måndag, maj 05, 2008

Vår sista etapp på resan

Så tillbaks till vår resa igen då.

På lördagkvällen skulle vi som sagt fira G's 60-årsdag. Det hela hade ju börjat med en skön SPA-behandling som hon fått av oss i present. 60 minuters massage och 30 minuters ansiktsbehandling. Jag fick ju min "prenatal massage" samtidigt, men av annan massageterapeut vilket jag nyligen skrivit om i tidigare inlägg. Under tiden vi fick dessa behandlingar så provade M, Svägerskan och Loff "The Hot Tub" som fanns i trädgården. Detta är en varm bubbelpol som står utomhus, vilket gör det extra mysigt att använda när det är lite småkyligt i luften. Och lite småkyligt var det ju den kvällen. Men enligt M och Svägerskan så var kvällssolen väldigt värmande så de fick en härligt avkopplande stund de också!

Efter våra resp behandlingar svävade vi som på moln ut och tillbaks till våra rum. Vi bestämde att ses ombytta och klara nere i Svägerskans och Loffs rum innan vi skulle åka vidare till restaurangen där vi bokat bord. Eftersom även min mamma ville bidra till uppvaktningen av G så hade jag fått i uppdrag av henne att införskaffa en flaska champagne, och nu var det då dags att fira med denna. Det blev en Gula Änkan som M högtidligt öppnade och som sedan bubblade i de fina glasen. G blev både glad och överraskad över detta, och vi hade en mysig och stund tillsammans på rummet där vi skålade i champagne. En mycket uppskattad present! Nedan ett par bilder från bubbelstunden.

M fyller på i glasen.

En jättemysig bubbelstund tillsammans innan fortsatt friande av "födelsedagsbarnet".

M och jag.


Här alla tillsammans på Svägerskans och Loffs enorma säng. Skål!

Sedan åkte vi till restaurangen som hette "Red Pheasant" och var ett otroligt mysigt ställe. När vi kom in sprakade en brasa i en öppen spis, och det var en väldigt lantlig och mysig stämning. Det var inte fullsatt, men var ändå ganska många gäster. Vi var dock något senare så när vi väl ätit klart så hade de flesta andra gäster gått. Vi hade blivit rekommenderade denna restaurang av ägarna på vårt B&B och vi blev verkligen inte besvikna. Maten var otroligt god. Servicen bra. Och mysfaktorn var mycket hög! Vi beställde alla in helt utsökta kötträtter.

Kan nämnas att efterrätten som både jag, M och Loff tog var helt suverän. En "Chocolat bread pudding" serverad med vanlij och chokladglass, samt någon charamel sauce om jag minns helt korrekt. Den visade sig klättra nästan upp till första platsen på Loffs lista över "De godaste efterrätter han ätit". Farligt nära att putta ner chokladtårtan från det senaste besökta bröllopet från första platsen, men jag tror inte att den nådde riktigt ända fram till förstaplatsen. Chokladtårtan innehar nog fortfarande Loffs första plats samt hans mage och hjärta....
Men denna Chocolat bread pudding var verkligen god, det tyckte även jag som normalt är mer för lite mindre chokladiga efterrätter. Har tidigare endast ätit en Chocolat bread pudding när jag var i New Orleans, och den var faktiskt snäppet ännu bättre. Men denna var som sagt väldigt god!
Kvällen avslutades sedan med att vi drack ytterligare champagne (vi hade ju inte druckit ur hela flaskan innan middagen) men nu i G's suite. Satt och pratade där och tände även brasan i den fejkade öppna spisen. Den var ingen direkt hit tyckte vi, men G gillade den ändå. Vi var alla ganska trötta men ytterst nöjda med dagen och kvällen och så småningom somnade vi alla ovaggade i våra stora sängar.

