lördag, februari 26, 2011

Försenade Fredagsteman

Jag ligger efter med Fredagstemat. Både förra fredagen och dagens tema. Tänkte nu att jag skulle försöka få ihop åtminstone något. Det blir Annikas sista teman för denna gången. TACK för dina fina februariteman! Nu är det som jag skrev tidigare Ewa som tar över i mars.

Förra veckans tema var Min mobil/dator/padda/läsplatta/iPod.
Och ja vad ska jag skriva här?

Om vi börjar med min mobil kan jag mest säga att min iPhone verk-ligen blivit en favorit! Från att inte alls varit intresserad av en iPhone eller någon annan smart phone (eller vad de nu kallas) så har jag efter att M övertalade mig att skaffa en förra sommaren verkligen lärt mig uppskatta den. Dels att alltid ha med sig musik och bilder. Att kunna ta riktigt bra bilder också med kameran utomhus (inomhus eller om det är mörkt blir de fortfarande otroligt dåliga) är ett plus. Att Lill-Skruttan redan kan hantera många av finesserna bättre än jag själv gör den dessutom till den ultimata "leksaken" när man t ex är ute och man gärna vill att hon underhåller sig lite "på egen hand". Alltså en dröm för föräldrar med småbarn. Den enda nackdelen är storleken. Jag hävdar fortfarande att jag tycker det är lite jobbigt med att den är så stor att den knappt ryms i mina byxfickor, än mindre i fickorna på de kjolar jag äger. Men men, jag får väl försöka skärpa till mig och bli en riktig kvinna istället, d v s en med en rejäl handväska. Så slipper jag det problemet.

Vad jag älskar allra mest med den är ändå att det är så otroligt lätt att lyssna på svensk radio! Antingen stream om ma har tillgång till wireless nätverk. Eller att helt enkelt ladda ner podcast program där nätverk finns och sedan lyssna till dem närhelst man önskar. SÅ BRA!!!! Numera lyssnar jag plötsligt mycket mindre på musik än innan jag hade iPhonen, för på jobbet blir det ofta pratprogram från radion. Olika sommarpratare har jag betat mig igenom. Det går finemang eftersom Sveriges radio har Sommarprogram som sträcker sig ett par år bakåt i tiden. Det är bara att välja och vraka. Nu senast har jag även lyssnat på en del av deras Vinterprogram. Jag hade faktiskt ingen aning om att de hade dessa. Det var min mamma som tipsade mig. Två jag lyssnat till nyligen som jag verkligen tyckte om var Stefan Einhorns samt Håkan Nessers. Rekommenderas! Som förälder och intresserad av barn är jag numer även en trogen lyssnare till Knattetimmen. Jag bara ÄLSKAR det programmet! Så bra! Och en av de saker jag gillar med det är att de två "experterna" båda känns otroligt vettiga med mycket erfarenhet och fötterna på jorden. Och att de dessutom ibland faktistk tycker helt olika! DET gillar jag! Det öppnar upp för en bra dialog och diskussion. Och som det ju så ofta är med oss människor så är vi olika och därmed finns ofta inga standardlösnningar, så de som har frågor eller funderingar och får två olika svar får helt enkelt själva ta ställning till de två synsätten och applicera det på sin egen familj. Jag gillar det! Programmet är såpas populärt att jag tror det hållit på i mer än 7 år! Det började i P4 Radio Stockholm om jag förstått det hela rätt, men finns nu även i P4 Riks för de som bor utanför Stockholmsområdet. För er med barn, barnbarn, syskonbarn eller andra barn upp till 19 år - lyssna, fundera och om ni vill ställ era egna frågor!

Ännu en sak jag tycker är toppen med den senaste versionen av iPhone, vilken är den jag har, är funktionen Face timing! SÅ BRA! Så länge man har tillgång till internet kan man hur lätt som helst prata med vem som helst som också har en iPhone med samma fuktion. Vi har åtskilliga gånger pratat med t ex M´s moster Olgakatt på det viset. Både när hon är hemma i Sverige men även när hon reste runt i Kina. M´s mamma har också skaffat en iPhone nu just för att det är så smidigt att prata med oss här borta.

