lördag, januari 17, 2009

Jag kan sitta jag är inte rädd

I måndags hände det! Lill-Skruttan satt för första gången utan stöd! Det hela skedde på morgonen när M lämnade henne på dagis. Innan han gick därifrån satt hon plötsligt bara där. Rakt upp och ner. Som om det var det naturligaste i hela världen. Och självklart utbröt jubel på dagis. En av de välkända s.k milstoplarna har hon nu kommit till. Jättekul! Just detta med att sitta har ju tagit lite tid för vår lilla Snorpa. Men det är något vi sett fram emot eftersom det känns som om vår sociala lilla tjej kommer tycka att livet är så mycket roligare när man kan sitta upp och "vara med" lite mer.

Och sedan i måndags har hon fortsatt att sitta mer och mer. Här sitter hon i soffan med mig dagen efter premiärsittningen. Lite vingligt är det från och till. Men hon kan oftast parera vinglandet själv. Och hon sitter längre och längre stunder även om hon efter ett tag blir lite trött och då säger ifrån med bl a ett av sina nya ljud - argt skrik.
Det är verkligen så roligt att se de här framstegen!
Förövrigt är det jättekallt här nu. Denna veckan har helt klart varit den kallaste hittills denna vinter med temperaturer runt minus 10 grader. Ett par dagar några grader varmare men andra även kyligare. Igår morse var det ca minus 15 och imorse minus 16. Men nu väntar något mildare temperaturer igen. Idag trotsade vi ylan och tog en promenad till en av mina favoritaffärer här Container Store. Vi har ett tag pratat om att skaffa ett förvaringssystem för Lill-Snorpans saker och idag blev det inköp av "trådbackar" av svenska märket Elfa. Ni vet det där som mamma och pappa handlade på "Obs Interiör" på 70-talet. Till garderober och tvättstuga. Kanske inte jättesexigt direkt, men väldigt praktiskt. Och även om jag tycker att vårt vardagsrum numer börjar likna en förvaringslokal mer än ett vardagsrum så ska det erkännas att jag ändå föredrar att ytterligare öka på detta intryck med trådbackar eftersom det är skönare att bo i en hyfsat ordnad lagerlokal än ett vardagsrum i kaos. Så man får väl helt enkelt ta och vänja sig vid att vårt fd hyfsat luftiga vardagsrum har krympt rejält beträffande öppna ytor. Compact Living. Eller kanske mer Compact Storing...?

17 kommentarer:

Junibacken sa...

Vad duktig hon är!! Vår lilleman satt första gången själv för ca 1 månad sen, det var jubel och hejarop här hemma :-)
Snart kryper hon snart med, melvin han ställer sig upp på knä och händer men står bara och gungar fram och tillbaka, men snart så går det kanske framåt med!!!

Emmama sa...

Vad KUL att hon sitter! Hon ar sa valdigt fin pa alla bilder och filmer! Man marker verkligen hur praktisk man blir nar man far barn, det ska funka snarare an att bara vara snyggt.. Vi bor ganska litet (tvaa) sa vi har blivit experter pa forvaring och det gor ju jattemycket om man kan stuva undan allt i lador nar man inte anvander det! :) Ha en skon sondag! Kram!

Anonym sa...

Trådbackar är ju himla smidiga.. men inte så fina.. jag får väl helt enkelt skicka över några kvadratmeter till er... här finns det rätt många som inte används så där våldsamt mycket... typ inte alls.. fniss fniss...

Saltistjejen sa...

Junibacken,
vad kul att han snart kryper! Dit är det ett tag kvar för vår del tror jag. men visst är det skoj när de klarar saker de aldrig gjort förut! :-)
kram!!


Emmama,
tack!
ja just nu går verkligen prakiska saker före snygga. Tyvärr. För lite trist tycker jag det blir. Men bor man trångt så gör man.
Kram!


Pratglad,
haha ja det hade varit himla bra! Ett par extra kvadrat skulle sitta fint. Särskitlt i form av förrådsutrymme :-)
Kram!!!

Anne sa...

Vad häftigt att hon sitter! Som du skrev, en viktig milstolpe. Hon ser väldigt stadig ut på bilderna, sitter där så bestämt och som det mest naturliga i världen. Är det inte lustigt på nåt sätt, att helt plötsligt händer något bara. Bara sådär, vips så är det nåt nytt framsteg och barnet i fråga gör det som det mest naturliga i världen. Kommer ihåg när min kompis flicka här började gå. Helt plötsligt, utan förvarning så tog hon sina första steg.
Hellre bra förvaring än kaos, jag håller helt med. Container Store gillar jag också! Mycket! Dessvärre är det rätt dyrt där tycker jag...men bra grejer som bara den. Elfa är ju som du säger en klassiker, vi har också mycket sånt (dock inte från Container Store men Ikeas motsvarighet). Vi har ju Ikea så nära så jag brukar köpa liknande grejer där istället, men Container Store är ju snäppet bättre såklart och man anstränger sig ju inte för ett långt Ikeabesök med lånad bil eller liknande bara för lite förvaringslådor.
Har förstått att ni på östkusten har väldigt kallt just nu. Vi hade ju vår vinterdos i december i de här delarna av landet, nu är det milt och behagligt.

