tisdag, juli 21, 2009

Regn och semestertankar

Regn regn regn.
Idag är det grått utanför fönstret med en nästan konstant tät ridå av regn. Men vi har haft riktigt vackra och fina dagar den senaste tiden så nu känns det inte så jobbigt med en regndag.
Kan meddela att helgen var fylld av aktiviteter och upplevelser, men jag har inte riktigt hunnit med att få ordning på bilder från dessa. Men det kommer. Både från Baby Showern samt från "The Sweet 15-festen".

I övrigt flyter det mesta på som vanligt här. Det är stor skillnad mellan Sverige och USA när det gäller sommaren. Särskilt just juli som ju är en typiskt semestermånad i Sverige. Under i stort sett hela sommaren har ju Sverige "semestertider". D v s många ställen har kortare öppettider eller t o m stängt under vissa veckor av sommaren. Bussar, tåg och tunnelbanor går inte lika ofta. Man ser betydligt fler folk som är lediga och bara strosar runt på gatorna. Sitter och fikar. Shoppar. Picknickar på gräsmattorna. Badar på badplatserna.
Här i USA är det inte alls så. Även under sommaren är det "Business as ususal". Och egentligen är det ju inte alls konstigt med tanke på att de flesta som jobbar här endast har max 2 veckors semester under ett år. Och av de två veckorna är helger som jul, Thanksgiving och Independance Day ofta inräknat. Det blir inte så många "fria" extra lediga dagar att ta ut då. Dessutom är det vanligt att man ändå inte tar ut mer än en vecka semester under året. Iallafall inte om man inte vill att alla andra på arbetsplatsen ska titta lite konstigt på en. Inklusive chefen. Alltså är det i stort sett ingen skillnad här på mitt jobb eller ute på stan nu trots att vi är i slutet av juli. Detta är väl en av de saker jag har svårast att tänka mig rent arbetsmässigt. Detta att man inte har rätt till nästan någon semester alls med europeisk standard mätt.
Å andra sidan är det oerhört skönt att allt fungerar som vanligt när man själv arbetar under sommaren. För det minns jag kunde kännas lite frustrerande i Sverige ibland under just semestermånaderna. Detta att om man behövde ha tag på någon eller något kunde man ibland hänvisas till att den personen som ansvarade för detta var bort på semester i 5 veckor!

Själv känner jag mig oerhört semestersugen.
Tyvärr vet jag inte riktigt när det kan bli någon.
Jag hoppas att ev kunna ta lite ledigt under hösten, men allt beror på jobbet.
Just nu känns det surt att jag faktiskt inte haft någon riktig sommarsemester sedan vi var på Hawaii i slutet av maj 2007. Men det har på något mystiskt vis alltid varit dålig timing för mig att ta ledigt under sommaren. Även om det är då man kanske allra helst vore ledig. I Sverige har jag ju inte varit på sommaren sedan 2006 då vi gifte oss. Och det är tre år sedan nu. Så sommar-Sverige kan jag defintivt sakna. Kanske särskilt just det där semsterstängda, loja och avslappnade sommar-Sverige. Det som man inte alltid uppskattade när man bodde och arbetade där. Men just det kan jag sakna nu när jag sitter i ett alltid lika busy New York.

Imorgon blir det dock lite ledigt!
Då ska M och jag fira vår bröllopsdag och detta kommer att göras med en lunch samt att gå och se nya Harry Potter. Eftersom vi tar ledigt några timmar på dagen behöver vi inte fundera på barnvakt eftersom Lill-Skruttan är på dagis! Jättebra!

16 kommentarer:

SweFlo sa...

Jag behöver ju i alla fall inte oroa mig om semesterveckor, men om jag tar ledigt ha rjag ju ingen inkonst som frilans, så det är ett beslut som oftast känns lite tråkigt...

Hoppas att ni får en underbar bröllopsdag imorgon! Kram!

Saltistjejen sa...

SweFlo,
nej fördelen med att själv bestämma över sitt arbete som du gör är ju att man blir extremt flexibel. OM man behver ta ledigt för att man får besök eller ska resa till Sverige eller så, kan man göra det i stort sett när det passar andras semesterplaner vilket ju är bra. Självklart är nackdelen att man inte har ngn inkomst under den tid man inte arbetar. Men å andra sidan tycker jag verkligen att amerikanska stystemet (det "vanliga") vilket innebär i stort sett ingen emester alls under året är rätt jobbigt.För även om man då vill vara ledig utöver det "vanliga" så blir det utan inkomst. OCH detta ENBART ifall ens arbetsgivare överhuvudtaget går med på det. Vilket de ju ofta inte alls gör...
Jag har ju ett rätt fritt jobb jag med, men det är ju ändå inte så att jag kan bestämma helt och hållet själv över arbetstiderna. Kanske lite från dag till dag, men inte om jag vill vara ledig längre perioder som en semestervecka t ex.
Kram!

