torsdag, november 13, 2008

Vad är det som sitter längst ut på armen egentligen?

Lill-Skruttan växer och växer. För var dag blir hon större och kan mer och mer. Vissa dagar när jag kommer hem från jobbet tycker jag att hon har växt bara under dagen! jag vet att det låter knäppt men det känns så iband. Som om hon är större på kvällen än vad hon var på morgonen när jag gick hemifrån!

För ett litet tag sedan upptäckte hon sin högerhand för första gången! Häftigt!!
Jag hade faktiskt kameran framme och lyckades filma lite av detta!





Nu tror jag att hon insett att hon även har en vänsterhand också...

26 kommentarer:

Desiree sa...

Det är verkligen häftigt med dessa små framsteg. För oss är det kanske ett litet steg men för Ella är det ju faktiskt ett riktigt stort steg och något otroligt viktigt att just upptäcka att man har både en vänster och högerhand. Att sedan lära sig använda dessa och kunna kontrollera motoriken. Det måste vara spännande att som mamma få uppleva och se just när de göra sådana här upptäckter och framsteg. Ella är ju så söööt Saltis. Kram på dig.

mammigranten sa...

Vad gullig hon är!
Vänta bara tills de små goa benen inser att de vill röra på sig och ta sig snabbt framåt, då går det undan!

Saltistjejen sa...

Desiree,
haha javisst är det så! Tänk att upptäcka sin kropp. Alltså verkligen "på riktigt". Att pötsligt inse att "aha, den där grejen jag tittat på förut är faktiskt en del av mig och JAG kan kontrollera den!".
Synd att man inte minns vad man själv tänkte och kände när man var i den åldern....
Kram!


Mammigranten,
hej jag tror inte jag sett dig här förut? Om du kommenterat tidigare och jag glömt det så ber jag om ursökt. Men det är väldigt skoj att du ville kommentera nu! Alltid roligt med "nya läsare". :-)
Och ja, jag kan tänka mig att det blir liv i luckan den dagen då hon blir mer mobil. Krypa, kräla, rulla gå... :-)
Kram!

Annika sa...

Hon är så otroligt SÖT!!! Vilken docka...
Du tar väl med henne på brunchen???
OCH så den där musiken i bakgrunden...Precis som det ska vara!!
Kram från ett totalt igengrått och regnigt DC!!

Saltistjejen sa...

Jodå!
Särskilt nu som vi väl ska bruncha på Bistro 61. Där vet jag att de är helt okej med barn och barnvagnar. Haha, Ella har ju varit där hur många gånger som helst redan, så jag tror en del av personalen känner igen henne....! ;-)
Och musiken ja, det är en skiva vi fick av några av våra vänner. krakel Spektakel. Jättekul!!!! Fast man tröttnar rätt lätt ändå som vuxen när man spelar samma skiva om och om igen typ tio gånger per dag.... Nu växlar vi mellan den och en Astrid Lindgren skiva som vi fick från andra vänner. Ella gillar båda dock! Och hon verkar inte tröttna lika fort som vi på att höra exakt samma visor om och om igen... ;-)
Här är det också regngrått idag.
Kram!!

Marianne sa...

Vilket fint armband! Vilken smart leksak till så små!

Hon är så söt ...

Kram!

Saltistjejen sa...

Marianne,
japp visst är det! Vi köpte ett set. Det var två stycken för armarna och sedan ett par sockor med djur på som låter, som såklart ska sitta på fötterna. Det stod att dessa var till för bebisar som just börjat upptäcka sina händer och fötter. Fast fötterna har hon inte riktigt upptäckt än så sockorna får vänta lite.
kram!

Petchie75 sa...

Jättesöt film!! Vad mysigt det låter med NYC-brunch med Annika och Petra - hoppas att ni får jättetrevligt och stor kram till er alla!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja det ska bli jättemysigt och roligt att träffa både Petra och Annika! :-)
jag ser fram emot det!
Men det är inte förän nästa lördag så det är en dryg vecka kvar. Minns när du och jag och Petra sågs på Fika! Känns länge sedan. Det var ju lång tinnan Ella kom!
Kram!

Petchie75 sa...

Men det är väl klart att jag minns ;-) Det var en sådan mysig långfika - och tänk så mycket som hänt (mest i ditt liv, och ja, Petra har blivit förlovad) sedan dess!
Trodde att det var denna helgen ni skulle se... Du får ha en mysig helg med Ella och M den här helgen!

mammigranten sa...

Nej det var nog första gången tror jag, minns inte själv.
Men jag får ju erkänna att jag läst din blogg ett tag. Har sökt lite på svenska bloggare i USA och fann dig. Tänkte att man kanske kunde läsa sig till lite tips inför flytten, hoppas det är ok att jag läser?
Kram

Suzesan sa...

Men alltså det är ju nästan omöjligt att tänka ut att Ella var så liten som en fågelunge.
Nu är hon ju som riktig riktig bebis. Coolt armband. Men så sööööt. Vad duktig hon är. Det är kul att se när de hittar sina kroppsdelar och kan styra dem.
Tänk så mycket energi det går åt för att göra den rörelsen som gå per automatik hos oss stora.
Ha en bra fredag
Kram
Susanne

Saltistjejen sa...

