tisdag, januari 22, 2008

En riktig vintervekling med hopp om vår

Å varför är våren så långt bort?? Känner just nu att hela min kropp bara längtar efter värme och ljus och lite spirande grönska. I just den ordningen!
Men det lär dröja. Än är det inte slut på januari och rent statistiskt är det ju februari som brukar vara den kallaste månaden och även den med mest snö. Har jag för mig iallafall. Brrrr.... Vill inte!

Är såååå trött på kylan. Att bylta på sig alla dessa lager med kläder. Att ha tjockisjackan, mössa, vantar och halsduk och ändå frysa i den bitande vinden. Näe, jag vill helt enkelt inte mer! Jag gillar inte att frysa.

Det är tillräckligt trist att stå och vänta på en buss eller tunnelbana som inte kommer, men att dessutom göra det samtidigt som kinderna domnar bort, vinden tränger in genom halsduken och man fryser om tårna det är ännu värre. DET är helt enkelt INTE kul!!!!

Jag vet att man som svensk inte "borde klaga". Vi har betydligt kortare vintersäsong här än i Sverige. Och temperaturen sjunker i stort sett aldrig så långt som den kan göra i Sverige när det kommer riktigt kyliga perioder. Det är sällan under 15 minusgrader här. Dessutom är det betydligt fler av dygnets timmar som är ljusa här jämfört med Sverige den här tiden på året. Alla dessa fakta staplar jag på hög och tittar på. Flera gånger om dagen. Men hur mycket jag än försöker tänka på detta så hjälps det inte. Jag längtar ändå efter våren. Hjälp! Kanske har jag blivit en riktig vekling?? Inte ens 3 år i "Det Nya Landet" och redan en tunnis som inte klarar av ett par minusgrader och lite vind!!!!! Hur ska det sluta?

18 kommentarer:

Anne sa...

Jag vill också ha vår! Jag tycker vintern känns så lång i år, det gjorde den inte i fjol. Även om även vi har helt annan vinter än Svedala, mycket varmare och ljusre än i Sverige så är det ju vinter med allt vad det innebär av kala lövfria träd, kallare, mer mörkt osv. Jag tycker man har mer energi och ork under de andra årstiderna än vintern. Vintern tycker jag helt klart sämst om av årstiderna.
Haha, vi håller kanske på att bli veklingar som klagar när det blåser lite extra kalla vindar och är mörkt redan vid 17.30...
Vi får stå ut lite till Saltis, snart är våren här!

Saltistjejen sa...

Anne,
Å jag hoppas verkligen det. Att våren snart är här menar jag. Alltså jag har normalt inget emot vintern som sådan. Jag älskar snö och skidåkning eller fina isar och skridskoåkning. Det är bara det att NU känner jag mig så förbenat trött på den!!!! När man ändå jobbar och inte kan vara ute och ta till vara på vintern så känns det mest jobbigt.

Usch vad neggo jag låter. Men just idag känner jag mig lite smågnällig... Och mycket "vårlängtig"...!

Petchie75 sa...

Ha ha, jag vet exakt hur du känner dig (även om jag inte känner så just nu av förklarliga skäl) - förra vintern riktigt led jag av kylan, vätan (det snöar väldigt sällan i Bryssel), snålblåsten och väntan på en busshållplats - eller när jag bestämde mig för att gå i iskallt hällregn och blåst med våta, plaskiga skor... Och som jag förbannade O som KÖRDE till jobbet varje dag och knappt ens märkte vilket väder det var på vardagarna!
Åh, man borde väl göra som välmående svenska och brittiska pensionärer och bosätta sig i ett varmt land under vintern ;-)
Men, kom ihåg, du uppskattar våren och värmen så mycket mer när du har genomlidit en vinter..
(jag vet, jag vet, jag borde väl inte ens ha rätt att kommentera på det här inlägget..)
Hoppas att det är LITE varmare imorgon och att det känns lite bättre.

Saltistjejen sa...

Petra,
jo visst uppskattar man värmen när den kommer. Det är bara så jädrans långt dit nu känns det som. Hehe! Nej du borde inte ha rätt att kommentera detta inlägg...!!! ;-) Fast i och med att du vet vad det handlar om så tycker jag det känns helt ok. Och lite uppmuntran och heja-på-rop är ju alltid välkommet i denna vinterkylefrustration... :-)

Petchie75 sa...

Puerto Rico är inte så långt iväg från New York :-) Ni skulle ju kunna ta en långhelg till värmen om ni har semesterdagar över...

Millan sa...

Ja jag langtar ocksa efter varen nu! Ar sa trott pa att ALDRIG se solen. Det ar gratt och regnigt varenda dag. Jag tror att den har vintern ar sarskilt jobbig eftersom det var en sa trakig sommar forra aret. Det kanns liksom som om det varit nagon skum mellanarstid i manga manga manader nu. Om det i alla fall varit soligt och kallt sa hade jag tyckt att det var ok. Men 10 grader och regn - nej tack!
Men.. tiden gar fort och snart ar det Mars och da brukar varen borja kika fram.

