torsdag, januari 17, 2013

Influensaspruta, Varm choklad och Kuddkrig

Morgonen igår var (g)råkall. Snöblandat regn hade fallit under de tidiga morgontimmarna. Det kändes till och med lite småkyligt inomhus. Så efter att Lill-Skruttan och M gått till dagis satte jag på tevatten. För att värma mig. Idag jobbade jag hemifrån vilket var himla skönt. Särskilt med tanke på väderleken och väglaget. Att slippa gå upp i ottan och köra iväg i mörker och kyla i dålig sikt och på hala vägar. Utan istället sova lite längre och sedan bara starta jobbdatorn vid köksbordet. DET kändes skönt. Lite extra skönt också eftersom kvällen innan blev senare än vanligt.

Häromdagen skrev jag ju mest om att jag haft så lite tid denna veckan. Utanför jobbet alltså. Men igår skulle Lill-Skruttan till sin läkare för att få en influensavaccination så då hade jag lovat både henne och mig själv att vi skulle ha en riktigt mysig eftermiddag tillsammans. Efter sprutan alltså. För den var ju inte så mysig. Tänkte jag. Fast när jag hämtade Lill-Skruttan på dagis för att gå till hennes läkare så var hon hur sprudlande som helst och pratade om "The flu shot" som om det vore en present hon skulle få. Tydligen hade en av hennes dagiskompisar fått en tidigare under dagen och kommit tillbaka till dagis med två klistermärken och ett fint plåster. Så det var med hoppsasteg hon tog sig till läkarmottagningen i den gråkalla eftermiddagen. Det hela gick också otroligt bra. Fort. När det var färdigt fick hon se på nålen också innan sprutan slängdes. Hon var nyfiken på den. Och visst blev det klistermärken. Två stycken. Hon valde en med Törnrosa och en med Askungen på.

Väl hemma blev det varm choklad med marschmallows. En favorit hos Lill-Skruttan. Dessutom en dammsugare (eller punchrulle som de ju också kallas). Vi ägnade sedan resten av eftermiddagen och kvällen åt att spela spel, läsa och se på Dumbo. När M kom hem blev det middag och sedan ville Lill-Skruttan ha kuddkrig i sängen så ja, det hade vi. Just kuddkrig är något Lill-Skruttan älskar. Och själv tycker jag det är rätt roligt jag med. Åtminstone ett litet tag.

Sådana här stunder är det helt fantastiskt tycker jag. När man känner att man har tid och ork. Ingen direkt stress. Man kan leka, mysa, pyssla, busa. Tillsammans.

Dimmigt och rått ute i förmiddags, ja hela dagen

Väder som gjort för en god gryta. Så jag slängde i kött och grönsaker i slow cookern i morse.

På kvällen såg vi även på Dumbo. 

När ni läser detta är det torsdag. Enligt väderprognosen ska torsdagen bli klar och kylig. Inte mig emot. Jobbdag med pendling men fredagen är nära så torsdagspendlingen brukar inte kännas alltför jobbig om det inte händer något som gör trafiken alltför långsam. Det känns ändå, trots långa dagar denna veckan, som om den gått ganska snabbt. Betydligt fortare än föregående. Men visst ska det bli skönt med helg också. Snart.

6 kommentarer:

Josefine sa...

Själv tycker jag att det ska bli skönt när helgen är över, och lugnet lägger sig. =)

olgakatt sa...

Det känns bra att Ella blir influensavaccinerad. Här hemma är det stor skepsis mot ALLA sorters vaccinering just nu. De flesta människor nu har ju inte upplevt hur det var före alla vacciner, t ex hur barn dog i difteri eller blev hjärnskadade eller blinda efter mässling. för att inte tala om polio. Det går mycket influensa och i Norge har i alla fall ett barn dött av svininfluensa som är en av tre varianter som florerar. Jag har läst om influensaepidemin i NY och att myndigheterna är bekymrade. Hoppas hela familjen slipper!

Saltistjejen sa...

finelinan,
haha :-) Ja så kan man också känna ibland.

olgakatt,
ja fast jag kan till viss del förstå att man i Sverige fortfarande känner skepsis till just influensavaccinationer efter den skandal som skedde med barnen som drabbades av sömnsjuka efter att de vaccinerats mot svininfluensan. Väldigt tragiskt!!
Här i NY och även uppe i Boston är influensan svårare än vanligt i år. Så det känns bra att vi alla är vaccinerade nu. M fick sin spruta förra veckan, jag i början av denna och E nu igår. :-)
Man är ju inte "säker" även om man vaccinerat sig men jag tror ändå att risken att bli sådär riktigt allvarligt sjuk minskar drastiskt.

Emma sa...

Mod, klistermärken, kuddkrig, god mat och Dumbo. Vilken underbar vardag. Det finaste i livet

Allt och/eller Inget sa...

Vilken smarrig gryta, den verkar ju himla bra!

Saltistjejen sa...

Emma,
:-) eller hur!!!
Kram!


Allt eller inget,
japp grytan blev himla god. Som allt i slow cookern. :-)