Sanna sa...

Ha en fin bröllopsdag! Kram

Marianne sa...

Grattis i förskott till bröllopsdagen! Bra plan att ni gör en lunchdejt av det så att ni kan vara lite romantiska - och gå på bio!

Nej jag har ingen semester jag heller. När det fallerar med både kattvakt och att en bok måste bli klar till hösten, då funkar det bara inte att resa bort. Å andra sidan har jag semester på så sätt att jag inte behöver tänka på någon annan än mig själv, jag äter när jag blir hungrig och behöver inte laga mat vid någon viss tid, så bara det är lite semester.

Jag ska försöka åka till hösten, antingen Sverige eller Istanbul. Har inte bestämt mig riktigt än.

Ha det nu så jättemysigt i morgon!
KRAM!

Fröken Anki sa...

Ja det där med semester är nåt som är väldigt olika på olika ställen. T o m inom Sverige är det ju faktiskt olika. Tänk bara på oss lärare som faktiskt inte har semester! Eller ja, inte som andra tänker på semester. Det är inte så att jag klagar över att jag haft möjlighet att vara ledig på alla lov, men det blir också tråkigt i längden. För man kan ju aldrig vara ledig när man vill. Och resa bort vid ett annat tillfälle. Så det att man jobbar 45 timmar i veckan under läsåret kompenseras inte alltid av att man är ledig på loven.

Nu har jag det ju lite som Marianne. Jobbar deltid så att jag har ganska många lediga dagar eller halvdagar. Vilket är skönt! Men det gör ju också att jag inte har nån semester att ta ut när vi vill åka nånstans. Utan det blir obetald ledighet. Och även om inte min inkomst är så stor så märks det ju när man förlorar några dagar! :) Men det är ju egentligen ingen stor sak. INte för mig. Men jag tycker inte systemet i USA är så himla bra på den här punkten. Det tycker jag inte!

Saltistjejen sa...

Sanna,
tack!!


Marianne,
tack! Ja det kändes som det allra bästa eftersom det är såpass trixigt för oss att ha barnvakt. Svårt och också dyrt.
Men det blir jättemysigt att ta en lunch ute på stan och se Potter på bio! Min första biofilm sedan Ella kom. Senast jag var på bio var nog i maj förra året. Sedan kom ju hon i början av juni...
Nej du jobbar ju lite som SweFlo så du bestämmer dina tider någotsånär själv. Även om ni ju jobbar mot en dead line. Gissar jag iallafall.
Men det måste vara skönt att rå sig själv trots allt!
Jag känner egentligen emr och mer att jag allra helst skulle vilja arbeta så, men då måste man ju ha ett jobb där det går också... ;-)
Så du åker till Sverige eller Turkiet i höst! Roligt!!!
Kram!!


Fröken Anki,
nej visst är man lärare så kan man inte välja sin ledighet. Å andra sidan tycker jag nog ändå att det verkar vara rätt skönt att ha så många vekcor ledigt som det ju ändå blir på ett år. Jämfört med många andra yrken. Självklart inser jag att en del av den tiden kanske går åt till förberedelser och annat arbete också, men det måste ju ändå vara underbart att ha ett "sommarlov" och att veta att man alltid varje jul kan vara ledig! Många yrken har ju inte alls den fördelen och även om man i teorin kan vara ledig närsomhelst är det ju ändå ofta inte alls så i praktiken. Vissa arbetsplatser måste man "dela" på de veckor de flesta vill ha semester. T ex på sommaren. Då kanske alla vill ha i slutet av juli men det går ju inte att alla är borta samtidigt. Så ofta får man kanske då ta ledigt andra tider under sommaren vissa år. Likaså julen. På vissa ställen kan man ju inte vara ledig under mellandagar etc för att det alltid måste finnas bemanning och då brukar också folk få "dela" på detta.
Det låter ändå skönt att du kan vara ledig ganska mycket även om det då blir mindre pengar i plånboken. Men ibland kan man ju prioritera sin tid mer än pengar och det tycker jag egentligen låter sundare! :-)
Kramar!!

Carina sa...

Hej Saltis, hittade dig via Marianne!
Det är samma sak där jag bor, i Puerto Plata, Dominikanska Republiken, inga semester krånglerier här, allt är som vanligt. Och jag saknar känslan ibland av att " Nä, jag har semester nu"...

Anna, Fair and True sa...

Jag jobbar ju och har ganska fullt upp så jag har inte märkt något av det där sommar-Sverige! Fast lite dött är det ju när jag promenar till jobbet vid halv nio-nio-tiden. Och ganska många på Regeringskansliet är ledigt just nu trots att ordförandeskapet pågår för fullt. Många tar just nu två-tre veckor för i augusti kommer de behöver förbereda allt jobb inför september när det kör igång på riktigt. Men själv kommer jag vara ledigt hela augusti. Eller eventuellt kommer jag jobba sista veckan ifall det behövs. Måste iaf komma in en dag för ett viktigt möte. Och om vädret är dåligt kan man ju lika gärna jobba. Jag ska ända bara vara i stan den veckan.

