fredag, april 17, 2009

TGI Friday!!!!

Japp!
FREDAG!
Och det känns såååå skönt!
MEN vilket Fredag det varit!
Min SISTA DAG på jobbet.
Ojojoj så många känslor.
Glädje, vemod, lycka, saknad (jo redan...).
MEN allra mest är jag bara så innerligt glad över att jag har sådana fantastiska arbetskamrater. Varav en del av dem verkligen har blivit mina vänner även privat.
Känner mig mentalt slut efter dagen och på samma gång speedad...

Det blev avslutningslungh (igen...!) på närbelägen restaurang. Nu när chefen var borta så hade de fixat in bubbel till maten!


Sedan på eftermiddagen blev det glass och brownies. Det var min kompis och kollega D som gjort glassen själv. Lingoberry ice-cream till min ära. Är man svensk så är man! Den var sagolikt god kan jag tillägga!
Och browniesarna som bjöds var det en av de fd studenterna som bakat. Och då kunde hon inte ens närvara själv men hade ändå bakat dem i morse till mig.
Oj, redan här, innan avskedsfikat ens börjat på riktigt, började jag nästan gråta....!

Sedan visade de en film de gjort till mig!
Och här började jag gråta. På riktigt. Fast lite sådär i smyg. Försökte torka tårarna lite diskret...

Efteråt var det presentdags.
Och oj vad fina saker jag fick!
Ville tacka. Skulle säga något bra till dem. Skulle kramas.
Och nu började jag gråta på riktigt riktigt. Hulkade och snorade och torkade tårarna helt öppet. Ojojoj....

Som sagt det är med både vemod och glädje jag lämnade jobbet idag.
Efter att ha städat och rensat och "packat ihop" det mesta.
Vemod över att denna tid är över.
Glädje över att få ha haft lyckan att lära känna alla dessa underbara personer!


Innan jag lämnade min arbetsplats för sista gången tittade jag till min orkidé. Den har knoppar nu. På väg att slå ut. Snart kommer det att vara nya vackra blommor här istället för dessa svällande gröna knoppar.
Något nytt kommer ur det gamla. Förändring. Utveckling. 
Jag kommer sakna mycket men jag tror att jag också  kommer att få mycket.
Jag är glad för det som varit men ser fram emot det nya. Med glädje. Med tillförsikt. med entusiasm.
Jag känner mig oerhört lyckligt lotttad. På många vis.


Nedan fler bilder från dagen:




M öppnar bubblet. Det är faktiskt inget vanligt bubbel utan rött sådant.



Mina arbetskamrater K, N och A.





Här är jag med D och M - vänner även utanför jobbet.



Mina vänner L och R, samt en av de nya studenterna S som för tillfället gör ett projekt i labbet.



Här är jag med P och A. P är labbets nyaste medlem och det är henne jag samarbetat med och till viss del "lärt upp" under mina senaste veckor här.



På väg tillbaks till labbet efter lunchen.




Mitt skrivbord före.



Och här är det efter.

11 kommentarer:

Jemayá sa...

Jag har avslutat och börjat om jättemånga gånger i mitt liv, både jobb och boningsort, så jag kan mycket väl känna igen mig i dina känslor. Som tur är får du ju ändå hålla kvar kontakten till de människor som blev dina vänner på jobbet! Och så får du chansen att träffa ännu mera trevliga människor :). Sättet du blev "firad" på säger mycket - du har säkert varit en uppskattad och omtyckt arbetskompis/vän! Framåt, Saltis nu, till nya äventyr :). kram!

Anna, Fair and True sa...

Det måste verkligen vara med blandande känslorna du lämnar jobbet. Tur att du bor kvar i New York och inte lämnar landet helt så att du kan fortsätta umgås med dem du blivit nära vänner med och hälsa på arbetsplatsen då och då. Tog du med dig orkidén eller lämnade du den på gamla jobbet?
Rött bubbelt är gott! Fast menade du rosébubbel eller rött vin som är mousserande? Båda är gott såklart!
Vilken lyx att få hemgjort lingonglass! Jag tror inte ens att jag har ätit det någon gång. Kanske på någon restaurang.
Kram & trevlig helg!

Emmama sa...

Det var väl betyg MVG till dig som kollega och vän, eller hur? :) Vilka fina människor som fixat en sån fin dag till dig, härligt!

Ha en skön ledig helg innan nya äventyret börjar! :)

Kram!

underytanjag sa...

Visst är det vemodigt att sätta punkt och vända blad. Lycka till på nya jobbet! Kram

KARLAVAGNEN sa...

Animo mujer! Pa` delante! Upp med hakan bruden, framåååååååt!!!!

Mysig grupp med människor och så kul att det verkar vara ett internationellt gäng. Jobbar i likadan miljö (internationell) och det är stimulerande.

Saltistjejen sa...

Jemayá,
ja jag kommer definitivt ha kontakt med flera av dem även nu efter att jag slutat jobbet eftersom de blivit mina "privata" vänner också. DET känns bra!
Och ja, du har nog rätt. Jag vet ju att de kommer sakna mig också så de ville visa sin uppskattning på detta vis. Det var väl därför jag började gråta också... blev så glad och rörd....
Kram!


