torsdag, maj 30, 2013

Sommar i slutet av maj

Hetta. Nu är den här. I morse när jag var ute var det redan 24 grader. Strax efter 8 på morgonen. Det lär bli AC senare idag och ikväll. Efter en ovanligt kylslagen och regnig vår verkar det som om värmen nu är tillbaka. Efterlängtad av vissa. Fruktad av andra. Själv tycker jag det känns bra på ett sätt. Som om ordningen är återställd. Maj här ska inte vara under 10 grader och regn. Känslan av sen höst istället för tidig vår. Å andra sidan är inte den här superhettan och fukten något jag tycker så mycket om, så jag har ändå njutit en del av den kyliga våren. Särskilt i vetskapen om att hettan kommer att komma. Tids nog. Och ja, nu verkar den vara här. Imorgon är det den sista dagen i maj. DET känns konstigt. Jag vet ärligt talat inte riktigt vart den här våren tog vägen? Mycket som snurrar omkring oss. Det gör helt klart att man tappar taget om tiden lite. Den har en sådan förmåga att springa iväg. Utan att man riktigt hinner med eller ens förstå.

På tal om tid har jag inte hunnit med att blogga riktigt om helgen som var. Mer än om vår Memorial Day. Men det kommer.

9 kommentarer:

Desiree sa...

Jag hoppas att värmen och solen snart återvänder hit igen. Nu vill jag inte ha mer regn och ca 10 grader. Som du säger känns det mer som höst än som vår. Men det ser faktiskt bättre ut för nästa vecka. Ja du verkar ha fullt upp med mycket på jobbet. Pendlingen gör ju också att det inte blir så mycket tid kvar på dagen. Men det gör inget om det blir lite kortare inlägg på bloggen och om du tar mermorial day inlägget senare. Take your time. Inte meningen att bloggen ska bli ett stressmoment på något sätt.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja vi får hoppas det blir varmare hos er igen snart.
Och mina dagar kan bli rätt långa och intensiva. Pendlingen gör sitt till såklart, ändå tycker jag oftast inte den är så jobbig som jag befarade innan. Ibland jobbar jag ännu mer intensivt och ihållande när jag är hemma faktiskt. Eftersom man då inte får några naturliga avbrott för annat. Men samtidigt är det skönt de dagar jag slipper köra också och gå upp så okristligt tidigt.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Ja, varmt och ganska skönt idag. Få gå all in och svettas lite ;)) Vi kör AC inne med nu.


KRAM!!

Lotta

Saltistjejen sa...

Lotta,
japp här går ACn också. Utan den vet jag inte vad jag skulle gjort här på somrarna när hettan slår till.
Kram!

Trillingnöten sa...

Jag håller med om att det är lite väl jobbigt med värmen. Fast egentligen inte värmen i sig, utan fuktigheten. DEN tycker jag är allra drygast. Är det varmt kan man iaf gå i skuggan eller vara inne utan att dö, men är det fuktigt kommer man liksom aldrig undan! :)
Jag har också njutit av den kallare våren eftersom jag VET att det här vädret kommer :)

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
javisst är det framförallt fukten. jag håller med dig. Värme är en sak men fukten en helt annan.
Kram!!

Millan sa...

Jag ar lite avis pa er som har sommarvarme. Det verkar som om det ar lika fint i Sverige just nu. Och faktiskt sa sager dom att det ska bli valdigt fint har nu ocksa inagra dagar i alla fall. Dock ingen hetta .. utan runt 20 grader och sol. Ganska skont!
Ja den har varen forsvann snabbare an snabbast ... lite laskigt hur snabbt tiden gar!
Kram

Annika sa...

Jag har aldrig stress över kyla på våren här. Tvärtom. Det bryr jag mig noll om.
MEN det har varit en ovanligt kall vår, och en ovanligt kylig maj.
Jag kan inte minnas ngt dylikt från förr.
MEn nu är det värme minsann, hetta och FUKT!
AC ja, ett måste nu.
Kan inte leva utan den.
Vi går mot 32 grader i DC idag, och lägg därtill fukten.
JA, du vet ju hur det är, min vän!!
Stay cool!!
Kram!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
nej jag håller med dig om att en kyliager vår ofta är mest skön. Men visst, jag kan sakna "riktig vår" också eftersom det här oftast mest smäller till och blir sommar nästan på en gång. Nu i år har det verkligen varit så tycker jag. Kyla länge och sedan över 30 grader och fuktigt fuktigt fuktigt. Sommarhetta.
Idag ska jag jobba kortare har jag bestämt. Behöver ta lite tid från jobbet också känner jag. Så det blir lekparkshäng med E i eftermiddag tillsammans med en kompis till henne. Sprinklers. :-)
Kram!!