torsdag, april 02, 2009

Lite siffror och en riktig Surbitch

Packar in mig själv, Lill-Sruttan, väskor och vagn i bilen strax efter 8 på morgonen.
Öresundståget 08.51 från Svågertorp.
Svärmor följer med hela vägen till Kastrup för att hjälpa till. Det var GULD värt! TACK!!!!!
Vi var i god tid. Mer än 3 timmar före avgång checkade jag in. Frukost tillsammans innan incheckningen av vagnen och sedan avsked vid säkerhetskontrollen. Det var lite bökigt även här vid säkerhetskontrollen men mannen som arbetade vid mitt "band" kunde iallafall hålla Lill-Skruttan medan jag tog av mig kappa och ryggsäck. 
Sedan lite godisinköp och efter det styrde vi mot Gate 28.

Här hände dock något som fick mig rejält sur. Tyvärr kom min reaktion lite sent så jag fick inte sagt vad jag egentligen kände, men funderar allvarligt talat på att skriva ett klagomål till SAS. Haha, jag - en sådan där klagokärring...!!!
Incidenten var att jag blev stoppad av en riktig Surbitch på väg in i gaten som talade om att jag inte fick ta med mig vagnen in. Självklart kändes detta lite tungt med tanke på att jag ahde en yggsäck, Lill-Snorpans skötväska samt lill-Snorpan att bära. Jag pratade därför även med en annan som jobbade där och berättade om situationen. Hon sa då att det gick bra att ta med vagnen in eftersom jag reste ensam med barn. Tack för det! Men när jag sedan skulle passera in i gaten hamnade jag hos Surbitchen som återigen sa till mig att jag inte kunde ta med mig vagnen. Jag förklarade då att jag fått tillåtelse av kvinnan mitt emot på grund av att jag reste ensam med barn och att detta var ganska jobbigt när barnet inte kunde stå eller gå själv utan måste bäras , alternativt åka vagn. Till min förvåning fick jag till svar att "det inte spelade någon som helst roll att det var svårt att resa ensam med barn. Att jag mer eller mindre fick skylla mig själv som försatt mig i en sådan situation och att detta därför inte var deras problem. Men eftersom jag nu fått tillåtesle av den andra kvinnan så var det väl okej då. För denna gången!" Detta sagt med en min som om hon just fått en sur uppstötning.
Jag blev så förvånad av detta mycket otrevliga svar att jag inte ens blev arg. Förrän efteråt. Men då ångrade jag stort att jag inte gett svar på tal och droppat någon kommentar om att jag faktiskt förstår varför SAS är farligt nära nedläggning med tanke på det otroligt dåliga bemötande man får som kund hos dem. Jag förstår självklart att det kan finnas bestämmelser som man kanske måste följa trots att detta gör ens egen resa mer opraktisk och svårhanterlig. MEN jag förstår bara inte varför man inte kan meddela något sådant på ett vänligt sätt? Varför ska man istället bli avsnäst och helt enkelt få svaret att det är ens eget problem som mer eller mindre skiter fullständigt i. DET tycker jag är såååå fel! De är ett företag som faktiskt lever av att de får resenärer, dvs kunder. Att de sedan fjäskar mer för personer som reser businessclass kan jag förstå eftersom det är här de gör några pengar. Men för det kan man väl ändå kosta på sig att vara åtminstone normalt artig när man konverserar en enkel Economy-resenär. Det hör liksom till vanligt hyfs! Tycker jag.
Detta otrevliga bemötande har dock inte alls gällt kabinpersonalen som på både dit- och hemresan varit oerhört trevliga, tillmötesgående, vänliga, hjälpsamma och serviceminded. Synd bara att detta tydligen inte riktigt smittar av sig på personalen som jobbar på flygplatserna.

