söndag, januari 20, 2008

Giganternas match

Är just hemkommen från en fotbollskväll hemma hos några vänner. Här i USA är det slutspel just nu och i stort sett "alla" sportintresserade amerikaner är mer eller mindre uppslukade av detta. Helgerna är vigda åt dessa matcher och dessa är ofta något man ser tillsammans med andra. Det är därför i allra högsta grad något socialt. Man bjuder in vänner och fixar mat och ser på matchen.

Varken M eller jag är ju särskilt bevandrade i någon amerikansk sport inte heller vad vi kallar "amerikansk fotboll". Men självklart tackar man inte nej när man blir inbjuden att kolla på matchen. Ikväll var det en mycket viktig match för många New Yorkers eftersom det var New York Giants som spelade mot Green Bay Packers. Giants är ett New York-lag och alltså var det många New York fans som bänkade sig framför TV:n. Ytterligare en faktor som ökade intresset för denna match var att det segrande laget är det som kommer spela finalen - Superbowl. Intresset för Superbowl är otroligt stort här. Jag skulle tro att man kan likna det vid om Sverige spelar en viktig match i t ex fotbolls-VM eller om Tre Kronor spelar i en OS final. Det är nästan mer som en "folkfest" än enbart en fotbollsfinal.

Förra året var vi inbjudna på en Superbowlfest hos några fotbollsintreserade vänner vilket var skoj! Nu ikväll var vi hos andra vänner och det var en supertrevlig kväll det med. De hade fixat en jättegod "guiness stew" och även buffalo wings, så det åts och dracks och småpratades under matchen. Vi fick en del regler förklarade för oss under matchens gång, men ärligt talat så har jag svårt för att intressera mig tillräckligt för att minnas någon av dem. Men det var ändå en spännande match. Otroligt jämn och när den ordinarie matchtiden var över hade Giants just missat att skjuta bollen i mål. Spänningen var på topp. Det skulle bli förlängning, vilket här innebar "första lag som gör mål vinner", alltså som sudden death i hockey eller golden goal o "riktig" fotboll. Jag är absolut inte ett dugg känslomässigt engagerad i matchen (som jag är om jag t ex ser Sverige spela någon landskamp) men eftersom alla ikväll hejade på Giants så drogs man naturligtvis med av stämningen.
Och alla New York-bor kunde slutligen dra en lättnadens suck när första målet kom eftersom det faktiskt var Giants som stod för detta! Kvällen kunde alltså inte slutat bättre.

Nu hoppas jag faktiskt att få kolla Superbowl med några amerikaner. Själva skulle vi nog inte sätta oss och följa den matchen, men tillsammans med mer intresserade och insatta personer vore det riktigt skoj. Särskilt som det ju faktikt är ett New York lag i finalen i år. Och om det är något som verkligen känns riktigt amerikanskt så är det att se en amerikansk sport tillsammans med andra amerikaner, vilket känns väldigt roligt att göra nu när vi bor här.

En enda sista undran bara. Varför i allsin dar kallar man en sport för fotboll när spelarna under majoriteten av matchen springer med bollen i händerna, eller kastar och fångar den med... just det händerna....??
Kan någon svara mig på det?

8 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Go Pats! Dom har inte forlorat en enda match under hela sasongen! Vi sitter som klistrade har, for Superbowl!

Annika sa...

Jag satt också och kollade igår med min amris man och vår kompis...Måste säga att tom jag blev indragen. Peter höll på Packers och Keith på The Giants. Självklart ordanr jag Super Bowl party den 3 feb! Då kommer kompisar och grannar och jag ska fixa olika sorters chili och annat smått och gott!
Super-Bowl är JÄTTESTORT, den största sporthändelsen på hela året. Att jämföra med en final i fotboll eller OS-hockey...Såsom det var när Sverige mötte Finland i OS-2006. När ALLT stod stilla i Sverige och Finland och amerikanska reportrar jämförde det med Super Bowl times three...Så sant, så sant.
Visst är det lite kul med fotbollspartyn? Jag fattar efter alla dessa år NOLL, för jag BRYR mig inte egentligen. Men kan inte låta bli att dras med av spänningen!!

