onsdag, oktober 10, 2007

Efter besöket...

Nu har mitt Sverigebesök åkt tillbaka hem till Sverige. De reste igår, och som vanligt känns lägenheten alltid så tom när man haft folk på besök. Usch, jag gillar verkligen inte den där känslan när man har vinkat av dem och ser den gula taxibilen försvinna i trafiken och sedan tar hissen tillbaka upp. Till en tom lägenhet. Det känns alltid som det ekar.

Självklart har man alltid en blandad känsla i magen efter besök. Dels är man ledsen att de åkt och att det kommer dröja ganska länge innan man ses igen. Dels är det rätt skönt att kunna återinta sina 40 kvadrat. Andelen "ledsenhet och tomhet" respektive "skönt att få tillbaka sitt hem" är alltid olika efter varje besök. Det hela beror framförallt på två saker; hur länge besöket varit här samt hur smidigt besöket gått i stort. Det senare hänger inte sällan samman med ifall besöken haft småbarn eller om det enbart varit vuxna på besök. Det är självklart väldigt roligt med barn (tycker jag) men man kan ändå inte bortse från att vår lilla lägenhet ganska snabbt blir upp-och-ned-vänd när man bor 4 vuxna samt 1 litet barn här.

Men oavsett vilket besöket än har varit (längd, antal personer etc) så är den där tomhetskänslan man har direkt efteråt alltid densamma.
Denna gång tröstar jag mig med att vi faktiskt ska åka hem till jul och då kanske man kommer ha tid att träffas lite igen. Och eftersom besöket varit mer än lyckat så känner man sig självklart mer glad än ledsen. Det blev mycket shopping. Allt från besök på Macy's, B&H till Victoria's Secret och diverse skoaffärer. Vi hann dessutom bli strandade utanför Walmart i New Jersey eftersom bussen vi väntade på aldrig kom. Detta p g a att det varit fotbollsmatch just den kvällen och ca 80 000 personer skulle köra från stadium vilket korkade till trafiken. Vi hann även med att äta lite av varje - thai, burgare, brunch, sushi, lunchsmörgås, picknick i Central Park. Samt gå till två barer och dricka goda cocktails! Vädret har hela tiden varit bra eller mycket bra med mestadels sol.

Så detta besök var som sagt mycket lyckat och det känns verkligen som min Dubbeljackpot var av den högsta sorten! Att få träffa L och E och spendera så mycket tid tillsammans var verkligen super!!! Tror M var lika nöjd och glad eftersom han fick tid att snacka skit tillsammans med mina vänner, men slapp springa i alla affärer.

Denna "post-vän-besök-period" är dock något annorlunda än vanligt. Mina vänner har nämligen denna gång lyckats lämna vad jag tror är en "svensk dagis-souvenir" efter sig. För både M och jag började redan igår känna att vi hade pingisbollar på tillväxt i våra halsar och ett visst tryck i bihålorna. Även ont i leder och muskler. Jag stannde hemma från jobbet idag och har sovit i stort sett hela dagen. Förutom ungefär två timmar mitt på dagen. M jobbade några timmar men huttrar nu i fleecetröja under en fleecefilt. Så något är helt klart på gång i kroppen. Så nu blir det nog någon mycket lätt middag och sedan lite mer sängläge tror jag.

9 kommentarer:

Millan sa...

Ja hu jag kanner igen den dar tomhetskanslan man far nar gasterna akt hem. Vi har haft sverigebesok tva helger i rad nu och i sondags nar de sista hade akte kandes det verkligen som om huset ekade! Det ar ingen rolig kansla men efter nagra dagar verkar man ha kommit in i den gamla vanliga lunken igen och ser fram emot nasta besok istallet...

Saltistjejen sa...

Millan,
skoj att ni också haft besök! Och det två helger i rad. Ett tag hade vi väldigt täta besök och det var roligt men samtidigt ganska jobbigt. Man ska ju försöka hinna med både jobb och att umgås med besökarna så det blir lite "stressigt" när man har besök under en längre period eller om det är flera besök med väldigt korta mellanrum. Kanske är det skillnad här jämfört med London, eftersom resan hit är ganksa mycket längre och dyrare så de flesta som hälsar på oss stannar minst 5 dagar, oftast 1 vecka eller upp till 10 dagar. Då handlar det ju alltid om att man har besök under vardagarna också, dvs när man jobbar.

