tisdag, juli 08, 2008

Vad är en dag på jobbet...?

Åter uppleva sin tunnelbanetid - läsa en bok i lugn o ro...
Att överraskas av alla nyplanterade blommor utanför entrén.
Att ha en "välkomstkommitté" som väntar innanför dörren när man kliver in på labbet.
Kramkalas
Lunch med senaste skvalleruppdateringarna
Möte med chefen
Överraskningsfika med hemgjord lingonglass (Tack Denny!!), blomkvast och presentöppning (allt till Ella så klart...!)
Kolla genom frysen för att se var alla mina DNA-prover är
En sväng till sekreterarna för att fixa lite pappersjobb - även där blir det lite skvallerprat så klart.
Fika lite igen och fortsätta skvalleruppdateringen...
Hoppackning och hemgång.
Återigen tunnelbanetid - Springsteens "Born to Run" i ipodlurarna på tåget...mmmm... att pendla är inte så illa ändå....



Okej kanske blev det inte så mycket jobbat, men jag tänkte komma tillbaks imorgon eller på fredag för att faktiskt göra lite av det jag lyckades kolla upp i måndags.
Och jag har fått blodad tand, och min plan nu är att ev. försöka komma till jobbet kanske en dag i veckan eller så för att göra en del små saker.
Känns superbra!

13 kommentarer:

Anne sa...

Vad inspirerad och pigg du låter! Det har jag fått intrycket av tidigare, att du verkar ha ett jobb du trivs med och är i helt rätt bransch och miljö. Jag tror att har man det så, ett jobb man trivs med, då känner man också suget att vilka komma tillbaka på ett annat sätt än om man halvtrivs eller inte alls trivs med sitt jobb. Då kanske man ser det som en skön flykt slippa sitt tråkiga jobb en tid då man är mammaledig...
Jag vet inte riktigt vad jag vill med mitt yrkesliv, var jag hör "hemma". Just därför kan jag bli lite avundsjuk när jag får höra om ditt jobb och att du verkar trivs så bra med det. Det ska du vara tacksam över, att ha ett yrkesliv och ett jobb som inte bara är ett jobb utan även nåt du gillar.
Vad bra du har en plan, det låter väldigt bra med ditt upplägg!

Desiree sa...

Låter som en riktigt bra dag på jobbet. Jag tycker du ska jobba lagom och inte för mycket och så länge du känner att det är kul och du orkar med. Men låt inte jobbet stressa dig på något sätt. Jag är lite nyfiken på hur du har plannerat med mammaledigheten. Hur länge har du plannerat att vara hemma med Ella? Kommer M kunna vara hemma en del med henne också? När tror du att hon kommer börja dagiset?

Saltistjejen sa...

Anne,
ja jag trivs väldigt bra med jobbet faktiskt. Fast trots detta så känner jag att det inte är detta jag vill fortsätta göra hela livet. Nu är jag hrä i USA och ahr chansens att arbeta med detta projekt jag tycker är jätteintressant, men akademisk forskning rent generellt lockar inte så mycket inför framtiden. Det är en mycket tuff branch där det är väldigt svårt att få anslag men kräver oändligt många timmar och mycket energi. Jag vet inte om jag känner för att leva med den oron som det skulle vara rent financiellt att fortsätta inom akademin i framtiden .

Men just nu trivs jag väldigt bra med vad jag gör, och känner mig faktiskt väldigt tacksam och lycklig över det!

Men du verkar också trivas väldigt bra med vad du gör nu och hur ditt liv ser ut just nu? Så vi kan aksnke bilda klubb då där man trivs emd sitt nuvarande liv, men inte riktigt vet vad man vill göra med sitt liv i framtiden... ;-)

Kram!



