onsdag, november 05, 2008

Trött så in i märgen...

Just nu har jag definitivt kommit in en svacka. Blev rejält förkyld i helgen och låg mer eller mindre däckad halva lördagen. Även söndagen var en seg dag, men jag höll mig åtminstone på benen vilket var bra eftersom M var tvungen att jobba nästan hela dagen då. Inser att detta med att vara sjuk är väldigt väldigt väldigt annorlunda när man har barn. Innan kunde man ju verkligen sova eller ta det lugnt när man var sjuk. Nu är man helt beroende av den andra föräldern för att man ska kunna göra detta. För någon måste ju ta hand om Lill-Snorpa även om man själv är dålig.

Efter helgen rivstartade veckan igen, På måndagkvällen hade vi dock ett jätteroligt Sverigebesök (igen!). En gammal gymnasiekompis till mig som var i staden. Vi har inte setts sedan sommaren innan vi flyttade hit så det var verkligen superkul att träffas. Jag kände mig fortfarande inte helt kry, men det blev ändå middag ute och en massa prat.

Igår var jag jättetrött men orkade ändå upp så jag var på jobbet vid halvåttatiden. Kände mig plötsligt hängigare än vad jag gjort under måndagen, men vet inte ifall det berodde på förkylningen eller om den sena måndagkvällen med sina Margaruitas också spelade in...? Gårdagen var ju egentligen ingen vanlig tisdag utan en dag då hela världen (eller iallafalll nästan) hade ögonen hitåt för att följa valet. Det var dessutom M´s födelsedag, men vi hade redan pratat om den och bestämt att fira i helgen istället eftersom vardagarna nuförtiden är ganska stressiga och väl "inrutade", och därav finns inte särskilt mycket utrymme för sponanitet på samma vis som förr. Jag föreslog ändå att jag kunde gratulera honom på morgonen men eftersom mina morgnar nuförtiden startar redan runt 4.30-5.30-tiden så tackade han vänligt men mycket bestämt nejtack till någon morgonuppvaktning. Med tanke på hur jag kände mig på morgonen var det faktiskt skönt att jag inte behövde göra något extra, utan snabbt kunde göra mina morgonrutiner och ta mig till jobbet.
Under eftermiddagen hade jag sedan ett möte med chefen som gjorde mig riktigt upprörd. Ibland kan jag bara inte förstå hur folk tänker? Hur fungerar de? Varför har vissa så svårt att kommunicera? Och framförallt, än en gång förbannar jag personers konflikträdsla! Som alltid skapar det fler problem och missförstånd än om de kunnat spela med öppna kort och ge raka och ärliga svar. Grrr!!! Jag tänker inte gå in på detaljer här, men jag blev faktiskt riktigt arg och sur. Så även om jag redan innan var trött och hängig lyckades jag faktiskt bli ännu mer ur humör.

Så stackars M fick nog en rätt trist födelsedag. En snorig och småhostig fru som var allmänt nere och trött. Ingen tårta. Inget paket. Tur han fått en del grattiskort och present från Sverige. Kvällen spenderade vi i soffan framför valvakan med take out sushi från favvosushirestaurangen. Eftersom jag kände mig såpass hängig och trött så gick jag dock och lade mig redan vid 22-tiden.

Och idag känner jag mig fortfarande hängig av förkylningen.
Dessutom allmänt ur gängorna fortfarande. Och även överkänslig. Lättretlig. Som pms hela tiden. Skitjobbigt!
Om det till största del beror på att just förkyningen suger musten ur mig och sänker min "buffertkapacitet", eller om det beror på jobbstress eller allmän sömnbrist vet jag inte. Kanske alla dessa faktorer tillsammans?
Jag orkar inte ens känna någon entusiasm över detta historiska ögonblick då USA för första gången har en svart president.
Just nu känns det mer som om jag försöker att tänka "Det är ändå bara två dagar kvar till helgen... Det är bara två dagar kvar till helgen..." som något slags mantra.

14 kommentarer:

Desiree sa...

Det är inte alls konstigt att du känner dig både hängig och PMSig vännen. Du är ju dels förkyld och dels har du ju inte fått sova riktigt ordentligt på vädligt länge. Såndant där tär på en. Man blir sur och grining då. Jag hoppas att du känner dig bättre snart och tillfrisknar kvickt även om du inte får sova tillräckligt. Jag tycker du ska stanna hemma kanske någon dag eller två och lämna in Ella på dagis så att du kan sova ikapp några timmar. Detta skulle nog få dig att känna dig både piggare och gladare och dessutom få dig frisk och kry snabbare. Jag tror att M nog inte blev så besviken då han varit inställd på att ni ska fira i helgen. Jag tror att han förstår till fullo. Jag är ledsen att du fick en jobbig dag med chefen också ovanpå allt. Hoppas det ordnar sig. Stor tröst kram till dig.

Kram
Desiree

Petchie75 sa...