Flight SK 909.
Avgång 12.20
Överbokad!!!!!!
Dvs man frågade efter frivilliga som kunde ta en flight via Washington DC istället. Med X antal resecheckar för besväret. För mig med Lill-Snorpan var det självklart ett stort "Tack men nej tack!". För vår del innebar detta överfulla plan istället att det såklart inte blev vare sig bassinett eller ett extra säte. 
Alltså blev det hemresa med Lill-Tjejen i knät hela vägen.
Kan tala om att 8 timmars flygning med snart 10 månaders bebis i famnen inte är helt optimalt. De 8 timmarna känns helt klart längre. Första gången jag kollade in den beräknade flygtiden visade skärmen att det var 4 timmar och 36 minuter kvar innan beräknad landning. Då kändes det lääänge. Det var mer än halva resan kvar! Sedan fanns det gånger när jag kollade in tiden och insåg att vad jag tyckte känts som en timme minst var ca 20 minuter... Efter ett tag bestämde jag mig för att aktivt hålla mig ifrån att spana in tiden. Ungefär som jag gör när jag är på gymmet och går i någon maskin eller springer på löpbandet. Det fungerade ganska okej. Det gick åtminstone ungefär 1 timme mellan gångerna när jag sneglade lite försynt på skärmen med den beräknade flygtiden.
Men trots att det kändes lite segt i längden tycker jag ändå såhär i efterhand att resan gick väldigt bra. Vi har tur eftersom Lill-Skruttan är så fantastiskt lugn och glad mesta tiden. Även på resande fot. Det enda man kanske skulle önska vore att hon kunde sova lite längre stunder än sina standard 20-25-minuters naps. Men detta är ändå inget stort problem.

M väntade på oss när vi kom från att ha plockat upp baggaget.
Å att få se honom! Det värmde!
Och att få se Lill-Skruttans reaktion när hon fick se pappa. Det värmde än mer!
Hon blev så glad så glad.
Taxi hem.
Var väl hemma i lägenheten runt 17.30-tiden. Så skönt! Hela resan dörr till dörr hade tagit ca 14 timmar.
Sedan bad av liten supertrött tjej. Mat och sov.
Själva beställde vi hem sushi och vid 21-tiden slocknade jag. Totalt utmattad.
Har kanppt känt av jetlaggen ens eftersom jag var så trött. Lill-Skruttan däremot vaknade glad och pigg på ett strålande humör runt 03.20-tiden i morse. M gick upp och matade och lekte då.
Själv steg jag upp vid 06-tiden och lämnade henne på dagis i morse när de öppnade. 
Nu längtar jag till helgen. Endast 2 dagar kvar. Skönt!


20 kommentarer:

olgakatt sa...

Skönt att veta att hemresan gick så pass bra! Varför inte skicka utdrag ur din blogg till SAS? Så får dom som ska ha beröm det och skorpan ris!
Det var ljuvligt att ses! Nu dröjer det bara 1/2 år till nästa gång.... Kompisen B har redan resfeber!
Kram

Anna, Fair and True sa...

Åh, jag fick tårar i ögonen när du berättade hur glad Ella blev över att få se sin pappa!

Så trist att sådana där personer ska finnas, eller få jobba i ett servicejobb. Visst, man kan ha en dålig dag men det får ju inte gå ut över kunderna. Jag tycker som m i t att du ska skicka ett utdrag ur bloggen till SAS.
Skönt i alla fall att övrig personal var trevlig!

Stor kram!

Anonym sa...

Naturligtvis ska du klaga hos SAS - så behandlar man inte sina kunder, oavsett om de reser business eller ekonomi!!! Jag skrev ju i min blogg efter min resa med Delta från Kastrup till Atlanta att jag blev ifrågasatt TRE ggr om jag verkligen reste business när jag stod i kön till incheckningen. Där är speciellt en amerikansk kille som jag råkat på förut som har en sådan överlägsen attityd, grr... Precis som du säger så känns det inte som de inser att de existerar endast tack vare oss, kunderna!!
Och detta evinnerliga överbokandet, hur kan man överboka en transatlantisk flight?? Var med om det från Arlanda till Bryssel med SAS och j-vlar vad otrevliga personalen var - de försökte tvinga fram sk frivilliga och när de till slut hittat någon som kunde gå med på en senare resa så får vi veta att "på grund av att det var så svårt att få tag på "frivilliga" så är vi försenade"!! Så det var VÅRT fel att vi var försenade???
Oj, jag kan inte ens föreställa mig att hur jobbigt och drygt det måste varit att sitta med lill-snorpan i knät i 8 timmar! Tur att hon är så snäll som du skriver!
Stor kram!

Taina sa...

