lördag, december 21, 2013

Skridskopremiär i Bryant Park

Det blev en Skridskoutflykt idag. Redan igårkväll frågade våra vänner ifall vi ville hänga med ner till Bryant Park för att åka skridskor. Och det kände vi att vi gärna ville. Lill-Skruttan har vid flera tillfällen berättat att hon vill lära sig att åka skridskor. Så det kändes extra roligt att nu äntligen ta oss iväg till en av de spolade skridskobanorna i staden. Att det blev Bryant Park och inte Central Park berodde på ett par saker. För det första är det gratis inträde till skridskobanan i just Bryant Park, medan det kostar om man vill åka i Central Park. Rinken i Bryant Park är dessutom större. För de som inte äger några skridskor kan man hyra. Detta på båda ställena.

Vädret var dock inte något vinterväder alls idag. Vi kom iväg ungefär mitt på dagen och då var det solsken och 14 grader varmt...! Fördelen med mildvädret var såklart att man visste att man skulle slippa frysa. Nedan följer en riktig Bildbomb från dagens Skridskoutflykt. Håll i hjälmen och scrolla på...

Lill-Skruttan och hennes kompis C

Otrolig julkänsla här med julgranen i ena änden av banan (vid stora Biblioteket) samt julmusik som strömmar ur högtalarna

När vi kom fram var det redan rätt mycket folk där och vi köade en stund 

"Känns skridskorna okej?"

Förväntansfull tjej!

Men även lite nervös inför sin premiärtur. Tur att pappa var stadig på isen.

Hej vad det går!

Ser ut som om C och hennes mamma hejar på och kanske ger ett par tips




Efteråt - varm choklad


Holiday Season i New York

Det märktes att det var "högsäsong" här nu sista helgen innan jul. Hur mycket turister som helst, och att besöka Bryant Park, titta lite bland de små stånden och kanske handla några kul julklappar samt att åka skridskor verkade vara väldigt populärt.


Efter att vi sagt hejdå till våra vänner som skulle skynda hemåt stannade vi en stund till och åt varsin crèpe och kollade på folk. Jättegoda!

Perfekt att få lite i magen efter skridskoåket

New York-Skymning

Mina älsklingar!



När solen började gå ner lämnade vi Bryant Park. Mycket nöjda med dagen. Men hem tog vi oss inte riktigt än. Istället besökte vi New York Public Library (själva huvudbiblioteket här) som ju ligger alldeles intill Parken. Varken M eller Lill-Skruttan hade varit in i den så vi tyckte det kunde vara roligt att gå in där eftersom det är en otroligt "maffig" byggnad. Men bilder därifrån kommer i ett annat inlägg. Kan även berätta att det verkligen kändes helt rätt att ge sig ut på en sådan här mysig familjeutflykt idag. Inte tänka på vare sig jobbstress aller julmåsten. Utan verkligen bara vara i här och nu. Njuta av denna fantastiska stad, och av att göra något roligt tillsammans med familj och vänner. Ett fantastiskt sätt att ladda batterierna på.

8 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Vilka fina bilder. Det är nåt särskilt med jul i New York!

Anonym sa...

Härliga bilder från min favoritstad! Jag tog tåget in i måndags och stannade hela dagen, trots att det just den dagen blåste kallt som sjutton. Jag hade inga måste utan strosade bara runt och njöt av allt! Vi brukar göra det i samband med Lucia, men eftersom C i år bestämde sig för att inte medverka, åkte vi inte in. Kul att se din film från när de övade :-)

Du skrev tidigare om besväret med Green Card när ni skulle lämna Sverige. C hade samma problem i Göteborg, jag har amerikanskt pass sedan sommaren 2012, så för min del gick det bra.

Det var jättekul att ses på Kastrup och lite speciellt...jag har ju länge läst din blogg, och tycker alltid att du skriver så bra.

Ha en skön jul med familjen och njut av de stunder du är ledig!

Kram från Bea i NJ

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
Tack! Ja, detta är en väldigt mysig tid i staden måste jag säga. :-)
Kram!


Bea,
HEJ vad roligt att se dig här!!! Ja, det var otroligt kul att ses på Kastrup. :-) Jag skrev om den "träffen" i ett inlägg tidigare (vet inte om du läste det). Luciafirandet har jag inte hunnit med att skriva om än, men hoppas hinna det om inte alltför länge. Det var fint och roligt som vanligt.
Hoppas nu att ni får en riktigt fin jul!!
Många kramar!!

Desiree sa...

Håller helt med dig Saltis om att denna utflykt tillsammans var ett underbart sätt att njuta av julen tillsammans. SÅ kul för E att få prova på att åka skridskor även om det inte är helt enkelt första gången. Hon ser lycklig och lite trött ut efter skridskoåket. Ha en mysig och fin julhelg tillsammans nu i ett par dagar.
Kram och god jul.

Josefine sa...

Låter verkligen härligt! 14 grader och jul! =) Här är det 7 grader, isblåst och regn. Julstämningen jag hade för några dagar sen är borta. Men, imorgon är det ju julafton så då hoppas jag att den infinner sig igen!

God Jul på er!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är ju ibland så att man måste ta vara på stunden och njuta även då det är mycket annat som snurrar omkring en. Men jag tror det kan vara bästa sättet att försöka undvika att må dåligt av stress. Ta en paus ibland.
E tyckte det var jätteroligt om än svårt. Hon var duktig tycker jag och vi hoppas kunna åka fler gånger.
Kram och hoppas ni får en riktigt fin jul ni också!!


Josefin,
Haha hm, igår var det hela 21(!) grader här!!! Kändes faktiskt helt fel.... Men ska erkänna att det var skönt att slippa frysa. Fast såhär vid jul vill jag helst ha kyligt och snö. :-)
Kram och God Jul!

Annika sa...

Umm..ja, vi hade 23 grader igår. OCH isbanan i Reston TC var blöt av vatten. Men folk åkte ändå.
Idag 16 garder och ösregn. Imorrn ska det bli en grad och sol, tack och lov för kylans återkomt.
Jag får huvidvärk av det här. Träet sväller i min träskalle, haha!!
KUL med sktidskoåkning, men läskigt också. Gillar julkänslan i Bryant Park.
Så fin bildbomb. Hoppas du har det lite lugnt idag, men jag anar att det inte är så. Vem har det egentligen lugnt idag? haha.
KRAMAR!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
Oj ja vi hade 21 grader igår mitt på dagen! GALET!!! Idag regnar det och är väldigt trist väder men det ska ju bli kyligt och klart till imorgon vilket jag gillar. :-)
Haha mitt trä sväller ngo också. Gillar inte de här tvära svängningarna alls.
Här är tyvärr inte så lugnt idag. Försöker få färdigt så mycket som möjligt innan julhelgen vilket innebar att jag var uppe till halv t02 i natt och sedan gick jag upp strax innan 18. Hm, julefrid känns rätt långt bort just nu.... :-/ MEN den kanske infinner sig imorgon. :-)
Kramar i mängder!!!!