fredag, augusti 08, 2008

Magknip

Kom i säng i riktigt skaplig tid igårkväll eftersom jag var trött efter en ganska "aktiv" natt. Ella lyckades med konststycket att ha nästan fler klädbyten än Madonna på scen...
Jag hade "första nattmatningen" på min lott inatt och vaknade vid 02.30-tiden av en hungrig Ella. Allt gick väldigt bra och smidigt. Inte särskilt mycket kräks. Ett snabbt och enkelt stopp i blöjdepån. Ella tillbaks till sängen i ett nafs. Dockning av mig själv till pumpstationen. Allt var färdigt på mindre än en timme.
Men då började jag känna av magen. Hade känt lite knip i den redan när jag vaknade, men det hade nu blivit värre. Har ingen aning om orsaken till knipet men när jag tänkte efter kände jag nog av magen lite redan tidigare igårkväll.
Så istället för att få ytterligare flera härliga timmars sömn har det blivit en uppesittarnatt med magknip. Det är bättre nu iallafall och jag hoppas att det kommer klinga av under förmiddagen.
Just nu känner jag mig hyfsat pigg men jag gissar att denna uppesittarnatt med endast ca 3-4 timmars sömn totalt kommer sätta sina spår i eftermiddag. Hoppas att Ella kommer tillåta mig en liten eftermiddagslur...

Men nu på förmiddagen ska vi först på ännu ett sjukhusbesök. Denna gång ska det bli ultraljudsundersökning av Ellas höftkula. En rutinkontroll som tydligen görs på barn som legat med rumpa och fötter nedåt under graviditeten (säte). Tydligen kan detta öka risken att höften inte utvecklas riktigt normalt och det är detta vi ska undersöka idag.

14 kommentarer:

Petchie75 sa...

Oj, det var inte roligt med magknip - jag var övertygad om att det var Ella som hade magont när jag läste rubriken ;-) Hoppas att det redan har gått över!
Jag förstår att ni är nöjda över vården av Ella, de verkar vara väldigt grundliga även efter födseln. LIte som mina vänner i Bryssel med en prematur son, de vill nästan inte flytta tillbaka till Sthlm för de vet att det är så mycket köer, nedskärningar etc.
Stor fredagskram och hoppas att du får dig en liten siesta!

Fröken Anki sa...

Låter inte alls kul med ont i magen. Hoppas det är bättre nu! Och att det blir en lugn och skön helg. Härlig bild på stora lilla sötnosen. Hon ser så nöjd ut! Och vad stor hon blivit, verkligen skillnad på kinderna sen dom allra första bilderna.

Trevlig helg!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja jag insåg sedan att bilden kanske är lite missvisande... Men jag valde den ändå eftersom vi ska med Ellas höft. OCH framförallt eftersom hon är bra mycket sötare på bild än jag, hahaha! ;-)

Ja vården här är superbra. Men det är som jag skrivit tidigare. Jag tycker vården här i USa är fantastiskt. Det jag tycker är helt horribelt är att den underbara vården inte är tillgänglig för alla. Det är DETTA jag avskyr med landet! Men tillhör man den lyckliga skaran som är "inne i systemet" och har en bra health insurance så är vården superbra!
Det är bara det att det är så orättvist när så många exkluderas. Usch!
Men vi hoppas såklart att det inte ska bli alltför många fler sjukhusbesök för Ella framöver. Hoppas att alla dessa follow-ups visar att saker och tin gär bra och friskt och normalt.
Ha en riktigt rtevlig helg nu!
kram!



fröken Anki,
magen är lite bättre nu faktiskt. Men den känns fortfarfande lite "orolig och bullrig".
Ja hon har fått sådana där kinder man bara vill nypa i hela tiden! ;-)
Kram!!

Anonym sa...

Hej!

Har följt din blogg ett bra tag nu, men brukar inte kommentera. Nu passar jag på att säga krya på dig, tipsa om min nya bokblogg och dessutom höra om du har några tips för en bokälskare i New York. Ska dit på semester i september nämligen!

/Full bokhylla

Saltistjejen sa...

Full bokhylla,
Jättekul att du följer min blogg! Nu har jag tittat in till dig också och det var kul för jag läser rätt mycket så det är jättebra med en bokblogg! :-)
Barnes & Nobles på Union Square är ett tips. Dit brukar jag gå. Annars finns ju många BN affärer i stan men den vid Union Square är deras största här. Det finns säkert en massa antivkvariat också, men de känner jag inte till.
Kul att du ska hit i september! Hoppas vädret är fint när du kmmer. Var ska du bo, och hur länge ska du vara här?
Kram!

JaCal sa...

Usch vad jobbigt med magknip!! Min mage var verkligen ur spel ett bra tag efter snittet. Hugaligen. Hoppas det bara var tillfälligt - attans att du var uppe - man vill sova alla sekunder man kan - haha!