SKRIV OCH KLAGA!!!! Alla gånger! Hur ska de annars ändra på något som är dåligt. Det finns alltför många som råkar ut för något liknande och inte klagar. Så om du har ork och lust så SKRIIIIIIIIV och KLAAAAAAAAGA! Jag är också en sådan. Klagokäring. HAHA! Men det hjälper. Jobbar ju med kvalitetsfrågor och behandlar själv både reklamationer från kunder samt reklamerar även till leverantörer och för mig är det inte attt klaga utan en möjlighet till förbättring. I alla fall när det gäller jobbet ;)
Vad skönt för er att vara hemma men inte lika kul att bli väckt 3.20 kanske? Men nu var det ju M som gick upp. Tur är väl det.
Ha en fin torsdag. Helgen lurar bakom hörnet redan.
Kram

underytanjag sa...

Oops. Många som inte passar i serviceyrken, SÅ oproffsigt att låta sin dåliga dag gå ut över dig. Visst känns det surt när man kommer på först efteråt vad man skulle ha sagt! Då behöver man avreagera sig på ngt annat sätt. Jag skulle nog bara släppa det ändå och inte lägga mer tid på det hela. Bitchen är ju inte heller mer än människa och det var ju bara hennes humör det var fel på, inte flygbolaget. Brukar försöka tänka att man vet aldrig vad som ligger bakom när någon ger ett dåligt bemötande, kanske är det ursäktligt ändå. ELLER så borde jag bara bli buddhist? ELLER så är jag feg? Eller lat. Whatever. Skönt att ni är hemma ok. Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Du, du ska heeelt klart skriva till SAS. De enda två flygbolag som jag fortfarande gillar är KLM, BA, Luft-Hansa samt Vueling. Ryan air har jag aldrig provat. Men Airfrance undviker jag pga Roissy flygplatsen och dåligt bemötande. Sas och Spanair - bara om jag måste och Iberia - jamas en mi vida!

Så skriv till dem - dessutom hur ska de kunna bli bättre om du inte berättar. Synd att du inte tog namnen. En kompis som jobbar för ett av flygbolagen berättade att brev som nämner de anställdas namn hamnar i deras personliga file.

KARLAVAGNEN sa...

Grr... Jag igen.. Du ska veta hur mycket surbitch man blir när man blir över 40... Så här står det på SAS hemsida: Bagageregler för spädbarn. Vid resa med spädbarn, d v s barn som ännu inte fyllt 2 år, får man checka in en barnvagn samt 10 kg bagage. Då spädbarn inte har en egen sittplats ombord medges heller inget eget handbagage. Vid resor till och från USA får man vid resa med spädbarn checka in en väska på max 23 kg utöver barnvagn.

MEN då skulle de stoppat dig vid incheckningen redan. Förresten med KLM och SAS har jag sett andra barnvagnar med bagageetiketten som man fått lämna precis vid ombordstigning och som de sedan tar onboard innan taxing från gate.

Grrr... Skriv i helgen. Hota inte med någon blog - det impar inte på någon.

JaCal sa...

Åhhh så jag har kämpats, fightats och nästan slagtis för vagn på SAS. Nu vet jag att regeln är att om man åker över Altanten får man ha en "paraplyvagn" med sig till planet. Det vet jag efter att jag för några år sen sa att "fine - checka min vagn - men då vill jag ha rullstols assistans hela vägen - inte en chans att jag släpar min icke-gående jättebebis som inte längre får plats i en baby björn och handbagage". Då fick jag prata med supervisorn. Men varje gång jag flyger är det samma sak - man får slita, kämpa, sura och vara en bitch. Så trist!!

Skälet är att SAS fackavtal inte tillåter att någon bär din vagn från planet ner för trappan till tarmac och checkar den. Det som funkar hur smidigit som helst när man flyger inrikes i USA - inga problem - man "gate checkar". Men icke i Skandinavien. NÅgon kan få ryggskott. Så det betyder att man måste ha en liten vagn som går IN i planet - men få vet att man faktiskt får ta med sig på Atlantflygningar - enligt deras egna regler. SUCK!

Varenda gång jag ska flyga är det samma sak... jag är uppstressad, redo för fight, högt adrenalin varenda gång innan jag ens börjat flyga - så trevligt kul är det att betala en halv förmögenhet att flyga med barn. Ingen "mysig resekänsla" här inte.

