fredag, september 20, 2013

Fredag och det tackar vi för!

Äntligen fredag. Den här veckan har känts lång. Och jag känner mig trött. Så trött.  Ursäkta om jag tjatar, men hektiska intensiva dagar både på jobb och hemmaplan har sugit ur en massa energi. Så helgen kommer verkligen helt rätt. Och vi har inga direkta planer inför den heller vilket i nuläget känns otroligt skönt. Lill-Skruttan har dragit på sig en liten Skolstartsförkylning. Ni vet den där klassiska. Så även hon är lite tröttare än vanligt. Fast ändå inte värre än att hon var Peter Pan och hade en mycket häftig fäktningsduell mot Kapten Hook (läs: M) efter middagen.

Första skolveckan hur bra som helst. Hon verkar trivas väldigt bra, trots allt det nya. Både med sin lärare Miss K, sina nya klasskompisar samt med de "after-school-activities" som hon har. Tisdagar är det "Star Performance", onsdagar är det "Drama Kids" och på torsdagar är det "Lego". I klassrummet verkar det dagligen vara olika "stationer" som barnen alternerar mellan. Pussel, läsning, "science" (vilket förra veckan var att titta på snäckor i förstoringsglas), klossar. Däremellan har det storytime samt varje dag en speciell aktivitet med en "speciallärare". Vissa av dessa sker i klassrummet men en del i andra särskilda rum. Som t ex art och gymnastik. Måndagar: "Art" (de har en superfin art studio" intill matsalen), tisdagar: "dataklass", onsdagar: gymnastik, torsdagar: dans och på fredagar: musik. Vi har satt upp hennes schema på kylskåpet nu så vi vet varje dag vad det är för specialaktivitet som gäller.

Det M och jag tycker är den allra största skillnaden är att vi inte alls får den information vi förr fick om vad de gör på dagarna. Hittills har vi faktiskt tyckt att kommunikationen varit riktigt dålig. Obefintlig skulle man kunna säga. Föräldrarna lämnar sina barn i klassrumsdörren och får inte ens följa med in i klassrummet. Sedan hämtas barnen antingen på samma ställe, eller om de går på aktiviteter efter skolans slut så hämtar man dem i matsalen. Alltså träffar man inte lärarna dagligen och jag tycker det känns mycket konstigt och har inte vant mig än. En annan förälder jag pratade med sa att det ÄR stor skillnad mot hur det var på dagiset, men att lärarna är bra på att svara på email. Så kanske är det en emailkontakt man får börja ha? Vi får se. Om det fortsätter så kommer jag nog ta upp det med läraren om ett tag. Hur och Om det skulle gå att förbättra kommunikationen mellan lärarna och föräldrarna på något vis. Men som sagt än så länge är det viktigaste att Lill-Skruttan trivs och att de verkar få en bra undervisning med lagom blandning av "lek" och allvar.

10 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Men oj! att ni får lämna i klassrumsdörren. I barnens skola i CT lämnade man antingen vid skoldörren eller så hoppade ju barnen på skolbussen vid gatan hemma... Det är mindre information när barnen börjar skolan. Man får förlita sig på att man får veta när det är problem, i varje fall.

Saltistjejen sa...

eascoastmom,
japp här på Kindergarten får man lämna i klassrumsdörren. Vi har ju gångavstånd också så det är ingen skolbuss. I de andra högre klasserna lämnar man tydligen i matsalen. Tror jag.
Och ja informationen är väldigt bristfällig jämfört med vad vi är vana vid. men vi får se hur det hela utvecklar sig under höstterminen...
Än så länge är vi iallafall väldigt nöjda med skolan i stort.

ExPIAtriate sa...

Vi lamnar ocksa barnen utanfor klassrummet och sedan gar de i samlad tropp till sina rum. Bade Elias och Joli aker buss sa det blir minimal kontakt med larare och jag upplever ocksa att det ar ganska dalig kommunikation men verkar vara ganska vanligt fenomen. Lite frustrerande ar det och skolan har installerat en school communicator men den ar inte sa mycket battre heller utan mest generell information. Dock har man flera parent teacher meetings och student led conferences da man far en glimt av vad eleverna gor.
Harligt att Lill- Skruttan trivs sa bra anda och det ar en stor skilland med "riktig" skola!
Aven grattis till lillkusin, vad roligt!
Hoppas det lugnat ner sig lite pa jobbet ocksa sa du far lite andrum!!
Kram!!!

Trillingnöten sa...

