torsdag, juli 02, 2009

Undrens tid inte forbi

Skriver pa den allmanna jobbdatorn och har da inte svenskt tangentbord. Sa det blir utan prickar och ringar i detta inlagget. Min laptop har jag inte hort nagot om an fran datasupporten. Sa an vet jag itne ifall den ar helt kaputt eller om nagot finns att radda. Men inte ska man grata for det inte. Jag ar sa glad att jag inte hade nagra viktiga resultat i datorn. Darfor behover jag ju heller inte oroa mig alltfor mycket.

Dagens tekniska samhalle i kombination med min otroligt teknikintresserade make har dessutom raddat mina foton!!!!!! Joda, igarkvall tog han fram sin magiska utrustning och trollade lite. Simsalabim! Mitt minneskort fran kameran, det som jag ju raderat alla bilder fran, akte in i hans magiska kortlasare. Och sa hade han plotsligt hittat, aterskapat samt overfort i stort sett alla mina raderade bilder fran helgen hos Taina! Bara sadar! Tjoff!
Ett riktigt under! Oj vad jag blev glad! Sa snart kommer lite fler bilder fran forra helgen.

Ikvall ska vi dock fa se ett annat under. Av en helt annan kaliber an nagra raddade foton. Vi ska namligen halsa pa nagra vanner har och snusa bebis!
Det ar vara vanner A och C som fick en liten son dagen efter Lill-Skruttans fodelsedag. Han kom 3 veckor fore utsatt tid, sa foraldrarna hans var faktiskt bjudna pa Lill-Snorpans fodelsedagskalas. Men M fick ett sms fran var van C pa lordagen (samma dag som kalaset skulle vara) dar det stod ungefar sahar: "Vi skulle garna komma pa kalaset, men vi fick inatt en liten son sa A och M ar fortfarande pa sjukhuset. Men jag kanske kan komma forbi en stund". Sjalvklart tyckte vi att han skulle strunta i kalaset och istallet vara med sin familj och sa blev ocksa. Men nu ungefar en manad senare sa ska vi halsa pa hos dem och fa se pa underverket. En liten M som tydligen inte vagde sa jattemycket mer an var lilla tjej nar hon kom. Det ska bli jatteroligt att fa traffa dem. Jag hoppas hinna hem nagot tidigare fran jobbet ocksa och laga nagon mat som vi kan ha med oss till dem. Kanske blir det lasagne eller kottfarssas eller nagot annat som ar hyfsat latt att laga och som ar latt att frysa och varma upp. Jag minns namligen att en av vara vanner kom med lagad mat nar vi kommit hem fran sjukhuset och det var en av de allra basta presenterna! For sadar i borjan med en liten nyfoding i hemmet sa blir det latt sa att man inte har vare sig tid eller ork att laga sa mycket mat. Vi at valdigt mycket "take out" under de forsta tva manaderna minns jag. Sa att fa lagad mat som man kan varma efterhand var nagot jag verkligen uppskattade. Darfor hoppas jag att jag kan fixa nagot till vara vanner att ta med ikvall.

Imorgon ar det helgdag har. Ledigt infor Independence Day som ar pa lordag. Dagis ar alltsa stangt. Men jag kommer behova jobba lite och kanske aven M sa vi far nog turas lite imorgon. Men det lar inte bli full jobbdag for nagon av oss utan emr en sdan dar lite skon dag med lite jobb och daremellan mys. Tyvarr ser vadret fortfarande ut att innehalla en massa regn, men jag hoppas att det ska bli torrare snart for jag ar innerligt trott pa regn nu.
Pa tal om det sa vraker det ner utanfor fonstret just nu. En riktig skur.
Men nu ska jag fortsatta har pa jobbet sa jag hinner klart innan det ar dags att skynda hemat.

12 kommentarer:

Taina sa...

UNDERBART!!!!! Bilderna räddade. Bara så där "tjofs".
Få snusa på en nyfödd bebis är inte så dumt det heller. Mmmmmmm, de doftar ju så gott. Ja nästan jämt. Smart idè att komma med mat. Det är ju precis vad man vill ha. Någon som hjälper till med mat för det är ju inte prio ett precis där man sitter och ammar eller vad man nu gör. Vad snällt av dig. Men så är det ju du också, Saltis :)
Jobba på i regnet. Jag är också URLESS på detta eviga pissandet. Men vi hade ju i alla fall tur med vädret när vi var här!!!
KRAM KRAM

olgakatt sa...