Fia sa...

Petra hade en bra poäng! Ta och kolla vart ni vill åka...Georgia bjuder på upp till 20 grader och sol nästan varje eftermiddag...Florida är inte så långt borta heller...det gäller ju bara att skaffa barnvakt till Lipton....åker ni direkt efter jobbet på fredagen så kan du ju stå och fukta tårna i en strandkant på lördag morgon...det är ju det som är tjusningen med USA, alla klimat finns, oftast på bara någon timmes resväg bort!

Saltistjejen sa...

Petra och Fia,

ja ni har så rätt så rätt!!!!
Kanske borde man kolla upp något hräligt resmål som inte ligger så långt bort i tid och rum och som är hyfsat plånboksvänligt...

Just nu har vi dock rätt många besök inbokade så det är svårt att hitta något lämpligt datum.

Men kanske ska man ändå ta och kolla upp detta...?! :-)

Kram och tack för peppningen!

Saltistjejen sa...

Millan,
ja här är det faktiskt fint väder nu. Soligt. Vädret är ganska växlande här och det är ofta åtminstone ett par soliga dagar mellan de grå. Men just nu är jag trots detta så trött på just kylan. Att frysa. Blä! Sååå trött på att frysa!!!!

Jag kan inte ens skylla på somaren för som vanligt var den varm och solig här. Hm. Jag har nog egentligen inget alls att skylla på egentligen. Det enda jag vet är att jag längtar efter värme nu.

Desiree sa...

Vilken kul bild du hittat. Jag har nog också blivit en vekling och tunnis. Man vänjer sig fort vid det goda. Jag längtar också efter vårsol, knoppar, blommor. I början på nästa vecka ska vi få upp mot 20 grader här igen och det ska bli sköönt. Temperaturskiftningarna är verkligen ordentliga det kan lätt bli från snö och minusgrader till 20 grader plus på en vecka.

Saltistjejen sa...

Å Desiree,

20 grader!!!!!!!
Himmel!!!!!
Det låter underbart!!!
Här har vi för tillfället rätt "varmt" för det är 3 grader o sol idag. Hm. Det känns som det lär dröja innan det börjar knoppas här om man så säger...

JaCal sa...

Räcker upp handen! Jag må bo i Californien - men det var värst vad det "vintern" håller i sig... suck. El Nina gör att vi har ovanligt kallt - och nu rätt regnigt... jag vill ha sol och blå himmel - har blivit alldeles skadad under mina år här... ;-) Maken bara skrattar och säger att snart kommer jag få höra dig klaga över att det är för hett. Men vi hade bara 7 grader och regn idag. 7 grader! Det är ju frystemperaturer!

Saltistjejen sa...

Jacal,
oj andast 7 grader!! Det var ju nästna som här. Vi hade 4 som högsta temp idag. och det är ju bara 3 graders skillnad. Men du kan ju iallafall trösta dig med att ni lär få varmare temperaturer betydligt snabbare än vi här uppe. :-)

Lullun sa...

Åh vår! Har också fått sån längtan. Men själv har jag väl sådär ca 4 månader kvar innan jag kan förvänta mig att se barmark. *Suck* Ibland undrar man altså vad det var som fick en att flytta till Grönland... ;-)

Saltistjejen sa...

Lullun,
tja du har iallafall en ordentlig vinter! Det är mer än vad vi har. Just nu känner jag att jag likosm hänger i något slags årstidsvakuum. Varken vinter eller vår. Bara kallt. Men inge snö för skidåkning eller is för skridskor.
Men visst, att ha 4 månader kvar till vår känns lääänge.
Tur att du verkar ha så mycket kul aktiviteter ändå där dubor! :-)

Annika sa...

åsså kommer jag och tycker tvärtom...haha!
När jag var nere i Flrodag och gick där bland palmerna tänkte jag; O, hoppas det blir riktigt mkt snö i feb! och kallt...
Visserligen var det kallt i Florida för årtsiden, runt 16 och blåååååst...MEN, jag vill ändå ha vinter, mer vinter. Är itne redo för våren ännu. Brukar känna mig redo i mars sådär..
Och du har helt rätt; feb brukar vara den kallaste månaden på hela året, och snöigast...
FAST ljuset HAR ju börjat komma tillbaka helt klart...

Annika sa...

Sorry, Saltis..trött efter en HEKTISK semester: FLORIDA ska det ju vara ....OCh där var det INTE varmt, brrrrrr....

Saltistjejen sa...

Annika,
jag kan förstå att man vill ha vinter också. Jag älskar faktiskt vintern. Men iår är jag verkligen ejält trött på kyla och blåst!! Jag vill ha värme och sol! :-)
NU!!!! Vet inte varför jag plötsligt är så trött på vintern. Normalt brukar jag inte känna såhär förrän i mars och då är det ju inte så långt kvar. Men just iår så bara känner jag mig less på att vänta i snålblåsten på bussar och tunnelbana....