Anna Fair and True,
jo jag tröstade mig med den tanken igår. Att jag faktiskt inte lämnade varken staden eller landet. Så att träffa flera av dem kommer inte bli svårt alls.
Och orkidén fick stanna kvar. Tyckte det var en bra symbol för Ping som ska få min gama labbänk och mitt skrivbord. Att hon får fina blommor där nu! Dessutom kommer jag inte kunna ha den på nya labbet för det har inga fönster. Och här hemma har vi redan slängt min gamla orkidé TYVÄRR, på grund av att Tazo var på den hela tiden, välte ned den och tuggade på den tills vi insåg att den inte skulle klara sig mer.
Och ja lingonglassen var suuupergod!!!!! De hade varit på Ikea o köpt lingonsylten som de sedan använt när de gjorde glassen. Denny har en Kitchen Aid (samma som Desiree) med en "ice-cream maker" till.
Kram!


Emmama,
jo du har rätt. Visst är det så. Och det gör mig jätteglad!
Kramar!


underytan,
jo men nu ser jag fram emot det nya.
tack!!!!
Kramar!


Karlavagnen,
haha ja idag känner jag mig inte ledsen längre utan bara glad och tycker det ska bli jättespännande med nya jobbet!
Min gamla labbgrupp var väldigt internationell vilket är härligt! De flesta är dock amerikaner, men en del av dem har annat ursprung (föräldrarna kom hit till USA så de är "2:a generationens invandrare"). Några är som jag invandrad de senaste åren.
Kram!!

Anonym sa...

Jag undrade också om orkidéen lämnades kvar men såg att du lämnade till din nya kollega - fint! Kul att se labbets omgivningar, det ser väldigt modernt och grönskande ut på bilden där kollegorna är på väg tillbaka till kontoret.
Jag vet precis hur du känner dig, jag tyckte också att det var så sorgligt att lämna mina kollegor och arbetsplats i Bryssel - skillnaden var ju dock att jag även lämnade landet!
Kul att du nu ser framemot det nya labbet, det måste kännas väldigt pirrigt!! Jag tänker mest på hur mycket mer tid du kommer ha på morgarna och kvällarna med Ella och M, ELLER kanske bara för mer sömn ;-)
Hoppas att du har en mysig helg!
Kram

Lia sa...

Anna! Känner mig så totalt självupptagen som inte har haft tid att hänga med i dina svängar!
=(. Ditt nya jobb kommer att bli fantastiskt, både för dig som mamma och som yrkeskvinna, och jag tycker att du är så cool som alltid tar för dig och blir så uppskattad på jobbet! Jag förstår absolut dina kollegor; jag skulle också tycka att det var himla synd att mista din bubbliga och glada attityd på min arbetsplats. Lycka till nu med allt det nya, jag är verkligen stolt över att få vara din vän och följa dig på resan! vilken mailadress kan jag nu använda för att nå dig? Du ska få all info om vad som händer här..och om adoption som jag lovade!!

Marianne sa...

LYCKA TILL i morgon första dagen på nya jobbet!

Så gulligt avsked du fick av dina arbetskamrater på gamla stället, jag förstår att du har blivit vän även privat med några av dem, så rara som de verkar vara.

Kramar!

Saltistjejen sa...

Petchie,
Ja labbet är väldigt nytt. Vi flyttade ju in här för nästan exakt ett år sedan då byggnaden var ny. Innan hade vi varit i en äldre byggnad som var riktigt sunkig. Och visst känns det lite trist att lämna de fina lokalerna för det är inte så vanligt med så fina labb här.
Och jag förstår att DU kände som jag fast värre med tanke på att du lämnade landet också. Det är ju min tröst när jag kände att jag skulle sakna dem, att jag ju fortfarande är kvar i samma stad så vi kan fortsätta ses.
Kramar!


Lia,
vännen inte behver du känna så. Ibland har man bara såå mycket omkring sig att man inte riktigt hinner med allt man vill.
jag lovar att skicka min nya mailadress till dig så snart jag fått den. Men jag gissar att min gamla jobbadress lär fungera åtminstone ett par veckor till framöver. De brukar inte ta bort adresserna på en gång. Annars kan du alltid maila mig på min Saltistjejen-adress (se min profil här till höger). Men om du använder den skriv gärna en kommentar då för jag kollar den inte så regelbundet.
Kramar!!!


Marianne,
TACK!!!
Å vad rolgit att se att du är "tillbaks" igen. Ska kolla din blogg nu också. Hoppas du mår lite bättre.
Kramar!!!

Suzesan sa...

Go for it på nya jobbet Saltis. Vilka gulliga arbetskamrater och åhhh vad det lät gott med lingonglass. Jag älskar glass. Min nya favorit är SIA glass Med violsmak.Mumma.

Bra tönk det där med knopparna så är det. Ut med gammalt in med nytt. Men så klart det är vemodigt att sluta på gammalt där man trivs. Vingligt att börja nytt. manv et vad man har och inte vad man får. Det ska bli spännnade att få höra hur det var på nya arbetet.

Kram
Susanne