söndag, augusti 22, 2010

Hemresan

Så är vi hemma igen. Äntligen. Efter en lååång dag känns det oerhört skönt att sitta i min egen soffa. Utanför fönstret ett regnigt och gråmulet New York. Fukten klibbar. Värmen ångar. Men det är ändå hemma.

Hela resan gick över förväntan. Lill-Skruttan var så himla duktig. I stort sett hela vägen. Både på tågen till Arlanda, i väntan på flygplatsen och sedan på flyget. Allt gick smidigt ända fram till immigration. Där var det lite svettigt. Inte för att papper eller sådant inte var i sin ordning, utan för att Lill-Skruttan där plötsligt fick myror i benen, tusenfotingar i armarna och otroligt stora röstresurser.... Mindre skoj. Men det gick ju till slut.

Sedan väntade jag på baggaget vid fel del av rummet. Samt blev stoppad av en hund som nosat sig till den banan jag hade i ryggsäcken och som jag totalt glömt bort. Den var tänkt som mellanmål till Lill-Skruttan men blev aldrig uppäten. På grund av detta var jag tvungen att röntga alla mina väskor samt att låta en av tullarna gå igenom min ryggsäck. Då ville jag inget annat än att vara på väg mot M som väntade i ankomsthallen. Slut, trött, trött trött.....

Men även bananhundskonsekvenser tar slut och vi kunde äntligen gå mot ankomsthallen. Så underbart att se M. Lill-Skruttan fick syn på hnom först och vinkade. Och nu är vi hemma. Ögonlocken är tunga tunga. Lill-Skruttan väckte vi eftersom hon somnat på vägen hem. Nu nattar dock M henne. Jag hoppas hoppas hoppas att hon inte kommer vakna pigg som en lärka vid 2-3-tiden inatt. Men vi får se. Själv har jag som mål att inte lägga mig före 20.30. Vi får se hur det ska gå. Kinamaten står på bordet. Och nu väntar jag bara på att M ska komma.

Hem ljuva hem!

16 kommentarer:

Unknown sa...

Gott att höra att resan gick bra! Bra jobbat trots bananstrulet.

Hoppas att skruttan får sova. Sist vi åkte gick det bra för storebror att sova hela första natten hemma men lillebror var uppe ett par timmar mellan två och fyra.

Ha en bra vecka!
Kram

Desiree sa...

Skönt att du är framme och hemma och att resan gick bra även om det blev lite svettigt där vid immigrationen. Hoppas nu bara att det går bra med att komma över jetlagen för både dig och lilla E.
KRam!

Trillingnöten sa...

Jätteskönt att allt gick så bra, så länge :) Jag kan förstå lillan som till slut tröttnade på att vara så duktig :)

olgakatt sa...

Skönt att veta att allt gått bra med hemresan. Klart att Ella är duktig, sån globetrotter hon redan är!
Gammomommo är krasslig men på bättringsvägen och vi turas om att vara hos henne, G och jag, K är på semester norrut. Faster A är på studiebesök i Sthlm ett par dar.

KARLAVAGNEN sa...

Härligt att ni är hemma igen! Njut!

Syster i söder sa...

Skönt att resan ändå gick bra. Men jobbigt i kontrollen i USA. Nåja, home sweet home. Kram!

Annika sa...

Härligt att vara hemma bland egna grejjer igen, va?
Låter som lätt stressigt där i immigration, och fasiken att hunden spårade din banan. Tycker de där hundarna är lite otäcka de har på flygplatserna som går runt och nosar, hehe...
Det gick ju bra, och förmodligen reser du aldrig mer med en banan ;-)
Välkommen hem igen till hettan och fukten!!!
KRAAAMAR!!!

Anna, Fair and True sa...

Skönt att det gick bra ändå trots bananstrul och annat! Men i övrigt verkar ju allt ha gått väldigt smidigt.

Kram!

SweFlo sa...

Det var ju typiskt det där med bananen... Men vad härligt att äntligen vara hemma! Man uppskattar ju sitt eget hem så mycket mer när man varit iväg ett tag. Hoppas nu att ni slipper alltför mycket jet lag! Kram!

Marianne sa...

Hahaha, har tullen i US frukthundar? Bara för att försäkra sig om att resenärerna inte har någon kvarglömd frukt i väskan? Men SÅ farliga smittor kan väl inte en stackars frukt föra med sig?

Skönt i alla fall att resan gick bra. Och att ni är välbehållna hemma igen.

Kramar!

Karin sa...

Härligt! M måste vara nöjd att ha sin familj tillbaka!

Saltistjejen sa...

Lele,
tack! ja vi får se hur veckan blir. Inatt var det ändå bra. Lill-Skruttan sov ända till runt 4-5-tiden på morgonen vilket var längre än väntat.
Hoppas att dygnet vänder sig rätt hyfsat fort för henne.
kram!


