måndag, september 28, 2009

Puerto Rico - Första dagen

Så nu har jag äntligen haft lite tid att gå igenom alla foton från vår underbara semester i Puerto Rico. Vi åkte som sagt till Petchie och O´s fantastiska "B&B" i San Juan där vi inackorderade oss från onsdag till söndag första veckan i september. Men trots att vi inte alls var lika aktiva som många av Petchie´s och hennes O´s andra gäster så inser jag att vår vistelse i San Juan ändå kommer att bli flera inlägg. Jag kommer nog dela upp dem i lika många inlägg som antalet dagar vi var där.

Onsdagen började med en tidig morgon eftersom flyget gick från JFK redan kl 09. Fördelen med att flyga på morgonen var att vi då skulle komma fram mitt på dagen till San Juan och därmed kunna göra något där under eftermiddagen. Själva flygresan gick bra även om Lill-Skruttan var väldigt aktiv. Som vanligt lyckades hon flirta med flera av medresenärerna och favoritsysselsättningen var att vandra upp och ner i flygplansgången och prata med de som var intresserade. Så M och jag turades om att promenera där med henne.

Väl framme i san Juan fick vi snabbt tag på en taxi. Det var dock bökigare än väntat att sätta in bilbarnstolen och M gav upp sina försök att få bältet att sitta optimalt när han insåg att taxin svängde in på gatan där Petchie och O bor.

Här är Petchie´s och O´s hus. De bodde på 9:e våningen i denna smala men höga byggnad. Hissen gick direkt upp i deras lägenhet. Man klev alltså rakt in i deras hall när hissdörrarna öppnade sig. Kändes väldigt lyxigt!

Tyvärr hade stormluckorna stängts för de flesta fönstren p g a renovering, men vi fick ändå en skymt av havet genom de fönster i vardagsrummet som fortfarande inte var täckta av luckor. Jag kan säga att vyn var otroligt fin och jag kan tänka mig hur det ser ut när alla fönster längs väggen ut mot havet är "öppna".

Här är utsikten från ett av de "fria" fönstren. Härlig eller hur?

Efter att gått husesyn i deras STORA lägenhet (vi kunde konstatera att enbart deras vardagsrum nog var större än hela vår lägenhet!!!) så begav vi oss ut i värmen och fukten. För jo, det var både varmt och fuktigt! Tror temperaturen låg runt dryga 30 grader och luftfuktigheten runt 70%. Ångbastu....
Deras hus ligger som sagt alldeles intill havet och här är M med Lill-Skruttan en liten bit från huset med havet i bakgrunden. Nice!

Vi var hungriga så lunch stod högt på priolistan. Promenerade till en närbelägen mexrestautang där vi fick lite lustig sevice av en servitris som berättade att detta var hennes första dag. Det märktes....
Men eftersom vi inte hade någon brådska alls gjorde det inget att hon inte gav oss drinklistan (vilket var det första hon sa att hon skulle göra) sedan glömde ta in Petchie´s beställning och däremellan helt enkelt glömde bort oss från och till. Vi fick t ex själva gå in för att be om att få betala. Men det var som sagt en väldigt trevlig lunch ändå.

Efter lunchen blev det en promenad längs med ena huvudgatan. Det ligger flera hotell längs den men även bostadshus. Till slut hamnade vi vid en liten "Plaza" med en gångväg ner mot vattnet. Här syns stranden i bakgrunden. Man kan skymta hotellen bakom palmerna. De ligger på rad längs stranden.

När man såg åt andra hållet var detta utsikten. Inte helt fel...

Detta huset var lite kul för att Petchie berättade att de just fått veta att Jennifer J.Lo Lopez köpt the penthouse här tillsammans med sin man Marc Anthony. Om det är sant vet jag inte men det var ändå en rätt kul tanke.

Petchie på piren.

Semesterbild.

Efter promenaden gick vi tillbaks till lägenheten. Lill-Skruttan bekantade sig med både den och med värdinnan. Det gick dock rätt snabbt att känna sig bekväm och hemma med både det nya boendet och den nya kompisen!

Senare på kvällen roade hon sig väldigt mycket med Petchie´s och O´s musikkorg. Den stod vid soffan och innehöll en hel mängd olika maraccas, en gurka samt en tamburin och faktiskt även en liten gul jojo.

Nedan även liten film där man kan se lite mer action i maraccas-skaket. Även om jag tror att denna film var från dagen efter vilket egentligen borde visas i mitt näta Puerto Rico inlägg.

Senare under kvällen kom även O hem från sitt jobb och vi åt alla middag tillsammans. Jättetrevligt, men det blev en ganska tidig sänggång för oss allihop. M, jag och Lill-Skruttan var ganska slitna efter att ha börjat dagen såpass tidigt och sedan ha rest. O och Petchie var trötta även de och O skulle dessutom upp och jobba morgonen därpå eftersom det var mitt i veckan.
Eftersom vi har en liten Sömnkrypare så lyckades vi vara sådana där bökiga gäster som inte nöjde sig med ett gästrum utan vi ockuperade till slut båda gästrummen. Det ena härbärgerade en vuxen samt Lill-Skruttan i den utdragbara dubbelsoffan, medan det andra rummet hyste in den andre vuxna personen samt våra väskor. Dagen hade varit lång och innehållsrik. Nu såg vi fram emot att under ett par dagars tid njuta av ledighet, Petras och O´s sällskap, lite strandliv samt att få upptäcka San Juan.

Desiree sa...