Desiree,
Jo jag tänker absolut inte jobba mer än att jag känner att det känns bra! det blir högst en dag i veckan som jag tänker åka in ett par timmar. Lika mycket för att få "komma ifrån mammarollen och träffa andra vuxna och tänka på andra saker än mat och blöjbyten" som att få jobba lite. Jag är nog en sådan person som har lite svårt att "bara" göra det mycket monotona mammajobbet, utan behöver lite annan input också för att må bra. Har jag insett nu. Även om jag njuter för fullt av att spendera tid med Ella också!
Men som sagt man har ju detta livet dygnet om just nu (i 3-timmarsintervaller) så det gör att jag kan känna att jag gärna skulle vilja gå ett litet avbrott också. Det var bara HUR MYSIGT SOM HELST att komma hem till Ella efter min dag på jobbet! Otroligt! en sådan annan känsla mot när man spenderat de senaste dygnen tillsammans nästan oavbrutet.... :-)
Jag kommer vara memmaledig i 3 månader, så det är nu endast ca 2 månader kvar eftersom jag redan varit hemma i ca 1. M kommer vara hemma om det behövs lite grand, fast han har redan varit hemma en hel del med Ella. Och om jag är på jobbet någon dag i veckan blir det han som kommer att vara hemma med henne de dagarna.
Vi kommer nog att pussla en del. Här är det ju inte fråga om särksilt mycket föräldraledigt (jmfrt med Europa och framförallt inte jmfrt m Sverige) men jag tycker hittills att det känns bra.

Anna, Fair and True sa...

Kul det låter! Skönt att det är ganska flexibelt och att du kan göra så, gå in en dag i veckan vill säga. Hade din arbetsplats förskola/barnpassning eller hur fungerar det sedan när ni båda ska jobba om några månader? Minns att du nämnde något om det tidigare.

Fröken L sa...

Låter som du haft en skön dag på jobbet. jag håller helt klart med dig att alla är olika, hur man trivs med att vara mammaledig. En av mina bästa vänner är hemmafrun exemplierad, hennes mammaledighet tar snart slut men vore det ekonomiskt möjligt skulle hon absolut vilja fortsätta vara "hemmafru" på heltid. Själv var jag mammaledig i 18 månader (min sambo är egenföretagare och kunde bara vara hemma 10 dagar), På slutet höll jag på att spy, så uttråkad var jag. Jag var trött på att allt cirkulerade runt barn och föräldrarollen. Jag tappade bort mig själv någonstans på vägen. men som sagt, alla är olika. Och bäst är att göra det som passar en själv och utifrån de möjligheter man har. Hur fungerar det med dagis i USA? Hur gamla är barnen när de börjar?

Kram Dila

Anonym sa...

Vad roligt att du har ett jobb som du gillar så mycket. Tänk folk som hatar att gå till jobbet - det måste ju vara ökentrist.

Helga sa...

Låter jättebra! Jag känner igen mig lite, blev förvånad över hur roligt det var att börja jobba igen efter ledigheten. Tror att man uppskattar jobbet mer när man har barn hemma. Livet med barn är underbart men blir lätt lite inskränkt. Så kombinationen är perfekt!

Jag har mejlat dig förresten!

Desiree sa...

Jag tycker det är bra om du jobbar en dag i veckan om du vill och trivs med det. Jag har full förståelse för att du gör det och vill komma ut och göra lite annat än att bara vara mamma. Jo det där med föräldrarledighet är man ju inte alls bortskämd med i det här landet. Det är ju toppen att du iallfall kan vara hemma tre månader. Många kan/får ju bara vara hemma de där obligatoriska 6 veckorna. Jag tror att Ella kommer att trivas utmärkt på dagen den dagen hon börjar. Ville bara att du inte skulle känna press eller stress att komma tillbaka till jobbet. Men det är nog ganska skönt som du säger att få komma ut och göra jobba lite och vara sig själv och träffa andra någon dag i veckan. Ha det bra.
Kram
D.

Marianne sa...

Det låter perfekt att jobba en dag i veckan så här i början. Underbart när man kan lägga upp det så att det fungerar på alla håll!