Desiree,
ja det gick överlag bra.
Tänk nu är ni väl snart i Sverige?!?!?
Kramar!


Trillingnöten,
ja det är skönt att vara tillbaka och det känns himla bra att resan gick så bra som den gjorde. och jo hennes "utspel" i immigration var nog ett tecken på rastlöshet efter så många timmars duktighet på planet.... ;-)
Kram!


Olgakatt,
å, jag hoppas att gammelmormor snart blir bättre. Vi är båda väldigt glada att vi hann med att träffa henne två gånger nu under vår korta Skånevistelse jag och M.
Kram!!


Karlavagnen,
tack!


Syster i Söder,
ja det känns bra. men vi saknar er.
Hoppas du har/haft det bra i Stockholm!
KRAM!


Annika,
hahaha japp det var en frukthund. Lill-Skruttan blev jätterädd men jag försökte förklara för henne att hunden inte var farlig och skulle bitas utan bara var sugen på banan....! ;-)
Kram!


Anna Fair and True,
tack! Ja allt utom den sista biten gick bra. men i slutänden spelar ju det ingen roll för man är hemma vilket är skönt! Jag ska maila dig senare när jag får mer tid! :-)
KRAM!!!


Marianne,
japp frukthundar har de! Det är ju förbjudet att ta in färsk frukt i landet p g a att de kan sprida sjukdomar till den egna grödan. Förståeligt tycker jag. Växter och frukt brukar ofta vara förbjudet att frakta in och ut hur som helst mellan länder och kontinenter. Men visst kändes det lite snölpigt att jag var tvungen att gå genom tullen och att de skulle kolla alla mina väskor så grundligt bara för att jag råkat glömma bananen i handbaggaget. jag tyckte det kunde räckt med att jag slängt den.... Men men.... reglerna är ju till för att följas.... Nästa gång ska jag förska minnas vad jag har och inte har till mellanmål åt Lill-Skruttan.
Kram!


Karin,
japp han är mer än nöjd! Lipton och Tazo verkar också vara rätt nöjda med att allt är tillbaks till det vanliga igen. För att inte tala om Lill-Skruttan som verkar njuta stort av att vara tillbaks hemma bland sina välkända saker och med både mamma o pappa.
Kram!

Anonym sa...

Vad skönt att vara hemma! Och vilket härlig semester ni verkar ha haft! Hoppas att du och M kände igen lägenheten när ni kom tillbaka ;-). Kram /Hattis

Saltistjejen sa...

Hattis,
tack!!! och ja visst kände M igen lägenheten! Hoppas verkligen att NI kände att ni kunde bo här när vi var borta. Och hoppas ni hade en riktigt fin semester här i NYC. Tack till ER för att ni skötte om katterna!
Stor KRAM!!

Anne sa...

Jag har läst och tittat på bilder men inte kommenterat nåt direkt. Men vad mysigt ni haft det, skärgårdsturen ser så otroligt härlig ut. Precis som jag minns det :)
Det slår mig att ni verkar ha hunnit med otroligt mycket på veckorna ni varit borta, som att tiden fyllts med riktigt bra och minnesvärda saker. Hoppas att du hann njuta och att det inte bara kändes som du likt en skållad råtta yrade runt.
Det måste kännas så väldigt fint och varmt i hjärtat att få se sin dotter umgås och vistas med sina släktingar och familj. Ella är väl första barnbarnet på båda sidorna, det ser ut som att hon är så älskad, efterlängtad och alla bara myser när de får träffa henne.
Skönt landa igen dock, vet vad du menar, egen säng, rutiner, vara hemma helt enkelt. Borta bra men hemma bäst, så är det ju. Oavsett hur man trivts, uppskattat och njutit. Så är det för alla, det är inget personligt eller betyder att man inte haft det gott och njutit av allt umgänge man hunnit med då man varit hemma. Hoppas du känner att du också fått lite semesterkänsla, kunnat varva ner, ladda batterierna och känner ny energi att ta dig an höstens jobb med mera. KRAMAR

Saltistjejen sa...

Anne,
tack! Jo det har varit riktigt fina veckor hemma i Sverige tycker jag. Jag känner alltid lite stress innan vi reser till Sverige. Förväntningar. både egna och andras kan tynga ner en. Men i år har allt faktiskt gått riktigt fint och jag tycker det blivit en lagom blandning av "lugn" och aktiviteter. Av familj och vänner. Men visst känner man alltid att man velat träffa så många fler. Men som sagt, bara man kan acceptera att tiden är begränsad så kan man sedan njuta av DE man verkligen hinner träffa.
Kram!!