Dagen därpå blev det frukost vid 9-tiden nere i "gemensamma rummet/matsalen". En otroligt lyxig frukost måste jag säga! Har bott på ett par B&B här i USA tidigare och alltid förundrats över att det inte alls är självklart att det ingår frukost på dessa. Man tycker ju att en Bed & Breakfast ska ha just breakfast. Men så är inte alltid fallet. Här var det dock en helt suverän frukost som serverades. Det var ägarna själva Donna och Byron som fixade och serverade frukosten till alla sina gäster!

Till att börja med fick vi varsin stor bit annanas väldgt fint uppskuren. Vi serverades sedan kaffe eller te samt juice av valfri sort. Färskpressad såklart. Och vi tog alla deras egen "specilatitet" vilket de kallade Brewster Sunrise. Den såg ut som en Tequila Sunrise i färgerna, men bestod enbart av olika frukter pressade (ingen alkohol alltså eftersom det ju inte var ngn cocktail), och den var himmelskt god! Efter detta blev det pancakes med blåbär och även blueberry muffin. Självklart kom även ägarnas lilla valp Harrison också. Ett riktigt charmtroll till hund som visade sig vara en s.k Labradudel, vilket är en korsning mellan labrador och pudel!!! Ingen av oss hade någonsin hört talas om denna typ av korsning tdigare, men Byron berättade att de tydligen var ganska vanliga Australien. Harrison var iallafall ett paket av lekfull charm!

En färskpressad "Brewster Sunrise" - både vacker och god! Det givna valet av morgondryck på vårt underbara B&B.


Labradudelvalpen Harrison, uppkallad efter Harrison Ford...!

Visst är han charmig?!


Söndagen var ganska grå och kall. Men vi fick en hel del tips av Donna om olika saker och platser vi kunde åka och titta på. Vi begav oss av med bilen och körde norrut för att besöka en strand där det skulle finnas ett skrov från en 1700-tals båt. Man skulle kunna se detta när tidvattnet var lågt, så vi hade ett par timmar på oss. Stranden var underbar, men vi såg faktiskt inte skymten av någon båt. Antagligen borde vi promenerat längre bort längs med stranden för att få syn på den, men vinden var så kylig att vi inte ville vara ute alltför länge. Dessutom hade vi alla fått uppfattningen att det handlade om ett stort skrov, men när vi på kvällen pratade med Donna och hon visade oss en bild på båten så såg det mer ut som skrovet till en större eka. Så vi hade antagligen missat den eftersom vi alla tittade efter något helt annat. Nedan några bilder från denna blåsiga men härliga strand.

Det sluttade ganska brant ner mot stranden och vattnet.

Svägerskan glad men lite frusen...

M på stranden. Solglasögon trots att solen lyste med sin frånvaro. Han påstod dock att det av ett skönare ljus för hans ögon.

Underbara vågor. Men badsugen blev jag inte, vilket jag nästan alltid blir när jag är på en strand.

Ett par gamla hus med den typiska panelen som är så vanlig här på Cape Cod. Ser ut lite som ett lapptäcke av trä. kan vara otroligt vackert eller oerhört fult beroende på hur välskötta husen är.

G samt Svägerskan.


Vår biltur fortsatte och vi besökte ett s.k Visitors center som liknar de "Naturrum" man ofta kan finna på olika platser i Sverige. Ni vet där man kan läsa en del om naturen (växter, djurliv och geologi) i området. Eftersom vädret inte visade sig från sin bästa sida så gjorde vi inte några direkt längre "utflykter" utan det blev en typisk "amerikansk" tripp där vi mest åkte runt och såg saker från bilen. Stannade vid ett par platser för att gå ut och vandra längs några stränder, men hoppade ganska snart in i bilens värme igen. Vid en strand försökte vi få syn på sälar eftersom de ofta kom upp där, men denna dag verkade även sälarna tycka det var för kallt så vi lyckades tyvärr inte få syn på några.