Intressant med höftkule-ultraljudet. Min äldsta - J - låg i säte (Frank breech) och föddes med snitt och kom ut med benen rakt och i kors - men de har faktiskt aldrig kollat henne, utöver de första undersökningarna på BB. Hon blev helt ok efter de initiala "benen i vädret" - inte helt lätt att lägga filt på henne de där första dygnet - fniss... benen ville bara raktfram och rakt upp...

Millan sa...

:-D jag var helt saker pa att det skulle vara Ella som hade magknip nar jag borjade lasa inlagget och tyckte att hon sag ovanligt glad ut pa fotot for en bebis med magknip. Men det var alltsa du som hade ont i magen. Sa himla typiskt att bli uppe pa natten nar bebis sover! Men skont att det gick over till slut...
Nar jag laser om era natt-bestyr sa slar det mig att om nagra manader sa kommer inte vi heller fa sova 8 timmar per natt langre.. hjalp!
Hoppas det gar bra med ULet idag.
Kram

Saltistjejen sa...

Jacal,
detta tror jag itne alls har med kejsarsnittet att göra. Jag var otroligt hård i magen deckorna efter snittet, men allt det har gått över nu. Detta magknip misstänker jag nu kan komma från att jag åt en persika igårkväll som nog itne var helt ok. det är iallafall enda saken jag kan komma på nu som kan ha orsakat det hela. Magen är iallafall bättre nu och jag ska faktiskt äta lunch nu. testar och ser ifall magen håller för det... ;-)
Ja detta att de kollar höftkulan när de föds i säte kände jag inte heller till. Men det verkar iallafall vara standard här i NY. men i övrigt har jag ingen aning. När Ella var på NICU (neonatal) så sa en av sköterskarna där att hon kunde se på Ellas ben att hon varit breech, Jag fattade aldrig riktigt varför, men kasnke var det ngt liknande som du såg med din tjej! :-)
Haha du skulle klippt hål för benen i filten!
kram!

Saltistjejen sa...

Millan,
nä det snart är det dags för er med nattpass också!!! :-) Fast ni är väl vana och erfarna sedan Nils var bebis...?!
Fast det där med sömn verkar vara så otroligt individuellt. jag har vänner vars barn sov 6 timmar i sträck från första veckan. Och sedan har jag vänner vars barn typ aldrig sov längre än kanske 30-60 minuter åt gången och var vakna desto längre däremellan...
Hur var det med Nils? Sov han bra??
Kram!

Anonym sa...

Men så himla söt hon är!!!
Jag blir så kär i henne! :D

Låter illa med magknip. Vad kan de vara tro? Stressar du eller är det nått som du ätit kanske?
Jag hoppas att det går över snart.

Jag är liksom dig också trött idag, lite sömn inatt..och igår...och dagen före. Men jag antar att livet som småbarnsförälder är som det ska vara då.. :)

Massor av kramar!

Saltistjejen sa...

Jess,
det är definitvt inte stress iallafall! Men jag tror att boven kan vara en halvdålig persika som jag åt lite av igårkväll. Är dock väldigt mycket bättre nu!!! :-)
Och ja tröttheten den hänger över, men man har en viss förmåga att "tränga bort den" tills det inte går. I eftermiddags fick jag iallafall en liten lur i soffan när Ella slumrade på min mage. Skönt! Även en timme känns oerhört värdefullt! man blir som en ny människa efteråt!
Kram!

Anonym sa...

Hej! Kul att du tittade förbi min blogg också! Var på BN i Washington en gång och det var verkligen fantastiskt med en så stor bokhandel!

Vi ska vara i NY två veckor (sista veckorna i September), och bo på ett litet hotell i Upper West Side. Jag har aldrig varit i NY, men min man har. Vi ska utforska staden och turista, men också hinna ta det lite lugnt och ligga och läsa i parker (ja, det lär väl mest bli i en stor och välkänd park =) och bara vara!

Jag längtar så!

Saltistjejen sa...

Full bokhylla,
vad skoj för dig att se och uppleva staden här för första gången! Jag var här för första gången för 4 år sedan nästan exakt. Nu har jag bott här i snart 3. Det är en otrolig stad på många vis eftersom den rymmer så mycket olikia saker för så många. Allt från klubbar och olika musikscener om man är intresserad av sådant ill enormt utbud av restauranger och mat om man tycker om att äta ute, till små mysiga kvarter, parker och/eller shoopping i enorma varuhus eller i små små butiker. Upper West Side är jag inte så hemma i. Vi är tyvärr sällan på västra sidan. Men det ska vara fint där. Om ni bor nära Parken så är den som bäst i den norra delen tycker jag. Det är färre folk där och lite mer som "vanlig natur" och "mindre park". vilket jag gillar. Ta en promenad i The Ramble!!! Rekommenderas varmt! Ligger i norra delen av parken. På nordöstra sidan finns även en liten "botanisk trädgård". "Tre olika trädgårdar i en".
Septemeber är dessutom oftast en härlig månad att vara här! Varmt men inte så varmt och fuktigt som under högsommarmånaderna.
Kram!!

Anonym sa...

Åh, tack för tipsen! Det är alltid så roligt att höra annat än det som står i guideböckerna!

Kram