Det finns lite olika sätt att bedriva affärer på. Igår på vår promenad var vi med om dessa två.
Det ena:
I en lite exklusivare affär här på Upper East Side där de säljer barnsaker:
Vi vill titta på en barnvagn som vi sett online men inte i verkligheten. Det visar sig att bl a denna affär är återförsäljare av dessa vagnar.
Jag: Hi, we'd like to look at the Uppa Baby stroller. Do you have it?
Expedit 1: Don't know... The strollers we have are in the back.... (tar blicken från sin mapp och tittar mycket slött och högst ointresserat på oss)
Vi går in i affären tills vi kommer längst in i rummet där det står två vagnar, en spjälsäng samt en barnstol uppställda i ett hörn.
Den ena vagnen är verkligen just den sort vi vill titta på.
Vi lyfter fram den och drar den lite fram och tillbaka på golvet. Tre andra expediter står och tittar på avstånd. Ingen kommer fram. Ingen frågar ifall vi behöver hjälp. Ingen försöker sig på att berätta något om vagnen.
M: So is this stroller last year's model or is it a 2008? (tittar upp mot expediten närmast oss; en mycket ung smal tjej, låt oss kalla henne expedit 2)
Expedit 2: I don't know. (efter detta mycket enkla konstaterande följer tystnad).
Jag och M tittar på varandra. Men nej, hon säger verkligen inget mer. Vi diskuterar strollern igen. Storlek samt försöker jämföra lite med de mått på andra vagnar som vi har i våra huvuden.
Fortfarande är det ingen som helst ansats hos någon av de närvarande expediterna
till att närma sig oss.
M: Is this the only stroller you have of this sort? Would it be possible for you to order in others?
Expedit 2: No.
M: So you can't order in any other?? (lite misströstan i rösten).
Expedit 2: No, I don't think so.
Ännu en person uppenbarar sig. En till anställd som kommer upp för en trappa i affären. En man. Låt oss kalla honom för expedit 3.
Expedit 2: Can we order other strollers in the same series? (hon har, kors i taket, vänt sig mot Expedit 3 som passerar henne på väg mot kassan)
Expedit 3: No. We can't order. (muttrar detta när han passerar. Bevärdigar oss inte ens med en blick).
M: Really?? You can't order?? (uppenbar förvåning i rösten. En affär som inte kan ta in fler varor till en uppenbart intresserad kund? Konstigt! Skumt!)
Expedit 2: No. (upprepar igen vad expedit 3 sagt).
Vi tittar på varandra. Utbyter blickar.
Då ropar expedit 3 nere från kassan:
We can order!
Wow! Vilken ypperlig service!
Expedit 2: We can order. (återigen ett eko av vad expedit 3 nyss ropat). Sedan tillägger hon; What colour would you like?
Jag: Well we haven't really decided yet, we wanted to have a look at the stroller first.
M: Can you get it in orange? We saw that colour on the company's website.
Expedit 2: No.
Hm, M och jag tycker det är konstigt att det inte går att beställa i en av de färger som finns på företagets hemsida. Men expedit 2 verkar inte tycka att detta är konstigt alls. Iallafall säger hon ingenting.
Efter ytterligare något mer meningsutbyte av detta slaget ställer vi tillbaka vagnen i hörnet, tackar för oss och lämnar affären.
Utanför utbrister vi båda två: Helt ooootroligt! Vilket ställe!!! De verkade verkligen mån om sina kunder...!
Jag tror uppriktigt talat inte att de ville sälja någon vagn! Eller iallafall inte till oss. Eller hur mycket inkompetens får det lov finnas i en och samma affär samtidigt?? Undrar om ägaren känner till detta? Av 4(!) expediter var det inte en enda som kom fram och verkade villig att ge oss mer information, demonstrera hur vagnen fungerar eller ens kunde svara på våra frågor! Ofattbart.
Men vi fick iallafall se vagnen i verkligheten. Bilda oss en egen uppfattning av hur den ser ut och känns, vilket var det vi ville. Fast om vi så smånigom skulle komma fram till att det är denna vi vill ha så vet vi iallafall i vilken affär vi inte ska köpa den!
