söndag, november 23, 2008

Brunch med bloggvänner

Denna helg gick i bloggträffarnas tecken. Helt klart. I fredags träffade vi Petra (Petchie) och hennes O. De kom till NYC under fredagen och vi hade hörts redan tidigare och bestämt att ses. Jag, Annika och Petra (Sporty Spice) hade ju redan bestämt att träffas på en brunch på lördagen, och nu när även Petchie och O skulle besöka staden så var det ju självklart att de skulle komma de också. Men för att göra det hela lite roligare så berättade vi inget för vare sig Annika eller Sporty så de visste inget om detta.

På fredagkvällen kom dock Petchie och O hem till oss på middag. Vi var lite sena så jag var oförskämd nog att ringa upp Petchie och be dem köpa med sig vin till middagen eftersom vi annars skulle fått stressa ännu mer. Vid 18-tiden knackade det på dörren och in kliver Petchie och O. Det var jätteroligt att få träffa O i verkligheten. Jag har ju läst så mycket om honom på Petras blogg så man var ju riktigt nyfiken. Vi hade en jättetrevlig och mysig kväll. Pratade och åt och det var verkligen skoj att få träffas under flera timmar.

På lördagmorgonen så vaknade vi och M skulle ta med Lipton till veterinären för att ge en rabiesvaccination. Han skulle komma till bunchen senare när han kommit hem med Lipton därifrån. Jag gjorde iordning mig och Ella för att möta Annika med familj, samt Sporty på vår favoritkvarterskrog Bistro 61. Tyvärr visade sig att den inte öppnade förrän kl 10.30. Vi som bestämt att ses kl 10 gjorde då hastigt nya planer och bestämde att ses på Ritz Diner istället som bara ligger ett block därifrån. Eftersom Ritz Diner är ganska litet och trångt så blev det först en del pysslande med vagnen. Men till slut hade jag kunnat ställa den ifrån mig ansluta mig till Annika, Petra, Karolina och Sporty som alla redan hade satt sig vid ett bord.

Det var hur kul som helst att återse dem! Och att få träffa Peter också. M dök upp något senare och vi beställde in vår frukost. Petchie hade ringt tidigare och sagt att de var lite sena så hon och O dök upp när vi andra fått in vårt kaffe och vår juice. Minen hos både Annika och Sporty var så roliga att se! Tyvärr hann jag inte fram med kameran i tid, men de var verkligen snopna. Sporty satt alldeles stum en bra stund och man såg att hennes hjärna liksom arbetade febrilt med att försöka inse vad som just hänt. Vem som just sagt hej. Haha!
Här är vi allihop: Sporty, jag med Ella, Petchie samt Annika bakom oss.

Peter och Karolina gick iväg när de ätit färdigt men vi andra satt kvar och tjatade åtminstone en, eller var det två, kaffemuggar till. M och O som fått sitta vid ett eget bord p g a att vi inte kunde vara fler än sex personer vid vårt bord fyttade nu över till oss och deltog i vårt samtal. Fast det var nog kanske inte helt lätt eftersom vi dels pratade svenska vilket ju inte O gör, och dels pratade en hel del bloggsnack. Men jag tror ändå att både O och M tyckte det var rätt trevligt.

Efter brunchen sa vi hejdå till Annika som skulle göra staden tillsammans med Peter och Karolina. Vi andra forsatte ner till Svenska Kyrkan som hade julbasar. Jag har varit på deras basar även tidigare år och det brukar vara riktigt mysigt. De har försäljning av diverse saker och brukar även sälja glögg vilket jag tycker är himmelskt! Dessutom är detta enda stället man kan köpa biljetter till deras Luciafirande vilket vi var på vårt förrförra året och som vi tyckte var helt fantastiskt. I år köpte vi en del svenskt godis. bl a punchpraliner vilket är M´s favoritgodis alla kategorier. 

På vägen dit passerade vi en öppen plats där man höll på att lasta av julgranar. Jo, här startar nämligen juldekorationerna och jugransförsäljningenn nu lagom till Thanksgiving. Lite annorlunda jämfört med svenska traditioner där man tar in och dekorerar granen närmare jul och sedan har den kvar längre efter julhelgen. Här slängs oftast granarna ut direkt efter julhelgen.


