onsdag, november 07, 2012

Nästa storm är här - nu med SNÖ!

När jag tittar ut genom mitt fönster nu är jag oerhört tacksam över att vi har ett hem. MED värme. MED fungerande el. MED varmvatten. Att vi kan laga VARM mat och KAN VÄLJA att stanna INOMHUS och titta på den yrande snön genom fönstren. Inifrån. Men mina tankar går till dem som inte har det lika bra. Alla de som drabbades av Sandy. Som fortfarande är utan el. Eller de som helt förlorade sina hem.

Under en telefonkonferens idag fick jag veta att en av mina kollegor fortfarande är utan el. Hon bor i New Jersey. Och att min arbetsplats (jo jag har fortfarande inte åkt dit utan jobbar hemifrån. Min intention var att åka in imorgon, men med den här snöstormen tror jag inte det blir av) numera har ett "shelter" i det ena stora Auditoriumet för anställda som drabbats hårt av Sandy. Dessutom har Fitness Centret öppnat upp för alla som behöver duscha men ännu inte har vatten hemma. Ett schema finns baserat på folks efternamn (alfabetisk ordning) så att alla ska få tid och möjlighet att tvätta sig. Även anställdas familjemedlemmar är välkomna. Så nej, den här snön var inte särskilt välkommen.

Svårt att fånga på bild genom fönstret men snön yr verkligen horisontellt. Ibland blir det så vitt att man inte ser något annat än snö. Blöt verkar den vara dock för inget har ännu lagt sig på marken. 

10 kommentarer:

olgakatt sa...

Så ruggigt med kö av oväder!
Man har verkligen medlidande med alla som drabbats; ödets lotter faller som bekant ojämnt.
Himla skönt att du i alla fall kan få jobb gjort hemifrån när det nu är som det är.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
nej det är verkligen inte roligt. Jag är tacksam över att vi har det bra, men visst är det otroligt jobbigt och hemskt för alla som redan drabbats så hårt.

Freedomtravel sa...

Vilket väder! Nej, det kan verkligen inte vara kul om man inte har el, eller fått sitt hem förstört...

Marianne sa...

Oj, oj, oj. Men ja, over there ställer folk verkligen upp på de sätt du säger. Undrar om samma företag - mitt gamla - skulle ha öppet på det sättet för folk som inte kan bo hemma? Fast kanske, "vi" ordnade jobb i Stockholm på företaget åt en tjej som hade flytt från Afghanistan, och där hade hon jobbat på just företaget.

Skönt, verkligen, att du kan jobba hemifrån så att du slipper åka i den här röran. Har ni bensin nu så att du alls kan åka?

KRAM!

Fröken Anki sa...

Nä men usch! TÄnkte på er när jag såg vädret på tv igår. Stackars alla som drabbats hårt av stormen redan.
Hoppas det inte blir alltför illa med snön nu. Jag förstår att ni är lättade över att ni fortfarande har el och vatten. Håller tummarna för att det fortsätter så.
Ta hand om er!
kram

Charlie sa ... sa...

Ingen bra tajming alls. 200,000 på Staten Island är fortfarande utan sina hem och många i NJ, NY och även i CT ännu utan ström. Det ska bli kallt ikväll, 0-gradigt. Här ute är det forfarande skört med träd och elledningar. Vägarna är hala. Många åkte hem tidigare idag för att inte hamna mitt i ovädret.

Och precis som du skriver Saltis, är jag så glad att det finns ett varmt hem att komma till!! Det går inte nog att poängtera det.

Hoppas det här är snabbt övergående!

Kram!!


Saltistjejen sa...

Freedom Travel,
nej det är inte kul här just nu vädermässigt och framförallt är det fruktansvärt med denna snö och kyla för alla som inte har värme i sina hem, eller som inte längre har några hem. Fruktansvärt!


Marianne,
jo det är en otrolig anda av att försöka hjälpa och underlätta så gott man kan. Företag, privatpersoner, skolor... Man donerar, man volontärer man försöker att hjälpa på olika vis. Och det är något jag tycker är väldigt fint.
Kram!


Fröken Anki,
nej det är verkligen inte bra. Vi kommer troligen inte att drabbas av snön men det finns nog många där ute som kanske just fått strömmen tillbaka men som nu kanske förlorar den igen. Och alla andra som ännu inte återfått sin el efter Sandy. Jag kan inte tänka mig hur kallt det måste vara för dem nu när temperaturen är runt nollan och snön faller ymnigt. Jag hoppas att det ska vara kortvarigt jag också.
Kram!


Lotta,
nej det är verkligen sämsta möjliga timing detta! Jag är verkligen tacksam över att ha ett varmt och fungerande hem. Men tänker mycket på alla som inte har det.
Kram!

Liz sa...

Det gar inte att forestalla sig hur fruktansvart det skulle vara att vara i samma sits som sa manga ar efter att ha fatt sina hem forstorda av Sandy eller fortfarande ar utan el. Som foralder kanner man annu mer tacksamhet att man har tak over huvudet och har alla nodvandigheter man behover.

Man kan bara hoppas att dessa manniskor snart far hjalp och att elen snart finns tillganglig igen. Haller tummarna for att detta snoovader inte blir sa omfattande och att det snart drar forbi.

Stor kram till dig och tack for din fina kommentar hos mig. Har inte hunnit svara forren idag. Forresten, sa underbart roligt att era vanner flyttar tillbaka!! Harligt!!

Anna, Fair and True sa...

Nä, usch tajmingen är inte den bästa. Men vad jobbigt att det ska ta så lång tid med strömmen (var det inte 11 dagar för Taina förra året?). Jag var förvånad också att ETT ställverk hela Lower Manhattan (det som exploderade).

Saltistjejen sa...

Liz,
nej det är förskräckligt verkligen!! Jag hoppas så att de får den hjälp de behöver och att elen snart ska vara tillbaka till alla.
Tack vad roligt att min kommentar kunde "hjälpa" lite. :-)
Kram!


Anna FT,
nej värsta möjliga faktiskt!
Jag visste inte att det var ETT enda ställver för hela downtown Manhattan DET låter onekligen galet!