torsdag, juli 09, 2009

Gårdagens BBQ

Igårkväll var det dags för BBQ igen. Det blir en del sådana nu på sommaren. Denna gång var det resten av köttet och fisken som blivit över sedan M´s labbs årliga stora BBQ som skulle ätas upp.  Denna tillställning är inte alls så stor, utan det är mer de på labbet som känner för att dyka upp som kommer. Och det är helt okej att bjuda in vänner. Så vi hörde självklart av oss till våra gamla vapendragare M & E samt M & U vikla kom förbi för att äta lite, ta en öl eller två och framförallt träffas. Det blev en riktigt skön kväll i gott sällskap.

Som bonus visade sig att två av Lill-Skruttans dagiskompisar också var där. Det är så kul att se att de verkligen har knytit vänskapsband med varandra trots deras låga ålder. Så fort de ser varandra så ropar de varandras namn och vill springa och leka. Även lill-Skruttan som ju knappt kan prata än. men hon säger helt klart de flesta barnens namn på dagis, även om alla namn ännu inte uttalas felfritt. Här kramas hon om av A när hon sitter i A´s pappas knä.

Kvällen blev alltså en blandning mellan allmänt barnprat med föräldrarna till Lill-Skruttans kompisar samt med E som ju är höggravid nu, öldrickande, promenerande med Lill-Skruttan, mer eller mindre konstant småätande av allt grillat, kattprat samt allmänt babbel.
Vädret var perfekt. Lagom varmt och ingen fuktighet. En riktigt skön och lyckad vardagskväll i glada vänners lag helt enkelt.


Nedan är fler bilder:

Lill-Skruttan i sin gamla vagn.


Pratar med U.


Sedan ska även E charmas.


Här står gänget. Och lill-Skruttan har svidat om till PJ.


Lite kvällsmjölk.


Glada vänner. E som blir större och större för var gång vi ses. Här har hon min gamla gravidtop på sig. M & U som alltid på glatt humör!

10 kommentarer:

olgakatt sa...

Så skönt att NY äntligen har bättrat sig och skaffat bättre väder!Det tycks vara ett intensivt grillande! Gubben i det här huset är inte road så då blir det sällan av hos oss. Det behövs ju nån som blir vid grillen hela tiden och det kan man inte om man är ensam med allt käket. Men, som kocken Jan Boris-Möller säger, köttet bryr sig ju inte om hur det värms, man kan göra det gott på annat sätt. Så grillningen är ju lika mycket - eller mer - ett socialt tillfälle!

Vilket charmtroll Ella är! Väntar ivrigt på dagen då hon tar sin ömma fader med sig och kommer på turné!
Klimpen K fyller 1 den 14 augusti och jag hoppas han snart kan släppa mamma ett ögonblick, i alla fall!
Kramis!

Syster i söder sa...

Prata? Kan hon nästan prata?? Å herregud....

Saltistjejen sa...

olgakatt,
jo vädret har definitvt blivit bättre! Sommar och sol. Skööönt! Inte allför hett än.
Jo grillning är som bäst när man är flera tycker jag eftersom det är så socialt. Att stå flera runt grillen och prata är ju mysigt. :-)
Jo Ella kommer ju snart till Skåne! :-)
Hoppas att de dagaran ska göra att hon inte är lika mammafokuserad som nu. Det vore skönt.
Kramar!!


Syster i Söder,
njae alltså prata kan hon inte!!!!!!
Hon bara babblar... Men visst babbel som t ex namnen på dagiskompisarna är definitivt urskijbarrt som jjust deras namn. Fast man måste nog veta vad de heter för att höra att det hon säger är de namnen... ;-)
Hon härmas en del ibland dock. Så jag tror hon försöker hitta lite ord. men prata, nej det skulle jag inte kalla det. ;-)
KRAAM!

Fröken Anki sa...

Åh vad härligt det ser ut med grillkväll. Kul att M:s jobb ordnar såna grejer.

