lördag, december 07, 2013

Stockholm - Junibacken

Äntligen har jag hunnit gå igenom en del av bilderna från vår Sverigesemester. En av de platser vi besökte i Stockholm var Junibacken på Djurgården. Trots att detta ställe funnits flera år innan M och jag flyttade från Stockholm hade ingen av oss besökt det tidigare. Men nu kändes det givet att gå dit tillsammans med Lill-Skruttan. Här följer en bildbomb från besöket.

Promenad över Djurgårdsbron, mulet men ändå vackert

New York-tjej i Stockholm

I entrén möts man av ett collage med Sven Nordqvists underbara skisser

Lite längre in hittar man Mumin, Mamma Mu, Pettson och Findus och andra "kändisar"

Ytterligare längre in kom vi till Lasse-Majas Valleby (vi köpte även Lasse-Majas julkalender på DVD att se under julledigheten. Jag tyckte väldigt mycket om den då den visades i december 2006).

Där fanns såklart Lasse-Majas Detektivbyrå, Guldsmedsaffären, korvkiosken och tågstationen med ett tåg ungarna hade väldigt roligt med.

Självklart besökte vi också kaféet i Valleby

Där sålde Lill-Skruttan fika till oss

Efter att ha sett en teaterpjäs om vad Prinsessor gör på semestern besökte vi Villa Villekulla

Inte-nudda-golvet

Lill-Skruttan & Lilla Gubben

Utsikten från övervåningen där Villa Villerkulla finns, var så stämningsfull

Jag älskar närheten till båtarna och vattnet

Självklart fanns även lite mer information om vår kära Astrid.

Och även om Ingrid Vang Nyman...

...samt såklart Ilon Wikland (för övrigt en av mina favorit-illustratörer)

Det blev ett par timmar vi spenderade där. Från lunchdags fram till stängning. Något jag verkligen gillade var att de spelade olika korta teaterpjäser under hela dagen. Förutom den om prinsessorna såg vi även en om monsterjägaren Nelly Rapp (som byggde på böckerna om just Nelly Rapp av Martin Widmark). Den tyckte Lill-Skruttan var lite läskig men efteråt berättade hon stolt att hon inte varit rädd alls…

Innan vi gick hem åkte jag Sagotåget. Men Lill-Skruttan vågade inte så jag åkte själv. Himla mysigt och fint var det tycker jag och jag är glad att jag tog turen även om jag fick göra det ensam. Det blev ett väldigt lyckat besök trots ett litet sammanbrott vid lunchen. Jag kan även tänka mig att det är ännu roligare och mysigare att besöka Junibacken på sommaren om vädret är fint. Då kan man säkert även göra mer utomhus. Men jag måste säga att jag var otroligt glad att vi var där en vardag, för jag vet inte om jag skulle ha uppskattat det hela så mycket om vi varit där en helg (eller kanske även under semestertider) då det säkert är fullt av besökare. För det är inte särskilt stort, så med många besökare kan jag tänka mig att det blir ganska jobbigt. Nu var det bara några andra föräldralediga mammor och pappor där med sina barn, samt ett par turistande familjer. Ganska lagom. Efter detta besöket bar det av hemåt till Mormor igen och då var vi alla ganska möra.

Steel City Anna sa...

Åh jag älskar sagotåget :) sist jag var där var det en liten kille som sa vet du det är en råtta därinne men den är inte på riktigt :) skönt med en varning :)

Trillingnöten sa...

Sagotåget var så fint tycker jag! Vi åkte till Junibacken under sommaren och det VAR mycket folk. En LÅNG kö att komma in och så massor med barn och vuxna som knökade omkring. Säkert bättre nu på en vardag! Om vi ska åka tillbaka blir det under lågsäsong :)

ExPIAtriate sa...

Junibacken star pa var lista nasta gang vi besoker Stockholm. Tank vad mycket fint det finns I var vackra huvudstad! Underbara bilder!!!
Hoppas du far lite vila mitt I allt jobbsnurr! Visst ar det roligt nar det hander mycket men ibland behover man en liten vilopaus ocksa!
Kram!

Älskade Junibacken när vi var där trots att det var mycket folk, framför allt tåget! Tittar ni på årets julkalender? Vår dotter som är sju år tycker om både tv och radio kalendern, vi lyssnar på sr play när vi äter frukost.... Lite mysigt när det nu är så kallt som det är här i Calgary nu, -16 just nu!

Anna

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
javisst är det fint! Men blev väldigt gråtmild på slutet då det är så mycket från Bröderna Lejonhjärta. :-)

Trillingnöten,
ja att besöka Junibacken i högsäsong tror jag kan vara lite lätt "challenging"…. Jag var glad att vi var där i lågsäsong måste jag säga. För det är ju inte så stort.

ExPIAtriate wife,
javisst finns det massor att se och uppleva i Stockholm. För stora och små. och ja det är mycket nu men jag försöker tänka på att det kommer lugna ner sig om en månad.

Anna,
Ja vi ser Julkalendern på TV. E gillar den verkligen. Vi har läst en del Hedenhös-böcker innan också. Har dock inte lyssnat på radions än. Borde kanske det? Jag lyssnade alltid på radions när jag var mindre, men vi har inte gjort det hittills. Ska dock testa nu när du tipsar om årets.
Härligt det låter med -16 grader. Riktigt julväder. Här kom snö idag men bara blöt sådan tyvärr.

Desiree sa...

Jag har faktiskt aldrig varit på Junibacken men det var kul att se lite bilder på hur det ser ut därinne. Verkar vara superpoppis bland barnfamiljer och det förstår man. E fick en riktigt kul dag där förstår jag.

Saltistjejen sa...

Desiree,
Ja detta är verkligen ett bra utflyktsmål med barn, men jag tyckte om det mycket jag med som en stor Astrid-Lindgren-älskare. :-)

Syster i söder sa...

Kul att få se lite bilder från er Stockholmsvistelse! Vi saknar er så!! kram

Annika sa...

Junibacken är så fint. När K var liten var vi där varje ggn vi var hemma.
Underbart ställe att besöka. Nu har jag inte varit där på flera år, förstås.
Förstår att ni tyckte jättemkt om det!!
Sagotåget är höjdpunkten på Junibacken, minns jag att jag alltid tyckte.
Kramar!!

Martina sa...

Ah vackra Djurgarden!
Junibacken är verkligen ett mysigt ställe att ga till med barnen. Nu är mina dock lite för stora men vi hann med att ga dit nagra ganger när de var yngre.