lördag, januari 12, 2008

Tillbaka igen

Så har äntligen den här envisa förkylningen gett med sig! Igår kände jag mig mycket bättre och i morse i stort sett nästan helt som vanligt igen. Enbart lite snuva kvar, men inga sprängande bihålor eller allmän matthet kvar. Skönt!
Dagen skulle bli fin med ca 11 grader och sol. Vi bestämde oss därför för att göra en liten "utflykt" till Union Square. Vi går/åker ofta dit på helgerna eftersom de är en alldeles perfekt mix av "lagom avstånd, mysigt-att-gå-runt-på-ställe, och affärer som man kan gå och titta och ev även shoppa i. Två av de ställen vi i stort sett alltid besöker när vi är där är "Barnes & Nobles" och "Republic". Det första är en bokaffär, en kedja helt ungefär liknande Akademibokhandeln, och är en av mina favoritaffärer här. Just den på Union Square är ganska stor med flera våningar och självklart finns ett bra café på en av dem. En av de saker jag tycker så mycket om med just "Barnes & Nobles" är atmosfären där. Man får mer än gärna bläddra och läsa i böcker och tidningar. Så det sitter ofta folk i gångarna mellan bokhyllorna och läser med en kaffe de köpt på cafét. Eller så sitter de i just själva cafét med tidningar och böcker som de bläddrar i. Här finns också ett stort utbud av böcker, både skönlitteratur och facklitteratur, samt kunnig personal så man hittar nästan alltid vad man söker. Om man nu söker efter något speciellt. Och ja, jag handlar nästan alltid minst en bok när jag går in här. Kan liksom inte låta bli. Det andra stället vi oftast besöker är en resturang med cross-over asiatisk mat som är så otroligt god! Ingen lyxmat, utan ganska enkla rätter, men de är i mitt tycke otroligt fräscha och goda, och inte särskilt dyra. De flesta varmrätter ligger mellan 10-12 dollar. Och det är mycket mat! Enda nackdelen är att det är ganska bullrigt inne, så det bästa är när vädret är så pass bra att man kan äta på deras uteservering.
På lördagarna är det även "Farmers Market" på torget vilket jag tycker är jättemysigt. Då säljs allt från frukt, grönsaker, ostar, kött, kryddor och blommor till hantverk, hälsoprodukter och konst från lokala bönder och producenter. Det är ofta mycket folk som går runt på marknaden, men det tycker jag mest är mysigt.

Idag blev det lite småshoppande i en del av affärerna runt Union Square. Det blev även en liten promenad neråt mot Lower East Side där vi har "vår kattaffär" där vi köper kattmaten till Lipton. Handlade lite där också och tog så småningom bussen tillbaka längs 1st Avenue. Vädret var så skönt att man fick vårkänslor och det kändes så härligt att vara tillbaka i verkligheten igen!

Nu ser jag verkligen fram emot våren även om jag vet att det kommer att bli vinter igen först. Men jag längtar efter ljuset och efter lite varmare temperaturer. Men jag försöker också att intala mig att ha tålamod. Det är faktiskt inte ens mitten av januari än.
Försöker att tänka som en mycket klok tjej jag lärt känna via nätet, AM en gång sade till mig: "Tiden kommer."
Och det är så sant som det är sagt.

16 kommentarer:

Petchie75 sa...

Åh, vilken härlig lördag - låter jättemysig! Roligt med Farmer's market mitt i NY! Och ja, visst är amerikanska bokhaffärer härliga med caféer och att man får läsa böcker och tidningar.
Ha en trevlig söndag!

Desiree sa...

Vilken mysig lördag ni haft Saltis! Olika farmers market tycker jag är riktigt trevliga. Håller med dig till 100%, älskar Barns and Noble! Helt underbar affär. Så skönt att man verklgien får stå och läsa och bläddra i både böcker och tidninger. Skönt att höra att du är på bättringsvägen och känner dig piggare.

Saltistjejen sa...