Ella ser ut att trivas i såna stora sällskap. Kul! Och verkligen supergulligt och toppen att hon redan har kompisar som hon tyr sig till och känner igen.

När åker ni till Sverige?
kram

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
ja hon är rätt social och trivs väldigt bra med mycket folk omkring sig. MEN hon är fortfarande rätt mammig vilket gör att hon är väldigt "kaxig"så länge hon har mig eller M inom synhåll. Men om vi "försvinner" så tycker hon inte alls det är lika roligt med "främmande" personer längre. Vilket gjort det lite knepigt med barnvakter....
M åker till Sverige i sluet av augusti, själv vet jag itne riktigt. kanske till hösten annars förmodligen till jul.
Kram!

Marianne sa...

Vilken härlig kväll! M:s labb verkar helt underbart på det sättet, riktig sammahållning och många vardagstrevligheter, det är sånt som gör att man trivs extra bra och orkar jobba mycket med stor energi. Så hade jag det när jag jobbade i Malmö, det var också ett forskningslabb.

Så mysigt att de känner igen varandra och verkligen gillar varandra redan nu när de är så små. Snacka om potential för livslång vänskap!

KRAMAR!

Christel sa...

Det ser så mysigt ut med mingelparty vid grillen, det får vi nog försöka importera hit till byn... E ser ut att njuta av livet, roligt att hon känner igen sina dagiskompisar och att se hur de kommunicerar med och utan ord. Hon ser ofta ut som en liten funderare, hon har säkert massor av ord på gång, sedan kommer de allihop när hon pratar...
Blir lite nyfiken på grillfesten, är ni "i jobbets trädgård" eller i någon park? Ha det så bra i värmen, kram

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja det är en bra grupp med personer som gärna gör saker även utanför jobbet. Min grupp jag jobbar i nu är inte alls så social. Så jag fortsätter umgås med mina fd kollegor rätt mycket. Och sedan så umgås ju M och jag mycket med icke-jobbkamrater. Som t ex de på bilderna här i inlägget.
Och visst är det jätteroligt att de redan "känner" varandra så bra barnen på Lill-Skruttans dagsi" Det gör en glad att se.
Tyvärr lär det nog inte bli ngn livslång vänskap för de flesta här jobbar ju bara ett par år och sedan flyttar man vidare så barnen kommer med största sannolikhet inte att gå i samma skola eller så. Tyvärr.
Kram!!!


Christel,
jag tror det är enormt mycket som försiggår i hennes huvud just nu... :-)
Hon kan ofta sitta och liksom fundera lite på saker och ting. Däremellan är det fullt ös, haha!
Och ett par ord börjar hon ändå säga nu. Men det kommer nog fler framöver. man får försöka vara uppmärksam.
Grillningarna är i stort sett alltid på Rockefeller Campus. De har en "trädgård" där som är jättefin med grillar, stolar o bord, liten damm samt gräsmattor. Varje onsdag och fredagkväll är det sk Happy Hour i baren inomhus också med gratis öl mellan 17-19 så då brukar det samlas en del folk där. På sommaren sitter de flesta utomhus och på vintern eller vid dåligt väder inomhus.
Det är perfekt att kunna vara här eftersom de flesta ju inte har någon trädgård och att grilla i parkerna är förbjudet.
Kramar!!!

New York sa...

Så skönt att se bilder från en riktig BBQ. Man ser direkt på dem att de inte är från Sverige. Antar att det är för att alla står upp. De amerikanska BBQ tillställningarna är i alla fall något jag saknar sedan jag flyttade hem till Sverige.

Saltistjejen sa...

New York,
hahaha! DU det har jag aldrig tänkt på, men jo så är det nog. Här står många upp och minglar mycket när det är BBQ. Fast vi sitter ju faktiskt också. Emellanåt iallafall.
Jag vet inte ifall jag sett dig inne på min blogg förut. Vill ialllafall säga välkommen och rolig att du vill läsa här! Nu blev jag nyfiken på dig. Ska kolla upp din länk. Har du alltså bott här tidigare men flyttat tillbaks till Sverige igen??
Kram!