Passerade ett antal fyrar och fyrhus längs med kustvägarna. Åt en god lunch på en av de rekomenderade restaurangerna (en pub) i Chatham och bestämde sedan att faktiskt dra oss tillbaks till vårt B&B för att dricka afternoon tea som serverades där vid 16-tiden. Vi var alla ganska trötta vid detta laget. De senaste dagarnas alla intryck och rundvandringar hade helt klart satt sina spår. Att tillbringa eftermiddagen på vårt B&B och enbart ta det lugnt några timmar kändes som en skön semesterlyx vi alla gärna unnade oss. Självklart spelade vädret också in. Om det varit strålande sol hade vi säkert velat se mer av Cape Cod, men som vädret var nu med grådis och smådugg i luften samt ganska kyliga vindar så var vi rätt nöjda med att få återvända till vårt mysiga B&B. Vi tyckte nog ändå att att vi fått se så många av de vackra, idylliska och speciella hus, stränder och annat under denna biltur runt på Cape Cod, att vi iallafall fått känna ett smakprov av atmosfären.

Så vi åkte tillbaka och serverades afternoon tea av Donna. Sedan tog vi alla det lugnt och fick ett par timmars vila vilka vi spenderade på lite olika vis. Först tog jag mig en liten eftermiddagslur innan jag och G provade på "The Hot Tub" eftersom vi ju inte gjort det tidigare. Det var så skönt! Sedan tog jag en lång skön dusch och satte mig med datorn en stund och läste sedan. Skönt att få lite tid för sig själv också. I lugn och ro. Svägerskan och Loff höll till i sitt rum och jag tror de skrev vykort och kollade lite på TV, surfade lite på nätet och tog det lugnt. M tog sin kamerautrustning med sig och körde iväg för att fota lite eftersom molntäcket faktiskt sprack upp en del under eftermiddagen och tidiga kvällen.

När mörkret började sänka sig så åkte vi alla iväg till en Irländsk pub där det blev god middag innan det blev hem- och sänggång. Morgonen därpå var det dags att packa ihop och dra sig hemåt till NYC igen. Fick återigen en underbar frukost serverad av Byron och Donna. Denna morgon bestod den av pecan waffles med jordgubbar och lite bacon på sidan. Morgonens frukt var en grapefrukt med kiwi, samt självklart ett glas Brewster Sunrise samt kaffe/te. Vi passerade även den gamla kvarnen där vi tog en snabb promenad innan vi styrde kosan mot NY. På grund av vädret som denna dag verkligen blev riktigt uselt med en himmel som öppnade sig totalt, så tog vi helt enkelt motorvägen söderut. Ingen vacker kustväg alltså. Men vi var trots allt ganska nöjda med att ta den snabbaste, om än tråkiga, vägen hem. Nedan är ett par bilder från vår sista dag på Cape Cod.


Den utsökta hemlagade Pecannötsvåfflan serverad med jordgubbar och krispigt bacon.

Dagens frukostfrukt var grapefrukt med kiwi. Obs! Byron hade dekorerat med kiwin så det skulle likna en glad gubbe, som en smiley!

Gristmill, den gamla kvarnen. numer ett museum.

Dammen ovanför kvarnen.

I denna "trappa" brukar det vid denna tid på året komma fisk som hoppar upp längs strömmen (liknande laxtrappor) och då ska vattnet tydligen vara helt silverfärgat av all fisk. Tyvärr timade vi inte detta alls, men fick se ett par fiskar ändå.

M, Svägerskan, G och Loff tittar ner i strömmen.

Det fanns många måsar och trutar (seagulls) här som väntade på skrovmål.

En otroligt regnig hemfärd. Periodvis såg man knappt något alls för allt regn som fullkomligen vräkte ned. Stackars M som körde i stort sett hela sträckan när det regnade som värst. En eloge till honom!


Kom hem vid 19-tiden på kvällen. Väldigt trötta men mycket nöjda med resan. Hämtade hem Lipton från våra kattvaktande vänner och tillbringade sedan kvällen med att titta på den present vi fått. Nämligen gamla inspelade Super-8-filmer från M's barndom som G nu fått överförda till DVD. Otroligt roligt att se!!!! Jag har sett några av dessa klipp tidigare, men nu fick man verkligen se mycket mera. Allt från då M var liten liten bebis tills att han var kanske i skolåldern. En fantastiskt rolig present! Det blev många skratt under denna filmvisning.