Det andra:
En glassförsäljare utanför Central Park:
M och jag går vidare. Utanför en av "ingångarna" till Central Park står en man och säljer glass i ett "korv- och glasstånd".
Både M och jag inser att oj, vad vi är glassugna!
Men tyvärr har M endast 5 dollar i kontanter, och jag tog inte med min plånbok på denna promenaden. Hm, glassarna kostar minst 3 dollar styck. Vi dividerar och diskuterar lite om hur vi ska göra. Vilken vi ska dela på. Mannen tittar på oss. M säger lite ursäktande att han endast har 5 dollar så det får bli 1 glass. Mannen tittar från M till mig och tillbaks till M. Han ger oss 2 glassar!
M: But I only have 5 dollars.
Glassmannen: It's okay. No problem! Of course you should have two ice-creams! (Han ler mot oss)
Vi vandrar nöjda vidare med varsin glass.
Två sätt att bedriva affärer. Två helt olika sätt att förhålla sig till sina kunder. Två diametralt olika inställningar till att försöka sälja sina varor.
Försäljning. Så enkelt, men tydligen ändå så svårt...
Båda bilderna i inlägget är från internet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
21 kommentarer:
Hej Saltis! Jag hoppas att kunna vara litet "duktigare" på att följa mina favoritbloggar igen. Ja du, det är så olika det där hur affärsmänniskor fungerar. Vissa verkar helst inte vilja ha några kunder alls medan andra bjuder på sig själva. Kul att ta del av detta "fenomen".
Hahaha! Kul skildring av barnvagnsaffären. Om jag vore i dina kläder skulle jag inte kunna motstå att skicka ett mejl till affärsinnehavaren. Tror att han eller hon behöver den infon!
Det som gör det ännu konstigare är att USA generellt sett är servicens förlovade land!
Ju äldre jag blir desto bitchigare blir jag som konsument. Just den där typen av situationer tolererar jag inte längre. Det är härligt att vara en surkärring :-)
Det är bara att konstatera att vissa människor inte ska jobba inom serviceyrken. Tyvärr så tycker jag att man ganska ofta träffar på den sorten som man helst vill undvika, i alla fall här hemma i Sverige. Men som du sa, nu vet ni i alla fall var ni INTE ska köpa vagnen. Mannen i glassvagnen däremot, han räddade er dag. Fram för fler sådana människor!
/Dila
Men man slutar aldrig att förundras över hur vissa fått jobb på butiker!!
Skandalöst!
Ibland kan det vara samma här så man kliver oftast in i butikerna med VÄLDIGT lite förhoppning om god service.
Och får man dock det så är dagen gjord.
Klart att den affären är ett ställe ni inte kommer att återvända till. Gud, va upprörd jag blir!
Glassmannen har förstått att en nöjd kund kommer tillbaka och rekommenderar andra. Kudos till honom.
Kram på er!
Anne-marie,
Jätteskoj att se dig tillbaks igen! Och ja, det är verkligen olika hur vissa bemöter sina kunder jämfört med andra.
Helga,
Ja vi funderade på det faktiskt. Och javisst är det ofta så att säljare här i USA istället är övertrevliga eller mer eller mindre försöker "pracka på en" sina varor, vilket jag inte heller gillar. Men det är iallafall förståeligt eftersom de då gör sitt jobbb. Och här får de ju provision också vilket säkert ökar på deras hjälpsamhet.
Men tydligen inte i den affären...
Och visst ska man vara en surkärring ibland! Det är inte mer än rätt!! :-)
Dila,
Ja vad gäller just försäljare så är de ganska sällan såhär nonchalanta som i just denna affären. Men annars stöter man på extremt oartiga och hemska personer här i vissa serviceyrken. Något man sällan gör i Sverige. T ex på posten eller när jag var och skulle få mitt social security card på "socialen" här. Vet även att m¨nga som har gått till motsvarande vägverket här har bemötts väldigt dåligt.
Trist, men till just dessa ställen kan man ju inte välja om man vill gå eller ej.
Affären däremot kommer vi iallafall inte att återvända till! :-)
Helt sanslost!! En sadan grej hade gjort att jag av ren princip inte kunnat handla fran den forsta affaren tror jag. Vilke otroligt dalig service! En barnvagn kostar ju trots allt en hel del pengar sa visst sjutton borde man fa basta tankbara service med nagon som intresserar sig lite.