Själv längtar jag tills min intensiva jobbperiod är över så att jag bland annat hinner läsa bloggar!

Jag har skickat en "award" till dig. http://nyaaventyr.blogspot.com/2008/07/award.html

Anonym sa...

Hej Saltis.
Jag är ännu en Svenks som flyyat till USA. Jag har läst din blogg ett bra tag, men inte kommit mig för att posta... Mest för att jag vet att du haft fullt upp de sista månaderna!!

Jag är inte boende långt ifrån dig.. bara en timme norr med tåg.
Jag flyttade hit och gifte mig 2004, så jag håller fortfarande på med den oändliga immigrations myndigheten... Hoppningsvis kommer allt att vara klart i början av 2009... bara ett år försenat.

Grattis till er oerhört söta skatt!

Det är helt otroligt att min tjeja var så liten alldeles nyss... numera är hon 15 år och lika lång som mig!

Jag jobbade inom BB-förlossningen i Sverige några somrar, eftersom mitt mål var att bli barnmorska. Men sjukdom kom emellan... så jag blev sjukpensionär istället (inte kul när man är 21 år gammal)

Hur som helst, ville bara säga ett grattis och hoppas att allt är bra med er tre och att Ella växer så det knakar!!

Kram
Malin

Anonym sa...

Åh, det låter så härligt att ha ett jobb som man trivs med.
Länge sedan jag haft det så...om än någonsin? :(

Måste kännts bra att du fått vara "bara" Anna igen och inte mjölkmaskinen Anna ett tag. Eller har jag fel?
Jag ska se till att komma mig ut och träffa folk utan Leon någon gång men de är nog honom alla vill träffa just nu förstås. :D

Ha det gött!
Kram!

The Hanssons sa...

låter som en bra dag på jobbet.
ha en bra helg

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
Ja detta är en av fördelarna med mitt jobb - flexibiliteten!


Dila,
ja vi är alla olika. Och även samma personer kan ju känna olika i olika skeden i livet. Jag har en kompis som ville stanna hemma mycket längre än de 12 månaderna hon var hemma med första barnet, men när de fick andra barnet ett antal år senare så längtade hon tillbaks till jobbet innan de 12 månaderna var över.


Sporty Spice,
ja jag är glad att jag trivs så bra på jobbet. Vet inte riktigt hur jag skulle klarat att jobba annars...


Helga,
ja jag skulle gärna kombinera med att jobba ngt mindre i veckan så man fick mer tid hemma med Ella, men ändå inte släppa jobbet helt. detta blir nog kasnke svårt i mitt fall, men vi får se så småningom. man får väl se vad man känner också.
Jag har inte hunnit svara men jag ahr läst mailet! TACK!!! Det kommer ett svar så småningom!! :-)


Desiree,
ja det känns superbra att kunna komma till jobbet ngn dag i veckan eller så. Jag mår verkligen bra av att ha ngt annat att göra också än att enbart vara med Ella.


Marianne,
TACK!!! Å vad gulligt!! Jag har inte gett vidare awarden än, men ska göra det. :-)


Malin,
Jättevälkommen till bloggen!!! Jag har faktiskt redan läst dina andra kommentarer i senare inlägg, men såg detta nu. Vill ändå säga hej o välkommen! Och Tack för grattiset! Roligt att du läser min blogg! Jag har kollat in din också! :-)
de är skoj att se ännu en utlandssvensk. Hoppas det löser sig snart med immigrationsmyndigheten. Sådant tar så mycket energi och tid! Puh!


Jess,
ja att göra saker utan barn är faktiskt roligt tycker jag. Även om det är ganska enkelt att göra saker med såhär små barn som Leon och Ella är. De äter o sover ju mest. Så det är hyfsat enkelt att ta med dem ut. Men jag njuter ändå av att göra saker "på egen hand" också faktiskt. :-)


Nika,
Tack! Hoppas din helg var bra den också!