Vad gäller de andra elektroniska prylarna i Fredagstemat så har jag inte så mycket att säga mer än att jag är stormförtjust i min Nook (läsplatta)! Särskilt det att jag kan låna böcker på bibliotek i Sverige! Super!!! Jag gillar även att det är just e-ink och INTE en "dataskärm" som t ex iPaden eller nya färg-Nooken har. Bokkänslan är otorligt bra just p g a den här speciella tekniken och det går hur bra som helst att läsa den i fullt dagsljus. Som en vanlig bok. Den är dessutom något mindre i storleken än iPaden vilket passar mig.

Vad gäller dator så finns inget särksilt att säga om den mer än att jag känner mig helt naken utan dator. Det har helt klart kommit att bli en av "basprodukterna" i hemmet nu. På så många plan. Så dator plus internet är ett "måste".

iPoden däremot har fått stryka på foten mycket efter att jga fick min iPhone. Men visst, om jag verklige kommer igång mer med löpning och gym så föredrar jag min lilla iPod framför min mer klumpiga iPhone.

Så, det var förra veckans tema det.
Nu till dagens. När kvällen faller. Det är väl här man ska visa sådana där sagolikt vackra bilder på blå skymningsljus och sprakande solnedgångar. Jag ska göra mitt bästa. Det blir en blandning av olika platser, tider under kvällen samt även lite olika bildkvalitet. En del av bilderna har ni nog sett tidigare här på bloggen också. Hoppas ni har överseende med detta. Om ni undrar så är just skymningstiden min favorit under kvällen. När dagsljuset sakta ger vika för mörkret. När det ofta handlar om blåbärslila toner som djupnar tills den s.k "blå timmen" visar sig. Att "kura skymning" är ett uttryck jag tycker är vackert. Trots att jag själv nästan aldrig hinner med det eftersom den här stunden på dygnet går så fort. Den är ofta över innan man ens hunnit tänka på att den var där. Kanske bidrar detta lite till dess skönhet? Förgängligheten. Fyller den med ett vemod.

Bilden är tagen i skymningen förra sommaren när vi var vid M´s familjs stuga i Skåne.


Liten Skrutta på kvällspromenad


Måne


Trosa skärgård i skymningstimmen troligen någonstans mellan middagen och kvällsandakten.


Skymning utanför vårt fönster.


Katter med utsikt


Såhär är det ofta om kvällarna när vi äter middag. Två nyfikna kissar som kollar in läget...



Bilderna på iPhone samt Nook är hämtade från nätet.

21 kommentarer:

Desiree sa...

Vad kul att du körde två fredagsteman på raken. Ha ha era kisssar är ju underbart charmiga som sitter där och kollar in vad ni äter till middag. Underbara bilder på kvällsljuset från Skåne. Så vackert med de där blå tonerna på kvällen men som du säger så går det så fort.
Du får ha en skön helg och jag är så glad att lilla E mår bra och att ni får en frisk helg nu.
Kram!

Anonym sa...

Kul att fa lite inblick i ditt liv Saltis! Vara kissar sitter ocksa och kollar in läget när vi äter...! De har en väldigt fin scratchpost maste jag säga! Gillar ocksa planschen med katterna!

Har ingen iphone men alla tjatar pa mig att skaffa en. Funderade ett tag pa en ipad men den där Nook verkar interessant! Fast jag tycker nog ända bäst om att läsa en "riktig" bok!

Ha en super helg!

Kramar, Lisa

olgakatt sa...

Kura skymning gillar jag med! Särskilt på sommaren när det tar litet längre tid och aldrig blir riktigt, riktigt mörkt.

iPhonens storlek kan jag också hålla med om men fr a retar det mig att 4:an inte har ett avpassat skal som man kan hänga. Det hittade jag ett i NY till 3:an som funkade utmärkt. Nu hittade jag ju ett sidenfodral i Shanghai som nån fiffig kines fixat men det är ju som en liten väska och jag vill ha telefonen redo - inte behöva öppna blixtlås och ta fram den. Men jag kan i alla fall ha den om halsen. Då kan man ha telefonen på tyst läge och ändå säkert märka om det ringer eller kommer ett meddelande.
Tack för mejl!

