söndag, juli 14, 2013

"Livet i förorten" på besök

Idag söndag, har det varit hiskligt varmt och framförallt fuktigt. Klibbigt. Kladdigt. Vi gick upp till Barnes & Noble på eftermiddagen för att komma ut lite men värmen var riktigt jobbig. Särskilt för Lill-Skruttan. Väl inne i bokhandeln var det iallafall svalt och skönt. Det lästes lite böcker och sedan valde Lill-Skruttan ut sin födelsedagspresent. Hon hade nämligen fått ett presentkort på just Barnes & Noble från en av sina kompisar och vi tog tillfället i akt och använde det idag. Det blev lite Lego samt en bok. På hemvägen handlade vi middagsmat eftersom vi under kvällen ju skulle få finbesök. Min bloggkompis Annika (Life in the Suburb) och hennes Peter kom över på middag. Fast numera känns det nästan lite fel att kalla Annika och Peter för "Bloggvänner". Vi har träffats såpass mycket att jag tänker på dem som mina vänner kort och gott. Det blev en riktigt fin och trevlig kväll. Mycket prat om allt från bilkörning på Manhattan, till TV-serier och föräldraskap. De var dock lite trötta efter en lång och innehållsrik dag. Mycket information och kanske framförallt känslor under dagen på NYU med sin dotter K som ju ska gå där nu under en månads tid. Sommarskola. Så de tog avsked av henne. i eftermiddags. Nu stannar ju Annika och Peter i staden denna veckan ut, men sedan åker de hem till sitt igen medan K blir kvar ytterligare tre veckor. Jag förstår att det måste kännas mycket märkligt.

Det fina med att Annika och Peter stannar i staden en hel vecka är att vi kommer att få flera tillfällen att ses. Det känns ju otroligt lyxigt! Och de bor på gångavstånd från oss här på Upper East Side. Härligt! Så det går till och med att vara lite "spontana". En del restaurangtips och annat har de fått av oss och jag tror de kommer att få en riktigt fin vecka (om än varm) här i New York City. Och jag ser fram emot att kunna träffas igen snart.

Imorgon blir det dock inte av. Istället kommer det att bli en något annorlunda dag för mig. Och för Lill-Skruttan. Tjejerna på jobbet har nämligen bestämt att vi ska ha en "Girls Night Out" vilket mer kanske skulle kunna sägas som "Moms & Kids Evening Out". Det är min chef och de andra i mitt team som i förra veckan pratade om att vi skulle ta med oss barnen och gå ut och äta tillsammans på kvällen. Eftersom jag har en bit att pendla tyckte min chef att jag skulle jobba hemifrån halva dagen och sedan köra med Lill-Skruttan på eftermiddagen. Vi ska först träffas hemma hos chefen och sedan åker vi därifrån tillsammans. Lill-Skruttan blev väldigt exalterad när hon fick höra om planerna och själv tycker jag det känns riktigt skoj.

12 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Roligt att träffa gulliga Annika!
Gillar iden med att ha en mamma-barn-restaurang kväll!

Miss Marie sa...

Kul att hinna träffa Annika lite oftare! :) Och vilket härligt initiativ av din chef, låter superkul! :)

Liz sa...

Trevlig middag! Och mojligheten till flera traffar under veckan. Jag maste saga att det var ju en fantastisk ide av din chef! Efter en lang tid med mycket jobb och mycket stress med alldeles for lite tid for familjen, ar detta ju ett harligt satt att visa uppskattning och att involvera barnen, som ju ofta har svarare an partnern att forsta detta med jobb och att man inte har tid. Att pa detta sattet involvera barnen och fa dom att kanna sig lite viktiga, istallet for att lite enklare, bara jobb kollegor drinkar och mat..och barnen annu en dag/kvall inte se mycket av mamma..

Sa verkligen- stort plus till chefen! Hoppas nu att ni far en jattefin och mysig kvall tillsammans!

Stor kram!

Millan sa...

Ah vad skoj med besok!! Forstar att det kanns valdigt skoj att de ska bo sa nara er att ni kan traffas flera ganger. Men ja, maste ju kannas valdigt skumt att lamna av K pa skolan. Men sa otroligt roligt att hon kommit in dar! Ha en jattefin vecka.
Kram

Desiree sa...

Jättekul att ni fick träffa Annika och Peter och även kommer få chansen att ses fler gånger under veckan. Låter underbart att få chansen att bo i NY en vecka. Storstads semester för Annika och Peter. Jag hoppas ni får en kul vecka ihop vilket ni säkert får.
Låter också som en jättekul aktivitet på jobbet med girls night out med alla mammor och kids.
Kram!

Sahra sa...