Åh nej, en riktigt cranky Saltis med andra ord ;-) Os favorituttryck när det gäller mig, ha ha. Skämt åsido så hoppas jag verkligen att resten av veckan blir bättre, både till humör, hälsa och energi. Det måste vara tufft att jobba heltid och vara mamma i kombination med förkylning :-( Tur att M var förstående och ni redan planerat för födelsedagsfirande till helgen. Även Obamas vinst kan du ju fira senare - han blir ju inte president förrän i januari!!
Stor krya-på-dig-kram

Emmama sa...

Usch vad trist! Krya på dig och ha en luuugn helg med mycket sömn! Kanske kan du jobba hemifrån nån dag när Ella är på dagis så du kan köra i din egen takt och vila mellan varven utan att behöva vara sjukledig..? Det är nog ett ganska olagligt råd från mig men måste man så måste man! :)

Karin sa...

Jag som trodde att amerikaner var raka och så får du återigen stifta bekantskap med konflikträdda personer i maktposition. Stå på dig och kom ihåg vad som är viktigast i livet... Krya på dig och sov när du kan så att immunförsvaret kan få jobba!

Anonym sa...

Åh, va jobbigt att vara sjuk och helt orkeslös.
Och du som jobbar också måste verkligen vara slutkörd.
Jag var också nere tidigare och att aldrig få vila ut och återfå sina krafter tär på en.
Det är stunder som dessa som man önskar att familj och vänner fanns närmare för att ge en hand.

Hoppas att du blir bättre snart.
Det kanske låter konstigt men att äta lite citroner har alltid funkat för mig förr. De liksom ger mig ett boost när imumförsvaret är lågt.

Massor av må-bra kramar från oss!!

Annika sa...

Kompis!!
Bara två dagar kvar till helgen!!
Det är inte mer än så, och snart är den här! Underbart, inte minst för DIG!!
Hoppas att ni kan fira M lite då. Men viktigast är att du känner dig bättre!
Trist med chefer som inte riktigt lyssnar...
Dessutom är inte vädret det bästa; bara mulet fast varmt...
KRAMAR från mig!!

Suzesan sa...

Typiskt att du skulle råka i luven på en orättvis chef till råga på allt. Det låter som om luften håller på gå ur dig. Ta igen födelsedagen till helgen. Jag tänker alltid så om nåt stör nåt sånt. Det kommer fler dagar och fler födesledagar...:)
Nu är det snart HELG.
Det går knappt att kommunicera med konflikträdda människor. De slingrar sig ur hela tiden. Då brukar ett litet lättlösligt problem bli hur stort som helst. Slöseri med energi och tid. Hopaps ni har löst knuten du och chefen. Jag vet hur du menar sånt stöter man på stup i kvarten här. Jag tycker också det är bra om man är rak och ger ärliga svar. Även om sanning kan vara svår ibland att ta emot så är det bättre. Då vet man direkt och spelar fairplay hela tiden. Man vet spelreglerna
Jag hälsade min son och han skrattade och så sa han TACK!
Ha en bra kväll och krya på dig
Kram
Susanne

Marianne sa...

Å, stackare! Men nu är det bara EN dag kvar till helgen. Eller en och en halv då, för dig. Trist med sådana där chefer, men man kan lugnt räkna med att man får dras med dem under hela livet. Tyvärr. För det är oftast inte chefskvalifikationerna som gör att någon blir chef, utan deras ambitioner att bli det för att det är fint. Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt.

Och jag håller med alla andra. Sjukskriv dig en dag eller jobba hemifrån en dag och sov ut medan Ella är på dagis. Jag tror du behöver det, både för förkylningen och för humöret och den allmänna orken att klara chefer och allt.

Hoppas att det vänder riktigt fort!

Stor kram!!!

Chris sa...

Som jag alltid sagt: En förälders värsta fiende är sömnbrist, so take care. Kram, Chris

Saltistjejen sa...

Å ni är alla så gulliga som stöttar mig här med era kommentarer! :-)
TACK!!!
Har inte riktigt tid att svara enskilt till er alla nu men vill säga tack och så vill jag passa på att hälsa Chris välkommen till min blogg! Tror inte att jag sett dig här förut.
KRAM till er alla!!!!

Cecilia sa...

Hoppas du mår bättre,annars får du krya på dig!!
Kram!

Chris sa...

Jodå, det är jag med dotter på Long Island, mattipslänken, paketproblem, Manhattanhyror osv. Har dock varit "anonym" förut. Men tack för välkomst"drinken". Sleep and get well, C

Anna, Fair and True sa...

Hoppas du mår bättre! Jag är också förkyld, inte kul, särskilt inte när man är iväg utomlands på jobb samt vill ha en kul helg med vänne som man inte ser så ofta. Men c'est la vie!

Saltistjejen sa...

Cecilia,
tack nu är jag mycket bättre!! Skönt. Vntar nu tills nästa virus hoppar på mig, men hoppas det dröjer...

Chris,
aha! NU vet jag ju vem du är!!! Sorry att jag glömde. Kul att du läser även om du inte kommenterar så ofta.
:-)

Anna fair and True,
ja nu mår jag som sagt bättre. Trist att du också är förkyld. Blä!!!! Hoppas du kan ha kul med dina vänner trots allt!
Och Krya på dig!
kramar!