Petchie75 sa...

Ha ha, det är väl ett av livets stora mysterier varför det kallas för FOTboll, ingen logik alls.
Jag kan tänka mig att det är en kul upplevelse att titta på matcherna med engagerade vänner - själv lär det inte bli ngn Superbowl-kväll här, vi har inga amerikanska vänner och i PR är "beisbol" mer poppis!

Saltistjejen sa...

aurorabuddha,
aha! Där ser man!!!

Annika,
Javisst är det kul! Jag har inte heller något direkt intresse i lagen eller själva matcherna, men tycker att det är en härligt social grej detta! Gillar det skarpt!
Och som sagt när man tittar med intresserade vänner så dras man lätt med i dramatiken!


Petra,
Så baseboll är mer poppis i PR. Där ser man. Själv måste jag säga att om jag får välja mellan baseboll och am-fotboll så väljer jag klart det senare. Tycker baseboll verkar sååååå låååångtåkigt. Har inte förstått det alls... En match kan ju hålla på i typ 5 timmar utan att något händer alls!!!!!
Och som sagt detta med att kalla en sport fotboll fast fötterna knappt nuddar bollen...haha! Tycker det är ungefär lika komiskt som att kalla "baseboll-serien" för World series! :-D ;-)

Petchie75 sa...

Precis Saltis, före 1997 hade inte ens ett canadensiskt lag spelat final i the World Series... jag vet eftersom jag var i Canada det året med en kompis och vi blev helt hooked på baseboll efter att ha sett en match med Toronto Blue Jays... Kan inte säga att vi fattade så mycket i början men lyckades klura ut ganska mycket till slut, när vi sedan var tillbaka i Europa brukade vi sitta upp och kolla på Eurosport mitt i natten, helt galna tonåringar, ha ha! Toronto Blue Jays vann det året World Series!!
Skulle kunna tänka mig se en ny basebollmatch (live då alltså), för att se om jag kommer ihåg vad det går ut på ;-)

Saltistjejen sa...

Oj Petra,
jag har ännu inte riktigt känt lusten att gå på en basebollmatch. Även om detta är ngt både M och jag pratat om att man egentligen "måste" göra när man bor här. Men det känns bara inte så jättepännande. Hm? Visst man kan alltid käka korv och dricka öl.... Och hoppas att det inte regnar och att matchen inte blir dryga 5 timmar lång.
Tror det är främst det att det inte är någon fix matchtid som gör att jag drar mig. För om man annars ser någon sport man tycker är sådär så vet man iallafall när matchen tar slut... ;-)

Desiree sa...

Lysande poäng Saltis, "Varför i allsin dar kallar man en sport för fotboll när spelarna under majoriteten av matchen springer med bollen i händerna", det har jag alltid också undrat. Tyvärr kan jag dock inte ge dig något svar. Jag håller med om att det är mysigt och trevligt att bli hembjuden till folk. Ofta kan man stå och hänga i köket och skvallra med de andra tjejerna iallfall. Varken jag eller C är ett dugg interesserade av amerikansk fotboll. Vi är inte speciellt sportinteresserade alls. Det brukar bli så att C också hamnar i köket med tjejerna.

Saltistjejen sa...

Desiree,
jag är inte supersportintresserad men tittar väldigt gärna på vissa sportevenemang. Då menar jag där Sverige är inblandat och det är någon form av "landskamp". är noll intresserad av t ex elitserien eller så. men däremot var jag ett superhockeyfreak när jag var tonåring och det var t ex VM eller OS.
Hockey är fortfarande den sport jag tycker är roligast och vi har sett en match är på Madison Square garden och ska på ytterligare en till snart. Det var superkul! NY Rangers har ju ett par svenska ess också vilket gjorde det hela ännu roligare!

Men som sagt sportevenemang är roligast när det är i en mer "social form" tycker jag. Att se matcher eller andra tävlingar ihop med vänner är alltid skoj!