onsdag, september 29, 2010

Fin middag med fisk och bär

Igårkväll tog Olgakatt med mig ut på middag. En kväll på tu man hand. Vi gick till Lure Fishbar vilket är en välkänd Seafood restaurang här i staden. Vi hade tur att få ett bord där trots att vi bestämde oss redan samma kväll. Det fanns bord för två antingen kl 18.30 eller kl. 20. Den tidigare tiden hann vi inte till så vi gjorde en reservation till kl 20. Strax innan 19.30 sa vi hejdå till M och Lill-Skruttan och lyckades vinka in en taxi som tog oss ner till SoHo. Kvällen var ljummen men inte lika fuktig som gårdagen tack och lov.

Lure Fishbar är inredd lite som en båt så man får direkt en marin känsla när man kommer in. Tyvärr är det som de flesta ställen här i NYC väldigt hög ljudnivå där inne. Men maten var otroligt god! Vi beställde båda in varsin fiskrätt. Olgakatt tog en "Grilled whole daurade" medan jag beställde en "Steamed Branzino". Bådas våra fiskar fick vi veta när vi frågade kyparen, var medelhavsfiskar liknande Sea Bass (alltså havsaborre). Det är inte så ofta jag äter just fisk på en bra fiskrestaurang eftersom M inte är sådär överförtjust i seafood och hellre väljer kött än fisk. Men just Lure Fishbar har vi faktiskt båda två pratat om flera gånger och velat besöka men det har ändå inte blivit av. Därför var det lite extra roligt att nu få besöka stället, och jag blev verkligen inte besviken på maten. Vi delade sedan en efterrätt med sorbet och bär. Jättegod den också. Här är det ju mycket vanligt att middagssällskap delar på både förrätter och efterrätter, men detta är tydligen fortfarande ganska ovanligt i Sverige förstod jag på Olgakatt.

Både Olgakatt och jag njöt av maten och hade dessutom väldigt trevligt. Helt klart bidrog även vi till den allmänt höga ljudnivån för det pratades mycket under hela middagen. Att träffas ensamma har vi faktiskt aldrig tidigare gjort. Det är ju lite annorlunda när man har tid att sitta ner och prata med någon på tu man hand. Ofta blir samtalen lite annorlunda än när man är ett större sällskap. Lite mer personliga. Lite mer "på djupet". Ibland kan man känna att man efter sådana stunder faktiskt lärt känna varandra lite mer. Att man öppnat och fått kika lite på en ny sida i boken. Så kände jag lite efter vår kväll och det är en känsla som var enbart positiv. Så sist men inte minst vill jag säga Olgakatt, TACK för den underbara middagen!


Ikväll är det M´s tur att ha en kväll ensam med sin moster. De kommer få en helkväll på Metropolitan där de ska avnjuta premiären av Rigoletto. Olgakatt är en riktig operafantast och har invigt M i denna konstart. Jag har själv varit med både henne samt M och en gång även M´s mamma på den fantastiska Metropolitan här i staden. Och det är verkligen en upplevelse! Det tycker jag. Hela atmosfären, stämningen. Arkitekturen, folket, scenografin under föreställningarna. Men jag har trots allt inte blivit operafrälst. Därav denna "uppdelning" där M får en operakväll med Olgakatt medan jag fick en "egen" kväll med henne. Vi gjorde likadant förra gången hon var på besök, då med sin vän "Dam B". Den gången gick de på opera tillsammans och bjöd med mig på ABBA-musikalen på Broadway istället, vilket jag verkligen uppskattade mycket. Och att denna gången få en mycket god och fin middag på tu man hand med Olgakatt kändes mycket lyxigt!



Bilder från restaurangbeöket tog jag tyvärr inga. Olgakatt hade med sig kameran och det blev ett par bilder tagna som hon kanske kommer visa senare i sin blogg.

10 kommentarer:

Desiree sa...