Dagen därpå var det hemresedag för Skånefamiljen. Men vi hann först med att ta en promenad till 5th Ave för att leta reda på den affär L tipsat Svägerskan om när vi var i Boston, nämligen Anthropologie. Vi blev helt saliga i denna affär! Så tack L!!! Jag gick i och för sig runt och muttrade över att jag ju inte kunde köpa något p g a min mage, men det var verkligen en affär i min smak. Otroligt fina klänningar och toppar. Priset var lite högre än min vanliga klädbudget brukar vara, men det var så roligt att titta på allt de hade. Det fanns även en "inredningsavdelning" där med otroligt fina tyger, kuddar, porslin etc. Det slutade med att jag handlade ett vackert doftljus samt två muggar. De senare som present till en kompis på jobbet som nyligen fyllt år.

Strax efter lunchtid så var det dock dags att säga hejdå. Som vanligt känns det alltid sorgligt att ta farväl. Jag gillar egentligen inte avsked alls. Vi viknakde av dem när de klev in i taxin utanför vårt hus och det kändes även konstigt att veta att nästa gång vi ses kommer det inte att vara enbart M och jag, utan även en tredje person med!!!! Familjen expanderar. En underbar semester var till ända. Lite tråkigt, men det är samtidigt skönt att så här i efterhand kunna se tillbaks på den och känna att den blev så lyckad!

Nu har det gått ett par dagar sedan de rest (snart en vecka). Vårt andra Sverigebesök reste hem igårkväll men vi hann träffa dem för att äta middag och säga hejdå innan dess. Jätteroligt! Ett par mycket hektiska och intensiva men roliga veckor är till ända. Maj är här och vi väntar på att den "riktiga" värmen ska infinna sig med AC-brus och svettattacker. Tillbaks till vardagen med andra ord. Men som jag skrivit i flera tidigare inlägg (bl a detta och även detta) har jag faktiskt inget emot vardagen egentligen. Jag tycker om min vardag och även om det är otroligt roligt med "avstickare" från den så uppskattar jag den väldigt mycket också.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket trevligt B&B ni bott på.
Skumt att inte alla serverar frukost.. Är inte det liksom grejen med ett B&B? :D

Apropå hundar, min kompis har haft en blandis av golden och pudel. Han var jättesöt. Stor och hade blont lockig päls. Ibland trodde folk att det var hennes mormor i bilen när det var hunden. :D

Men du, bubbla jacuzzi som gravid är väl inte rekommnderat? _Inte här i a f. Tror det har nått med temperaturen att göra.
Nåja, så länge du inte kände obehag så är det säkert helt okej.

Vilken rolig present ni fick med DVD på M som barn. Det är alltid skoj att se bilder på sånt.
Nu kan ni ju förställa er en liten tjej med en mix av hans utseende som barn och ditt. Hon kommer att bli jättesöt!!

Ha det gott!

Kram!

Saltistjejen sa...

Jess,
ja vårt B&B var helt suveränt. verkligen lite mer än det vanliga! Tänke skriva ett inlägg om det senare.

Ang bubbelbad så vet ajg att vissa inte rekommenderar det men jag tror att man kan gå efer sin egen känsla. Jag har bubblat två gånger. En gång väldigt tidigt i graviditeten. och så nu Tror att man inte ska bli för varm (typ bastu, heta bad etc) men jag tycker man kan känna efter rätt mycket själv. att bubbla en stund eller även basta tycker jag känns ok så länge man inte gör det alltför länge. Då är risken för "överhettning" ju inte särskilt stor.
Vet också att vissa säger att man inte ska bada bubbelbad när man är nära due date för att "slemproppen" kan gå och då starta förossningen. Vissa tycker heller inte man ska bada i pooler alls pga av ingektionsrisken. Men som sagt, jag tror att man kan göra rätt mycket som gravid bara man följer sin egen känsla och har ett hyfsat förnuft! :-)

haha, ja ang barnets utseende så blir det rätt spännande att se. Många v de vi känner har barn som inte är så lka dem men däremot andra i släkten...

kram!