Det var riktigt bitigt i luften med en kylig vind, så vi var alla glada när vi kom fram till svenska kyrkan. Den ligger på 48th street mellan Madison och 5th avenue. På bottenvåningen var själva basaren. Där såldes allt från olika tomtar, dukar, ljusstakar och stearinljus till svenskt godis och andra svenska matprodukter. På övervåningen kunde man köpa glögg, saffransbröd och pepparkakor. Otroligt gott! Glöggen var dessutom rätt stark så den värmde definitivt efter den kyliga promenaden.

Efter att ha njutit av denna julstämning var det dags för oss alla att säga hejdå. Som vanligt hade tiden bara rusat iväg. Så himla kul att träffas. Och extra roligt denna gången eftersom jag redan träffat alla tidigare, så det kändes verkligen mer som ett kärt återseende. Att dessutom få träffa Peter och O var en extra bonus!

Vi fortsatte vidare till två affärer på 5th avenue där vi hade i uppdra att köpa resp bya några saker till min svägerska. Efter lite småstrul fixade det sig och jag hoppas nu att det är rätt färg och rätt storlek. Sedan gick vi hem och hade en lugn och skön eftermiddag. Jag hann till och med småpyssla lite vilket kändes jättelyxigt. Vi var inbjudna till en kompis födelsedagsfest och jag hade tid och ro att fixa ett grattiskort samt en etikett till den flaska glögg vi gjort och skulle överlämna som present. Festen blev himla lyckad. God mat, god dryck och bra sällskap! Ella gjorde dessutom succé i sin randig-prickiga outfit.

Nu är det ny vecka, men en kort denna gång eftersom det är Thanksgiving på torsdag. Vi har inga planer alls inför denna stora amerikanska högtid utan ser nog mest fram emot att få en långledig helg. Visserligen kasnke det blir något jobbande för oss båda, men det är ändå inte som en vanlig arbetsvecka vilket är jätteskönt.




16 kommentarer:

Annika sa...

Hej!
Visst var det väl så himla KUL att ses igen!!
Och kuppen med Petra---Jamen den LYCKADES vill jag säga, hehe!!
Ja, hur såg Petra A och jag ut egentligen???? Som FÅN, kan jag tro :-)
Iallafall var det en sådan trevlig morgon på alla sätt!
Jag hade önskat att vi hade kunnat sitta där mkt längre, men vi får se till att snart ses igen!!
Var det proppfullt på svenska kyrkan?
KRAM!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
haha ja era miner när Petra och Oscar klev in var väldigt roliga!!!! Det känns som om det tog en sund för er båda att verkligen inse vad ni såg. Hahahahaha! Det var verkligen en lyckad överraskning!
Och KUL att träffa er allesammans!
Hoppas det inte dröjer alltför länge tills vi ses igen.
Och nej det var inte proppfullt på basaren, men det var ganska mycket folk. Det är j rätt litet är också så det blir lätt lite trångt. Men det var himla mysigt!
kramar!

cecilia sa...

Va trevligt ni verkade ha det - så kul att det går att träffas i verkligheten när man känner varandra på nätet:).

kram

Desiree sa...

Åh vilken underbar helg och vad kul att få träffa så många bloggare på en gång!! Jag skrev precis till Annika att jag blir helt avis och känner mig verkligen som kusinen på landet här långt bort från stan. Åh vad jag hade velat vara med och också få uppleva NY och lite citypuls känner jag. Ja visst ska det bli underbart skönt med ledighet, jipppiiiii!!!!!!!!!!!!!!
Vi åker iväg till Hot Spring Nationalpark och passar på att göra en minitripp igen. Känner inte att det är någon mening att sitta hemma och försöka fira t-givning ensamma. Jag har dock full förståelse för att ni vill ta det lite lugnt och få lite vila. Ha en bra start på veckan.

Anna, Fair and True sa...

Jag har också varit på julmarknaden i Svenska kyrkan och Luciagudstjänsten! Fina minnen! Har varit på samma i London flera år i rad när jag bodde där, vilket var lika mysigt!

Jag är avis på er som fick träffas hela gänget!

Skönt att ni får långhelg!

Chris sa...

Kul! Jag ska hälsa på min dotter i NY en hel månad! O vi hade tänkt o gå på Svenska Kyrkans lussefirande eftersom jag aldrig har varit på det. Dotera brukade själv vara med i lussetåget o sjunga förr, ska bli kul. Firar även Thanksgiving eftersom hon är gift med en amerikan. Kanske vi syns, jag känner ju igen DIG, haha.
Ha det gott, C

Oakbeach sa...