Visst är det märkligt, det där att raderat ändå finns bland ettorna och nollorna!Jag hade en gång sjukhusets av mig reviderade katastrofplan på en diskett. Efter att ha åkt i min handväska var den plötsligt tom!! Fasa! Flera månaders slitjobb väck! Men nån datanörd lyckades hitta alltihop igen; du kan föreställa dig lättnaden......
Och vet du vad, på lördag hämtar S min nya iMac med 24 tums skärm!
Kram!

mammigranten sa...

Puh!
Läste flera gånger att han raderat bilderna, tog säkert 5 gånger innan jag fattade vad som var bra med det... räddat, inte raderat! Är jag trött eller är jag trött?
Får skylla på spänningen inför morgondagen då, så sömnbrist är väl det minsta jag lider av just nu!

Härligt med en liten bebis... Men det är farligt att träffa bebisar, man blir ju så sugen då!

Vad är förresten brukligt att man gör den 4:e? Tänkte du borde veta som bott här ett tag...

kram

Camilla sa...

Vilken tur att dina bilder är räddade. Teknik är bra när den funkar, men kan driva en till vansinne när den krånglar.

Vad snällt att du ska ta med dig mat till de nyblivna föräldrarna! Det är ju verkligen en suverän idé.

Ha det gott & hoppas att solen kommer till er snart.
Kram

Desiree sa...

Hej Saltis, åh vad toppen att M kunde rädda dina bilder. Sådant är ju det viktigaste och det man är mest oroligt för. SKönt! Vad kul att era vänner fått en liten son. Spännande och jättekul att få komma dit så snart och få träffa den nya lilla familjemedlemen. Jag får också passa på att önska dig en trevlig 4th of July. Jag antar att du är ledig idag för det är Calle. Ha det bra.

Kram

Mwarang'ethe sa...

Jippi, vilken tur! :) Får panik av bara tanken på att bli av med foton, usch!

Nyföding, vilket underbart ord! :) :) Snällt att du skulle försöka ha med nåt att äta, det är verkligen en bra grej att de till nya föräldrar.

Kram!

Emmama sa...

Oj, det var visst M som var inloggad, ursäkta! Kommentarer ovan är från mig.

Marianne sa...

Wow! Så man kan alltså plocka fram saker som är raderade från kamerans minneskort!?! Fantastiskt! Han är duktig din M!

Vilken bra present till nyblivna föräldrar! Förresten en bra present till ganska många, jag hade blivit jätteglad för färdiglagad mat så att jag slapp ibland : )

Hoppas nu ni får lite bättre väder också!

Kramar!

Saltistjejen sa...

Taina,
ja det känns så otroligt bra! Fast jag förstår inte alls hur det fungerar... Men det gör ju inget.
Och mat ja, det var väldigt uppskattat tycker jag när vi fick bår lilla tjej. Så det kännns bra att kunna bidra lite med nagot sådant "praktisktÄ tycker jag.
Kramar!


olgakatt,
ja jag kan itne förstå hur det fungerar. men det gör ju inget så länge man kan få tillbaks sådant man förlorat! :-)
Vilken tur du hade också då när du förlorade en massa viktiga saker.
kram!!


mammigranten,
hahahaha! Förstår att du inte förstod varför jag var glad av att han raderat mina bilder...! ;-)
Hoppas nu det gått bra för dig idag.
Och ja det var supermysigt att traffa bebis, men än så länge är det inte så farligt för när jag ser dem känner jag att ÅÅÅÅ vad jag är GLAD att Lill-Skruttan är såpass stor som hon är nu. Känner inte alls för att gå tillbaks till vaknätter, kräks och annat som hör till. Nej lagom att bara få "låna" lite såhär istället tycker jag! :-)
kram!!


Camilla,
ja visst var det skönt!
Jo mat är bästa presenten!!!! tyckte jag iallafall. Vi uppskattade det bäldigt mycket iallafall. och det verkar som om våra vänner gjorde det också.
Kram!


Desiree,
japp visst var det! Det var superkul att fa traffa lille M igår. Ska skriva om det senare.
Jo egentligen är det nog ledigt idag, men både jag och M har varit lite på jobbet. Måste fixa en del saker. Och vi firar ju inte riktigt 4th of July heller. De har förresten inget fyrverkeri imorgon här. P g a krisen.
Kramar!!


Emma,
hahaha! Ja jag brlv lite förvånad först och tänkte, oj jag har fått en ny läsare!! ;-)
Kramis!

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja knepet var att jag INTE hade tagit några nya foton efter att jag raderat de gamla. Och d kunde han rädda nästan alla gamla bilder.
Och visst håler jag med dig, färdiglagad mat är alltid en bra present egentligen!!! :-) vare sig man har barn eller ej, haha!
Kramar!!!

Anna, Fair and True sa...

Vad skönt att det gick att få tillbaka dina foton!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det var jätteskönt! Jag blev så himla glad!!!