söndag, juni 14, 2009

Helgen med H & M

Helgen har som vanligt gått fort. Den har innehållit både regn och sol. Fika, lunch samt middag med vännerna H och M. Lite shopping. Lite promenerande.


Fredagen

På fredagkvällen hade vi planerat att gå ut och äta på en lite finare restaurang tillsammans med H och M. Barnvakt hade alltså ordnats till Lill-Skruttan (igen) och vid 19-tiden kunde vi bege oss iväg hemifrån.

På väg i taxin.


Framme vid restaurangen Devi. En upscale indisk restaurang med mycket god mat.


Inredningen får en lite att tänka på "Tusen och en Natt" tycker jag.


Vackra lampor.


Fördrink med massor av cilantro (koriander) som jag älskar!


H och M just när huvudrätten håller på att serveras.


Jag och M.


Hemma igen efter en otroligt lyckad kväll!


Allt hade gått fint hemma enligt barnvakten. Lill-Snorpan sov som en stock och vi tog ännu ett glas vin och myste innan det blev dags för sängen.


Lördagen

Åt lunch med H och M på vår favoritrestaurang "Republic" vid Union Square. Lill-Skruttan roade sig glatt, här med en grissini.


Här sitter hon i sin nya fina vagn. En födelsedagspresent från Skånefamiljen.
TACK!! Den är verkligen otroligt bra och jättefin!


Jätteglad liten tjej.

Vi promenerade sedan ner mot SoHo. Stannade till och shoppade lite i en affär, handlade sedan ett paraply eftersom det började regna och vi hade glömt våra hemma. Sedan försökte vi hjälpa Svägerskan att hitta ett par skor hon ville ha men misslyckades tyvärr. Som tur var lyckades hon få tag i dem i Sverige till slut.
Vi skildes sedan åt och H & M tog sig till sitt hotell medan M, Lill-Skruttan och jag åkte hemåt. Hade sedan en mysig kväll hemma med första avsnittet av The Wire som vi hört ska vara otroligt bra och som vi hyrt på Netflix.

Idag, Söndag träffade vi H & M på AQ Café innan de skulle ta sig till flygplatsen för att åka tillbaks till Sverige. Som vanligt lite vemodigt att säga hejdå. Man vet ju inte när man ses nästa gång. Sedan promenerade jag och M med Lill-Snorpan längs med Broadway vidare mot 34th street i området kring Macy´s. Där skulle jag in i en affär för att byta ett par skor jag köpt tidigare och ville också titta på nya skor. Det slutade med att jag fick mitt par bytt samt att jag handlade ett par av de fulaste skor jag någonsin ägt. Men såååå sköna! Det är sådana där "massajskor" med en otroligt ful sula. Den är tjock och liksom bananformad, d v s böjd, allt för att man ska promenera i skorna ungefär som om man går barfota, vilket tydligen ska vara väldigt bra för fötter, ben och rygg. Dessutom säger de som vet att detta ska ge mycket bra träning för olika muskler i kroppen. Alltså mer effektivt än när man går i vanliga skor. Inte vet jag ifall så är fallet, men de var gudomligt sköna att gå i, så jag får helt enkelt börja vänja mig vid att jag kommer knalla runt i jättefula skor lite då och då. Har inget kort på dem, men kan kanske lägga ut ett imorgon om jag får tid att ta ett då.
Nu är det söndagkväll och en ny vecka väntar. I Sverige kommer ju slutet av veckan att firas rejält eftersom det är Midsomar på fredag. Här kommer vi att jobba hela veckan, men ev tar vi en tur ner till Battery Park på fredag eftermiddag-kväll för att se lite Midsommarfirande där. Men än är inget bestämt. Tror det kommer bero på humör och väder.

Sist men inte minst vill jag säga
TACK H och M för jättemysiga dagar!!
Hoppas det inte dröjer alltför länge innan vi ses igen.



17 kommentarer:

Karin sa...

Jag blir så himla sugen att komma och hälsa på igen när jag läser din blogg. Jag har tre Trisslotter i plånboken, så kanske kanske...

Annika sa...

GUD vad söt ELLA är!!!
Gosisunge!!
Vilken urmysig helg. Blir sugen på att besöka Devi!! Verkar ju vara en riktigt bra restaurang.
KUL att ni får komma ut ibland och att ni har en barnvakt som ni litar på. Guld!!
KRAMAR!!!

mammigranten sa...

Vad kul ni har haft!
Såna masajskor har jag med ett par, svarta från skechers. Kanonsköna och man vänjer sig vid utseendet på dem faktiskt.

Kram

Saltistjejen sa...

Karin,
å då får vi hoppas på skrapet då!!!
Och du, just nu är resorna billiga hit har jag förstått. Så hm, kanske?!
Det hade varit urskoj!!
Kraaam!


Annika,
haha! Ja det tycker såklart vi med..! :-)
Och ja, Devi är värt ett besök. God mat, mysig dekor och bra service. Fast jag skulle ändå välja Spice Market över Devi. Om jag var tvungen att välja...
Och en barnfri kväll är verkligen såååå lyxigt!!!! Känns underbart!
Fast det blir rätt dyrt, så vi kommer nog inte göra det alltför ofta tror jag.
Kram från faktiskt ett soligt NYC!