Desiree sa...

Eran resa verkar verkligen ha varit fantastiskt underbar. M´s mamma har blivit rejält firad och ni verkar allihop ha haft riktigt bra kvalitetstid tillsammans. Vilka mysiga och trevliga Bed and Breakfasts ni har lyckats hitta. Den där Brewster Sunrise såg både god och dekorativ ut. Även om ni hade lite kallt sista dagen på stranden så kan man verkligen säga att trippen verkligen blivit lyckad. Den där bubbelpoolen såg så himla skön ut. Jag kan tänka mig att det var perfekt om man var lite frusen efter beachpromenaden. Det är ju så avkopplande både att sitta i en sådan bubbelpool och massage som du fick innan. Sådan lyx behöver man ibland men det är något man unnar sig allt för sällan. Verkar som ni kommer att ha många underbara minnen från denna resa hela gänget. Lilla vovven var verkligen söt.

Petchie75 sa...

Åh, vilken härlig tur ni hade till New England - speciellt alla brasor som du skrivit om låter så mysiga!! Jag har inte heller fattat idéen med fejkade öppna spisar men det är ju väldigt vanligt i England och USA.
Jag säger som Jess, skumt med B&B utan frukost, då får de ju kalla dem för bara Bed, ha ha! Mysigt med afternoon tea.
Det där med att bada bubbelpool och att vara gravid har jag också hört men det är ju som bastubadande som är typ förbjudet för gravid kvinnor i Frankrike, Belgien etc men jag har hört att finskorna bastar en massa även när de är gravida. Det finns sååå många regler om graviditeter som skiljer sig mellan olika länder - speciellt när det gäller vilken mat man får äta.. Kulturella skillnader som är mycket intressanta att studera faktiskt.

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det var verkligen en otroligt lyckad resa. Och det är så skoj att ha gemensamma minnen härifrån som man delar med sina närmsta! :-)
Och ja vårt B&B var superlyxigt på alla sätt och vis!


Petra,
Ja jag tycker det är jättelustigt detta att så många amerikanska B&B inte har frukost!!!!! Det är ju likosm en av hörnstenarna i hela konceptet tycker jag....!
Och visst är det väldigt olika rekommendationer för gravida i olika länder. Jag har hela tiden tänkt att jag ska använda mitt sunda förnuft. Vissa saker vet man ju är skadliga som t ex rökning (nu röker jag ju inte men vissa slutar ju under graviditeten trots att de storröker annars). Men många andra förbud tycker jag att man kan ta med en nypa salt. Ofta handlar det ju om att man inte ska överkonsummera snarare än att man inte får konsummera alls.
En typsik sådan grej är ju t ex koffeinet. Här i USA är det ju en av de största sakerna folk försöker att undvika - kaffe o te. Men i Sverige har man en rekommendation som är att man inte ska dricka mer än ett visst antal koppar per dag.

Lullun sa...

Jag säger det igen; vilken semestertur! Jag kan förstå att vardag känns ganska skönt efter en sådan smäckfull tur med så många upplevelser. Verkligen roligt att läsa om! Även om det var lite tråkigt med vädre tillsist, men, men... ;-)

Saltistjejen sa...

Lullun,
ja det var en innehållsrik tripp måste jag säga. Så det blir nästan skönt med vardagen nu så man får vila upp sig lite.... ;-)
och vädret ja, det blev ju som det blev. men vi är glada att det var såpass fint så många dagar trots allt. Det är ju alltid oberäkneligt här såhär års, så att få majoriteten av dagarna med soligt och varmt väder var ändå otroligt härligt!