Suzesan sa...

Gullungen.
Hälsa henne ...lilla Ella att hon är duktig:)Snart välter hon över och kryper....
Ha en bra dag
Kram
Susanne

Saltistjejen sa...

Anne,
ja det är verkligen fascinerande över att de plötsligt bara KAN något! :-)
Och Ikea har bra gejer de med. Men för oss som inte har bil är det mycket enklare att ta oss "till fots" till Container Store än att åka hela vägennill New Jersey och ikea. Det som är bra med Container Store ochd eras Elfa system är att de alltid har rea på det såhär års! Så vi fick iallafall 30% rabatt! :-)
Kramar!


Suzesan,
Ska hälsa henne det! ;-)
Ja vi fårse när det blir krypande av det hela. Just nu bill hon hlst "stå".
Kramar!

Desiree sa...

Stort Grattis till Lillan som nu kan sitta. Ja det är ju en viktig milstolpe i utvecklingen. Hon är sååå otroligt söt lilla Ella. Den där Elfa förvaringen verkar vara poppis här och den verkar vara bra så det låter som en bra grej att satsa på. Ja nog har det varit kallt. Ni som bor betydligt längre norr ut måste haft det rejält kallt. Nu har iallfall den värsta kylan gått över här men i fredags var det sååå himla kallt, brrrr.

Petchie75 sa...

Vad duktig Ella ar!! Jag forstar att det blev uppstandelse nar hon bara borjade sitta helt plotsligt - hi hi, hon ser sa sot ut i sin coola rosa troja och med en min som om hon alltid har suttit :-)
Container store later som en bra affar! Man kan aldrig ha for mycket forvaring... Jag tyckte forresten att er lagenhet var jattemysig och inte alls stokig nar vi var pa besok.
Stor kram!

Annika sa...

Hey! Vad söt hon ÄR!! Och duktig!
Tänk vad fort tiden går!
Container store är SUPER!! Jag har också köpt ELFA backar därifrån som vi har i garderoberna. Jättebra.
Mildare idag, -3 just nu.
Såg ngra ynkliga flingor för en stund sen, men dom försvann lika fort igen.
KRAM!!

Anna, Fair and True sa...

Duktiga tjejen! Snart kryper hon säkert också! Baklänges. De brukar ju göra det först :)

Söt hon var på bilden också!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja visst har det varit riktigt kallt ett tag nu! Så alltså även hos er där nere i Södern?!
Nu är det något mildare igen, men det snöar idag. Mysigt tycker jag!
Kram!


Petra,
haha vad bra att du itne tyckte det var så stökigt när ni var här. ;-)
Det ahr tyvärr blivit mer och mer saker så nu är det verkligen lite småstökigt hela tiden. Fast de här trådbackarna var väldigt bra för man får undan rättt mycket, även om de kanske inte är sådär jättekoj att titta på. Men som sagt det ser åtminstone inte kaosartat ut.
Kram!!


Annika,
ja tiden rusar. Hu! Nästan lite för snabbt ibland tycker jag.
Och visst är et ett smart system, fast vi är ju tvungna att ha backarna ute i rummet, så det blir lite mycket "förvaringsutseende" i hela vardagsrummet tycker ja. men så får det bli. Bättre det än att ha saker omkringspridda på golvet hela tiden iallafall.
Imorgon smäller det ju hos er!!! har en kompis som åkt dit i helgen förm att var där även imorgon!
Kramar från ett snöigt NYC!


Anna Fair and True,
Ja jag har hört det! :-) Som en liten krabba, hahaha!
kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag såg först nu din titel på inlägget förresten! :)

Oakbeach sa...

Anna Fair and True,
ja, jag tyckte den passade första bilden.... ;-)

Saltistjejen sa...

Sorry!!!
Nu gjorde jag det igen. Skrev på M´s dator och då blev min kommenar såklart i hans namn. Jaja, det var jag som svarade dig iallafall här ovan Anna.

Marianne sa...

Så duktig hon är den lilla stora tjejen! Vad fort det går! Jag tyckte hon var alldeles pytteliten nyligen. Och så sitter hon redan. Och skriker argt : )

Hihi, jag får göra som Pratglad, skicka dig några kvadratmeter. Vi har alldeles för många.

Kram!

Saltistjejen sa...

Marianne,
javisst springer tiden iväg! Och hon växer så snabbt att man ibland knappt hänger med. Men det är ju roligt också. Att få följa med.
Och du ett par extra kvadratmeter hade inte varit fel....
Kram!