lördag, januari 05, 2008

Borta bra men hemma bäst!

Så är man tillbaka hemma igen! Känns fantastiskt skönt! Jag har haft ett par väldigt sköna och roliga veckor hemma i Sverige, men säga vad man vill så blir det i längden lite "slitigt" att bo hemma hos andra i tre veckor, även om det är familj och vänner. Så det känns verkligen skönt att vara tillbaks i sitt eget hem där man kan gå omkring precis hur som helst och göra precis vad som faller en in, när som helst, eller kanske... inte alls... Hittills har dock det sistnämnda att göra just "ingenting alls" varit det vi gjort mest av allt. Detta beror främst på två orsaker:

1) Det var just detta "ingenting" jag och M längtade allra mest efter att få göra i slutet av vår Sverigevistelse. Att inte behöva vara social i någon form. Att inte behöva hinna med besök, fikor eller annat. Utan bara hänga i soffan som två grönsaker och klappa katten och slötitta på TV.

2) Både M och jag lyckades bli sjuka vår sista dag hemma i Sverige vilket vi fortfarande känner av. Detta gör att "ingenting" fortfarande är bland det mesta vi orkar med just nu.


M börjar iallafall bli bättre, men jag måste tyvärr erkänna att jag inte kommit riktigt lika långt. Vi tänkte åka ner till Union Square idag men denna lilla utflykt fick ett rätt snöpligt slut redan några block från vår lägenhet när jag kunde konstatera att jag var så matt att jag aldrig skulle lyckas ta mig hela vägen ner. Vi vände därför och gick via vår mataffär hem igen där jag däckade i sängen och sov ett par timmar. Inte det roligaste sättet att tillbringa en helg på precis, men jag hoppas att jag ska bli bättre snart.

I vilket fall som helst är det skönt att vara tillbaka.
Nu hoppas jag att mina vitaminkurer ska få mig på fötter snabbt igen.

8 kommentarer:

Petchie75 sa...

Stackars dig (och M) som varit sjuka, det verkar som ALLA jag pratat med i jul / nyår har varit sjuka (inkl här i PR så det kan inte bara bero på kylan i Sverige). Det behövdes kanske en lugn helg efter allt flängande i Sverige - man blir verkligen utmattad av att vara hemma i Sverige! Hoppas att ni får en mysig, lugn helg hemma i NY.
Och god fortsättning förresten! Ska bli kul att läsa dina kloka och roliga inlägg under 2008!

Anne-Marie sa...

Välkommen hem! Visst är det härligt att bara få slappa och inte göra någonting. Hoppas att du snart känner dig bättre! Ser fram emot nya kloka, insiktsfulla och trevliga blogginlägg och bloggkommentarer. Kram!

Annika sa...

Welcome back!! Kul att ha dig här igen.
Trist med sjukdomar, usch, hoppas ni känner er bättre nu.
Jag vet så väl vad du menar med "borta bra"---känner likadant när jag kommer hem från sverige. Så skönt att vistas i sitt eget hem.
Nu är det keep on blogging som gäller igen ;-)

aurorabuddha sa...

Valkommen hem! Krya pa dig sa du orkar blogga. ;o)

Saltistjejen sa...

Petra,
Tack! Och god fortsättning till dig/er också! ja det är ju lätt att dra på sig någon elak virus eller bakterie just under "helgerna" när man träffar mycket folk. Jag är ändå glad att vi inte blev sjuka förrän precis i slutet av Sverigevistelsen, även om det inte var särskilt kul att flyga hem när man mådde dåligt.
Vad glad jag blir av att du ser fram emot nya blogginlägg också! :-) Barnsligt glad...



Anne-Marie,
Jo det känns lite bättre idag tror jag. Och tack för att dina komplimanger om mina inlägg! Jag har själv lite "dåligt samvete" över att jag inte hunnit läsa några av de bloggar jag brukar följa (inklusive din trevliga blogg) nu under flera veckors tid. men hoppas få tid att göra det nu när man är tillbaka i vardagen igen.


Annika,
ja visst är det jättekul att komma iväg och träffa vänner och familj. men oj vad jag tycker det är skönt att vara tillbaks hemma igen! Det blir alltid så intensivt när man är i Sverige och hälsar på. Och just detta att inte få ha "sitt eget" utan att bo hos andra hela tiden tycker jag tar en del på krafterna.


Aurorabuddha,
Tack! Jag kommer nog ta det ganska lugnt denna veckan tror jag. känner mig bättre idag än igår iallafall. Alltid ett litet steg på vägen.

Anne sa...

Vad roligt du är tillbaka igen!!! Har saknat dina inlägg. Stort välkommen hem!

Typiskt bli sjuk, tycker det lätt kan komma så när man varit aktiv, flängt runt och gjort en massa. Bra det i alla fall kom sista dagen och ni inte låg däckade i Sverige.
Jaaa du, det där flängandet känner jag igen. Såg Millan skrev mycket om det hos sig också. Det blir så, oundvikligt. Men som du säger så måste man sätta stopp och prioritera för det funkar inte heller med tusen saker per dag. Man blir trött, kan inte "ge" och har inte ork och engagemang och då blir det ju inte bra heller. Visst, man kan säga vi hann träffas och vi han nklämma in en fika men hur bra var det egentligen...

Jag kände jag fick en del svar efter mitt första återbesök förra sommaren. Jag vet hur jag ska göra nästa gång, jag vet hur jag ska prioritera helt enkelt och göra med mina flängande och besök. Det känns rätt skönt veta vem man ska satsa på liksom.
Jag har ju inga syskon och ingen släkt heller, så där sparar man tid förstås. Men föräldrarna är skilda så det blir två olika hem där i alla fall. Sen är det alla vänner så klart, många som är utspridda här och där också. Och mannens familj och den sidan så klart.
Puh, ja du vet ju såväl hur det är.

Gott nytt år i alla fall, hoppas du ska få ett riktigt bra 2008!

Saltistjejen sa...

Anne,
ja jag har ju inte heller någon stor familj direkt. Det är bara jag och mamma. Men å andra sidan spenderar jag alltid mest tid med henne när jag är hemma. Lägger alltid ett par dagar som jag bara umgås med henne och gör saker.
Man ses ju inte särskilt ofta så det känns alltid rätt att träffas lite mer när man väl är hemma.

Och nu i julas så kte vi ju till M's familj i Skåne också. Och då blird et ju lite splittrat med tiden när man ska dela upp Sverige-tiden i två olika landsändar. Men så är det. Och man vill ju träffa dem också!

Jag tycker dock att jag nu de senaste gångerna jag varit i Sverige har känt att "de jag hinner se de hinner jag se". Och att jag är ganska nöjd med det. Jag försöker inte "tokpressa" in flera besök eller träffar per dag. För precis som du säger så blir kvaliteten ändå så dålig då. Man blir mest trött och orkar inte riktigt vara så delaktig som man skulle vilja.

Nu känns det väldigt bra att vara tillbaks här iallafall! Och ett bra 208 önskar jag dig också såklart! Känns kul att återigen kunna ta aktiv del i dina inlägg också! :-)

Desiree sa...

Hej Saltis, kul att du är tillbaka! Varmt välkommen hem till USA igen. Trist att du och M blev sjuka. Ni får krya på er. BOrta bra men hemma bäst. Jo jag känner precis igen det du beskriver. Det är härligt att träffa alla och hinne med så mycket som möjligt. Man vill ju så gärna men sedan är man helt slut och det är skönt att bara få ta det lungt och känna sig fri i sitt eget hem.