Åh jag skulle så gärna vilja träffa både dig och Annika. Gillar er båda så mycket. Vill inte ens tänka på det där med att vinka adjö av barnen. Killarna kommer nog välja skola på annan ort. Kanske redan till gymnasiet. Seglargymnasiet på västkusten lockar båda
Låter som en jättekul idé att gå ut med kollegorna. Hoppas på bildbomb sedan

Kram

Katta sa...

Trevligt att träffa Peter och Annika! Jag kommer ihåg när ni träffades första gången, det var lika roligt att följa den träffen. Kram

Saltistjejen sa...

eastcoastmom,
ja det var så himla kul!
Och visst är det en bra idé med att ta med barnen.
:-)


Miss Marie,
ja det skabli roligt att få chansen att träffa henne och Peter flera ggr under en och samma vecka! Och att ha en "mamma-barn-kväll" ihop med kollegorna ska bli himla kul.


Liz,
Ja det var det verkligen och det känns så roligt att träffa dem nu. Vi har ju setts lite då och då under de här åren. Skoj!
Och ja, initiativet med att ta med barnen då vi ska träffas var verkligen kul tycker jag! E var så glad!
Kram!


Millan,
ja det är roligt!! Och att de bor nära gör att det kommer bli enklare att ses lite oftare om man kan och vill vara mer spontan. Härligt! Sedan är det självklart känslosamt att lämna sitt barn i en skola för så lång tid. Jag förstår dem verkligen. Men de är ju otroligt glada också såklart! :-)
Kram!!


Desiree,
ja det känns toppen! Och jag tror de kommer kunnna få en riktigt bra och fin New York-vecka också. Turista lite och ha det skönt.
Och kvällen kommer bli spännande. Vi får se hur allt går men jag tror nog det ska bli bra.
Kramar!!


Sahra,
Gulliga du! Jag skulle sååå gärna vilja träffa dig också!!! :-)
Och ja, avsked till barnen är nog inte lätt oavsett för hur lång/kort tid det handlar om så länge det är för en lite "längre" tid än över dagen. Särskilt när det handlar om att de ska vara borta dagar och nätter i flera veckor. Skola. Även om man är glada och stolt som förälder så lär det kännas i hjärtat. Låter dock intressant med seglargymnasium för dina killar!! Jag hade flera kompisar som gick på simgymnasium i Halland när jag var yngre (eftersom jag simmade) och hade även en kompis som gick på bordtennisgymnasium i Norrland.
Haha bildbomb vet jag inte om det blir men kanske blir det några bilder från kvällen...?
Kram!


Katta,
ja det är så otroligt roligt att de är här nu och att vi ska ses fler gånger!
Och ja, första träffen var väl E bara ett par månader. Sedan hälsade vi på dem också när hon var knappt 2 år och då bodde vi ju hos dem. :-)
Kram!

Annika sa...

ÅÅÅ finaste Saltis!
TACK för igår.
Vilken god middag! OCH trevligt sällskap!!
Så roligt att bo så nära er!
Nu är karolina på sin första klass på NYU. HOPPAS det går bra, men det tror jag.
Peter och jag var ute och gick i central park imorse. HETTTTTT!!!!!
Nog för att jag är van vid värme i Reston också. Men här i NYC är den grym!! Det måste bero på att husen utstrålar värme och asfalten ångar av den.
Det är tufft, måste jag säga.
OCH denna vecka verkar bli sommarens hetaste vecka.
Jag ska gå upp till 86 gatan om en stund.
Jag var bara tvungen att ta ett brejk i lgh i hettan.
Vi ses imorrn.
Jag textar dig!!!
KRAMAR!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det är HETT här. Jag vet. Somrarna kan ibland kännas nästan olidliga och mycket är för att all betong och alla hus suuuuuger upp värmen och sedan strålar den ut.....! Haha! Nu har du upplevt det också. :-) Central Park är bäst, eller att vara nära East River 8eller Hudson). Carl Schurtz är bra för där är man nära vattnet så det brukar kunna vara lite bris där som kan kännas skön.
Hoppas ni får en bra dag trots hettan.
Hörs mer senare ang imorgon :-)
Kramar!!!

Charlie sa ... sa...

Vad härligt att ni sågs igår - hur mysigt som helst med middag och gångavstånd ;))

Ha så trevligt ikväll!! Jag har just kommit hem från arbetet och pustar ut med ett glas vitt och lite jordgubbar...jag är solo ikväll och har ingen lust att laga mat. Det blir nog take out ;)

KRAM, stay cool!!
Lotta

bettankax sa...

Så roligt med besök:)Kul att se er båda tillsammans på bild:)
Hettan låter alldeles hemsk.
Önskar er en kul och spämnnade mamma/dotter-utflykt.
KRAMAR!!