✿Ewa sa...

Så fina bilder på skymning och vilken häftig utsikt ni har som även katterna verkar gilla. :)
Lillskruttans skymningspromenad..åh så fint, det är härligt med sommar. :)

Kramar

bettankax sa...

Aldrig aldrig kan jag se mig mätt på er utsikt från vardagsrummet. Får kanske köpa mig en en tavla med NYC motiv??;)
Ha en fin helg.
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det blev så eftersom jag inte hann med förra veckans tema då. Hoppas du får en fin helg och veck nu även om C är bortrest!
Kramar!


Lisa,
haha ja den planschen har jag köpt här på en loppis! Jag såg den och blev väldigt förtjust. :-)
Vad gäller iPhone så är jag verkligen mer än nöjd! Och min Nook är suverän. Men visst, jag hade kanske inte köpt de om jag bott i Sverige. Nu är den allra största fördelen just att jag kan låna svenska böcker!! :-)
Vad roligt att era katter också tittar på när ni äter.
Kram!!


olgakatt,
Ja på sommaren kan man faktiskt njuta av just skymningen en stund. Den varar ju längre då än på vintern när den infinner sig redan på eftermiddagen och ofta är över inom en halvtimme. ;-)
bra att mejlet kom fram!
Ang iPhone-fordral kanske det kommer ett även till 4:an? Ibland kommer det ju sådana produkter senare.
Kram!!!


Ewa,
ja jag får sommarlängtan när jag ser sommarbilderna faktiskt. Och utsikten vi har är fin fast vi "ser" den tyvärr inte så mycket längre eftersom man blir så van. Det ska bli spännande med dina teman nu under mars!
Kram!!


bettankax,
hahaha nej den är fin men som sagt det är lättt att man blir så hemmablind. Vi har den ju varje dag och har bott här i dryga 5 år så vi glömmer tyvärr ofta bort att den är så fin.
Kram!!!

Charlie sa ... sa...

Saltis! Min första kommentar men jag har läst din blogg länge! Dax att säga hej.

Trevligt med två teman på en gång. Jag är också helt såld på min iPhone. Jag har hört att femman är på gång till sommaren. iPad....vet inte, men hade jag en skulle jag säkert ha glädje av den och bli frälst.

Vilken fin utsikt ni har från er lägenhet! Jag bodde i NYC nyligen och fick ett schysst rum högt upp. Älskar New York ännu mer från höjden!

Lotta

Saltistjejen sa...

Charlotte,
heeej! Vad KUL att du vill kommentera! Och jätteroligt att du följer min blogg! :-)
Haha så du är också såld på din iPhone! Ja det är lätt att bli det. Vad roligt att du bott här i staden. Det är ju en fantastisk stad på så många vis!
Kram!

Mrs Clapper sa...

Er utsikt är ju så fantastisk! Måste vara en inspiration att se ut över...

Ang min tripp till NY så vet jag mer de närmsta veckorna, det kan bli redan i april faktiskt! Men om inte annat så kommer jag och maken stanna till där i sommar. Ska bli så spännande!

Saltistjejen sa...

Mrs Clapper,
haha ja fast numera hör den till vardagen så tyvärr ser vi den inte längre så som vi "borde".....
men ibland händer det att vi fortfarande nyper oss i armen på kvällarna när vi tittar ut! :-)
Å vad kul om du kommer även i april! Oavsett hoppas jag att kunna träffas på en fika eller så! :-)
Hör av dig via email när du vet mer!
kram!

Äventyret framtiden sa...

Fiffigt att kombinera, dra ihop två temafredagar. Bra att lägga bakom örat utifall att man måste hoppa över någon gång. Bilden på Ella när hon kvällsvandrar i somras är härlig. Man får verkligen en känsla av sommarsvalkan, den som är så skön under annars heta dagar.
Skönt att hon är frisk igen!
Myskväll önskas er alla tre!
kramar!