Men jag är ändå samtidigt otroligt glad över att vi fått så många besökare under våra år här! Det har ändå gjort att man mycket lättare har kunnat hålla kontakten med folk!

Millan sa...

Vi bor ca 20 mil vasterut fran London och tyvarr kan man inte flyga direkt till Bristol. Sa nar folk kommer till oss blir det i alla fall for en langhelg eftersom resan blir far lang for bara en vanlig helg. Men sa lange som tio dagar (eller ens en vecka) har vi aldrig haft besok! Min pappa och familj kommer om 2 veckor sa da har vi haft sverige besok 3 ganger pa 5 veckor. Jatte roligt!

Desiree sa...

Åh kul med besök men jag känner verkligen igen det du skriver. När det åker är det både tomt och skönt på samma gång. Vi får ju besök från Sverige nästa vecka och det ser vi verkligen fram emot. Jag mäker också att jag tycker storlek på ens boende påverkar. När vi bodde i sverige hade vi ju vår lilla trea med bara ett badrum. Här har vi massor med plats så att våra gäster i princip kan få hela övervåningen, eget gästrum och egen toa. Detta är speciellt skönt då man har föräldrar eller svärföräldrar på besök. Synd att ni båda blivit sjuka. Krya på dig.

Saltistjejen sa...

Desiree
Javisst spelar det roll hur mycket plats man har. Här bor vi dock väldigt litet. Vi har en 2:a på ca 40 kvaratmeter vilket inte är så mycket. Om jag förstått rätt bor ni i ett hus/villa? Vi funderade ett tag på om vi skulle önska oss en 3:a istället, men hyrorna på Manhattan är så sjukt höga att vi besölt oss för att en 2:a skulle räcka. Och det gör det ju gott och väl så länge vi är ensamma. Det är bara när man får besök som det kan kännas lite trångt.

Annika sa...

Ja, Saltis..den där uppbrottskänslan är vidrig, jag vet. Det känns verkligen TOMT, och ensamt.
Men, som du säger, kan det vara väldigt skönt också att få återinta vardagen. För mig är det så att hela mitt hus faller sönder och samman när jag har besök, tvätten ligger i en hög, jag orkar inte städa, vill bara vara med gästerna. Lika perfekt som det ser ut när dom kommer, lika stökigt är det när dom far!
Vad roligt att besöket var lyckat!! 40 Kvm är väl inte SÅÅÅÅÅ litet för en lgh på Manhattan va? Fast, ja...klart det blir trångt med 4 vuxna o ett barn...
NU hoppas jag att ni inte ska bli vrålförkylda. Krya på dig!!!

Saltistjejen sa...

Haha! Jag lite så är det här också. Efter besök så är det tvättstuga och städning som gäller. Allt ligger liksom och bara väntar...

Nej 40 kavdrat är helt okej och vi stormtrivs. För två personer behövs inte mer utrymme faktiskt. Det är främst när vi får besök som man inser att ett extra rum hde varit skönt. Ibland kanske mer för gästerna än för oss.

Desiree sa...

Ja Manhattan är ju superdyrt så jag förstår absolut att ni valde en tvåa. Här i södern är däremot boende billigt så vi har lyxen att ha 400 kvadratmeter hus. Det är verkligen så att det räcker och blir över men det är lätt att vänja sig vid lyx. Jag kommer nog aldrig bo så stort och bra som jag bor nu känns det som. Flyttar vi hem får vi vara beredda på att minska ytan rejält igen. Vi sålde ju våran lägenhet i Stockholm och köpte huset här för mindre pengar än vad vår trea i solna kostade och skeppade över alla våra möbler hit också.

Saltistjejen sa...

Oj Desiree! Wow!!!!
Det låter urlyxigt!!!!! :-)
Vi har kvar vår lägenhet i Stockholm och hyr ut den till en av mina gamla pluggkompisar. Jättesmidigt faktiskt. Och så köpte vi nytt möblemang här. på Ikea. Billigt o bra! Men det kändes som om det skulle bli både billigare o enklare att köpa nytt här än att skeppa möbler både fram o tillbaka till Sverige. Vi har ju itne så stora ytor att möblera så det blir ju inte lika dyrt att köpa nytt som till 400 kvadrat!!! ;-)