måndag, december 09, 2013

Andra advent i julens tecken

I helgen kom julen in i vårt hem. Man skulle kunna säga att det i år blev lite sent adventspynt men istället lite tidigt julpynt. Vi har inte alls hunnit med några adventsstakar tidigare i veckan eftersom vi ju kom tillbaka från Sverige för bara en vecka sedan (på kvällen 1:a advent). Det enda som kommit fram innan helgen var Lill-Skruttans adventskalendrar. Men nu var det dags. Igår inhandlades även julgran och på kvällen dekorerade jag och Lill-Skruttan både granen samt resten av hemmet.   Allt fick komma samtidigt helt enkelt. Riktigt fint och stämningsfullt blev det! Nu känner jag mig nästan lite amerikansk med tanke på att detta nog är det tidigaste jag någonsin tagit in och pyntat en julgran.


Lite nytt och lite "gammalt" julpynt

Idag var det ju andra advent. Men eftersom vi inte haft någon adventsstake framme förrän nu så tände vi de två ljusen samtidigt. Till frukost. Fint. Sedan bar det faktiskt av till ett födelsedagskalas ett par timmar men efter det tillbringade vi eftermiddagen i svenska kyrkan på deras Luciaträning. Denna gången samtränade barnen och vuxenkören samtidigt. Så VACKERT och Stämningsfullt! Detta är det som ger mig allra mest julstämning. Välbekanta, vackra julsånger i stämmor. Efteråt fikande vi såklart kanelbullar, kaffe och saft. Nästa lördag är det dags för både genrep samt den riktiga konserten.

Här står barnen fram medan de vuxna i kören sitter


Sankta Lucia


Staffansvisan

På hemvägen promenerade vi genom ett julpyntat New York. Snöflingor föll och det kändes trots kylan riktigt mysigt. Kvällen avslutades sedan med glögg för oss vuxna och choklad med mashmallows för Lill-Skruttan. Glöggen var faktiskt inhandlad och fraktad från Sverige. Sååå gott! Efter en sådan här helg känns det helt okej att påbörja en ny arbetsvecka.

6 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Så fint ni har det Saltis! Riktigt mysigt. Här har vi tagit oss igenom en helg med rekordkyla - den kallaste perioden jag varit med om sedan jag kom hit 1997. Is till och med på insidan av mina fönster (dubbelglas). Hu!
Låter mysigt i New York med allt julpynt och alla ljus.
Kram!!

Desiree sa...

Jättefint och väldigt juligt och mysigt. Det är ju helt rätt i USA att klä granen nu och ta fram allt på en gång. Kul att det finns små granar som passar fint i hemmen i NY city där många inte har så stort.
Ah så mysigt också med lite körsång inför Lucia. Ska E vara med i Luciatåget i år?
Perfekt avslut på helgen med både glögg och adventsljusstaken. Gör ju absolut inget att ni fick tända två ljus på en gång. Nice!
Kram!

Charlie sa ... sa...

Vad fint och mysigt Saltis!!

Jag kommer kanske in på fredag....har fått för mig att jag kan kombinera lite New York-jul och arbeta ;)

Är du hemma då?

KRAM!

Annika sa...

SÅ mysigt.
jag tar alltid in julen direkt efter Thanksgiving numera. Så amerikansk har jag blivit, och just den amerikaniseringen älskar jag :-)
Nu snöar det ymnigt här! Som ett julkort ute!!
Så bra att ni hade en så fin helg.
Hoppas arbetsveckan börjat bra!
Kramar!!!

Martina sa...

Mysigt och juligt fint!
Och verkligen duktigt att hinna med allt det där med tanke pa att ni just kom tillbaka fran Sverige.
Och nu har NY fatt snö ocksa! Underbart! Kanske inte lika kul när man kör bil dock?! Blir det kaos av snön i NY?
Kramar

Suzesan sa...

Åh så fint de sjunger. Så vackert. Stolt mamma förstår jag. Blir lite stolt jag med. Har ju "känt "Lill-Skruttan sen hon kom den där gången på tunnelbanan..;)Så fin hon är din lilla tös.

Kram
/Susanne