Många härliga vackra foton. Så mycket jag själv känner igen. Många av dessa foton som du visar har jag ju nästan identiska av själv så det är ju extra kul att få se dina bilder och höra hur ni hade det där. Både Petra och O är ju ett fantastiskt värdpar. jag tyckte väldigt mycket om San Juan, det var en vacker gammal stad. Petchie bor ju verkligen lyxigt i denna stora fina lägehet med den utsikten som de har. Synd att de hade dragit för stormluckorna då ni var där men tur att ni ändå lyckades få en glimt av utsikten. PR tyckte jag mycket om generellt och det är defnitivt ett ställe jag gärna skulle vilja återbesöka. Verkar faktiskt som om svärföräldrarna blivit sugna på att åka dit efter att vi varit där. Ha en bra start på veckan.

Vilka fina foton. Det ser verkligen helt underbart ut.
Men med den luftfuktigheten så skulle jag nog inte trivas.
Jag avskyr nämligen när kläderna klibbar på kroppen och näsan blänker som en polerad dörrknopp! :D

Söt Ella med maraccasen!
Kul att få se Petra och O's lägenhet på film. En bonus!

Desiree,
javisst du måste känna igen mycket! Ni såg nog ändå mer än vad vi gjorde både av staden och av omgivningarna. Och ang Petra och O så kände man sig så otorligt hemma hos dem redan från början. DET gillar jag! Att det är avslappnat och avspänt trots att man bor hos någon annan.
Kram!!

Jess,
ja det var jättehärligt men jag håller med dig ang luftfuktigheten. Jag tror att det skulle vara jobbigt att leva där jämnt p g a den. Å andra sidan kasnke man vänjer sig. Tycker att jag vant mig vid luffuktigheten som kan vara här i NYC på sommaren. Inte så att jag gillar en, men så att jag itne tycker den är lika hemsk som jag tyckte i början.
Kram!!!

Petchie75 sa...

Ha ha, nu är det jag som gravid ut på dina bilder, Saltis!! Men det är jag inte om det är någon nyfiken bloggare som tror det, jag är bara tjock!!
Och jag kan berätta att man aldrig riktigt vänjer sig vid luftfuktigheten... man får bara acceptera att man alltid är svettig och ofräsch när man är ute ;-) Och försöka att inte klä sig i färger som visar svettfläckar (dvs vitt, mörkblått och svart är bäst) :D
Ni var inte alls bökiga gäster, och de två gästrummen är ju till för att användas båda två!
Jättekul att läsa om ditt perspektiv på ert besök!
KRAM!

Annika sa...

Det är så roligt att ha sett allt detta med egna ögon!
Att ha varit hos Petra och oscar! Att veta precis det du skriver om. SÅ ballt.
FAN vad coolt det är med denna blogg-community!!
Blir nästan förstummad.
Fuktigt var det när vi var där i april också, puuuuust!!!
OCH så vacker utsikt P och O har!
Och vilken lgh! GILLADE den!!!
ja, Petra, vi lade ju beslag på bägge era gästrum också :)

Saltis, jättefina bilder och ella är så himla SÖÖÖÖÖT!!!
Kul att du delar upp er vistelse på PR i flera delar :-)

Jättekram!!!

Petra,
men haallåååå! VAR ser du tjock ut??? Måste fråga för det ser jag inte.
Nej jag kan tänka mig att man inte vänjer sig helt vid fukten men kanske lite så att man inte tycker det är fullt så jobbigt som det kan kännas just i början när man inte är van?
Tack för CDn också! Den kom fram nu i helgen! Jätteroligt att få ta del av era foton också! jag ska försöka ta mig i kragen och bränna ner våra också och skicka till er.
Nu när jag gick igenom fotona så längtade jag tillbaka. vi hade verkligen underbara dagar hos er! Tack igen!!!
Kraaaam!

Annika,
visst är det helt otroligt häftigt att vi lärt känna varandra så bra via bloggarna! Egentligen helt oerhört fantastiskt måste jag säga!!! :-)
Och kul att ni ju också varit och hälsar på Petra och O.
Och jo jag var tvungen att dela upp denna resa för annars hade det blivit ett jätteinlägg eller så hade jag inte kunnat visa och berätta allt jag skulle vilja.'
KRAAM!

Marianne sa...

Härlig inledning på resan, även om den startade alldeles för tidigt på morgonen : )

Gull-Ella verkar vara lätt att resa med, kan tänka mig att hon charmar alla medresenärer.

KRAM!

Marianne,
ja det var en bra början och hela resan blev ju jättemysig. Det är hyfsat lätt att resa med Lill-Skruttan men man får vara beredd att gå omkring med henne för sitta still eller sova är inte alls henne grej. ;-)

Taina sa...

Vilken underbar utsikt de har. Åt båda hållen dessutom!

Jennifer Lopez! Där ser man. Sant eller inte men ändå. Du har sett huset hon "kunde" ha bott i. Eller nåt sånt :)

Kramar!!

Taina,
visst har de en fantastisk utsikt! Helt otroligt!
Och det är ju endast några meter till själva stranden också vilket gör att det är så enkelt att gå ner och bada! Underbart!

Västmanländskan sa...

Härliga bilder!

Västmanändskan,
tack!!
:-)

Anna, Fair and True sa...

Härliga bilder från vad som verkar vara en härlig semester! Jag antar att ni nog ändå inte skulle vilja ha maracas och andra hödljudda instrument/leksaker hemma?! ;)

Anna Fair and True,
haha nej högljudda leksaker står inte högst på listan över vad man önskar sig faktiskt. Fast hon har en "xylofon" eler vad man ska kalla det. Samt bollar och hammare i trä som kan klonka rätt bra de med. Och en tamburin som hon fick av en kompis i 1-årspresent. Så en del ljud blir det ändå hemma... ;-)