Vi fick och får alltid lämna N vid skolans entré och inte komma in till klassrummet. Fast vår skola har flera hundra elever och om varje förälder skulle komma in till klassen skulle det stoppa upp flowet med andra elever :) Många elever kommer tidigare för frukost hos oss och lärare börjar eskortera elever från matsal till klassrum när de flesta andra elever kommer till skolan. Nu vet jag ju inte hur många elever som finns på er skola :)
Om man är van vid dagis här i USA, så är skillnaden ganska stor från förskola - skola. Jag kan sakna veckobrev lite som jag brukade skriva för min klass i Sverige. Varje fredag skrevjag en sammanfattning om vad vi gjort under veckan och sedan hållapunkter inför veckan efter...Kanske kan vara en mellanväg för er?
Annars brukar en massa papper komma så småningom. Att fylla i och att läsa... :)

Martina sa...

I Frankrike far man lämna barnen vid klassrumsdörren när de är sma (3-5ar), sen far man lämna dom vid porten till skolgarden. Det känns tufft i början, men man vänjer sig ju vid allt.
Och det viktigaste är ju att man ser att barnen verkar trivas!
Skönt att det gar sa bra för E, trots att ni är lite frustrerade över dalig kommunikation.
Kramar

Anna, Fair and True sa...

Jag har hört att det är lite liknande i Sverige. Det blir stor skillnad mellan förskolan och förskoleklass. Plötsligt lämnar man på skolgården (där de sedan ställer sig på led) eller inne vid klädhyllorna och på eftermiddagarna hämtar i fritidsverksamheten. Så ingen naturlig kontakt med lärarens utan då måste man aktivt söka kontakt på plats eller t ex via telefon eller mejl. Och från att förskolan varit väldigt skyddad miljö med staket m m så är ju skolgården mer öppen oftast. Så stor skillnad mellan förskolan och f-klass iaf från det här perspektivet.

Millan sa...

Ah det dar med samre kommunikation i skolan an pa dagis kanner jag igen! Vi fick sa otorligt bra med info pa Sofias dagis och visste precis vad hon gjort, atit etc etc. Pa skolan ar det inte alls sa. Storre grupper osv spelar nog stor roll. Nu far vi hem information i skriftlig form med info om vad dom haller pa med i alla olika amnen osv och sedan far man ju mer individuell information da dar ar foraldrartraffar. Men nej den dagliga uppdateringen ar inte lika bra pa skolan. Jag undrar om det ocksa antas att i och med att barnen ar aldre nu sa far man mer info direkt fran dem ocksa?

Men vad gott att hora att Ella verkar trivas i alla fall! Sofia borjar sina forsta riktiga dag idag, dvs inga halvdagar langre. Undrar hur trott hon kommer vara ikvall...

Kram!

Annika sa...

HEEJ Saltis!!
Tillbaka i USA igen efter en fin resa hem. Har börjat blogga igen.
OJ; att ni får följa med till dörren!! DET fick jag aldrig göra i ES, och inte sen heller.
Otroligt att ni får göra det. DET fick vi göra innan 9/11, men det 9/11 inträffade ju bara en vecka in på Karolinas Kindergartenår och sen fick vi fldrar inte längre följa med våra barn in.
Amerikanska lärare är fena på email-kontakt. Rest assured.
Skitbra helt enkelt, det är så du får din info.
Hoppas allt är bra fö. BRA att Ella trivs.
KRAMAR!!

Desiree sa...

Kul att Ella trivs så bra i skolan. Det är ju alltid skönt att det flyter på med lektioner, ämnen, nya lärare och nya klasskamrater. Skönt att det även finns after school actitities så att hon håller sig sysselsatt medan ni är på jobbet.
Känner igen det där med klassiska första höstförkylningen när skolstarten kommit igång. Även här är det mycket förkylningar just nu. Stackars C åkte just på min som jag hade i helgen.
Hoppas ni får lite mer info från lärarna framöver. Eller är det kanske tänkt att då barnen är lite äldre att det inte behövs lika mycket rapportering? Eller så är det bara olika kultur i olika skolor kanske? Jag hoppas att det blir lite mindre intensivt för både dig och M framöver. Förstår att det är mycket nu med allt.
Kram!

pratglad sa...

Lite sen kommentar.. men... ärligt talat så är min koll på hur Någon har det på dagis, rätt dålig. Visst lämnar och hämtar vi honom och kan prata med personalen, men jag har i princip noll aning om vad det verkligen GÖR på dagis. Några ytterst få gånger har de berättat, och visst har jag någon att fråga om hur han har haft det. Men innehållet är rätt okänt. Och för mig är det helt ok, så länge jag känner förtroende för personalen och så länge Någon mår bra.
Och jag tänker tillbaka på min egen skoltid, inte 17 visste mina föräldrar något om vad som hände i skolan. Vi hade inga veckobrev och internet var ju inte uppfunnet. Säger inte att det var bättre, men jag menar nog att ni haft en rätt unik situation. Kanske för att Lillskruttan började när hon var så liten och för att hennes dagis verkar ha varit supersuperseriösa med pedagogik och dokumentation (vilket många gånger fascinerat mig när du har beskrivit hennes dagis!!).