På Arlanda hävdar de att det finns vagnar inne på terminalen - men i flera år såg jag inte röken av någon (nu finns det "bagagevagnar" där man kan sätta en bebis som kan sitta själv - men inte en liten). Dessutom får man ju inte ta med sig den vagnen genom passkontrollen upp till F-terminalen - så det löser ju inget.

Som tur är har jag alltid haft otroligt bra hjälp väl ombord - av flygpersonalen. Det är bara personalen i incheckning och vid gaten. När jag genomsvettig, arg och upprörd och slut innan jag ens börjat 9-timmars resan...

Usch... känner hur jag redan hetsar upp mig... om 1,5 månader åker jag med barnen själv till Sverige. Och på hemresan flyger vi via Frankfurt så jag kommer SÄKERT ha strul och tjafs och meck med att få med mig vagnen på SAS (för då är det ju inom Europa). Och de är inte mer sympatiska för att man åker med två barn...

Jag undrar om det finns några andra tjänster man köper för 8-9000 kr och blir så ständigt dåligt bemött? Tänk om man skulle bo på ett hotell och betala 8-9000 kr/natten - tror knappast man skulle bli snäst eller fnyst åt.

Usch- önskar det fanns beam maskiner...

Jemayá sa...

Usch vad otrevligt bemötande! Och så kortsynt, varje kund är en betalande kund och är värd ett trevlit bemötande, det är ju en helt mänsklig sak! Men om karmans lag fungerar inser nog tanten den enkla saken i något skede. Läste dina tidigare inlägg - lät som om du verkligen hade en urtrevlig resa. Precis som du har jag haft en tendens att boka in för mycket program när jag ska någonstans, har börjat lära mig att det oftast bara blir stressigt och man hinner inte njuta av sina programnummer, bättre att känna efer vad man vill och orkar och sedan helhjärtat göra det. Vad roligt att se bilder från bloggträffen! Hon är så duktig din lilla Ella och du skriver så fint - kunde riktigt känna hur det kändes att komma hem till din M :). Lycka till med återgången till vardagen, kram!

Millan sa...

Usch det lat som en tuff resa. Eller lang i alla fall... jag beundrar verkligen att du fixar att resa sjalv med henne sa langt. Fast jag forstar ju att duinte har mycket val. Jag ar ratt lyckligt lottad med mina 2 timmar pa flyget.... Men jag ar anda nervos infor lordagens resa sjalv med bada barnen for forsta gangen. Hoppas verkligen allt gar i tid osv ...
Det blir nog lite bloggpaus for mig nu i och med hemresan. Har inte tillgang till internet i lagenheten sa det blir nog valdigt sporadiska bloggbesok i nagra veckor. Passar darfor pa att onska glad pask och saga hej da for nu! Kram

Desiree sa...

Oj det där lät verkligen inte som någon vidare hemresa snarare en mardrömsresa. Skönt att du är framma nu och det är över. Jag tycker absolut att du gör rätt i att skriva till SAS och klaga på den där kärringen. Hon verkade helt knäpp att liksom hitta på egna regler bara för att försvåra för dig som uppenbarligen inte gällde. Jag förstår att du är trött och längtar efter helgen så att du får vila upp dig och få en chans att komma över jelagen. Imorgon är det fredag, jippi :-)
Stackare med den flygresan.

Sara sa...

Jag flog sjalv med Axel i Julas nar han va tre manader, flyget tog bara 1.30h men gud va det va jobbigt bade innan och efter, trodde jag skulle krevera nar jag hoppade av oresunds taget i Malmo med en overtrott gratandes bebis och hade fortfarande en bit att resa! Jag flog ocksa med SAS och kande att de bara va irriterade att jag hade vagn med mig, ingen service over huvud taget - Sa skriv och klaga, angrar att inte jag gjorde det!
Hoppas ni far en trevlig helg med sol och varme i NY : )

Annika sa...

