måndag, december 16, 2013

Lågsäsong

Just nu finns nästan ingen tid! Till Bloggen och bloggandet alltså. Så lite lågsäsong här. Hoppas återkomma när tidsluckorna uppenbarar sig. Tillsammans med energi och lust att skriva också. För när årets mest intensiva jobbperiod sammanstrålar med julförberedelsetiden och annat så blir det helt enkelt lite mycket. För tillfället försöker jag inse och även acceptera, att jag inte kan göra "allt". Att många "måsten" inte kommer att göras. Och att jag behöver känna mig okej med det. Liksom komma till ro. Det är så mycket man önskar och vill men som man behöver släppa. Tror jag kommit rätt långt i detta ändå, även om vissa av de där "måstena" som man lämnar ogjorda kan skava lite. Som ett gruskorn i skon ni vet. Man kan fortsätta gå men det känns inte helt optimalt och man oroar sig lite över att det ska ge upphov till skavsår. Men man försöker att ignorera det så mycket man kan…

Innan jag avslutar detta ska jag bara nämna att Luciafirandet i Svenska Kyrkan i lördags gick jättebra för Lill-Skruttan och den enda besvikelsen (som hon sa) var att hon detta år inte fick stå bredvid Lucian. Men konserten var som alltid fantastiskt vacker och stämningsfull. Men mer om detta senare. Nu väntar morgonens första telefonkonferens.

Hoppas ni alla där ute får en fin vecka!



7 kommentarer:

Desiree sa...

Ingen fara Saltis. Ha absolut inget dåligt samvete över bloggen. Jag vet att det många gånger är lättare sagt än gjort att försöka släppa saker men du har kommit en bra bit på väg som kommit till denna insikt. Det är helt rätt. Inget kul för någon att stressa ihjäl sig bara för att man ska försöka hinna med allt man brukar. Det blir en fin jul även om man inte hinner med allt. Ibland är det helt ok att göra saker på nytt sätt och till och med fuska lite.
Har förstått att du har det superintensivt på jobbet just nu. Det får bli jobb och sömn som får prioriteras.
Kul att det gick så bra för E i kyrkan i lördags. Kan tänka mig att det var fantastiskt vackert att både se och höra.
Kram och sköt om dig.

Martina sa...

Bloggen är viktig, men absolut inte det viktigaste. Ibland har man mer eller mindre lust, ibland mer eller mindre tid, eller ork.

Och visst, vissa masten maste ju göras men vissa "masten" kan man skippa. Det är viktigt att göra det lite da och da.

Duktiga E!! Sa roligt med luciafirande!

Kramar

Charlie sa ... sa...

I echo you!!

Galet hur lite jag hinner och så blev jag sjuk i helgen. Det ligger Ikealussebullar i vår frys och pepparkakor...forget it. Det blir färdiga också. Handlade just lite julklappar on line. Passar mig perfekt just nu.

Andas säger jag till mig själv och jag hoppas du också får varva ner snart! Det blir bra ändå, det behöver inte vara perfekt. Gran och must har ni ju redan :-)

KRAM!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
nej jag vet ju egentligen. Det är nog mest frustration över att tiden och orken inte finns fast man egentligen VILL. :-) Men tack fina du för din gulliga kommentar! Det värmer.
Kramar!


Martina,
nej visst är det så, Men jag önskar bara att jag hade både mer tid och energi. Och ja, det gick som sagt bra i lördags på Luciakonserten och hon var så glad och stolt efteråt.
Kram!


Lotta,
fina du, tack vännen! Haha, skönt att höra att man inte är ensam i sina "fuskjulförberedelser" hahaha!
Hoppas du snart mår bättre också och är helt frisk till jul. En vecka kvar.
Kramar!!

Annika sa...

Förstår ju det, Saltis. Låt du bloggen ligga i dvala i denna hektiska tid.
Helt rätt.
OCh som jag sagt förr, det blir jul i ert hus iallafall. Du har så fint redan. Resten kommer av bara farten.
Tycker du ska köpa peppisar från World Market, de har nyåkers, så goda. OCH sen kan du göra en saffranskaka. Det är lätt och det går tusen gånger fortare än lussebullar och smakar nästan godare. heja dig, fina vän!!
Kramar!!!

Liz sa...

Forstar dig, jag forstar inte hur du hinner overhuvudtaget med de langa arbetsdagarna som du har och med sa mycket deadlines att du jobbar helger ocksa...Klart att bloggen far vila, vi lasare finns kvar anda och det ar sa roligt nar du har tid att titta in till ens egen blogg.

Som sagt, jul blir det anda, gran och pyntat har ni redan sa fint, julmust hade du ocksa fixat. Pepparkakor finns ocksa att kopa, och julgodis ar overreklamerat, kop hem lite choklad! :)

Pynt och annat gor sakert Ella lite i skolan, sa det behover du inte heller kanna att "man borde hinna med".

Hoppas att det ger utdelning pa jobbet och att det blir bra, nar sa mycket tid ar investerad! Lycka till med allt och stor kram.

Skont att du ar "ledig" runt jul, aven om det inte blir helt ledigt, sa blir det ju mer familjetid, det ar det viktigaste. Vila, sov och ta det lugnt sa mycket du kan. Det behover du!

Stor kram!

Anne sa...

Absolut, du har ju helt rätt i att det enda rätta är att släppa en hel del "måsten". Förlika sig med att allting inte hinns med och det är helt ok. Det där är nog bland det svåraste tror jag men nog helt nödvändigt och det brukar kännas som man kan andas lite mer och bättre igen när man accepterat och förlikat sig med det. Släppt taget lite och på riktigt sagt till sig själv att vissa av den där "måsten" sakerna faktiskt måste strykas från listan och det är ok.
Även om det inte blir så mycked ledigt för dig tror och hoppas jag att jul-och nyår ska medföra liiite möjlighet till nedvarvning, vila och kul saker.
Som jag såg du skrev, det handlar inte om att inte vilja, men tiden räcker inte till. Det är nog det som är kruxet och gör det så svårt ibland att faktiskt inse man måste skippa saker på listan. Man vill så gärna men men, det går bara inte. Och det är som sagt helt ok!!!!
Kram!!!