Vilken mysig kväll ni fick på tu man hand och fint avslut på vistelsen. Det är perfekt att dela upp det så att ni fick varsin kväll med moster. Både ni och besökaren får massor med fina upplevelser och minnen.
Jag har ännu inte varit ute och ätit här i Sverige så jag har ingen koll på vad som är vanligt eller inte. Men nog var det vanligt att man kunde dela på rätter även i AL och ta med sig det man inte åt upp det är ju fortfarande nog ovanligt här med doggie bag som man tar med sig.
KRam!

Karin sa...

Låter riktigt gott!! Mysigt med tumannamiddag :-) Ang att dela på rätter ute, så är nog delning av efterrätt ok, men att dela på förrätt skulle nog ses lite udda...

Är avundsjuk på M som får gå på opera! Det måste jag göra nästa gång vi kommer till er. Du kanske kan vara barnvakt ;-)

Åt lunch med Tanya idag. Det var länge sedan och vi hade mycket att prata om. Längtade (nästan) tillbaka till tiden på labbet...eller i alla fall tillbaka till det som var då, med oss alla.
Kramar!!!!!!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är kul när man även får "egentid" med sin besökare. :-) Men hon stannar ända till lördag så vi har fortfrande ett par dagar tillsammans också vilket är skoj.
Kram!


Karin,
aha så efterrätt kan man dela men inte förrätt?! Där ser man. Här är det vanligt att om man är ett sällskap ta in ett par förrätter som alla delar på. Lite som "tapas".
och självklart skulle jag kunna vara barnvakt om ni vill gå på operan nästa gång ni kommer. Om vi bor kvar här då. Det är en upplevelse tycker även jag som itne eär operafantast.
Kul att du träffade Tanya! Nästa gång får du hälsa! Kramar!!

Trillingnöten sa...

Vilket bra tips det där var! Dit måste jag åka nån dag. Vi ville nämligen hitta en bra seafood-restaurang förra gången, men hittade ingen direkt. Vi var på en på Upper West Side, men det var ingen höjdare. Helt okej, men kunde varit bättre :) Det är trevligt med lite tid på tuman hand :) Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det var en bra fiskrestaurang och jag rekommenderar den verkligen.
kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag och Peter brukar skicka alla rätterna mellan oss men det kanske inte var det du menade?! ;) Han är även min slasktratt :) Men det är nog mer vanligare att i så fall dela efterrätt. Brukar ibland göra det om vi är ute och äter några stycken. Bara man säger till brukar man få extra sked eller gaffel. Fast portionerna är ju större i USA så kanske mer skäl att dela där?

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja att dela rätter på så vis kan man ju göra såklart. Men här är det ganska vanligt att man tar in säg 1 rätt ör- eller efterrätt) och delar på 2 personer, eller säg 3 rätter som man delar på mellan varandra om man är ett lite större sällskap. Man får då in varsina uppsättningar bestick samt ofta små assietter just för att kunna dela. Mycket vanligt.
Kram!

Bejla sa...

Det låter som en härlig kväll! Tid på tu-man-hand är verkligen annorlunda, på ett positivt sätt. Låter ju som en riktigt bar idé att dela upp det så. Speciellt när nu så sällan får tid till att ses.
Att dela förrätterna och efterrätterna förresten, ja det tycker jag verkligen om. Tre rätter blir ju annars lätt lite väl mycket. Som oftsat slutar det med att jag bara äter en eller två då. Att man delar förrätten tycker jag dock börjar bli allt vanligare också i Norden (äter dock inte så ofta på restaurang i Sverige, utan mer i Danmark), men efterrätterna har man visst inte riktigt kommit till än.. ;-)

Saltistjejen sa...

Bejla,
ja det ä kul att ses även på tu man hand. Man pratar ju lite mer då än när man är flera. Dessutom var maten utsökt vilket aldrig är fel. Att dela förrätter och efterrätter tycker jag är jättebra. Om man r flera personer som därmed delar på ett par olika förrätter eller efterrätter får man ju även tillfälle att smaka på fler olika rättter vilket brukar vara roligt.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Aha, då förstår jag :)