SAS i KPH måste vara det vidrigaste vidriga! DÄR har jag nästan gråtit ngn ggn då jag blivit illa bemött efter att SAS i Sthlm inte velar checka mig hela vägen till DC. DET har alltid gått bra till slut, men det har varit stress och hjärtklappning och nära till tårar för mig mer än ett par ggr. SAS personalen på Kastrup måste vara bland de mest otrevliga i denna värld. Sthlm kan också vara otrevliga, men KPH slår allt.
Klart du ska KLAGA!!! Absolut!!
Skriv ett brev NU medan det fortfarande är färskt i minnet.
SAS kan behöva få en tankeställare nu när dom nästan står på ruinens brant.
Men nu är ni hemma!! Underbart!!
PS:
Jag minns en flight, med Icleandair, som var fem h försenad i Reykarvik. jag fick sen sitta med karolina 2 ¨år i knäet hela vägen till Balimore. Kunde inte äta en bit på hela resan. Bredvid mig satt två småkillar på 7 o 9 som skulle hem till USA efter att ha hälsar på mormor o morfar. Icleandair tyckte väl att jag kunde ta hand om dom också. En vidrig resa, ett vidrigt minne!!!
Det är inte lätt att flyga med smpbarn, och flygbolagen gör det inte lättare för oss...Eller numera var det länge sen JAG hade småbarn, men inget HAR ändrats. INGET alls.
KRAMAR!!

Anne sa...

Jag kan bara instämma med med vad flera andra skrivit, jag tycker definitivt att du ska skriva och klaga. Som Annika säger, gör det nu när det är färskt i minnet. Även om du är trött och sliten och kanske inte vill ägna helgen åt det här. Men gör det medan det är färskt i minnet.
Det här är under all kritik, det där bemötandet är inte acceptabelt. Som du säger, det du/kunderna som är A och O för deras verksamhet. Sen spelar det ingen roll att övrig personal på flyget är toppen, det ska funka i hela kedjan.

Jag tycker inte det bara handlar om den dåliga servicen heller, utan själva reglerna på att en vagn i Skandinavien inte får checkas in (som JaCal skrev om). Vad är det för idiotiska regler.
Någon man som aldrig rest ensam med barn och inte har en aning om hur det funkar och är praktiskt att resa ensam med småttingar - ett gäng sådana som bestämt det beslutet???

Hur som helst, skönt du är hemma igen och att själva flygresan sen gick bra även om den kändes låååång. Så fint och värmande att höra hur lill-skruttan sken upp då hon såg pappa.

Helgen står inför dörren, ha det så gott!!! Kram!

Suzesan sa...

Usch vilken surkärring:)

Jag håller med... skriv och klaga!!!

Vad jag förstår så behöver de det. SAS.
Tur att ni äntligen kom hem och att lilla Ella så tålmodigt stod ut hela resan...och du med. Ånej så kul att hon blev så glad att träffa sin pappa igen.
Kram
Susanne

Emmama sa...

Den dar lilla donnan hade inte haft nat jobb om folk inte reste med SAS. Jag blir ocksa arg av sant och av att man ska vara tacksam over hennes lilla "for den har gangen" nar det bara ar fornedring. Men vissa manniskor ar sa mycket viktigare an andra, du vet.. Grr!

Kram och valkomna hem!

mammigranten sa...

Hej!
Hoppas du hade en mysig vistelse i Sverige.
En liten fråga bara, till dig som bor i NY...
Hur är det öppet i påsk i NYC?
Vi har gäster (mina föräldrar) och min man jobbar ju i veckorna med lite svårt att ta ledigt när som och då blir det ju helgerna man reser runt på och påsken är ju 3 dagar som han är ledig, men är det som i Sverige när de stänger helt eller är det öppet något?
Nu menar jag både affärer och sevärdheter.
Tackar på förhand

Lia sa...

Åh så gulligt med lilla Ellas respons på PAPPA! Vad härligt att allt gick bra till slut, trots en trist flygning med tillhörande surkärring. Jag tycker också att du ska lägga fram konstruktiv kritik, klaga är en helt annan sak ju, men att vilja förbättra för kommande resenärer är ju en självklarhet! Tack för den härliga fredagen tillsammans, jag längar redan till ni kommer tilbaka! KRAM

thebromanders sa...

Inte roligt när man blir behandlad så där!! Och den där flygresan över Atlanten är såååå seg!
Skönt att vara tillbaka hoppas jag??

Musikanta sa...

Skriv till SAS och tala om precis hur du blev bemött! Och ta namnet på den som behandlar dig illa nästa gång - bra tips!
Kram/M