onsdag, juli 02, 2008

Besök av vänner

I helgen som var fick vi lite besök. På lördagen ringde ett par vänner M och U, som bor i samma hus som oss men på 24:e våningen och ville gärna komma och se hur det var med Ella. De var och hälsade på när vi båda var på sjukhuset men hade inte sett Ella sedan hon låg i kuvösen. Självklart var de välkomna att titta förbi!
Tyvärr ska de flytta nu i juli. Inte så långt. "Bara" till Harlem men det är ju ändå inte riktigt lika enkelt att ses som när man bara behöver ta hissen ett par våningar för att träffas. Det var även dessa vänner som var kattvakter till Lipton när vi reste runt med M's familj till Boston och Cape cod.
Det var roligt att träffas och att se dem med Ella. M är så otroligt barnkär vilket både jag och "min" M tycker är så roligt eftersom man inte alls får det intrycket när man först ser honom. Han är lång och stor med "rakad" skalle och eftersom han är österrikare har han en "tysk" accent. Det är inte utan att man, första gången man träffar honom, får en liten lätt tanke till "den onde karaktären i en film från andra världskriget eller så.... Men han är verkligen världens goaste!
Ella såg verkligen ut som om hon "försvann" i hans famn, och självklart stormtrivdes hon där.

Här nedan är ett par bilder från lördagsbesöket:

En glad M håller Ella.


Ella försvinner liksom i M's famn. Vi skämtade om att hans armar inte var "Queen size bed" men väl "Princess size bed" för Ella.


Ella trivdes även bra hos U.


Kanske är de framtida barnvaktskandidater? Man kan ju alltid hoppas på det eftersom våra familjer ju finns på andra sidan Atlanten.



söndagen fick vi besök av ett par av mina "gamla vänner" från min tid som doktorand på Karolinska. En av dem B som är amerikan, bor numer i Philadelphia medan JC flyttade tillbaks till sitt gamla hemland Colombia för ett par år sedan när han disputerade. Båda spenderade dock mer än 7 år i Stockholm så jag vet att de båda två har kämpat med att återanpassa sig till sina resp gamla hemländer. Vi pratade såklart en del om detta att bo i ett annat land och i en annan kultur, och även om den omvända kulturkrock som uppstår när man återvänder till sitt ursprungsland.
Jag hade inte träffat B på ungefär 2 år och JC på ja, är det 5 år sedan?? Ändå var det som om vi sågs igår. De var sig så himla lika! Helt otroligt egentligen!!
Så roligt att ses. Det blev en brunch ute och sedan tittade vi på EM-finalen i fotboll Spanien-Tyskland tillsammans med ett par andra vänner som också bor i vårt hus. En ganska internationell samling som såg fotbollen. Våra vänner E och M, i vars lägenhet vi var, är från Spanien resp Österrike. Sedan var det jag och M från Sverige. B från USA, JC från Colombia. A från Argentina och F från Italien. Ella ja, hon är ju i nuläget faktiskt amerikan. Men vi räknar henne som svensk även om hon än så länge inte fått sitt svenska medborgarskap rent officiellt.
På söndagkvällen åkte B och JC tillbaks och det kändes ungefär lika konstigt att säga hejdå som att säga hej. B lär vi se hyfsat snart igen eftersom vi gärna vill åka och hälsa på honom i Philly. Men JC vet jag ärligt talat inte när jag kommer träffa nästa gång. Colombia lär vi inte åka till. Iallafall inte i första taget. Och jag vet inte om eller när han ev kan komma till USA igen, och jag vet ju inte ens ifall vi isåfall kommer vara kvar här då.
Det var iallafall otroligt roligt att få träffa dem nu i söndags!

Här nedan är bilder från vår brunch:

JC och B under parasollet när vi åt vår brunch.

Jag och Ella smälter maten.

6 kommentarer:

Millan sa...

Ah nu har jag antligen hunnit borja kika pa mina favoritbloggar igen och har har det ju hant massor!! Sa nu ar ni hemma igen alltsa - sa skont! Maste kannas underbart efter sjukhusvistelsen att sjalva fa ra om Ella!!
Vad hon har vuxit dessutom!! Stora tjejen nu ju :-). Sa fina bilder pa henne.. som jag gravid och dan sitter har och suckar over medans Bonan sparkar och bokar runt i magen ;-).
Central Park verkar sa himla mysigt! Kanon att ha sa nara till parken nar man bor mitt i en storstad. Det maste verkligen kannas som en gron oas!
Kram!!

Anonym sa...

Vad skoj att era grannar från ovan tittade förbi.
De måste varit mycket nyfikna på lilla Ella.
Hon försvann verkligen i M's famn.. :D

Kan tänka mig att det var trevligt att träffa dina gamla kollegor från Sverigetiden.
Och att du fick visa upp din lilla sötnos.

Åh, vad jag önskar att vi var närmare så vi kunde bruncha ihop med våra små!

Kram!

Saltistjejen sa...

Millan,
kul att du är tillbaks! Och ni verkar ju ha haft en underbar semester!!! :-)
Förstår ifall du känner att du gärna skulle vilja träffa Bönan snart!


Jess,
ja visst hade det varit skoj om vi kunnat ses!! Men det blit ju tyvärr lite väl bökigt tt ta ett 7 timmars flyg för en brunch...
Men som sagt, kasnke kan vi lyckas med en Skypefika ngngång?? Just nu är mina dygn rätt oregelbundna dock. Allt beror på när Lill-Snorpan vill äta. Sedan får man rätta in sig efter det på ngt vis.
Stor KRAM!!

Desiree sa...

Härligt att få chansen att träffa gammla vänner som man inte sett på ett bra tag. Sådant är alltid kul. Ja ni verkar onekligen ha några riktigt bra framtida barnvaktskandidater i era vänner som bor i samma hus även om de kommer att flytta en liten bit. Sådant är alltid toppen. Ella verkar vara en sådan söt lite go tjej som trivs i många famnar. Jättefin bild på dig och lilla som sista bild. Så sött ihop. Ha en bra 4th of july imorgon.

Lullun sa...

Många roliga besök! Återseendet med doktorandkompisarna var ju så klart speciellt. Men också kul med grannarna. Ja, synd att de flyttar. Att ha barnpassare i samma hus är ju bara lyx, lyx! Men bara att ha dem på samma kontinent och t.o.m samma stad är ju egentligen också rätt lyx! ;-) Första fotot med grannen M och Ella är bara dunder! :-)

Nu sticker jag på semester, imorgon. så inget internetande på 4 veckor (utöver ett blogginlägg imorgon); hoppas ni får en underbar juli månad! Kram

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är jättekul när man har chansen att träffa gamla vänner "från förr" som man inte sett på länge. I detta fall flera år....!
Och ja, det är verkligen guld värt ifall man kan få hjälp med barnvakteri så småningom . Om så bara för ett par timmar eller kanske superlyxen en kväll?!
Hoppas du och C också får en fin 4th of July weekend!!! :-)



Lullun,
Ja ha en riktigt härlig semester nu!!!! Hoppas verkligen att du kan njuta och ha en både rolig, innehållsrik men också avslappnande semster. Och sedan får vi se hur det känns efteråt. Jag menar för dig med H och hur du vill gå vidare i livet.
Megakramar!