Saltistjejen sa...

Pettas,
tack! ja det är verkligen skönt att hon är frisk nu! Men idag är hon lite småtrött och ur form, men jag hoppas det går över och inte är ett tecken på ngn ny sjuka...
Och ja att dra ihop två teman i ett inlägg har jag gjort ibland när jag missat ett tidigare.
Kram!

Cecilia/svengland sa...

Hje Saltis, hur lånar man böcker från Sverige? Jag har en Amazon Kindle men jag vet inte om det funkar på den???

Annika sa...

Trevligt att läsa detta!!
Ja, jag är kär i min iphone också, men måste uppgradera den NU. Har ettan.
Visst är det helt otroligt att man kan streama radioprogram.
ÄLSKAR Sommar och Vinterprogramme. Saltis,´lyssna på Annika Östbergs från i somras. SÅ starkt!
ER utsikt är KUNG!!
Säger som Bettankax, den är en tavla i sig!!
KRAMAR!!!

Bejla sa...

Låter härligt att kunna följa med i svensk radio och TV på det sättet - hade det bara varit tekniskt möjligt här (utan att kosta skjortan och tid, då allt hackar) hade det nog varit mycket lättare även för mig att hålla min svenska på ett lite högre nivå. ;-) Själv använder jag - tråkigt nog - bara min iPhone som en helt vanlig mobil (inklusive automatiskt hämtande av jobbmail och surfning - men det fixar ju vanliga mobiler också numera).

Saltistjejen sa...

Annika,
jag hörde Annika Östbergs Sommarprogram redan i somras och jag håller med dig. Det var verkligen oerhört starkt! Vilket livsöde! Och en sådan otrolig tur att hon efter ett helt liv bakom galler fick chansen att komma tillbaks till Sverige!
Kram!!


Bejla,
ja det är verkligen så lyxigt att man kan följa radio och TV via internet och med sin iPhone eller dator. Jag har även tidigare förstått från din blogg och andra kommentarer att det tyvärr inte fungerar så bra hos er. Synd.
Kram!!

Malin sa...

Vilka vackra skymningsbilder!! Jag gillar verkligen utsikten ni har!!
Jag brukar också lyssna på radio i min iPhone och just Sommar-programmen är en favorit för mig med. Visste inte att det fanns vinterprogram, dem måste jag lyssna på också!
Kram

Saltistjejen sa...

Malin,
ja om du inte lyssnat på Vinterprogrammen så gör det! Du kommer gilla dem om du normalt gillar Sommar i P1. :-)
Karm!!

Saltistjejen sa...

Cecilia/Svengland,
oj jag missade visst din kommentar. Du jag har inte ngn bra kunskap om just Kindle och svenska låneböcker, men jag tror att tex Petra "Sporty Spice" har skrivit om detta mer detaljerat i sin blogg! Kolla gärna den! Jag har länkat till henne till höger i min blogg här.
Lycka till!!!

Anna, Fair and True sa...

Både Peter och jag har inte varit intresserade av en iPad (vi har båda iPhone) för "det är ju bara en stor iPhone" men nu har vi ändrat oss lite haha och känt att det är ju smidigare än att starta datorn. Och jag skulle t ex kunna läsa bloggar smidigare än på iPhonen. Nya är även tunnare och bättre än den gamla. Jag är även sugen på en eläsare men samtidigt gillar jag ju att ha en massa böcker i bokhyllan så jag är kluven...

Fina skymningsbilder!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
fast iPaden är så otorligt mycekt bättre än en iPhone i många saker. Särskilt att läsa på eller att se t ex TV eller liknande. Att man kan face tima med den nya är ju jättebra. SÅ mycket enklare än Skype t o m!!!!! Och med en iPhone blir ju bilden så liten. M har prenumeration på t ex DN´s iPad app och han tycker den är jättebra att läsa tidningen med!
Men det är väl som allt med elektronik. Innan man har de så klarar man sig bra men när man väl har provat så skapar man ett "behov". ;-)
Kram!!