måndag, november 03, 2008

Besök

Detta inlägg (se nedan) är ungefär en och en halv månad gammalt men jag publicerade det aldrig på grund av problem med att ladda ner filmen här. Nu har jag äntligen skaffat mig ett Youtubekonto och kan därmed ta in mina filmer som Youtubeklipp här i bloggen vilket underlättar avsevärt. Så trots att det är ett "gammalt" inlägg så vill jag ändå publicera detta nu tillsammans med den lilla filmen. Fler filmer i framtiden utlovas dessutom nu när jag kan använda Youtube.

I fredags var jag som jag redan skrivit här till svenska konsulatet för att skaffa mig ett nytt pass. På grund av detta hade jag tagit ledigt från jobbet. Och detta passade utmärkt eftersom en vän till mig från Sverige var i staden. Vi hade bestämt att träffas här nu när hon var på tillfälligt besök. Hon var egentligen här i USA med sitt jobb, men passade på att besöka NYC över helgen för att hälsa på flera hon känner här, bl a mig då. Vi har inte setts sedan i julas när jag var hemma i Sverige så det var otroligt skoj att ses. Det var första gången hon såg Ella och det blev ett möte där båda verkade fatta tycke för varandra, vilket kan ses i den lilla filmsnutten nedan. Eftersom min vän ursprungligen är från Italien pratade hon italienska med Ella. Detta är något jag lagt märke till, både hos mig själv och andra, att när man pratar med små små barn vill man helst använda sitt eget modersmål. Det faller sig liksom mest naturligt tror jag. Iallafall verkar det vara så här. Min spansktalande kollega på jobbet pratade spanska med Ella när jag hälsade på där med henne. Våra österrikiska vänner pratar österrikiska (eller tyska säger jag, men det får man egentligen inte säga för då bir de irriterade...) och min tyska vän pratar tyska med henne.

Haha, på tal om detta med språk så berättade M för mig att en kollega till honom kände ett par vars barn nu gick på språkundervisning. Barnet hade nu just precis avslutat sin franskakurs och skulle nu sättas att lära sig ytterligare ett språk. Detta är ju egentligen inget konstigt förutom det faktum att deras barn är jämngammalt med Ella! Alltså ca 3 månader!!!!!!
Hur sjukt är det på en skala?!?!?! Hahaha, jag bara skrattade. Detta är galet och mycket Upper East Side att man nästan kräks...!
Jaja, i och med min väns besök så blev det ju en liten språklektion i italienska (intensivvarianten) även för Lill-Skruttan...

Här är ett litet smakprov på deras samtal:




Tack D för den otroligt mysiga eftermiddagen!!!!!

20 kommentarer:

Cecilia sa...

Nä du skojar?!Ja nog för att det skall börjas i tid med saker men 3 månader gammal för att lära sig språk är ju helt otroligt.
Vad hon växer lila Ella och så oerhört söt hon såg ut i bikostymen (missförstå mig inte nu,för hon är alltid söt men extra söt som ett litet bi).
Vi känner lite som er när det gäller de amerikanska traditionerna,vi observerar också utifrån än så länge.
Krya på dig!!
Kram/Cecilia

Petchie75 sa...

Ha ha, så himla fånigt med språkkurs så tidigt - verkligen slöseri men också vilken prestationspress de barnen lär ha på sig när de blir äldre...
Visst är det så att man snackar sitt eget språk med spädbarn - det har jag också lagt märke till! Jag har alltid snackat svenska med mina utländska kompisars spädbarn och det roliga är ju att de lystrar till det, oavsett vilket språk man talar! Jättesöt film och kul att höra lite italienska (det är ju "mitt" språk även om spanskan tagit över totalt nu).
Stor kram och hoppas att du mår bättre nu.

Saltistjejen sa...

Cecilia,
nej tyvär ärdet enget skämt. De där språkkurserna var verkgien på riktigt. Tyvärr.
Och visst växer hon lill-skrutan. Och st som ett bi det var hon! .-)

kramar!!


Petra,
haha så italienska är ditt språk. Där ser man!
Och ja, jag pratar helst svenka med små barn jag med oavsett nationaliet.
Tror det egna modersmålet är det som kommer till oss "reflexmässigt" när vi pratar med små barn. Om vi inte tänker och agerar mer "aktivt".
kram!

Anonym sa...