Mammigranten,
aha! Då hade jag rätt! :-)
Självklart får du läsa här! Det är bara roligt me nya läsare! Även om du inte är helt ny då..haha!
Men ni ska alltså också flytta utomlands förstår jag??
Vart och när ska ni flytta?
Kram


Suzesan,
nej nu är det faktiskt svårt att minnas att hon var så liten när hon kom. Att se på "gamla" foton från den första tiden känns plötsligt konstigt. Nästan som om det inte är samma bebis!
Hoppas du får en bra helg!
kramar!

mammigranten sa...

Vi lämnar Sverige och Småland i januari för att bo i närheten av Piscataway, NJ. Exakt vart är inte klart då vi fortfarande väntar på att visumet ska bli klart.
Men det ska bli sååå spännande!

Saltistjejen sa...

Mammigranten,
å vad skoj!!! Var i Jersey ligger Piscataway??
Varför ska ni flytta? Nytt jobb?
Kramar!!!

mammigranten sa...

Det ligger väl ca 1 timme från NY, är inte så bra på geografi, men det är vad min man förklarat ivf.
Han har fått jobb på ett svenskt dotterbolag och ska vara VD. Jag kommer att vara hemma och hjälpa våra 2 barn att installera sig med språket. Sen kommer väl vår största börja skolan till hösten tror jag. Så jag lär väl ha fullt upp ändå.

Saltistjejen sa...

Mamigranten,
ah, häftigt!!!!!
Då kasnke vi kan ses något ifall ni åker in till NYC någongång i framtiden!
:-)
Jag tror det kommer gå jättebra för era barn att lära sig språket och anpassa sig. Det är oftare så mycket lättare för barn eftersom de har så mycket lättare att lära och så lätt får kompisar när de flyttar.
Kram!!

mammigranten sa...

Jo det lär väl bli några turer dit, konstigt vore väl annars.
Det svåra blir väl bara att få dem att lära sig engelskan innan de börjar på dagis/skola, blir väl att vi alla får prata engelska hemma ett tag. Jobbigt för en själv bara, jag lär ju ha lika mycket nytta av att bo i USA som barnen språkmässigt. Det är ju bara det att de är 3 och 5 när vi flyttar och så det blir spännande att se om de hittar kompisar eller ej. Lilltjejen lär det väl ta lite längre tid för.
Och det skulle vara jättekul att ses, man lär väl längta efter andra svenskar kan jag tänka...

Kram på er

Anna, Fair and True sa...

Är det handen eller biet hon hittat! ;) Kul med musiken eller programmet eller vad det var i bakgrunden!

Saltistjejen sa...

Mammigranten,
Jag tror inte du behöver oroa dig ett dugg över era barn! De kommer antagligen läa känna nya barn jättesnabbt och anpassa sig tilll det nya livet här och språket kommer komma fortare än fort. Det verkar vara så med barn! :-)
Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
haha ja det kan man fråga sig!
Men jag tror det är både och. Även om biet hjälper till att locka uppmärksamheten till handen. Men hon brukar annars titta väldigt fascinerat på sina fingrar...! :-)
Musiken i bakgrunden är Krakerl Spektakel. En CD Ella fick från några av våra vänner. Jättekul skiva med barnvisor i lite modernare tappning. Kände igen en hel del själv av sångerna men en del är sådana jag aldrig hört förr.
kram!

Anonym sa...

Så underbart söt hon är lilla Ella.
De där skallerarmbanden är ju toppen, synd att jag inte skaffade ett sånt till Leon.
Han tittade förresten intressant på filmen med Ella.
Han tycker nog att hon är en väldigt vacker tjej som borde få en puss. :)

Kram på er!

Saltistjejen sa...

Jess,
hahaha! Så Ella har redan sin första beundrare! Tja, en irländare är ju aldrig fel...!!! ;-)
Särskilt inte om de är så söta och charmiga som Leon! :-)
Kramar från oss!
Du får väl ge LEon en puss från Ella!

cecilia sa...

Hihi, gullig video!!! Men så tycker jag absolut att det känns ibland, ibland tycker jag att de växer under en eftermiddags tupplur. Man lägger dem vid ett-tiden och när de vaknar vid halv tre tiden är det som om de har vuxit en halv klädstl:).

Kram

Emmama sa...

Så gullig video!! Kul att ni filmar henne, roligt när hon blir större! KRAM.

Saltistjejen sa...

Cecilia,
haha javisst! Det går verkligen undan i växtkurvan...! :-)


Emmama,
ja det känns kul att ha lite filmer på henne och en del av hennes framsteg. Hoppas att de kommer hålla måttet även i framtiden. Nuförtiden går ju tekniken framåt i en så rasande fart att man ibland blir lite orolig över ifall de filmer och foton man tar nu idag kommer kunna beskådas om några år när det kommit helt nya mjukvaror etc...
Kram!