Men vilke gullig glassforsaljare!! En sadan sak gor en ju genast pa battre humor.
Det komiska ar ju att man nastan borde fatt omvand service. For 5 dollar raknar man val inte med sa mycket service men for flera hundra dollar vill man ju ha lite mer!
Man märker direkt när man kommer in i en butik där de jobbar på kommission, de nästan kastar sig över en! Och ibland är det som att försöka få hjälp av en halvdöd fisk...
Fast det finns ju guldkorn, de där ställena där de alltid är trevliga, och hjälpsamma men inte FÖR påflugna.
Samma när man är ute och äter. Så fort man har tagit en stor tugga kommer de och frågor om allt är bra. När man inte kan svara eftersom munnen är full med mat. Men när man tex upptäcker att det saknas en gaffel, och man försöker få någons uppmärksamhet, ja då är det helt plötsligt helt omojligt att få någons uppmärksamhet! Ett av livets stora mysterium... :-)
Gud vilket jäkla ställe där de sålde barnvagnar. Där skulle jag aldrig köpa någon pryl. Näe man blir ju häpen över deras beteende. Bra dock att ni fick titta på vagnen ni var interesserade av. Det finns säkerligen andra affärer som säljer den eller så kan ni beställa den på nätet nu när ni kollat in den i verkligheten. Schysst av glassförsäljaren att ge er varsinn glass. Snällt, det är ju så man ska göra för att få kunder :-)
Millan,
Japp det är ju precis som du säger. Man betalar ju ganska mycket för en barnvagn så det är skitskumt att de inte ville sälja någon...
Men glassförsäljaren var så himla gullig! Så ja, det fick en genast på bättre humör! :-)
Sweflo,
haha! Ja, detta med restaurangservice kan verkligen vara precis så! Tyvärr kan det hända rätt ofta.
Och svensk som man är tycker man att "lagom är bäst"...! ;-)
Desiree,
Ja inte kommer vi gå tillbaks dit iallafall! Men det blev nästan som ett skämt. Man tänkte, är detta "Dolda Kameran" eller vad??? Troligvis kommer vi nog köpa den online i vilket fall som helst eftersom prisena oftast är bättre då. Men vi ville ju se den IRL för att göra oss en uppfattning om storleken.
OMG, de var ju inte kloka i den affären - LOVA att ni aldrig mer går dit (och bra idé från ovan kommentar att skriva ett mail och klaga, absolut om ni känner att ni orkar bryr er..).
Jag kan tycka att det är lite jobbigt med affärer där de jobbar på kommissionen och slänger sig över en, samma sak på restauranger - det är lite för mycket fejkad trevlighet, men samtidigt ska det ju inte vara tvärtom att man inte får någon service även om man ber om det!!
Konstigt!
Men vad kul att ni fick två glassar, den mannen har ju fattat att det är så man får kunderna att komma tillbaka!
Snacka om två skolboksexempel på hur det ska och inte ska vara. Från ett sånt där ställe vill man ju inte ens beställa vagn... Glasskillen måste ha gjort er på gott humör efteråt i alla fall, så ska det vara!!!
Förresten,apropå vagnar. En snygg och cool vagn jag sett är Rock Star designad av Jon Bon Jovi. Peg Peregos nån orangefärgad modell (vet ej namnet på modellen) är också urläcker. Min svenska kompis här har en orange, snygg färg tycker jag.
Petra,
Jag håller med. Jag gillar inte heller alltför påflugna försäljare, men att inte visa något som helst intresse alls för en potentiell kund när man är intresserad av något såpass dyrt som en barvagn ÄR verkligen skitskumt!!!
Och ja, det är lätt att lova att vi aldrig kommer besöka den affären igen! :-)
Anne,
jag har faktsikt hört talas om den vagnen.