Mammigranten,
ah! Det ÄR ju ett par skechers jag köpte!!! SÅ SKÖNA! Fast jag tycker de ser enormt klumpiga ut. Men M tyckte de såg lite ut som mangaskor och därför lite coola. Hm, vet inte riktigt. Tyvärr ser inte resten av mig själv så manga ut så det passar liksom inte, hahaha! ;-)
Men jag ser fram emot att promenera runt i dem!
Kram!!

SweFlo sa...

Cilantro är min favorit, passar ju bra både i asiatiskt och mexikanskt, två av mina favoriter. Jag har ett par Nike som jag inte för tillfället kommer ihåg vad de heter. Oerhört fula, med delad tå. Ser ut som en kamelfot nästan. Man har inga strumpor i, och det ska vara som att gå barfota, helt klart de skönaste gympadojjorna jag någonsin haft...

Desiree sa...

Vilken underbar helg ni har haft tillsammans med era vänner. Den där indiska resturangen såg verkligen toppen ut. Jag älskar indisk mat. Är nästan lite avis på det häftiga och stora utbudet av just resturanger som ni har i NY.
Vilken fin vagn Ella fått. Hon ser ju ut att trivas toppnfint där.

Här blir det inget midsommarfirande på fredag och på lördagen blir det bara jag och C som fixar till lite midsommarmiddag.

Saltistjejen sa...

Sweflo,
jamen visst är det en helt fantastiskt GOD krydda! Mmmm!!!! Men första g[ngerna jag åt koriander tyckte jag itne alls om det. Och jag vet att et är en sådan där smak som m[nga antingen älskar eller hatar. Nu tycker jag det är bland det godaste goda!
Haha så du har också ett par rktigt knasiga ursköna skor! :-) Skönt amn itne är ensam om det då!
:-)
Vilken underbar minisemester ni verkar haft förresten!
kram!


Desiree,
ja man blir rätt bortskämd med utbudet här i matväg. Det är enormt! För de flesta smaker faktiskt. Och de flesta plånböcker.
Det är en av de saker jag kommer sakna allra mest den dag vi flyttar härifrån.
Aha, så ni ska inte fira midsommar förrän lite i helgen. Nej jag vet inte hur vi gör. Jag har aldrig riktigt gillat firandet i battery park. Ändå har jag hamnat där en sväng nästan varje midsomar här i NYC. Konstigt.
Vi får som sagt se i år. beror mycket på humör och väder.
Kram!!

Syster i söder sa...

Vagnen är ju jättefin - fast att den är orange =) =)

Marianne sa...

FIN vagn! Kan tänka mig att lilla Gullan tycker det är roligt att titta på allt runt omkring sig när ni är ute och går.

Jag har också ett par masajskor, sandaler, men det blir inte mycket av att använda dem. Ställde fram dem för ett tag sedan, men jag har ändå inte använt dem. Borde det för ryggens skull, man lär bli bra i ryggen av dem.

KRAM!

Saltistjejen sa...

Syster i söder,
hahaha!!!
Så du skulle KUNNA TÄNKA dig att ev gå ut och gå med den då? Trots färgen...?
Den dag vi kommer till Sverige alltså...

Saltistjejen sa...

Marianne,
jo hon brukar tycka det är roligt att sitta i vgnen när vi GÅR. Dvs det är itne så skoj när vagnen står still, haha!
Ja jag har mina skor på mig på jobbet nu och gillar dem skarpt!
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Devi måste jag lägga på minnet för besöket i augusti!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
japp! Fast som sagt, om jag skulle behova valja mellan Devi och Spice market skulle jag hellre ga pa Spice Market. Men det ar ju JAG det da...

Anna, Fair and True sa...

Äh, vi hinner ju med båda om vi är där 4-5 dagar!

Vad heter förresten lågprisbolagen i USA? För flyg alltså?

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
haha det så klart!!! Båda hinns med!
:-)
Hm, är inte superbra på lågprisflyg här, men kanske kan du kolla in JetBlue?? Det lär ska vara rätt låga priser tror jag.
Kram!

Anonym sa...

Åh, vilken snygg topp du hade på dig i fredags!! Och jättegulligt foto på dig och M (för en gångs skull, annars är de flesta söta fotona ju på en av er och Ella, hi hi) från när ni kommit hem från middagen.
Koriander i en drink? Det har jag aldrig testat! Vad var det mer i drinken förutom färsk koriander?
Och hi hi, jag hatar ju orange men vagnen är ganska söt - men det är nog mer tack vare innehållet än färgen :D
Kram!

Saltistjejen sa...

Petchie,
tack!! fast det är faktiskt en klänning även om det inte syns på bilderna eftersom jag inte har någon helbild av mig. :-)
Jo koriander i drinken. Den hade dessutom vodka lime samt tonic.
Ja just det du hatar också orange!! hm, det är tydligen en färg som kan väcka starka känslor har jag insett, haha!! Själv gillar jag orange störtmycket!!! En färg som gör mig glad!
Kraaam!