Men så söt Ella är!
Jätteskoj att se henne på film.
Mer, mer, please!! :D
Hon är såå mysig. Hur skoj skulle det inte vara att sätta de små liven brevid varandra i babysitters så de får "samtala" lite.
Leon "pratar" på som sjutton nu. Speciellt men folk han inte känner. :D

Fransklektioner vid 3 månaders ålder..ha,ha.. jösses!
Och sedan in på ett annat språk.
Ja, inte lär ju fraskan fastat om det inte kommer att rulla på livet ut.

Jag är glad om Leon kan prata engelska och svenska ordentligt. :)

Kram!

aussiekicki sa...

Vad kul att få se lite film! Jag förstod faktiskt lite vad hon sad! Ja, din kompis då inte Ella ;-)!

Galet med språkkurser för små bebisar! Våra tog det 1 1/2 år för innan de började prata engelska och de är ju fem nu! Så vad är vitsen med en 3 månaders...

Jag ska maila vilken dag som helst! Jag är inte särskilt snabb på mailfronten numera.

Kram!!!

Saltistjejen sa...

Jess,
haha, ja de skulle nog kunna prata en hel del med varandra då! ;-)
Ella gör så många ljud nu. Det kom liksom ganska plötsligt. Från att inte gjort så många ljud alls så "pratar" hon nu mycket och länge. Ofta helt med sig själv. Om man själv börjar prata "med" henne så slutar hon ofta att ge egna ljud ifrån sig och tittar mest uppmärksamt på en. Men om man inte "direktinteragerar" med henne så kan hon "prata" hur länge som helst. :-


Kicki,
ja jag tror ju att de där språkkurserna var ett skämt! Men det var tydligen sant. Haha! En tanke slog oss att vi kanske ska börja ha svenskakurser för 3-6 månaders bebisar här istället. Och ta hutlöst betalt!!!! ;-)
Ingen brådska med mailandet. jag förstår såååå väl att saker och ting tar lite tid! :-)
Kram!!!

aurorabuddha sa...

Jag pratar svenska med vara hundar - och med andras hundar oxa - och dom forstar *precis* vad jag sager! (Jag har ju tyvarr inga bebisar omkring mig just nu - jag ar saker pa att dom skulle forsta vad jag sager oxa.)

Millan sa...

hahaha sprakkurs for 3 mander gamla bebisar... ja mycket ska man hora...
Men det ar intressant det dar med spraket. helt klart ar det sa att de flesta pratar sitt eget modersmal med bebisar och aven med djur tror jag ... Jag gor absolut det!! Min italienska van pratar alltid Italienska med Sofia och sjunger och leker italienska sanger med Nils :-).
Sa sot Ella ar pa filmen och fotona nedan!!!! kram

Saltistjejen sa...

Aurorabuddha,
haha, javisst förstår de! Det är ju mest fråga om tonfall, ansiktsuttryck och kroppspråk ändå. Iallafall när det gäller bebisar och djur. Lipton förstår också så väl när jag pratar med honom! :-)


Millan,
ja det är verkligen galet med dessa språkkurser tycker jag! Att folk tror att det verkligen kan göra ngn nytta tycker jag är urknasigt!
Jag tror de flesta pratar sitt eget modersmål med barn och djur just för att man då på ngt vis pratar så "enkelt". Och ens eget språk ligger ju närmast.
Hur går det för er och Sofia?? Bra hoppas jag! Kanske har ni "landat" lite mer nu.
Kram!

Desiree sa...

Jag tror att det är rätt naturligt att man tar till sitt språk när man ska gulla lite med antigen ett litet barn eller hund. Jag märker att jag ofta snackar svenska med just grannarnas vovvar av någon anledning. Shit att gå språkkurs när man bara är 3 månader. Känns faktiskt som ganska bortkastad tid och pengar för jag tror inte att barnen är riktigt kapabla att ta till sig sådant då de är så små. Jag tror att det bästa är att bara lyssna på mamma och pappa och försöka lära sig de orden och förstå dem. Ha en bra dag.

Fröken fräken sa...

Kul att få se henne på film, hon är ju så otroligt söt. Min bror blev pappa för en vecka sedan så jag ska se till att dom filmar lite det är ändå skillnad på film och foto. Det är ju kul med foton också men det blir liksom mer riktigt på något vis. Hur kommer det sig att man börjar lära barnen olika språk så tidigt?
Ha det bra, kram

Saltistjejen sa...

