konsert med dem. Men så är det.

Jo jag mår bättre nu så jag hoppas att jag ska bli helt frisk snart.
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Fniss fniss.. en hel del av dina beskrivningar stämmer även på mig... ha ha ha.. särskilt de om babblet och det stora behovet av socialt liv.. hihi! Skojig blogg, men jag ids inte skriva 100 egenskaper om mig själv... skulle säkert avslöja något pinsamt då.. hihih!

*kram internetkompisen*

Fröken fräken sa...

Kul lista. Vi är lika på många av punkterna. Även jag är stort fan av DM, min man är dj så han mixar mycket med dom. Jag tycker också att det är trisst att dom inte säljer saltlakrtis på IKEA kan man inte säga till dom att dom måsta få in det. Det är ju minst lika viktigt som sillen tycker jag. Kul nu känner man dig lite mera.

Saltistjejen sa...

Vickan,
haha!!!! Men pinsamheter är roligt att läsa! :-)
Kram och lycka till med nya jobbet!


Fröken Fräken,
javisst är det ett mysterium med saltlakritsen!!! Jag förstår verkligen itne. Men kasnke tycker de att det är en sådan minimal marknad med enabrt svenskar dör en produkt, jmfrt med t ex lax och sill som ju även andra köper. Så det inte är värt kostnaden att ta in saltlakrits?? Men konstigt är det!

aurorabuddha sa...

Ah! Lyckans ost som flugit over Sarek! Jag *har* val satt en link till dig pa min blogg? Jo, det har jag ju!

Och jag kan inte heller folja med i musikvarlden! Da kan det ju inte bero pa aldern... Finns det nagon kanal dar man kan hora dom senaste latarna? Jag tror inte det?

Tack sa mycket for att du tog dig tid och skrev allt det har. Sa skojigt att lasa!

Saltistjejen sa...

aurorabuddha,
tack själv!!! Det var ju din id'e från början om jag kinns rätt?! :-)

Syster i söder sa...

Okej, efter att ha ägnat en lång tid av min jobbtid på att läsa din lista inser jag en sak. Anna jag känner nog dig ganska bra i alla fall. Trodde inte jag visste så mycket om dig men det fanns faktiskt inte en enda punkt av det här som jag inte hade hört, förstått eller anat. Haha! Blev riktigt glad av det faktiskt!
Hoppas allt är bra med er.

Jag håller på att somna i tangentbordet på jobbet snart.... tur det finns bloggare här i cyberspace.

Kanske ska göra en likadan lista så får du se om du vet allt om mig hihi. Får nog skaffa en blogg först...

KRAM!

Saltistjejen sa...

Anne,
hahaha!!! Så jag är verkligen som en "öppen bok" då?! ;-) Hm, det var intressant. Känns iallafall roligt att du "kände igen" mig i dessa punkter för det visar ju att du faktiskt h-a-r bra koll på mig trots allt! :-)

Ja, gör gärna en lista om dig själv också. Det tycker jag vore skoj! Men jag är inte lika säker på att jag skulle få alla rätt som du fick om mig... :-)

Kram!

Lullun sa...

Kul läsning!! Även jag tycker vi har en del gemensamt (fast det är väl svårt när vi pratar om 100 olika saker! ;-) ), utöver just det att vi väntat lite med att svara på de 100. (Jag har en halvklar lista liggande, men så var det så många listor där ett tag så den har fått vänta... :-))
Bra att höra att du har det bättre med förkylningar & mage nu förresten. Skönt, så att du kan njuta lite av helgen också! :-)

Saltistjejen sa...

Lullun,
ja av 100 saker så har man säkert en del gemensamt med flera stycken personer...
Jag ser fram emot din list senare!
Hoppas du får en skön helg du med!

Petchie75 sa...

Ha ha, jättekul att läsa din lista! Jag gillar också bekväma skor, och långa män ;-) Tyckte tom precis som du att min O var i kortaste laget och han är också 1,85 (varit tillsammans med två killar som var 1,96!)...
Och trots att jag har två syskon så har jag en liten släkt - bara en moster och inga kusiner. Mina vänner är också jätteviktiga för mig.
Kul att få lära känna dig lite bättre!

Anne sa...

Superkul läsa din lista, verkligen. Roligt du orkade skriva en, 100 punkter är ju en del om man säger så...
Salta fiskar säljer de på vårt Ikea, jag trodde de var standardvara på alla Ikea. De är riktigt goda, bra saltsmak. Men det är klart, de kunde ju ha ännu mer saltgodis!
Det känns som jag lär känna dig lite bättre, dina punkter känns lite så som jag kanske trott och inbillbat mig att du är... Man får ju alltid en uppfattning av hur en människa är genom att läsa den personens blogg (kan ju vara helt fel förstås...).
Liten släkt även för mig, vänner betyder väldigt mycket (kanske just därför).
Otäckt med insektsbettet, usch. Men du fick en häftig flygning i alla fall.

Saltistjejen sa...

petra,
Haha skoj det där med längden!!! :-D det är verkligen inget medvetet, men på något vis så tycker jag inte at "kortare" män är så attraktiva. de kan vara hur snygga och charmiga som helst, men "det där lilla extra" har aldrig infunnit sig.


Anne,
å vad lyxigt med salta fiskar på Ikea. Har inte sett några på vårt Ikea. Där har de på sin höjd sötlakrits och det är ju inte samma sak!
Skoj att du kunde "känna igen" mig i listan. :-)

Anonym sa...

ha ha, visa gör då allt för att få flyga över Sarek :) Hade jag också gärna gjort. Tack för en mysig blogg!!

Saltistjejen sa...

Molly,
tack själv! Välkommen hit och Roligt att du läser den! :-)