Cecilia,
ja det är jättekul att kunna ses IRL också!
Kram!


Desiree,
ja det hade verkligen arit skoj om man kund träffat dig också! Du och C får väl ta e tripp hit till NYC någongång i framtiden?! ;-)
Hoppas ni får jättehärligt på er tripp! Jag ser som du redan förstått mest fram emot att ha en helg ledigt när man bara kan ta det lugnt och umgås med familjen. Vi har nga planer på att fira T-giving direkt. Tidigare år har vi firat med vänner men i år tror jag nget är på gång. Eller så vågar de bara inte bjuda in oss småbarnsföräldrar hahahaha!!!
:-)
Kramar!


Anna,
ja det är verkligen jättehräligt med lussefirandet i Senska Kyrkan. Kul att du varit på det i London.
Och visst är det roligt att ses verkliga livet också! Men tror knappast vi hinner träffa er den korta tid iv är i Stockholm nu till jul. Det känns redan tight med tid. Usch! Det är det jobbigaste med att resa hem. Att tiden aldrig liksom räcker till...
Kramar!


Chris,
hahaha ja jag får väl passa mig nu så int papparazzi smycer runt i buskarna! Nej men visst hade det känts lustigt fall man skulle stöta på gn som kände igen en från bloggen! :-) Hoppas du får en underbart härig och mysig T-giving med din dotter!!
kram!

Saltistjejen sa...

Oj!
Nu gjorde jag det igen!!!!
jag skrev min kommentar (ovan) på makens dator och då postades det i hans namn!!!! Eftersom jag glömde logga ut honom och in som mig. Suck!!
jaja, det var iallafall JAG som svarade på era kommentarer.

Anonym sa...

Hihi ... jag vi såg nog ut som riktiga fån när Petra H klev in. Jag hann tänka att "henne känner jag igen, det måset vara någon från tv". Haha! Lyckad kupp! Och vi måste verkligen ses snart igen, kanske kan jag och Eastcostmom (som också bor i CT) ta tåget in någon gång efter jul. Vore najs! Kram och Happy Thanksgiving!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja de vore superkul att ses ngngång efter jul!
Hoppas du får en riktigt skön Thanksgiving du med!
Kram!

JaCal sa...

Hihi - vilken kul överraskning! Roligt! Åh, vad kul att ses! Det känns helt konstigt att ha varit både i New York och DC - men knappt "varit" där alls - jag såg oääändligt många konferensrum och åkte mest som en skottspole i taxi mellan olika ställen. Han aldrig riktigt få någon riktigt "besöks-känsla". Hade med mig kameran men slängde mest upp den i farten. Råkade gå förbi Fika i närheten av Central Park - så då tog jag och en kollega ett oplanerat break och smet in - som alien bara måste man ju få fika på Fika och äta kanelbulle!! ;-)

Saltistjejen sa...

Jacal,
ja jag förstod på dina inlägg att du hade mycket att göra men på ytterst lite tid! Annars ade det varit skoj att ses. Men kanske kommer du hit igen och kasnke då har tid med en fika eller så? Det hade varit superskoj!

Marianne sa...

Å så roligt och så mysigt att ni kunde träffas! Och kul att göra Petra till överraskning! Ni ser verkligen ut att ha det trevligt!

Kram!

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja det var en jättekul dag!
Kramar!

Petchie75 sa...

Det var verkligen sååå roligt att först umgås med er på fredagen och sedan så klart bloggträffen på lördagen! Jag blev lite osäker på om tjejerna kände igen mig / var glada att se mig först eftersom de bara stirrade... :-)
Men inte var du oförskämd att be oss köpa vin till middagen, så hade jag själv kunnat göra (och har gjort flera ggr när jag glömt att köpa något, så funkar det ofta bland mina vänner i Bryssel ;-))! Jättemysigt var det iaf, och hoppas att vi får tillfälle att ses snart igen!
Kram

Lullun sa...

vilken härlig helg och kul med överraskningen! :-) Ja, nu är jag förresten inne och läser igen. Kan inte förstå att det gått två månader sedan sist... Allt läses dock nu, men det blir inte så mycket kommenterat. Men oj vad lilla Ella har blivit stooor! Kram! :-)