söndag, november 04, 2012

Arga tanten

Det är jag det. Som är den arga tanten alltså. Eller iallafall var. Tidigare ikväll. Jag blir faktiskt inte så ofta arg. Irriterad. Jo. Till och med ganska ofta. Eller ofta kanske är att ta i. Men då och då händer det. På olika saker. Fast arg. Nej, det händer helt klart mer sällan. Men ikväll då var jag det. Arga Tanten.


En av de saker jag klagade på var att vi bara fick ett halvfullt "rispaket". Varför snåla på riset? Det är en sådan där sak jag alltid undrar då det sker. Det är ju så onödigt.

Vi beställde middag från en restaurang i närheten men när den levererades visade det sig att inte hela vår beställning kommit med. Dessutom såg portionerna löjligt små ut. Mitt låga blodsocker spelade säkert en avsevärd roll till ilskan som bubblade upp. Men jag tycker verkligen att man ska få det man beställt och betalat för. Så jag ringde restaurangen. M tyckte nog det var lite smått pinsamt, men jag vidhöll att jag iallafall ville prata med dem. Berätta att jag inte var nöjd eftersom en delar av vår middag saknades. Mannen i telefonen var väldigt trevlig. Inga som helst problem. Han lovade att åtgärda problemet så snart som möjligt. Och den mat som saknades levererades ganska snart. Kundservice när den är bra tycker jag. Alla kan göra misstag, men om man gör vad man kan för att rätta till dem på bästa sätt tycker jag att man är värd beröm. Så Arga Tanten förvandlades strax till Nöjda Tanten*. Med ett litet sting av dåligt samvete över att mitt tidigare samtal säkerligen orsakat att någon fått en utskällning.

För övrigt har vi haft en väldigt lugn söndag. Inga stora saker eller aktiviteter. Mest beroende på Lill-Skruttan som vi kände behövde få en riktigt lugn hemmadag idag. Men det är en annan historia. Jag hade även lite dåligt samvete för M, som vi ju inte alls firat sådär "riktigt" idag förutom i morse då vi hade lite Lyxfrukost. Men han verkade ändå väldigt nöjd med dagen, så jag hoppas verkligen att han inte saknat tårta, kalas eller andra festligheter.


*) Maten var dessutom otroligt GOD, vilket självklart också bidrog till att min ilska försvann....

13 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Visst ska man klaga om man inte far bra service och det loste ju sig! Har klagar man hela tiden utan vare sig service eller losning pa problemet!
Later som ni hade jattetrevligt pa Arts Lab, vilket stalle for barn! Och roligt med Broadway, spannande for Lill-Skruttan!
Hoppas ni kommit tillbaka till nagorlunda vardag efter Sandy aven om det forstas tar lang tid innan allt ar som vanligt igen.
Kram!

Sahra sa...

Jag tycker absolut att man ska göra de uppmärksamma på att man är missnöjd. Du gjorde helt rätt. Bara man sedan också kan fe dem vred när man är nöjd.
Kram

eastcoastmom sa...

Självklart ska man göra sin röst hörd och berätta när man inte är nöjd med servicen!

olgakatt sa...

Klart att man ska klaga när det inte funkar som det ska! Man gör det allt för litet, anser jag. Istället röstar man med fötterna och anlitar inte samma ställe igen. Det är berättigat om ens klagomål inte leder till att felet rättas till men ofta gör det ju det, som i ditt fall.
Visserligen har jag varit med om att bli utskälld istället men DÅ kommer jag aldrig tillbaka och gör så mycket negativ reklam jag kan!

Annika sa...

Ja, det måste man!
Absolut.
OCH i det här landet brukar de ju vilja rätta till sina misstag snabbare än ögat också. Så absolut, man ska tala om när man inte är nöjd.

Suzesan sa...

Men hainte dåligt samvete. Så klart man ska klaga. Jag är också "arga tanten titt som tätt. Oj så mycket rättvisa jag skipat genom att säga ifrån. DE som inte klagar får bara nöja sig. Klagar man inte så står man ju där med en portion mindre. TYP. Jag är sån så om de- gör om och gör rätt- så ger jag beröm. Blir jag utskälld och nonchalant behandlad så går jag aldrig tillbaka och straffar med att inte ge reklam alls. TVÄRTOM.

Jag berömde dem i affären häromdan får de är så ATTANS trevliga och tillmötesgående. Alltid. Tror ingen går arg därifrån på Citygross. Då är det nåt annat fel lixom

..hon i kassan blev så glad.

Kram
/Susanne

KARLAVAGNEN sa...

Det är klart att du ska klaga när du inte är nöjd!!! Bravo!!!!

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
jag håller med. Att klaga men försöka att göra det på något slags "konstruktivt vis" är ofta bra om man tycker att något inte är okej.
Och ja det har sannerligen varit en händelserik vecka det här, med storm, Broadway och annat.
Kram!


Sahra,
självklart ska man även ge positiv kritik! Bra med beröm!


eastcoastmom,
:-) tack jag tycker också det.


olgakatt,
ja jag kände mest att nej jag kan inte bara sitta och sura över att vi inte fått det vi beställt (men betalt för) tan tyckte det var bättre att ringa och berätta vad som var fel och då få det åtgärdat. Att de var trevliga och verkligen gjorde sitt bästa för att rätta till misstaget gjorde ju också att jag fick en helt annan bild av restaurangen och deras service än om jag aldrig ringt utan bara fortsatt tjura... ;-)


Annika,
haha ja i denna staden kan folk verkligen klaga ibland, men kanske är det därför jag kände lite dåligt samvete för jag tycker ibland att folk klagar över "inget" här. :-)
Kram!!


Suzesan,
tack! och jag håller med dig om att man måste få klaga då man inte är nöjd så länge det handlar om fel de verkligen gjort och inte om att man själv har satt sig på för höga hästar och vill ha något som är nästintill ouppnåeligt.
Och beröm behövs det också mer av tycker jag! Beröm till de som beröm ska ha! Bra att du gav!!
:-)
Kram!

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
:-)

Emma sa...

BRA att säga ifrån! Det är något jag måste jobba på och som jag lär mig av I. Till stor del är det nog svenskt att känna sig obekväm i det. I känner sig istället obekväm om han INTE säger ifrån vilket ju faktiskt är ganska logiskt.

Desiree sa...

Jag tycker du gjorde helt rätt. Det handlar inte om att vara arga tanten utan att få det man faktiskt har betalat för. Inte alls pinsamt. Sådant där hanterar de ju ofta så mycket bättre i USA också där service är A och O. Tycker du gjorde helt rätt.

Marianne sa...

: D

Jag skulle nog inte vilja vara mottagare av din ilska : D

GRATTIS till M!

Kramar!

Saltistjejen sa...

Emma,
hahahhaaa vad jag skrattade åt att I tycker det känns konstigt och obekvämt att INTE säga ifrån! Kulturskilnader.... :-)


Desiree,
ja visst borde man kanske oftare säga ifrån då man inte är nöjd. Det är nog rätt svenskt att inte göra det och istället gå och småklaga och tjura för sig själv och andra.


Marianne,
hahahaaa nej man vill inte gärna se mig ilsken då jag har lågt blodsocker...! ;-)
Kram!