måndag, augusti 16, 2010

Skärgårdsdagar

I fredags drog vi ut i Trosa skärgård. Två dagar och en natt i båten var planen. Underbart! Allt gick över förväntan. Lill-Skruttan tyckte det var roligt och spännande. Vädret var perfekt med alldeles lagom temperaturer, lagom mycket sol och vind. Jag fick återse mina "barndoms somrar" igen. Jo, för nostalgisk blir jag var gång jag kommer ut i skärgården. För mig är detta det allra bästa av det bästa i Sverige. Och att nu få uppleva detta tilsammans med min dottern kändes otroligt härligt. På ett djupare plan på något vis. Svårt att förklara men det kändes fint helt enkelt. Nedan är en del bilder från våra två dagar ute med båten.

Båtens "sommarhamn" ligger lite söder om Trosa i en vik mitt i en svensk sommaridyll.


Flytväst på.


Mormor i sittbrunnen väntar på sin yngsta gast.


En koll av ruffen.


Sedan blev det kaffe resp äppeljuice samt kakor vid avfärden.


Svensk sommar när den är som bäst.


I sittbrunn.


Lillskruttan med mormor.


Filosoferar på klippan.


Sedan blir det lek med vatten.


Så roligt så roligt...!


I väntan på middagen.


Grillat.


Den svenska sensommarkvällen i skärgården ger ofta spegeblanka vatten och ett särskilt ljus.


Dagen därpå blev det ännu mer lek med vatten.


Stilen var obetalbar. Lill-Skruttan r just nu i en intensiv "Spöket Laban-fas" och slängde vattnet på detta sätt samtidgt som hon sa "frisbee pöket Laban", och jag förstod att hon försökte efterlikna Laban när han kastar frisbee i filmen.




Något senare blev det förmiddagsfika.


Gott!


På eftermiddagen blev det en roddtur med jollen.


Badflicka i 21-gradigt vatten.


När vi skulle dra oss hemåt igen såg vi några bekanta. Här är vi på en bild som togs av dem.


På väg tillbaks.


En gladis.


Detta torp har jag passerat i stort sett varje helg som barn.


På väg in mot bryggan.

Lill-Skruttan hälsar på en av hundarna på gården.


Det sista vi gjorde innan vi hoppade in i bilen var att hälsa på hönsen.


9 kommentarer:

Desiree sa...

Du har helt rätt i att detta är det bästa av det bästa när det gäller svensk sommar. Åh vilka underbara bilder. Jag blir sååå sugen på att åka ut i skärgården då jag ser dina bilder. Underbart att din mamma har båt. Lilla E ser så söt ut i sin flytväst. Jag gillar kortet på dig och E med era flytvästar på även om lilla E ser något bekymrad ut på just det kortet. Ni har verkligen fått några toppendagar. Jag är glad att du fick chansen att återuppleva dina barndomsminnen och att du även fick dela med dig av det bästa du har att ge till din dotter. Det är så viktigt att hon också får ta del av allt det fina som Sverige har och att få uppleva sådana här saker med dig och sin mormor både nu och framöver för att skapa lika härliga barndomminnen som du har fått genom tiderna. Ha det fortsatt bra och njut nu av dina sista dagar i Sverige.
Kram!

Katarina sa...

Vilka härliga bilder! Lilla E. ser verkligen gulligt ut i sin flytväst! Gillade hon den+

Visst är det så att den svenska sommaren är fantastisk! Fortsätt att njuta av vistelsen!

Millan sa...

Aj da... detta var inte bra for mig att se som sitter pa forsta dagen pa jobbet och langtar tillbaka till Sverige!! Just det dar skargardslivet ar sa speciellt i sverige och nagot jag langtar till nar jag ar har...
Vilken harlig helg pa sjon ni fick. Man riktigt anar lugnet i bilderna. Hoppas ni far en fortsatt trevlig semester hemma. Stor kram!! xx

Anna, Fair and True sa...

Å vad härligt det ser ut! Vad kul att ni kom iväg på en liten båtsemester! Och ni prickade in väldigt fint sommarväder också! Kram!

Taina sa...

Såååååå svenskt och ljuvligt. Tänk vad mycket Lill-Skruttan får vara med om, från storstadslivet i NYC till den svenska sommaridyllen.

Kramar

mammaxtre sa...

Vilket roligt inlägg för mig att läsa. Jag har förmånen att bo i Trosa så mycket jag vill och kan. Detta längs farleden. Skärgården kring Trosa är så vacker. Jag är så glad över att mina barn får uppleva detta. Tänk vad en båt berikar livet.

Ha det gott

olgakatt sa...

Å, så härligt det ser ut. Hoppas ni får fint väder hela veckan!
Metoperabiljetter fixade till M och mig. Vad vill du göra? Du får hitta på!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja detär så speciellt med just skärgården. Men jag vet inte om jag tycker det just för att denna är en del av min egen uppväxt. Andra kanske har helt andra saker som ligger dem nära om hjärtat.
Kram!


Katarina,
tack! Ja hn gillade flytvästen mycket. Tror hon kände att den var lite speciell....!


Millan,
så du har börjat jobba igen. Ja då är det inte helt kul att se bilder från somrigt Sverige.
Du förresten, ni är väl nygifta nu??? GRATTIS!!
Kramar!!


Anna Fair and True,
ja det kändes jättebra. Nu har ju vädret varit lite ostadigt sedan helgen så det känns ännu bättre att vi kom ut med båten just när det var riktigt fint.


Taina,
japp det har varit dagar med så mycket nytt för henne att jag ibland tänker att hon måste bli alldeles förvirrad.... Men det är roligt att hon tycker det mesta varit roligt.
Kram!

Saltistjejen sa...

mammaxtre,
hej och välkommen till bloggen! Tror inte jag sett dig här förut. Kul att du tyckte om inlägget. Och ja, det är få saker jag tycker så mycket om som just skärgårdsmiljön!


Olgakatt,
ja det var riktigt härligt. Vädret har dock hittills bjudit på lite blandad kompott. Dock känner vi oss glada över att inte befinna oss i Skåne just denna veckan med tanke på allt regn ni fått. Hoppas verkligen att ni inte fått några svåra problem med allt vatten. Ang ditt NY-besök så ber jag att få återkomma när jag själv är tillbaka hemma . Just nu finns inte riktigt tid att fundera....
Kramar!!!