Vårt problem är väl att vi behöver en vagn som är relativt "liten" och smidig, vilket är svårt att hitta tycker jag. Även den modell vi tittade på i affären här i inlägget är väldigt bulky så jag vet inte ifall den är ngt alternativ. Att ha en bred vagn i en stad som NYC är problematiskt. Dessutom vill vi kunna fälla ihop den så den tar liten plats ihopfälld också, eftersom vi måste ha vagnen i lägenheten när vi inte använder den.
Dessutom vill vi inte betala HUR mycket som helst för en vagn. Så det känns som om det kommer ta lite tid innan vi bestämmer oss för vilken modell som passar bäst. Men stort tack för tipset! Ska nog kolla upp den igen på nätet och läsa lite mer om den! :-)
Fy vilken trist barnvagnsaffär... Tur att glassen livade upp dagen!
Det är verkligen svårt att hitta en bra barnvagn... Lycka till!
Nilla,
tack!!
Ja det är tråkigt med en sådan attityd hos säljare tycker jag. Men som sagt, det blev en bra promenad ändå och glassförsäljaren var super! :-)
MEN FY FAN!! Usch så vidrigt. Alltså jag håller med det ngn sa ovan; skriv ett mail till ägaren. Det där låter ju helt otroligt.
OCH inte är det heler vanligt att träffa på den sortens service in the US. Men det händer...
Häromdagen var jag inne på Sephora för att fråga om et puder och mötte den suraste expediten ngnsin..hon ville iNTE hjälpa mig. Kollade bara surt och mumlade ngt att dom inte hade just det pudret.
Nå, en vagn är ju ett större inköp och man MÅSTE ju få hjälp. FATTAR noll av den där butiken. Men skriv ett mail!!! Gör det!!!
OCH vilken otroligt gullig glassgubbe! DET är så man gör affärer!!
Ha en fin helg!!! Pussa NYC från mig!!!
Jo, men tror nog att jag kunde ana en viss skillnad i taktik mellan de två ställena, eller...........!?! ;-)
Nej, min kommentar är snarare: Ghaaaaa!! Man blir ju helt "nipprig" av sådana expediter.
Jag erkänner att jag inte är mycket för expediter som kastar sig över en med frågor och närmast tränger sig in i omprövningsrummet när man står där och provar. Men ett hej & ett leende när man kommer in i affären förväntar jag mig allt. Och ställer jag en fråga så ska de så klart göra sitt bästa för att svara på den! Det är ju deras jobb!
Tyvär får man ofta liknande bemötande här. Kanske inte så extremt, men service är inget man går in för här. Inte under arbetstid iaf och speciellt inte de yngre. Privat är en helt annan sak.
Men glassgubben var ju härlig! Kunde ju kompencera lite för den andra upplevelsen. :-)
Omprövningsrum?! Nu tror jag att jag hittat på ett nytt, om än omständigt, svenskt ord igen. Provrum heter det visst. *hihi*
Annika,
ja kanske borde vi skriva ett mail och klaga. Vi var nog mest forvanade over att de var helt ointresserade av att salja till oss. Det brukar ju, som de flesta har inne redan sagt, vara tvartom.
Haha Annika, ja jag ska forsoka pussa NYC fran dig!!!
Lullun,
haha! Det var ju ett nytt ord ja!! Hm, kanske riktigt anvandningsbart??! Jag tycker som du att nar man vill ha information om saker och ting sa ska personalen vara ompetent och villig att svara pa ens fragor. Helst ska de vara trevliga ocksa. Men gillar inte nar de kastar sig pa en. Tycker att en erfaren expedit eller en talangfull sadan borde kunna lara sig att se vilken typ av kund som kommer in. Om man ser ut att bara vilja titta lite, eller om man verkar intresserad av nagon sarskild vara.
Vissa ska verkligen inte ha ett serviceyrke, det är tydligt!! Det är märkligt hur folk kan bära sig åt.
Åh de ville verkligen måna om sina kunder uppenbarligen.Var det fler kunder där inne?!Kan ju börja undra om de får sålt något alls.Helt otroligt så dåligt.
Vilken gullig glassförsäljare!
Victoria,
nej vissa skulle passa klart bättre med något annat typ av yrke helt klart.
Cecilia,
Nej det var faktiskt bara vi där inne. Kanske inte så konstigt? kanske har tidigare kunde flytt...?? ;-)
Skicka en kommentar