Petra,
ja det var en mysig dag. och det är alltid skönt med lördagar eftersom man vet att man är ledig ytterligare en dag! :-)
Hoppas ni får en skön söndag ni med!


Desiree,
Tack, jo det är skönt att man är bättre nu. Det var segt med först magsjuka och sedan direkt förkylning. Bu!
Men idag var en alldeles lagom innehållsrik dag som ändå var väldigt lugn. Och självklart kom jag hem med två böcker från Barnes & Nobles besöket...

Annika sa...

Barnes and Noble, och andra amerikanska boklådor, är fantastiska affärer! Helt unika! TÄNK att man bara kan sätta sig ner och läsa tidningar o böcker som man aldrig tänkt köpa medan man fikar och äter kaffebröd.
Hemma får man knappt bläddra i en tidning medan man står i kö och ska betala.
Farmer's Market är mysiga! Kul att ni har en också.
Ha det så gott!

Saltistjejen sa...

Anika,
ja det är fantastiskt tycker jag! Men det känns verkligen som om bokaffärerna tjänar på detta eftersom det lockar så många fler besökare och potentiella köpare. :-)

Annika sa...

Smart drag av dom...

Saltistjejen sa...

Japp visst är det! En win-win-situation helt klat! :-)
Vui som kunder tjänar på det eftersom det blir en så mycket härligare affär! Och de tjänar på att vi som kunder är glada och gärna kommer dit, och då oftast köper med oss något också.

Framförallt tycker jag det är så härligt för att det verkligen bejakar ens lust att läsa! Till skillnad mot många svenska bokaffärer där det är mer "pekpinnar" och "se men inte röra".

Anonym sa...

Tjena Anna! Lillasyster Ann här. Nu har jag också en blogg =)

Saltistjejen sa...

Coolt!!!
Ska kolla in den!
:-)

aurorabuddha sa...

Ah, sa fint inlagg! Jag tycker om att lasa hur det ar att bo pa olika stallen, vardagslivet, vet du.

Jag ser alla skriver om B&N - har ni inte Borders? Jag gillar nastan dom battre...

Saltistjejen sa...

Aurorabuddha,

nix, jag har aldrig hört talas om Borders. Så jag gissar att de inte finns här??

Kul att du gillade inlägget! :-) Tack!

Petchie75 sa...

I PR finns bara Borders, det är typ samma slags bokhandel som B&N (som vi inte har alltså). Det borde finnas Borders i NY, det verkar konstigt att du inte sett en sådan affär?!

Saltistjejen sa...

Hm, jag ska kolla upp det.
Men B&N ser man lite överallt. Fanns även i DC när jag var där förra året.

Lullun sa...

Bra att du återigen är pigg, så att du kunde få en så mysig lördag. Får riktigt lust att ge mig ut på resande fot och se platser som dem du beskriver igen. Här är det mest snö, snö, snö och inte så värst mycket variation i övrigt heller... :-)

Millan sa...

Skont att hora att du mar battre!! Jag har aldrig varit i New York men ar fascinerad och vill garna aka dit. Dina blogginlagg spar pa den kanslan :-).

Jatteskoj att lasa din 100-saker om mig lista. Jag har annu inte fatt for mig att gora en. Det ar hur som helst roligt att lasa andras listor och man lar sig definitivt mer om personerna bakom dem!!

Saltistjejen sa...

lullun,
skoj att du känner reslust! Jag tycker å andra sidan att det är jättespännande att läsa om Grönland på din blogg. Det känns verkligen exotiskt på all möjliga vis!



Millan,
Jag tror du skulle gilla NYC. Om du skulle planera en tripp hit så kan jag tipsa om att vår, försommar och höst är skönast. iallafall om man vill vara i stan. I juli och augusti kan det ofta vara extremt fuktigt och varmt vilket jag tycker är ganska jobbigt.

Ang listan så var det faktiskt rätt skoj att göra. Vore skoj att se nåogn om dig så småningom. Håller med om att man lär sig lite mer om alla som skrivit en sådan även om det enbart handlar om ganska "slumpartart påkomna punkter". Iallafall för min del. :-)