Desiree,
håller helt med dig om att det är bortkastad tid och pengar! Jag tror detta fenomen enbart uppkommit här p g a att det finns föräldrar här med alldeles för mycket både tid och pengar.... haha! ;-)
kram!


Fröken Fräken,
skoj att du är tillbaks tycker jag! Och grattis till brorsbarnet! Roligt för dig att ha blivit faster!
Jo visst är det skillnad på stillbilder och rörliga. Det blir ju mer "på riktigt" med rörliga bilder vilket är skoj.
Och detta med de tidiga språkkurserna tror jag som jag skrev här ovan till Desiree beror mest på att många på Uopper East Side har alldeles för mycket pengar och tid som de inte vet vad de ska göra av. Och då kommer de på sådana här knäppa idéer som språkkurser för bebisar!!
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Mysigt med besök! Och kul att få se lite filmer framöver!

Larvigt med språkkurs! *fnys* Jag tror på tidig språkinlärning men då måste man ju fortsätta med det språket, inte bara köra franska en månad och sedan spanska nästa månad. Men visst, har man en barnflicka som pratar ett visst språk eller barnen går på ett språkdagis, så kommer barnet bli bra på det språket, efter något år eller så!

Anne sa...

Intressant, det du skriver fick mig att tänka till. Det är ju verkligen så att man tar till sitt modersmål när man pratar med barn. Det kommer naturligt. På samma gång kan jag också tycka att det är som allra enklast att prata ett främmande språk med just barn. Barn bryr sig inte om hur man uttalar det eller är kritiska, även om man pratar deras språk taskigt.

Marianne sa...

Hahaha, okej flerspråkighet är ju bra men KURS? Ja, ja, ungen tar väl inte skada av det i alla fall. Om det inte fortsätter på det viset ...

Kul med besök, jag tittar på filmen senare, för Klas kom hem från Grekland vid 4 i morse, så jag vill inte väcka honom.

Ser ljust ut för Obama! De säger att han har vunnit, men jag vågar inte lita på det förrän alla röster är räknade.

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna,
ja visst kan man fnysa åt det hela. Fast jag skrattade nog mest! ;-)


Anne,
ja på sätt och vis ahr du ju rätt i attt barn inte bryr sig om ifall man pratar lite "konstigt". Så att våga prata med barn även när man inte kan språket 100% är ju något som man faktiskt kan känna sig mer avslappnad med. Jag har bara aldrig tänkt på det förut.


Marianne,
å vad härligt att du inte är gräsänka längre! Ja Obama vann verkligen! Jag orkade inte följa valvakan igårkväll, men det såg så lovande ut för honom när jag gick för att sova, att jag ändå var i stort sett säker på att han skulle vinna. :-)
Det är väl nu det svåra jobbet börjar för honom gissar jag.
Kram!

Karin sa...

Jag kan inte se filmen på min iPhone, kan jag hitta klippet på youtube?

Skulle gärna träffa Ella på riktigt, hon verkar jättegullig! Vi kommer att fira jul i Ske-å, men har inte bestämt exakt närhet vi åker. Vilket datum kommer ni till Sthlm? Skulle vara kul att få en snabbträff med er i Södertälje!

I var Dödsätare (Harry Potter är fortfarande poppis) och T vampyr på Halloween. På torsdag är det disco i skolan och då ska I vara pumpa. T var lejon på dagis (passade utmärkt eftersom han redan har hår som en lejonman).

Saltistjejen sa...

Karin,
jo det ska gå att hitta den på Youtube. Prova att söka där: "italiensk språkkurs" så ska den komma fram!

Vore jättekul om vi kunde ses något! Vi kommer till Stockholm den 17:e december och åker ner till Skåne efter julhelgen, troligen den 27:e.

Coolt att vara dödsätare! Hu, det ÄR ju verkligen läskigt!!!!

kram!!!!

Emmama sa...

Underbar film, hon ser ju ut att svara där på slutet! :) Lära sig flera språk tidigt är visserligen bra men jag föredrar ju att det sker mer naturligt (via föräldrar tex) än på kurs kanske.. ;) Menmen!

Saltistjejen sa...

Emmama,
nej jag tror inte på språkkurser. Det visar bara att många här har för mycket pengar att slösa på helt oviktiga och irrelevanta saker.... ;-)
Kram