Men först kommer vi ju till er i NYC! vi skulle jättegärna vilja gå till en sådan där hemlig bar! Tror ni att ni kan ordna barnvakt?! Vore kul! Annars kanske vi i alla fall kan gå ut och äta eller göra något annat och ta med oss Ella.

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
nej men tycker inte du att det är svårare att få tag i folk (i jobbet t ex) under sommaren i Sverige. Jag minns att det var svårare just med detta eftersom så många var på semester flera veckor (oftast minst 3) så det kunde ibland kännas lite komplicerat när man behövde ha få ett svar eller en produkt snarast...
Här är det ju inte likadant eftersom få är borta från jobbet mer än max en vecka i sträck.
Och just öppettider på t ex apotek eller andra offentliga ställen (även vissa myndigheter) var ju ofta kortare på sommaren.
Jaja, kanske är det annorlunda nu än för ett par år sedan?
Ang träff så ska vi ABOSLUT ses när ni är i stan!!! Hemlig bar kan vi boka in!!! :-)
Vi får se ifall det då blir endast med mig eller ifall vi kan fixa barnvakt. Kanske stannar M hemma och jag hänger med till baren. Vi skulle ju sedan kunna sammanstråla och äta middag tillsammans, eller göra tvärtom att vi äter midag allihop och sedan drar du, P och jag till baren medan M är hemma med Ella? Vi får se. Men visst ska det bli hemlig bar! :-)
Kramar!!

Fröken Anki sa...

Jo loven var allt bra sköna. Man visste alltid att man fick vara ledig. Så det är både fördelar och nackdelar såklart. Som med allt!

Och tid är värt mycket det också! Helt sant!

Låter som att ni hade en dag av stort värde idag. Låter jättemysigt med lunch och bio på tu man hand.

kram

Anna, Fair and True sa...

Jo, så är det ju. Man får tag på personer men oftast inte rätt person som är expert på just det man vill veta. Sämre öppettider har jag inte märkt så mycket av, inte i Sthlm i alla fall, förutom småbutiker som ligger lite avsides som brukar stänga ett par veckor. Det har också alltid förvånat mig att restauranger stänger flera veckor på sommaren, t o m på sommaren när Sthlm kryllar av turister!

Semestertiden har dock förändrats litegrann. ALLA brukade ju vara från midsommar och juli (industrisemestern) men nu har det blivit lite mer flytande. Många tar senare semester i augusti. Anpassning till Europa antar jag.

Låter som en bra plan för vårt besök!

Kram!

Saltistjejen sa...

Carina!
vad skoj att du hittat hit! Jag måste kika in på din blogg också senare.
Hopps du vill fortsätta läsa här.
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
visst är det så att det mesta livet har både för- och nackdelar. Men om man kan se fördelen med de mesta så är man ändå lyckligt lottad! :-)
Kram!


Anna Fair and true,
nej jag tror att vissa störres täder i Sverige samt även turistorter kanske inte har så många ändrade öppettider. Fast jag vet att t ex apoteket i S-tälje har sommartider för min mamma skulle hämta ut ett recept häromdagen men kunde inte det för apoteket stängde redan 16.30 nu under sommaren jmfrt med runt 18 normalt.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Ja, man blir lite bortskämd vad gäller tillgänglighet i Stockholm! :) Man blir så van vid det att man tror det är så överallt. Eller t ex att Ica på de flesta ställen säljer decilitermått men det gör de inte tydligen! Det fick en kompis erfara på vischan någonstans. Ica-butiken hade en hylla med en massa hushållsverktyg men inte dl-mått. De kollade konstigt på henne när hon frågade. Kanske bara är vi Stockholmare som mäter och i resten av landet höftar de?? :)

Anonym sa...

Oh, hoppas hoppas att ni kan komma hit!! Jag har skickat ett email till dig idag, med våra planer för nästa månad - hoppas att ni kan få till en liten semesterresa hit i augusti-september!
Vad är det Anna skriver här uppe, att man inte har decilitermått i resten av Sverige??? I Skåne använder vi iaf mått precis som ni 08:or :D
Kram

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
hahaha nej jag tror nog de flesta använder dl-mått hahahaha! :-)
Men kasnke underade de bara varför hon ville ha det just då?
Kram!


Petchie,
hehe jaså så ni i Skåne mäter inte saker och ting i gåsafötter eller rapsbaggar då??? ;-)
Nej jag vet inte riktigt varför Annas kompis fick ett konstiga ögonkast när hon ville köpa dl-mått. Tror nog det finns och används i heeela Sverige faktiskt! :-)
Och du jag tror nog det ska kunna bli av att vi ses!!!
Jippie!!!